Lujaa laatua BMW

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Autobild Suomen toimituksessa soi puhelin. Soittaja oli tuttu korjaamon omistaja Hollannista joka sanoi, että hänellä
olisi 1997 mallin E39, joka saattais sopia teille kestotestiin. Mitä mielenkiintoista siinä sitten on, kysyi suomalainen toimittaja. Vastaus oli, että 991 000 kilometriä mittarissa. No, ei kun Hollantiin autoa hakemaan.
Auto oli ihan ajokuntoinen ja suomalaiset kysyivät, että mitähän tuo maksaisi?
Vastaus oli, että laita euro kahvikassaan. Lähtivät sitten ajelemaan kohti Suomea ja ZF:n viisiportainen automaatti vaihtoi silkinpehmeästi ja nopeuskin nousi helposti kahteen sataan.
Autolla ajettiin Suomessa 8000 km ja purettiin sitten, kun mittarissa oli 1 005 777 kilometriä ja
tässä muutama havainto:
Vihreä plaketti ZF:n automaatissa osoitti, että siinä oli alkuperäinen öljy!
Autossa on lisäksi alkuperäinen pakoputkisto, turboahdin, vetopyörästö ja automaattivaihteisto!
Sylinterikansi oli vaihdettu 650 000 kilometrin kohdalla, mutta itse sylinterit olivat moitteettomassa kunnossa.
Tukivarret olivat kuluneet, mikä on muutenkin yleistä bemareissa.
Kaiken kaikkiaan hyvää laatua, Suomessa ihan hämmästeltiin.
Pellit olivat tosin aika pahasti ruostuneet, mikä kertoi, että autoa ei oltu kovin huolellisesti hoidettu.
Tämä 525:nen oli kuluttanut noin 90 000 litraa dieseliä 9 litran keskikulutuksella.
Siis onhan bemari ihan laatuauto.
Nyt me bemarikuskit voidaan laittaa hansikaslokeroon muistilappu,
että vaihda tarvittaessa joka miljoonan kilometrin jälkeen pakoputki ja vaihteiston öljy. . .
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Luulen ettei tuota auto koskaan Suomeen tuotu. Ihan paikallinen Autobild (saksa?) tais jutun tehdä. Tuskin edes Suomen Auto-bildillä on niin montaa henkilöä töissä että voisivat auton purkaa osiks.

ja miljoonan nyt ajaa millä tahansa nykyautolla, mikäs ihme tuo nyt on.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Joo niin on, jutun tekikin Saksan Autobild. Äkkiseltään siitä saa kuvan, että se soitto olis tullut Suomeen, mutta
muuten nuo tiedot pitävät paikkansa. Luin tuon jutun kirjastossa, niin jäi mieleen, että olis tuotu Suomeen
Ihmetytti vain, että miten pakoputki kestää 17 vuotta ja miljoona kilometriä.
Tosin Saksan teillä ei kai suolausta käytetä. Ja miten vaihteistoöljy toimii miljoona kilometriä.
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

Anyway kirjoitti:Joo niin on, jutun tekikin Saksan Autobild. Äkkiseltään siitä saa kuvan, että se soitto olis tullut Suomeen, mutta
muuten nuo tiedot pitävät paikkansa. Luin tuon jutun kirjastossa, niin jäi mieleen, että olis tuotu Suomeen
Ihmetytti vain, että miten pakoputki kestää 17 vuotta ja miljoona kilometriä.
Tosin Saksan teillä ei kai suolausta käytetä. Ja miten vaihteistoöljy toimii miljoona kilometriä.
Saksassa nimenomaan suolataan -ei tosin siinä määrin kuin Suomessa mutta silti.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Havis kirjoitti:ja miljoonan nyt ajaa millä tahansa nykyautolla, mikäs ihme tuo nyt on.
Pistäpä esimerkkiautoja millä on ajettu miljoona kilometriä! Helpotan työtäsi ja uskon, että Mersulla, Volvolla, Toyotalla ja Volkswagenilla on ajettu miljoona.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Raimo Miettinen kirjoitti:
Havis kirjoitti:ja miljoonan nyt ajaa millä tahansa nykyautolla, mikäs ihme tuo nyt on.
Pistäpä esimerkkiautoja millä on ajettu miljoona kilometriä! Helpotan työtäsi ja uskon, että Mersulla, Volvolla, Toyotalla ja Volkswagenilla on ajettu miljoona.
Ei ole tarvetta alkaa erittelemään yksittäisiä merkkejä, useimmilla menee (varsinkin matka-ajo tyyppisessä ajossa kuten esimerkin E39:llä) kunhan vaihtaa oleellisia apulaitteita tarpeen vaatiessa, kuten tuossakin oli tehty. Perustekniikan kestävyys on jo ajat ollut eri tasolla kuin -60 luvulla.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Anyway kirjoitti: Tosin Saksan teillä ei kai suolausta käytetä. Ja miten vaihteistoöljy toimii miljoona kilometriä.
Yksilöhän oli meren rannan seuduilta, jossa suolan vaikutus taitaa vastata suomen talviajoa.
Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

BMW:n laatu on omistajilleen itsestään selvyys. Ostin uutena E30:n vuonna 1990, jolla ajoin peräti 14 vuotta. Autoon ei tarvinnut normaalien huoltojen lisäksi tehdä mitään suurempaa=kalliimpaa remonttia. 90-luvun bemarien pakoputket ovat ikuisia. Omaani ei tarvinnut putkea vaihtaa kertaakaan 14 vuoden aikana. :thup:
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Kait se laatu on ollut riittävän hyvää, kun on merkissä pysytty vuodesta -87.

Selkeät pettymykset ovat olleet E39:n automaattilaatikon pakin pakka (murtui lukkorankaan urasta 2 kertaa), sekä E61n läpät (yksi irtosi konetta kuitenkaan hajoittamatta -ahdin tosin hajosi) sekä peltipakosarja (vaihto 2 kertaa).

Sitten on nämä pienellä pilatut jutut, eli E61:n kompuran imuletku, takaluukun katkeilevat sähköjohdot ja sarjan alkupään auton keskeneräisyys muutamissa yksityiskohdissa.

Melko vähän on ollut laatuongelmia kilpailijoihin verrattuna, ja nekin kasaantuivat pääosin E61selle. Jos noilta olisi säästynyt, niin olisipa ollut kympin suoritus.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Siis kyllähän BMW:n laatu on kiitettävää, mutta niin kuin tälläkin foorumilla näkee, niin murheita voi tulla jo
takuuaikana ja melko pian takuuajan jälkeen ja niissä ei maahantuoja sitten ole useinkaan tullut vastaan.
Eli niillä, joille on osunut ongelma yksilö, niin varman hymyilyttää jutut miljoonasta kilometristä.
Mutta tuollaistahan se on joka merkin kohdalla, aina tulee linjalta virheitä sisältäviä yksilöitä.
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

Bemisti kirjoitti:BMW:n laatu on omistajilleen itsestään selvyys. Ostin uutena E30:n vuonna 1990, jolla ajoin peräti 14 vuotta. Autoon ei tarvinnut normaalien huoltojen lisäksi tehdä mitään suurempaa=kalliimpaa remonttia. 90-luvun bemarien pakoputket ovat ikuisia. Omaani ei tarvinnut putkea vaihtaa kertaakaan 14 vuoden aikana. :thup:
Putkistot on ollut jo 90 luvun alussa todella vahvoja, e34 mallissa oli täysin alkuperäinen putkisto vielä paikallaan 2007.. Samoin e46 mikä mulla on 2003 on siinäkin täysin alkuperäinen putkisto.
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
Vastaa Viestiin