Autoveroalennus?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
eesau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:Parempi silti mielestäni verottaa käyttöä kuin omistamista. Ohjaa ihmiset ostamaan vähän kuluttavia autoja ja optimoimaan liikkumista.
Olen samaa mieltä
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Näiden autojen tuojat tuskin veroalea kaipasivat:

PORSCHE
911 TURBO S
3.8 2D COUPE 4WD AUT 412KW
Veropäivä: 20150520
Rek: 20140416
7tkm.
Verotusarvo: 271 568,00 €
Autovero: 106 997,79 €

ROLLS-ROYCE
GHOST
6.6 4D AUT 420KW
Veropäivä: 20150427
Rek: 20100419
48tkm.
Verotusarvo: 261614,35 €
Autovero: 115110,31 €
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Olisivat nyt kerralla poistaneet koko veron. Tavaran vapaa liikkuvuus EU alueella ei toteudu vieläkään. Ja naurettava tuo päästöraja, voit ostaa jotain Yariksia pihan täyteen..
- Vähempi parempi -
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti:Parempi silti mielestäni verottaa käyttöä kuin omistamista.
Samaa mieltä.
salmol kirjoitti:Ohjaa ihmiset ostamaan vähän kuluttavia autoja ja optimoimaan liikkumista.
Miksi valtion pitää ohjata ihmisiä vähän kuluttaviin autoihin? Miksi valtion pitää optimoida ihmisten liikkumista?
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

henripit kirjoitti:Olisivat nyt kerralla poistaneet koko veron. Tavaran vapaa liikkuvuus EU alueella ei toteudu vieläkään. Ja naurettava tuo päästöraja, voit ostaa jotain Yariksia pihan täyteen..
:thup: Juuri näin.
Käyttöä voi verottaa ja kannattaisi verottaa myös läpikulkuliikenteen ym osalta.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Squamish kirjoitti:Miksi valtion pitää ohjata ihmisiä vähän kuluttaviin autoihin? Miksi valtion pitää optimoida ihmisten liikkumista?
Eikö tule mitään itselle mieleen? Jotta luonto pysyy puhtaampana ja tarvitsee kuljetella vähemmän polttoainetta ympäri maata, tiet kuluvat vähemmän ja vähemmän teiden kunnostusta, helpompi järjestää palveluita jos ihmiset asuvat keskitetysti, vähemmän katupölyä jotka aiheuttavat hengityssairauksia, vähemmän kolareita jos ajetaan lyhyempiä matkoja, jne.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

salmol kirjoitti:
Squamish kirjoitti:Miksi valtion pitää ohjata ihmisiä vähän kuluttaviin autoihin? Miksi valtion pitää optimoida ihmisten liikkumista?
Eikö tule mitään itselle mieleen? Jotta luonto pysyy puhtaampana ja tarvitsee kuljetella vähemmän polttoainetta ympäri maata, tiet kuluvat vähemmän ja vähemmän teiden kunnostusta, helpompi järjestää palveluita jos ihmiset asuvat keskitetysti, vähemmän katupölyä jotka aiheuttavat hengityssairauksia, vähemmän kolareita jos ajetaan lyhyempiä matkoja, jne.
... Jos nyt rajoittaisit jo. Eihän tuota propagandaa kestä edes lukea näin foorumillakaan. Pysytään mieluummin ihan vain topicin aiheessa.

Mikäli valtio haluaisi oikeasti ohjata kansalaisia hommailemaan vähäpäästöisiä autoja, esim. nuo sähköautot olisivat palttiarallaa verottomia ja saisit maksella ainoastaan vuosittaisia käyttöveroja. Vaan kun ongelma on siinä että sähköauton lataamista on vaikeaa verottaa enemmän kuin muiden sähkölaitteiden käyttämisestä, jauhetaankin kovasti että pitäisi valvoa kuinka monta kilometriä olet ajanut jotta niistä voitaisiin rokottaa nykyiseen tyyliin julmettua ekstraa. Minä en ainakaan kaipaa isoa veljeä valvomaan missä ja kuinka paljon ajelen autollani, luulisi riittävän että tankkaan jatkuvasti törkeän kallista polttoainetta ja teen sitä kautta valtion hyvin onnelliseksi.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Wäinö kirjoitti:Mikäli valtio haluaisi oikeasti ohjata kansalaisia hommailemaan vähäpäästöisiä autoja, esim. nuo sähköautot olisivat palttiarallaa verottomia ja saisit maksella ainoastaan vuosittaisia käyttöveroja.
Niin ja tehokasta puhdistamista olisi vanhoja romujen korvaaminen uusilla kärryillä. Se on ihan sama ajaako joku meistä 320i:llä vai 330i:llä kun vieressä vm 1988 Volvo 740 GL tupruttelee nokisella ja öljyä syövällä pannullaan 5x enemmän kaikkea mahdollista sontaa ilmaan. Sen poistaminen liikenteestä olisi ympäristöteko. Ja tapahtuisi kokonaan autovero poistamalla.

Nykyinen veromuutos on heille hyvä, joilla esim. varaa ostaa uusi mersu. Kaikissa on hybrideinä saatavilla jo nyt ja päästöt olemattomat, veroa ei mene ja hinta laskee. Jee. No aika iso osa ihmisiä on sellaisia että siihen ihan uuteen meseen ei varaa, joten soon moro sitten heidän osalta. Hyvää tässä hallitusohjelmassa on se, että todennäköisesti 4 vuoden aikana ei uskalleta vatuloida veroja lisää. Eli nyt sitten ostellaan sähköautoja ja hybridejä, no problem. Urheilukärryt jätetään pois rekisteristä jos ei löydy hybridinä tai ostetaan pre-2008 malleja. Niillä voi savutella rauhassa. i8:n hinta laskee 1500e vuodessa hallituskauden aikana, ainakin verot. Sillä voi lohduttaa kansalaista, että hallitus ainakin yhden turbopossun sijaan varmaan saa sporthybridin myytyä tilalle, kun veroihin ei järkeilyä saatu normiautojen puolelle.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Todennäköisesti myös uusi vuosimallin 2016 740e xDrive (240 kW ja 49g/km) hyötyy Suomen uudesta autoverotuksesta,
vuonna 2019. Kuka nyt sen saa mahtumaan kaupunkien kauduille.

Tosiaalta i3 ei edes ole vielä myynnissä. Se ehtii jo toiseen sukupolveensa vuonna 2019. Ja silloin se voi olla ostos.

Autotekniikka menee eteenpäin nyt sellasta vauhtia että jopa lähes itseajava vetyhybridi voi olla mahdollinen vuosikymmenen vaihtuessa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Pitkis kirjoitti: Niin ja tehokasta puhdistamista olisi vanhoja romujen korvaaminen uusilla kärryillä. Se on ihan sama ajaako joku meistä 320i:llä vai 330i:llä kun vieressä vm 1988 Volvo 740 GL tupruttelee nokisella ja öljyä syövällä pannullaan 5x enemmän kaikkea mahdollista sontaa ilmaan. Sen poistaminen liikenteestä olisi ympäristöteko. Ja tapahtuisi kokonaan autovero poistamalla.
Sen lisäksi että tuollaisen vanhan pommin romuttaminen ja korvaaminen jollain nykyaikaisemmalla autolla olisi varsinainen ekoteko, se myöskin samalla hävittäisi samalla suurimman osan noista vanhoista romuista, joiden suunnittelun/valmistumisen aikana ei oltu kuultukaan mistään törmäystestistandardeista tai ainakaan niistä ei paljoa jaksettu stressata. Kenties siinä aina muutama henki vuodessa säästyisi kun alla olisi nykystandardit täyttävä kärry.
Pitkis kirjoitti: Nykyinen veromuutos on heille hyvä, joilla esim. varaa ostaa uusi mersu. Kaikissa on hybrideinä saatavilla jo nyt ja päästöt olemattomat, veroa ei mene ja hinta laskee. Jee. No aika iso osa ihmisiä on sellaisia että siihen ihan uuteen meseen ei varaa, joten soon moro sitten heidän osalta. Hyvää tässä hallitusohjelmassa on se, että todennäköisesti 4 vuoden aikana ei uskalleta vatuloida veroja lisää. Eli nyt sitten ostellaan sähköautoja ja hybridejä, no problem. Urheilukärryt jätetään pois rekisteristä jos ei löydy hybridinä tai ostetaan pre-2008 malleja. Niillä voi savutella rauhassa. i8:n hinta laskee 1500e vuodessa hallituskauden aikana, ainakin verot. Sillä voi lohduttaa kansalaista, että hallitus ainakin yhden turbopossun sijaan varmaan saa sporthybridin myytyä tilalle, kun veroihin ei järkeilyä saatu normiautojen puolelle.
Tämä koko veromuutos kuulostaa taas kerran siltä paljon melua tyhjästä touhulta. Muutama tonni auton hinnassa seuraavan neljän vuoden aikana ei tule muuttamaan yhtään mitään. Niillä joilla on varaa ostaa uusia urheiluautoja isolla moottorilla, hommaavat autonsa juuri niinkuin haluavat, siihen eivät nämä ilmoitetut veromuutokset paljoa vaikuta.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Wäinö kirjoitti:Tämä koko veromuutos kuulostaa taas kerran siltä paljon melua tyhjästä touhulta. Muutama tonni auton hinnassa seuraavan neljän vuoden aikana ei tule muuttamaan yhtään mitään. Niillä joilla on varaa ostaa uusia urheiluautoja isolla moottorilla, hommaavat autonsa juuri niinkuin haluavat, siihen eivät nämä ilmoitetut veromuutokset paljoa vaikuta.
Niin, nythän minkään auton vero ei noussut, mikä olikin yllättävää. SDP olisi nostanut varmaan autoveroa, jotta parin vuoden välein autonsa vaihtavat BMW-kuskit oilsivat saaneet maksaa Kreikaan uppoavaa laskua. Mutta, mitä tulee urheiluautojen myyntiin, sehän on käytännössä nollaa Suomen rekisteriin. Kun Ferrari 458 aikanaan julkistettiin, maahantuoja myi heti 15 autoa muutamassa viikossa. Suomen kilpiin taisi tulla 0-2 kpl siitä määrästä. Kyllä ostajia juu riittää, mutta eipä niitä kukaan tänne verota. Jos verokäytös olisi normaalia, kärryjä voisi ihan hyvin jättää tänne ja kärryjen myynti tuplaantuisi saman tien. Suomessa myytäisin varmasti vuodessa 20-30 Ferraria kotimaan kilpiin jos autovero poistuisi, nykyään luku on käytännössä nolla. Sama muutos koskisi kaikkia muitakin urheiluautoja. Jos M4 maksaisi noin 80 000e, varmaan olisi tälläkin foorumilla omistajia niin että päät yhteen kolisisi.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Tämä "veroalennus" houkuttaa kyllä ainakin itseäni hankkimaan ulkomailta pre-2008 isokoneisen bensarosvon esim. Bentley Continental GT:n tai vastaavan. Uuteen autoon ei varaa ole (sellaiseen mikä itseä kiehtoo). Ei tämä oikeasti ohjaa tavallista kuluttajaa mihinkään suuntaan. Siis sellaista joka käyttää kerran kolmessa vuodessa noin 20-25t€ uuteen autoon.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

laituri kirjoitti:Tämä "veroalennus" houkuttaa kyllä ainakin itseäni hankkimaan ulkomailta pre-2008 isokoneisen bensarosvon esim. Bentley Continental GT:n tai vastaavan. Uuteen autoon ei varaa ole (sellaiseen mikä itseä kiehtoo). Ei tämä oikeasti ohjaa tavallista kuluttajaa mihinkään suuntaan. Siis sellaista joka käyttää kerran kolmessa vuodessa noin 20-25t€ uuteen autoon.
Ohjasi se ainakin minut siirtymään uusista autoista käytettyihin. 3 autoa ehdin ostaa uutena peräkkäin kunnes järki voitti.
Kaptah
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 16:56

Älähän nyt, poliitikot ja virkamiehet perustelivat pientä autoveroalennuksen määrää sillä, että uuden omistajalle tulee paha mieli kun tulee aika vaihtaa uuteen.
Joutuu maksamaan enemmän välirahaa, tosin unohtui kertoa se että uudenkin hinta laskisi.

Paras perustelu autoverolle on tietysti se, että "ökyautot" saisivat suurimmat veronalennukset.

Suomalainen kestää autoveron mieluummin kuin sen, että varakkaampi maksaisi vähemmän autoveroa.
Sitä saa mitä tilaa, niin kansa kuin poliitikot.
Avatar
HIRVIPURO OY
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Touko 2014, 10:45

Siis Mersun 200d 470€, kyllä tuntuu kukkarossa voi hyvä sylvi :blink:
Vastaa Viestiin