Jälleen käydään keskustelua, mikä olisi sopiva ylinopeuden raja sakotukselle. Itse olen sitä mieltä, että pienet ylinopeudet eivät ole vaaraksi liikenteessä eikä poliisin resursseja pidä tuhlata pienten ylinopeuksien valvontaan saati niistä sakottamiseen. Poliisin tulee keskittää valvonta hurjastelijoihin, rattijuoppoihin ja muihin selvästi rikollisiin tekoihin.
Autoliitolla on järkevä kanta. Nykyinen sakotusraja on asiallinen. Tätä on puolustettu julkisuudessa poliisinkin taholta.
Pääsyy lievällä ylinopeudella ajamiseen ovat kohtuuttoman alhaiset nopeusrajoitukset useimmilla Suomen teillä. Ehdotan että ensinnäkin turhat ja vanhentuneet talvirajoitukset pitää poistaa Suomen teiltä. Ohituskaistateille rajoitukseksi 110, useimmille nyt 80 valta- ja kantateille 100 sekä moottoriteille 130-140. Uusien autojen kehittynyt turvallisuustekniikka antaa tähän hyvän mahdollisuuden. Samoin vertailu Euroopan muiden maiden nopeusrajoituksiin tukee sitä, että Suomen rajoitustasoa voidaan nostaa.
Sakkoraja asiallinen, nopeusrajoitukset liian alhaisia
- henripit
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
- Auto: e90 330dA -06
- Paikkakunta: Vantaa
Yhdyn edelliseen (en kuitenkaan fyysisesti). Autojen ajo-ominaisuudet paranevat koko ajan, tehot kasvaa, taloudellisuus paranee, turvallisuus paranee, ajonvaukautuket ja abs jo melkein kaikissa autoissa, tiet paranee, mutta nopeusrajoitukset laskee. Eesaun ehdottamat rajoitukset kuulostaa ihan järkeviltä.
- Vähempi parempi -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Tämä on kyllä todella kulunut argumentti. Hevoskärryilläkin pärjättiin.ilpo kirjoitti:Kyllä nykyisillä pärjätään. Jos on kiire lähtee aiemmin.
Ensinnäkin jos nopeusrajoituksia nostettaisiin, se tarkoittaisi sitä ettei esim työmatkalaisen tarvitse käyttää niin paljoa aikaa tien päällä vaan sen ajan voi käyttää joko kotona perheen parissa tai tehdä pidemmän työpäivän jos sellaisesta tykkää. Myös tavarakuljetukset siirtyisivät nopeammin paikasta a paikkaan b. Koko yhteiskunta voittaisi.
No tuo se nyt vasta on höpöhöpöä. Se yks 5-10 min per matka ei kenenkään parisuhdetta paranna tai lapsirakkaammaksi tee.E81 kirjoitti:Tämä on kyllä todella kulunut argumentti. Hevoskärryilläkin pärjättiin.ilpo kirjoitti:Kyllä nykyisillä pärjätään. Jos on kiire lähtee aiemmin.
Ensinnäkin jos nopeusrajoituksia nostettaisiin, se tarkoittaisi sitä ettei esim työmatkalaisen tarvitse käyttää niin paljoa aikaa tien päällä vaan sen ajan voi käyttää joko kotona perheen parissa tai tehdä pidemmän työpäivän jos sellaisesta tykkää. Myös tavarakuljetukset siirtyisivät nopeammin paikasta a paikkaan b. Koko yhteiskunta voittaisi.
Se mikä liikenteessä nostaa riskiä on nopeuserot, etenkin sellaiset joita muu (=enemmistö) liikkuvista ei arvaa ennakoida.
Jos koko liikenne menee 5% yli nimellisnopeuden, mikäs sen sujuvampaa. Mutta nämä talla pohjassa kiihdytyskaistaa koko jonon kerralla ohi yrittävät ja muita +50km/h suurempaa nopeutta ajavat pitäis viedä ladon taa ja...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 131
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Mielestäni voitaisiin moottoriteillä siirtyä Ranskan malliin, jossa nopeusrajoitus on 130 km/h, mutta sateella 110 km/h. Suomen uraisilla teillä vesiliirron riski lienee kuitenkin suurempi kuin etelämpänä.
Jos katsoo ranskalaisten autoilijoiden kulkuneuvoja, ja peltien lommoja, ei Ranska liene kovinkaan hyvä esimerkkimaa. Liikenne sujuu enempi kaaos teorian ja viisaampi väistää periaatteen pohjalta.Brooks kirjoitti:Mielestäni voitaisiin moottoriteillä siirtyä Ranskan malliin, jossa nopeusrajoitus on 130 km/h, mutta sateella 110 km/h. Suomen uraisilla teillä vesiliirron riski lienee kuitenkin suurempi kuin etelämpänä.
Jos jostain pitää oppia ottaa ni otetaan Ruotsista. Liikenne sujuu, onnettomuussuhde alhainen ja ohittaminen on helppoa, näin olen kuullut.
- henripit
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
- Auto: e90 330dA -06
- Paikkakunta: Vantaa
Mietippä esim 20v kehitystä. Tiet ovat leveämmät, eritasoliittymät ja liikenneympyrät lisääntynyt, suojakaiteita lisätty, valaistus parantunut ym. Jos jossakin on pari asfalttikuoppaa niin silti on tiet parantunut turvallisuuden osalta.TJJ kirjoitti:Suomessa? Missä päin tuollaista tapahtuu?henripit kirjoitti:tiet paranee
- Vähempi parempi -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Heh, kannatta käydä kokeilemassa tätä nyhveröiden liikennettä eikä jakaa tuota ikuista mantraa kuulopuheiden perusteella. Ruotsin liikenne pääväylillä on minun autoreissujen kokemuksella ollut aivan muuta! Aivan tuskaa ajaa Ruotsissa pitempiä matkoja. Minun kokemuksella ei todellankaan päästellä ohi. Junnataan alinopeudella ja tukitaan molemmat kaistat.Havis kirjoitti: Jos jostain pitää oppia ottaa ni otetaan Ruotsista. Liikenne sujuu, onnettomuussuhde alhainen ja ohittaminen on helppoa, näin olen kuullut.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Ehkäpä on noin jos 20v aikajanalla taaksepäin katsoo, mutta n. 7-8 vuotta sitten alkoikin kaiken tuon rapistuminen, kuoppien ja urien lisääntyminen, surkealaatuisen uuden pinnoitteen tekeminen (kestää tuurilla yhden talven). Äskeisellä 15km lenkillä useita kymmeniä kuoppia, railoja, uria ja paikkauksia joista osa taas rikki. Ja ihan Jyväskylän pääteillä tuo havainto. Valaistus ei ole parantunut vaan meni jopa huonommaksi kun taajamiin vaihdettiin jotain kusenkeltaisia lamppuja. Ehkä siellä etelässä kaikki on paremmin.henripit kirjoitti:Mietippä esim 20v kehitystä. Tiet ovat leveämmät, eritasoliittymät ja liikenneympyrät lisääntynyt, suojakaiteita lisätty, valaistus parantunut ym. Jos jossakin on pari asfalttikuoppaa niin silti on tiet parantunut turvallisuuden osalta.
- eesau
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 89
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
- Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
- Paikkakunta: Espoo
Suomen valta- ja kantatiet ovat pääasiassa hyvässä kunnossa. Ymmärrän, että jonkin erittäin huonokuntoisen osuuden rajoitusta lasketaan tilapäisesti, kunnes tie on päällystetty uudelleen. Tällainen osuus löytyy esim. 4-tieltä Hartolan seutuvilta. Liikenneviraston mukaan nopeus nostetaan aiempaan satasen heti, kun tie on päällystetty uudelleen.
Moottoriteiden päällysteet ovat kaikkialla niin hyvässä kunnossa, ettei ole mitään syytä alentaa 120 rajoituksia. Pikemminkin, kuten esitin, rajoitukset saisi heti nostaa pysyvästi tasolle 130 tai 140, riippuen moottoritieosuudesta.
Erittäin valitettavaa on, että kaupunkien sisääntulomoottoriteillä on liian alhaiset rajoitukset. Pahin esimerkki on paikoitellen 8-kaistainen Länsiväylä, jossa Tapiolasta Suomenojalle on täysin käsittämätön 80, jota tuskin kukaan noudattaa. Toinen esimerkki on Tuusulanväylän 100 KehäIII:ta eteenpäin, kun rajoitus ennen oli ymmärrettävä 120.
Jos tie on hieman urainen tai sataa kovasti vettä, pitää kuljettajan osata itse hiljentää nopeutta suurimmasta sallitusta.
Uusien autojen myötä turvallisuus paranee erittäin merkittävästi. Tämän takia nopeusrajoituksia voidaan hyvin nostaa esittämälläni tavoin turvallisuuden yhtään heikkenemättä.
Hieno asia on hallituksen lupaamaa huomattava tierahojen lisäys, joten ensi vuodesta lähtien uria tai heikkoa asfalttia ei kohta enää näy juuri missään Suomen valta- ja kantateillä, jos kaikki hyvin menee! Samoin autoveron alennus, joka tukee uusien autojen hankintaa kuten myös romutuspalkkio ovat erinomaisia asioita.
Moottoriteiden päällysteet ovat kaikkialla niin hyvässä kunnossa, ettei ole mitään syytä alentaa 120 rajoituksia. Pikemminkin, kuten esitin, rajoitukset saisi heti nostaa pysyvästi tasolle 130 tai 140, riippuen moottoritieosuudesta.
Erittäin valitettavaa on, että kaupunkien sisääntulomoottoriteillä on liian alhaiset rajoitukset. Pahin esimerkki on paikoitellen 8-kaistainen Länsiväylä, jossa Tapiolasta Suomenojalle on täysin käsittämätön 80, jota tuskin kukaan noudattaa. Toinen esimerkki on Tuusulanväylän 100 KehäIII:ta eteenpäin, kun rajoitus ennen oli ymmärrettävä 120.
Jos tie on hieman urainen tai sataa kovasti vettä, pitää kuljettajan osata itse hiljentää nopeutta suurimmasta sallitusta.
Uusien autojen myötä turvallisuus paranee erittäin merkittävästi. Tämän takia nopeusrajoituksia voidaan hyvin nostaa esittämälläni tavoin turvallisuuden yhtään heikkenemättä.
Hieno asia on hallituksen lupaamaa huomattava tierahojen lisäys, joten ensi vuodesta lähtien uria tai heikkoa asfalttia ei kohta enää näy juuri missään Suomen valta- ja kantateillä, jos kaikki hyvin menee! Samoin autoveron alennus, joka tukee uusien autojen hankintaa kuten myös romutuspalkkio ovat erinomaisia asioita.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Ei siinä ole mitään höpöhöpöä. Pointti oli että liikenteessä käytetyn ajan voisi käyttää johonkin mielekkäämpään / tuottavampaan. Älä puutu lillukanvarsiin jostain parisuhteen parantumisesta vaan mieti kokonaiskuvaa mitä se tarkoittaa suomen kannalta jos tieliikenne kulkee esim 10% nopeammin.Havis kirjoitti: No tuo se nyt vasta on höpöhöpöä. Se yks 5-10 min per matka ei kenenkään parisuhdetta paranna tai lapsirakkaammaksi tee.
Se mikä liikenteessä nostaa riskiä on nopeuserot, etenkin sellaiset joita muu (=enemmistö) liikkuvista ei arvaa ennakoida.
Jos koko liikenne menee 5% yli nimellisnopeuden, mikäs sen sujuvampaa. Mutta nämä talla pohjassa kiihdytyskaistaa koko jonon kerralla ohi yrittävät ja muita +50km/h suurempaa nopeutta ajavat pitäis viedä ladon taa ja...
Nopeuserojen vaarallisuudesta olen samaa mieltä.
- eesau
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 89
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
- Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
- Paikkakunta: Espoo
Tänään uutisten mukaan uusi poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen ei kannata ylinopeussakkorajan alentamista. Viisas kanta!
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
Muistaakseni englannissa tutkittiin että rajoitusten nosto vaikuttaisi positiivisesti bruttokansantuotteeseen. On myös suomalaisia tutkimuksia joka osasi arvottaa hitaan nopeuden takia menetettyä aikaa. Toisaalta voit kysäistä työnantajaltasi että jos vaikka lähtisit 5-10 min ennemmin töistä että voisit ajaa hitaammin työmatkasi. Epäilen että työnantajasi löytäisi käyttöä noille minuuteille.Havis kirjoitti: No tuo se nyt vasta on höpöhöpöä. Se yks 5-10 min per matka ei kenenkään parisuhdetta paranna tai lapsirakkaammaksi tee.
Näitä nopeuseroja syntyy millä tahansa nopeudella.Havis kirjoitti:Se mikä liikenteessä nostaa riskiä on nopeuserot, etenkin sellaiset joita muu (=enemmistö) liikkuvista ei arvaa ennakoida.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
- Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013
Nopeuden myötä kulutus kasvaa --> Bensiiniin käytetty rahamäärä lisääntyy = BKT kasvaa.BRot kirjoitti:Havis kirjoitti: Muistaakseni englannissa tutkittiin että rajoitusten nosto vaikuttaisi positiivisesti bruttokansantuotteeseen.
Jos koko liikenne kulkee alle rajoituksen, kyse ei ole alinopeus vaan asennevikaisen kanta asiasta. Alinopeus on kyseessä vain silloin kun yksittäinen kulkuneuvo liikkuu selvästi muuta liikennettä hitaammin sitä häiriten. Muulloin kyse on tilannenopeudesta, joka ei suinkaan aina tarvitse olla sama kuin nimellisrajoitus. Voi joskus olla jopa alle sen, ihme ja kumma.xstr kirjoitti:Junnataan alinopeudella ja tukitaan molemmat kaistat.
Suosittelen aloittamaan rata-ajo harrastuksen, jospa siinä se liika raskaus kaasujalasta katoaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 131
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Ranskalaisissa autoissa näkee paljon kolhuja, mutta ne johtuvat havaintojeni perusteella suurimmalta osalta siitä, että kaupunkien ja kylien kadut ovat usein hyvin kapeita ja silti kaksisuuntaisia. Myös pysäköidessä tulee kolhuja, kun pitää ahtautua pieniin väleihin.Havis kirjoitti: Jos katsoo ranskalaisten autoilijoiden kulkuneuvoja, ja peltien lommoja, ei Ranska liene kovinkaan hyvä esimerkkimaa. Liikenne sujuu enempi kaaos teorian ja viisaampi väistää periaatteen pohjalta.
Kyllä ranskalaistenkin liikenteessä yleensä tietty logiikka on. Olen esimerkiksi siellä käydessäni käyttänyt aikaa tarkkaillakseni, miten he ajavat monissa liikenneympyröissään, eivätkä niissä mitkään viidakon lait ole voimassa.
Ja taajamissahan Ranskassa on yleensä se käytäntö, että oikealta tulevaa väistetään. Kärkikolmioita on harvassa.
Mutta mielestäni ei olisi yhtään huono ratkaisu, että hyvällä kelillä moottoriteillä voisi ajaa kovempaa kuin 120 km/h, kun taas sateella voitaisiin hyvin hidastaa, koska uraisilla teillä vesiliirron riski on kuitenkin aika suuri.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Hienoa leimata heti asennevikaiseksi, meitä on varmaan paljon.Havis kirjoitti:Jos koko liikenne kulkee alle rajoituksen, kyse ei ole alinopeus vaan asennevikaisen kanta asiasta. Alinopeus on kyseessä vain silloin kun yksittäinen kulkuneuvo liikkuu selvästi muuta liikennettä hitaammin sitä häiriten. Muulloin kyse on tilannenopeudesta, joka ei suinkaan aina tarvitse olla sama kuin nimellisrajoitus. Voi joskus olla jopa alle sen, ihme ja kumma.xstr kirjoitti:Junnataan alinopeudella ja tukitaan molemmat kaistat.
Suosittelen aloittamaan rata-ajo harrastuksen, jospa siinä se liika raskaus kaasujalasta katoaa.
Se joka ajaa motarilla vasenta kaistaa 10-30 km/h alle nopeurajoituksen eikä ohita oikealla kaistalla olevaa, auraa, rekkaa, asuntoautoa tms. Sumputtaen koko liikenteen ei kuulu joukkoon, hänhän määrittää tämän loppujoukon matkavauhdin ja tekee kaikista ohi haluavista asennevammaisia. Meitä asennevammaisia on aika paljon näissä tilanteissa. Minulla tämän tyyppisiä episodeja on Ruotsissa tullut useampi vastaan.
Ei muuta kun sitten radalle?
Saksasta olen itse pitänyt automaana. Vapauksia sallitaan, mutta rajoituksia myös kunnioitetaan, kun ne on käytössä.
Kannattaisin myös pääväylien nopeusrajoituksiin mahdollisia korotuksia. Myös Saksassa on näitä sadekelin rajoituksia. Minusta ne on hieman epäselviä. Suomessa tie on todella usein märkä. Kuinka monta vesipisaraa on sade? Milloin saderajoitus päättyy, kun tie on täysin kuiva? Muuttuvat rajoitustalut ratkaisevat tämän ongelman.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08