Lukiko kukaan eilisen Hesarin Volkkari skandaalin tarinaa?
Siinä mainittiin Bemarin SCR-järjestelmä merkin diissel autoissa. Olikohan tossa testissä Jenkkilässä ollut X5:nen.
Mietin vaan, että missään en ole nähnyt juttua siitä, että näissä henkilöautoissa olisi toi järjestelmä. Tuli ihan puskista koko juttu ainakin itselleni. SCR-Järjestelmä (jos nyt muistin oikein) on siis suomeksi sanottuna sitä, että pakokaasun joukkoon ruiskutetaan kemiallista ureaa, joka putsaa hiukkaset pois pakokaasusta.
Mutta se tarvitsee oman tankin ja se ei nyt ikuisesti kuitenkaan kestä se yksi tankillinen.
Raskaassa kalustossahan tää on ihan kohta 10 vuotta ollut käytössä, muistan ekat Jokeri liikenteeseen tuleet Volvot, 2006 muistaakseni. Niihin se ensimmäisenä taisi tulla.
Mutta kysymys kuuluu, JOS ja kun näköjään BMW X5:sessa on tällänen järjestelmä, ellei se juttu nyt ihan soopaa ollut ; mitä toi maksaa toi AD Blue neste eli tuo Urean tankkaaminen ja missä se tankataan?
Mitä tosta tulee lisäkuluja omistajalle jne....
Onko kellään tietoa.
X5 ja SCR
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Kaikkissahan näissä Baijerin nokivasaroissa alkaa tuo jo olemaan? Ainakin F1x-sarjassa pari vuotta. Omaankin 2014 F10:iin tuota pitää ureaa tankkailla.
Joo, tosiaan useassa vehkeessä on jo tuo bemarillakin. Ureaa saa ihan huoltoasemalta, Motonetistä jne tai sitten tietysti marmorilta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Ei ole vaikuttanut AdBlue järjestelmä omaan elämään millään tavalla.
Uuden auton mukana sain kaksi tonkkaa BMW:n omaa AdBlueta, jotta tarpeen vaatiessa voisi omaan tankkiinsa lisätä. Toistaiseksi kahden vuoden aikana ei ole vastaan tilannetta tullut, jossa itseäni olisi tarvinnut asialla vaivata. Ehkä(?) tankkasivat sitä lisää huollon yhteydessä, jonka johdosta sitä ei ole tarvinnut lisätä. Toisaalta talvisin - tai muulloinkaan - ei aineesta ole aiheutunut mitään ongelmia. Koko järjestelmän olemassaoloa en siis ole huomannut mistään muusta, kuin ylimääräisestä korkista polttoainetankin vieressä.
Uuden auton mukana sain kaksi tonkkaa BMW:n omaa AdBlueta, jotta tarpeen vaatiessa voisi omaan tankkiinsa lisätä. Toistaiseksi kahden vuoden aikana ei ole vastaan tilannetta tullut, jossa itseäni olisi tarvinnut asialla vaivata. Ehkä(?) tankkasivat sitä lisää huollon yhteydessä, jonka johdosta sitä ei ole tarvinnut lisätä. Toisaalta talvisin - tai muulloinkaan - ei aineesta ole aiheutunut mitään ongelmia. Koko järjestelmän olemassaoloa en siis ole huomannut mistään muusta, kuin ylimääräisestä korkista polttoainetankin vieressä.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Näin ohimennen, onko kukaan SCR-järjestelmän omistaja huomannut pakokaasuissa urean hajua?
Eilen töihin ajellessa seisoin valoissa BlueMotion-TDI-Touranin perässä ja rupesin miettimään, tuleeko ilmassa leijuva kusen haju mahdollisesta SCR-järjestelmästä vai jostain ihan muualta.
Eilen töihin ajellessa seisoin valoissa BlueMotion-TDI-Touranin perässä ja rupesin miettimään, tuleeko ilmassa leijuva kusen haju mahdollisesta SCR-järjestelmästä vai jostain ihan muualta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ah, sitten tuo todennäköisesti tuli jostain ihan muualta. Järkeen kyllä käy, että jos ko. tuoksu SCR-autosta lähtisi, olisi sen todennäköisesti huomannut jo joskus aiemminkin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Aero. Esinahka (jos on) vedetään taakse ja pestään saippualla ja huuhdellaan kunnolla päivittäin
ja ennen ja jälkeen yhdynnän. Myös kalsarit vaihdetaan joka aamu suihkun ja treenien jälkeen.
Samiaal tosin kysyi paljonko ym. aine maksaa ja paljonko sitä kuluu? Arvon raati?
Mutta tämä puhtaan kusen käyttö loppuu kohtapuoleen, koska Folkkarin NO2 päästö skandaalin
takia tekniikka pakostakin kehittyy.
Nyt siihen panostetaan Saksassa prioteetti yksi asteella. Pari kolme vuotta siihen menee...
ja ennen ja jälkeen yhdynnän. Myös kalsarit vaihdetaan joka aamu suihkun ja treenien jälkeen.
Samiaal tosin kysyi paljonko ym. aine maksaa ja paljonko sitä kuluu? Arvon raati?
Mutta tämä puhtaan kusen käyttö loppuu kohtapuoleen, koska Folkkarin NO2 päästö skandaalin
takia tekniikka pakostakin kehittyy.
Nyt siihen panostetaan Saksassa prioteetti yksi asteella. Pari kolme vuotta siihen menee...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Eikö tuossa VW/Audi tapauksessa ollut kyse siitä, että ne keksivät systeemin, johon ei tarvita ureaa? Looginen muutos olisi silloin se, että urean käyttö tulee lisääntymäänRicracing kirjoitti:
Mutta tämä puhtaan kusen käyttö loppuu kohtapuoleen, koska Folkkarin NO2 päästö skandaalin
takia tekniikka pakostakin kehittyy.
Nyt siihen panostetaan Saksassa prioteetti yksi asteella. Pari kolme vuotta siihen menee...
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Tämä juuri oli VAG:n ongelma. Yrittivät tehdä Euro-6 normit täyttäviä dieselmoottoreita ilman pakokaasuihin suihkutettavaa urealiuosta. Autokohtainen säästö oli ilmeisesti joitakin kymppejä, mutta kalliiksihan tuo säästö VAG:lle tuli.Huivei kirjoitti:Eikö tuossa VW/Audi tapauksessa ollut kyse siitä, että ne keksivät systeemin, johon ei tarvita ureaa? Looginen muutos olisi silloin se, että urean käyttö tulee lisääntymäänRicracing kirjoitti:
Mutta tämä puhtaan kusen käyttö loppuu kohtapuoleen, koska Folkkarin NO2 päästö skandaalin
takia tekniikka pakostakin kehittyy.
Nyt siihen panostetaan Saksassa prioteetti yksi asteella. Pari kolme vuotta siihen menee...
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14