Takaveto, automaatti & talvi, millainen kombinaatio?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Itselläni on kokemusta takavedosta ja käsiaskista, mutta takavedon ja automaatin yhdistelmä talvioloissa vähän askarruttaa. Ainakin pari tilannetta tulee mieleen.

Esimerkiksi liikkeellelähdöt aivan pidon rajamailla. Miten tarkasti ja pehmeästi veto kytkeytyy verrattuna kaasulla ja kytkimellä operointiin? Toinen juttu on, että miten jumitilanteissa onnistuu heijaaminen? Ja nämä siis nimen omaan Bemarin nykyisin käyttämällä ZF:n kahdeksanlovisella askilla.

Aikoinaan pärjäsin takavetomanuaalilla talvessakin ihan hienosti, mutta automaattilootanpa yhteyttä voimalinjaan ei säädellä yhtä joustavasti. Mitä mieltä olette, pärjääkö nykyaikaisella takavetoisella automaatilla käsivaihteistoa huonommin, samanlaisesti vai jopa paremmin? Ja pidättekö nelivetoa automaatin jatkeena entistäkin perustellumpana?
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Klassikkovääntö tiedossa?

Millä vain pärjää. Mikä taas on hyvä, on makuasia.

Joku voi korjata, jos olen väärässä, mutta eikös ZF:ssä ole veto päällä aina, joten voima välittyy maastoon juuri niin pehmeästi, kun jarrulta jalkaa löysää. Vaikeampi sitä kytkimen kanssa on pahassa paikassa säätää, paitsi jos on oikein kova rattimies ;)

Se, mikä automaatissa on vähän hankalampaa on kunnon jumiin jäämisen jälkeinen heijaaminen. Pakin ja eteenpäin vievän vaihteen välillä vaihtelu ei ole mitenkään sujuvaa. Omalla F11:sta jäin montakin kertaa hankeen jumiin, mutta paikkoihin, mihin olisi varmaan jäänyt käsivaihteisella etuvedollakin. En kyllä pitäisi jumiinjäämisen pelkoa kriteerinä automaatti-manuaalivalinnalle.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itselläni nyt ollut tuo takatuuppari-automaatti kolme talvea ja ihan pehmeästi automaatti laittaa auton liikkeelle. Edelliset autot olivat etuvetoisia, joten on tuo Bemari niihin verrattuna melkoisesti huonompi, syitä:

- Takapää on tosi kevyt (tuntuu kevyeltä pidon puutteen takia), vetopito todella heikko
- Luistonesto on aivan onneton, jopa luokaton, eli ei sovellu ollenkaan liukkaille

Volvot (ja suurin osa etuvetoisista) lähtee viivalta horisonttiin talvella, ei mahda mitään. Mutta jos tuo ei harmita, niin BMW on sitten hyvä valinta!

Muuten tuo on ihan hyvä talviauto, automaatti tosiaan pistää auton liikkeelle todella pehmeästi ja voit lähteä vaikka kakkosella jos haluat. Auto lähtee siististi vierimään eteenpäin ja kaasun reagointi on pehmeätä liikkeellelähdöissä, ja taaksepäinhän tässä on mäkilähtöavustin vakiona eli mäkilähdötkin onnistuvat. Luistoneston kun napauttaa pois, niin ei mene hermot ja jarrulevyt. :lol: En näe syytä valita manuaalia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei voisi kyllä pehmeämmin lähteä kuin automaatilla. Vaikeasti liikkeellelähdettävissä paikoissa kannattaa painaa luistelunesto DTC-asentoon jossa se toimii enemmän lukkoperänä ja vähemmän tappaa menoa, ei estä peräluisujakaan kyllä sitten. 8-lovisella automaatilla heijaaminenkin on melko helppoa, sen kun tökkii cobra-kepistä rytmikkäästi eteen ja taakse, ei tarvitse painaa jarrua enää kun vaihde on kerran ollut päällä. Eikä haittaa mitään vaikkei auto olisi ihan paikallaankaan vetosuunnan vaihtuessa.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Takavedolla on ajettu muutama vuosikymmen. Eikä se automaatti ainakaan sitä huonommaksi tee. Sitä paitsi kaiken maailman lyhenteet tekevät Bemarista vuosi vuodelta vaan helpommaksi ja turvallisemmksi ajaa.

Neliveto on tietenkin se paras vaihtoehto ja tietenkin automaatilla.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
reku54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 16:12

25 kg hiekka tms säkki takakonttiin, akselin taakse, niin ei ole ongelmaa. Volvot ei "pärjää" valoissa, ainakaan edellisille mersuilleni. Nyt ei tarvi hiekkaa, kun alla on XDrive....
Mersuissa oli aina vielä kitkat alla...
Viimeksi muokannut reku54, 25 Marras 2015, 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F34 GT Xdrive 320i -13
Avatar
JKE61
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 29 Heinä 2011, 14:37

Mä ajoin kortin tammi-maaliskuussa 1983 käsivaihteisella BMW 318i:llä(?). On tää nykyinen kitkarenkailla, ESPillä, ABSeilla ja automaatilla piirun verran helpompi. Siinä ei ollut edes hiekkasäkkiä takana.

Sutii joo, jos haluaa. Seuraava on kyllä taas xDrive. Vaihdan nastapyörät alle jos tulee kunnon talvi, viime talvena Uudellamaalla omalla työmatkalla oli pari-kolme päivää kun nastarenkaat olivat tarpeelliset. Ja Lapin reissun jäisillä teillä.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Minulla on E90 eli kuusilovinen automaatti.

Nyt on neljäs talvi alkamassa, eikä ole ollut mitään ongelmia.

Auto lähtee tasaisesti ja rauhallisesti liikkeelle, jos niin haluaa. Jos on erityisen hankkala liikkeellelähtöpaikka, esimerkiksi jäinen ylämäki, jätän edellä olevaan autoon sen verran rakoa, että voin höllätä jarrun ja päästää auton ryömimään juuri ennen valojen vaihtamista, jolloin kaasun painamisen voi aloittaa hyvin rauhallisesti.

En ole huomannut etuvetoisiin mitään eroa. Kyllä nekin näyttävät vaikeassa paikassa ruopivan.

Ajonvakautus toimii ainakin E90:ssä mielestäni tosi hyvin ja loogisesti.

Heijaamiseen en ole joutunut turvautumaan, joten siitä en osaa sanoa.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Kiitoksia kokemuksista. 3-sarjan nelivetotarjous ehti jo loppua, mutta automaattia haluaisin kovasti. Siksi kyselinkin. Täällä "etelässä", joksi jo tämän Keski-Suomen luen, kyllä toisaalta tuntuu, että aivan sama millä vedolla ajaa. Päätiet ovat sulat melkein jokaisena päivänä vuodesta ja muutenkin on kyseenalaista, että tuleeko talvea ollenkaan.

Pakko vähän avautua: vittu minä vihaan tätä! Rapa lotisee, kaikki on ruskeaa ja harmaata ja suttuista ja nuhjuista. Ei juuri tee mieli ulos nokkaansa pistää. Jumalauta nytkin kohta joulukuu eikä talvista säätä lupailla edes pisimmissä ennusteissa. Ja jo kolmas samanlainen vuosi peräkkäin. Saatanan pitkä syksy, joka vaihtuu jossain vaiheessa helvetin pitkäksi kevääksi. Ihme, ettei täällä tehdä enempää itsemurhia.

No, nytpä osaa Lapin kaamostakin arvostaa. Se on itse asiassa kaunis ajanjakso. Ja valoisakin tähän mustuuteen verrattuna. Sinne vielä aikanaan palaan.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Samppa kirjoitti:Täällä "etelässä", joksi jo tämän Keski-Suomen luen, kyllä toisaalta tuntuu, että aivan sama millä vedolla ajaa. Päätiet ovat sulat melkein jokaisena päivänä vuodesta ja muutenkin on kyseenalaista, että tuleeko talvea ollenkaan.

Pakko vähän avautua: vittu minä vihaan tätä! Rapa lotisee, kaikki on ruskeaa ja harmaata ja suttuista ja nuhjuista. Ei juuri tee mieli ulos nokkaansa pistää. Jumalauta nytkin kohta joulukuu eikä talvista säätä lupailla edes pisimmissä ennusteissa. Ja jo kolmas samanlainen vuosi peräkkäin. Saatanan pitkä syksy, joka vaihtuu jossain vaiheessa helvetin pitkäksi kevääksi. Ihme, ettei täällä tehdä enempää itsemurhia.

No, nytpä osaa Lapin kaamostakin arvostaa. Se on itse asiassa kaunis ajanjakso. Ja valoisakin tähän mustuuteen verrattuna. Sinne vielä aikanaan palaan.
itse joudun töiden takia asumaan etelässä ja ei kyllä tää musta syksyinen kumisaapaskakeli jaksaa innostaa:! onneksi sentään oli ne muutaman vuoden takaiset "Super-Talvet" :^)
täällä ei kyllä nyt nelivetoa kaipaa tippaakaan. ehkä jonain päivänä työuran jälkeen siirryn pohjoisemmaksi mm. miellyttävämmän syksyn&talven vuoksi..
Naussi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Marras 2014, 23:51
Auto: E60 525 d Xdrive -09
Rt 1100 -01

Rattimies tykkää, jos takaveto. Ei ongelmaa. Itsellä 4-veto, haluaisin sen pois kytkettäväksi välillä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Saako xDriveä sammumaan sulaketta poistamalla tms?
ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 14:53

Itsellä on ollut painavampi sekä yksi pikku kottero molemmat vajaavetoisina. Edellistä ei juuri tarvinnut lapioida pois parkista kaupungissa mutta aina sai annostella kaasua kevyesti että pysyi edes jotenkuten Volvojen ja Toyoottien perässä liikennevaloissa. Kotteroa sai kaivaa parkista niin monta kertaa hangesta, että se riitti ja laitoin isomman nelivetoisen ja aina pääsi parkkiin ja parkista samalla, kun muut hiekoittivat, lapioivat tai änkivät lautaa auton alle. Lisäksi iso ja painava nelivetoinen kulki maantiellä epäbemarimaisen suoraan ja mukavasti sekä talvella että kesällä.

Summa summarum: tänne ei tulee enää yhtään vajaavetoista talviautoa niin kauan, kun Härmässä asutaan. :-)
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Itse autoilin Lapissa kaksi talvea takavedolla enkä pitänyt sitä kovinkaan ongelmallisena. Tietysti piti olla valppaana, että millaisiin paikkoihin ajaa eikä millekään viikko-pari sitten auratulle metsäautotielle ollut menemistä. No olenkin aina vähän vieroksunut sellaista ajattelua, että joka paikkaan pitäisi aina päästä autolla perille asti. Kyllä sinne tulistelupaikalle tai kesällä marjametsään voi ihan hyvin kävelläkin ne viimeiset sadat metrit eikä vängällä taistella sitä onnetonta kinttupolkua oven eteen.

Pohjoisessa kuitenkin sellainen normaali talvikeli on yleensä aika mukava ajettava takavedollakin. Hyvät renkaat tietysti pitää olla, mutta kunnon pakkasella jäinen tai polanteinen pinta on sen verran nihkeä, ettei takaveto yleensä häviä vetopidon osalta etuvetoisille. Joskus se voi olla parempikin; jos vain takapyörät sutimatta ottavat tietyn kriittisen määrän momenttia, niin pito on luonteeltaan progressiivista. Etuvedon kanssa käy juuri päinvastoin; liikkeelle lähdetään useinkin hienosti, mutta vähän lisää kaasua, niin etupää kevenee entisestään. Sitten suttaa, pompottaa, vetelee, puskee, turhauttaa ja keljuttaa.

Onhan neliveto ihan ehdoton menijä vaativammissa oloissa, mutta silti näen takavedossa muutamia etuja, joita ei yleensä tule esille kaiken Xdrive-hehkutuksen seasta. Kelin liukkauden ja muun huonouden tuntee heti ja tiedostaa kaiken aikaa. Nelivedolla saattaa tuudittautua vääränlaiseen turvallisuuden tunteeseen, kun auto menee tiettyyn pisteeseen asti kaljamalla tai sohjon seassa kuin juna. Lopulta kuitenkin fysiikan lait voittavat hienonkin tekniikan...

Toinen seikka, mikä liittyy osittain edelliseen, on, että renkaiden kunnollisuudesta takaveto kannustaa huolehtimaan eri tavoin. Nelivetohan kyllä lähtee ja kulkee vähän kulahtaneillakin (vielä ihan lain kirjaimen täyttävillä) renkailla ja helposti syksyllä tulee ajateltua, että "kyllä nämä vielä tämän kauden menee, ei muuta kun alle vaan". Se voi sitten kostautua äkkijarrutuksissa tai muissa hätätilanteissa semminkin, kun sitä vauhtiakin voi olla lähtökohtaisesti reilummin.

Takaveto on karvan verran ketterämpi kääntymään ja siinä on simppelimpi, lähes idioottivarma tekniikka. Eli pienempi kalliiden remonttien riski. Vaikka onhan tuo Bemarin nelivetotekniikka laadukasta ja koeteltua, mutta kuitenkin...

Kulutus on pienempi varsinkin bensa-autoissa. Dieselit toki sen suhteen aika tunnottomia. Olisikin hyvä, jos nelivedon saisi halutessaan pois päältä ja kaikki voima menisi takapyörille. Jatkuva neliveto on enemmän tai vähemmän turhake ainakin 90% kaikesta ratin takana vietetystä ajasta, autoilipa missä päin Suomea hyvänsä.

Etuvedoista en tässä asiayhteydessä puhu enempää, koska en pidä sitä vaihtoehtona. Epälooginen ja typerä keksintö mielestäni. Ei ikinä enää. Ihan omiaan lasten kolmirattaisiin. Nelivedossa taas eittämättä on hyvät puolensa, mutta en sitäkään aivan autuaaksitekevänä pidä; jostain on senkin kanssa vähän tingittävä. Valinta riippuu itse kunkin olosuhteista ja henkilökohtaisista mieltymyksistä.
Avatar
ProOil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Marras 2015, 17:49
Auto: 530xda

Wonderi kirjoitti:Saako xDriveä sammumaan sulaketta poistamalla tms?
Miksi ihmeessä sen poistaisit?

En näe yhtäkään mahdollisuutta, että pelkästään takavetoisena olisi millään tapaa parempi, aikaisemmat autot olleet BMW taka vetoisia, nyt ollut 5v xdrive ja ajamisen ilo ainoastaan kasvanut, ja jos haluaa jännitystä saa ajonvakautukset pois kahdessa tasossa.

Auto käyttäytyy kuten takavetoinen eli saat kaasulla perän sladiin, tässä kohtaa xdrive siirää vetoa eturenkaille ei paljoa huomaa, paitsi nopeudessa, että voi ajaa kovempaa kurvaan hallitulla luisulla, talvella kitkat alla, niin on mukava välillä leikkiä ;)

Hyvääkin parempi!

http://www.penriteoil.com.au/
Saatavilla ensi vuonna, härmästä!
http://www.penriteoil.com.au/
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

ProOil kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Saako xDriveä sammumaan sulaketta poistamalla tms?
Miksi ihmeessä sen poistaisit?
Vaikka nyt vähän aloitusaiheesat ohi meneekin niin täytyy kompata. Ihan käsittämätön ajatus.

Tuonne alkuperäiseen topikiinn sitten... En oikein näe, että tämä nykyinen 8-lovinen automaatti voisi olla yhtään missään huonompi kuin manuaali. Eli xDrive ja automaatti on kyllä unelmakombo. Mutta kai sillä takavedollakin kauppaan pääsee?
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

jokaisella nyt varmaan on oma "unelmakombonsa"...
mun ideaalitalviautossa on takaveto, yli 100 hv, 6-lovinen manuaalilaatikko, lukkoperä, 16" nastarenkaat, bensamoottori ja punainen väri :thup:
painavaa xdrivenelikkoa + tomaattia + velttoja kitkanakkeja tai trendikästä SUV-koria en jää kaipaamaan :mus:
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Yksi takavedon hyviä puolia on mielestäni se, että isompikin auto on ketterän oloinen.

Koska en ole neliveto-Bemaria kokeillut, kiinnostaisi tietää, onko kääntösäteessä suurikin ero takavetoiseen kesällä/talvella?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Wonderi kirjoitti:Saako xDriveä sammumaan sulaketta poistamalla tms?
Mä voin vaihtaa päikseen F30 320dA:n tuohon sun vehkeeseen, saat takatuupparin ja mä nelivedon. :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Kääntösäde ainakin F10:ssä on sama nelivedolla ja takavedolla. Eikä sen nelivedon olemassaoloa kyllä kesällä huomaa normiajossa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Vastaa Viestiin