BMW Saksasta - pari käytännönkysymystä

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
vma
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Helmi 2016, 17:21

Noniin, auto on noudettuna, ja kirjaan alle lyhyesti miten homma meni. Wonderille kiitokset Vuosaaren ennakkoneuvoista.

Eli Graulin toimi välittäjänä tässä minun casessa.
- Graulin lähetti kaupanteon jälkeen spostiin skannauksen rekisteriotteesta ja rahtikirjasta
- Rekisteriotteen kanssa sitten ottamaan liikennevakuutus. Aikaa tähän kului noin 10minuuttia puhelimella hoitaen
- Tämän jälkeen Tullin sivuille tekemään käyttöönotto ilmoitus. Graulin toimitti tätä varten suoran linkin. Aikaa kului noin 3minuuttia
- Tämän jälkeen katsastusasemalle hakemaan ns. 3kk tarrakilpiä. Siellä virkailija näki että vakuutus on kunnossa, ja käyttöönotto on tehty. Kilvet käteen ja tyytyväisenä ulos. Aikaa kului noin 15 minuuttia
- Em. valmistelevat paperityöt tein jo päivää ennen auton noutoa. Nuo kaikki saa hoidettua myös Vuosaaressa, mutta halusin että satamassa kaikki menee nopsaan, ja hoisin asiat etukäteen kuntoon
- Rahtikirjan ja virallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa Vuosaaren satamaan, josta löytyi hyvin piilotettu huolintayrityksen tiski
- Passi ja rahtikirja kouraan huolitsijan edustajalle, ja häneltä luovutustodistus itselle. Samalla meripostissa tulleet auton kauppakirjat sain itselleni. Aikaa kului noin 20 minuuttia
- Tämän jälkeen odottamaan huolintayrityksen kuljetusta auton lähelle, josta konttorissa katsottiin tuo luovustutodistus. Konttorista annettiin auton avaimet. Auton pikainen tsekkaus, tarrakilvet ikkunoille, auto käyntiin ja huolintayrityksen saattoautoa seuraten satama- alueelta ulos. Tähän kului aikaa noin 15 minuuttia.

Job jobbed. Auto on tallissa, ja huomenna teen autoveroilmoituksen.
Njord
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Loka 2015, 12:34
Auto: 530d ja 118i
Paikkakunta: Hollola

:thuup:
pumafi kirjoitti:Eiköhän tässä ole kyse Njordin vastauksesta jäsen ilekh:in kysymykseen.
:thuup:
Saksan Aatu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Maalis 2018, 11:56

Saksassa autoista saa tingittyä vaihtelevasti. Joskus kauppias alentaa hintaa vain 100-300€ mutta usein, varsinkin jos tunnet myyjät, osaat kielen ja hintaneuvottelutekniikan hyvin, pystyt nojaamaan vastaavanlaisiin tuotteisiin ja niiden hintoihin, voi varsinkin kalliimmassa autossa saada hinnasta pois jopa 5000€. Tällöin kyseessä on usein arvokkaampi ajoneuvo, hinnaltaan 50-100 000€ maksava ajoneuvo. Hankalia ajoneuvoja tinkimisen kanssa ovat tällä hetkellä mm. Porschen monet mallit ja MB GLC Hybri ja siitä varsinkin Coupe. Mallia on tarjolla olemattomasti markkinoilla ja myyjät tietävät sen.

Ajoneuvojen siirtokilvissä Saksan ulkopuoliselle henkilölle on ainoastaan vaihtoehtona ns. tullikilvet(Ausfuhrkennzeichen), jotka ovat voimassa 15-360pv. Ne maksavat 15pv:ksi n.85€ ja 30pv:ksi 95€. Tässä tapauksessa kilvet hankkii yleensä joku paikallinen, jos liike hoitaa ne, niistä joutuu maksamaan 150-180€. Keltaiset kilvet (Kurzzeitkennzeichen) saa vain Saksassa asuva ellei myyjäliike suostu niitä hankkimaan. Usein he eivät halua sitä tehdä koska sakot tulevat heidän maksettavakseen. Hankinnassa kannattaa käyttää yritystä, joka hoitaa tuontia ellei tunne itse hyvin Saksan lainsäädäntöä ja myyjäliikettä.
Lisätietoja saa osoitteesta www.prense.eu
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Saksan Aatu kirjoitti: 06 Maalis 2018, 12:17Ajoneuvojen siirtokilvissä Saksan ulkopuoliselle henkilölle on ainoastaan vaihtoehtona ns. tullikilvet(Ausfuhrkennzeichen), jotka ovat voimassa 15-360pv. Ne maksavat 15pv:ksi n.85€ ja 30pv:ksi 95€. Tässä tapauksessa kilvet hankkii yleensä joku paikallinen, jos liike hoitaa ne, niistä joutuu maksamaan 150-180€. Keltaiset kilvet (Kurzzeitkennzeichen) saa vain Saksassa asuva ellei myyjäliike suostu niitä hankkimaan. Usein he eivät halua sitä tehdä koska sakot tulevat heidän maksettavakseen.
Ei pidä paikkansa. Keltapäät voi ottaa kuskin nimiin, jolloin toivotukset tulevat suoraan oikeaan osoitteeseen, kokemusta on :)
Viimeksi tosin vakuutuspaperiin laitettiin maininta, että kuljettaja olen minä. No, lopputulos sama.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Saksan Aatu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Maalis 2018, 11:56

jaki kirjoitti: 06 Maalis 2018, 14:30
Saksan Aatu kirjoitti: 06 Maalis 2018, 12:17Ajoneuvojen siirtokilvissä Saksan ulkopuoliselle henkilölle on ainoastaan vaihtoehtona ns. tullikilvet(Ausfuhrkennzeichen), jotka ovat voimassa 15-360pv. Ne maksavat 15pv:ksi n.85€ ja 30pv:ksi 95€. Tässä tapauksessa kilvet hankkii yleensä joku paikallinen, jos liike hoitaa ne, niistä joutuu maksamaan 150-180€. Keltaiset kilvet (Kurzzeitkennzeichen) saa vain Saksassa asuva ellei myyjäliike suostu niitä hankkimaan. Usein he eivät halua sitä tehdä koska sakot tulevat heidän maksettavakseen.
Ei pidä paikkansa. Keltapäät voi ottaa kuskin nimiin, jolloin toivotukset tulevat suoraan oikeaan osoitteeseen, kokemusta on :)
Viimeksi tosin vakuutuspaperiin laitettiin maininta, että kuljettaja olen minä. No, lopputulos sama.
Pitää muuten paikkansa. Vain saksassa kirjoilla oleva henkilö saa keltaiset siirtokilvet, ei kukaan muu. Niiden kanssa oli menneinä vuosina niin paljon ongelmia, että viranomaiset päättivät lopettaa pelin niiden kanssa. Auton katsastus pitää myös olla voimassa kun siihen otetaan kilpiä, muuten ainoa vaihtoehto on autonkuljetusauto. Liike voi kyllä hakea kilvet niin, että kuljetusoikeus luovutetaan asiakkaalle kuten joissakin tapauksissa tehdään, liikekohtainen. Siten, kuten mainitsit, olet kuljettaja ja vastuussa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Saksan Aatu kirjoitti: 07 Maalis 2018, 23:00 Pitää muuten paikkansa. Vain saksassa kirjoilla oleva henkilö saa keltaiset siirtokilvet, ei kukaan muu. Niiden kanssa oli menneinä vuosina niin paljon ongelmia, että viranomaiset päättivät lopettaa pelin niiden kanssa. Auton katsastus pitää myös olla voimassa kun siihen otetaan kilpiä, muuten ainoa vaihtoehto on autonkuljetusauto. Liike voi kyllä hakea kilvet niin, että kuljetusoikeus luovutetaan asiakkaalle kuten joissakin tapauksissa tehdään, liikekohtainen. Siten, kuten mainitsit, olet kuljettaja ja vastuussa.
On kyllä vääntöä, vai muuttuiko tuo sääntö ihan hiljattain?
Olen viime vuonnakin hakenut yksin useammat keltapäät konttorilta.
Vuosia takapäin tosiaan niitä sai, sen kun haki vaikka useammat kerralla. Nyt pitää olla auton paperit mukana ja tuo katsastus voimassa. Ja ne tehdään suoraan sille ostetulle autolle.
Silloin tällöin on vääntöä ollut osoitteesta (siis koti), kun sitähän ei ole passissa. Siitäkin on aina selvitty. Joskus on Zulassungsstellen täti antanut näppiksen syliini, että olen saanut itse näpytellä kotiosoitteeni järjestelmään :thuup:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin