Onnistuuko Gran Turismon takasiiven lukitus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
timosu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Elo 2013, 17:01

Hankkimassani 320i Gran Turismossa on aktiivinen/automaattinen takasiipi, joka nousee esille n. 100 km/h nopeudella automaattisesti. Pystyyköhän takasiipea "lukitsemaan" paikalleen ala-asentoon, epäilen että talviajossa voi tulla ongelmia?
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Ainoastaan koodaamalla. Ilmeisesti spoilerin vaikutus takapään tiessäpysymiseen on sen varran merkittävä, että tuon käytöstäpoistoa ei löydy iDrivestä.
timosu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Elo 2013, 17:01

Näin olen vähän itsekin ymmärtänyt... Harmi sinänsä, koodaamaan en kuitenkaan mielellään ryhtyisi... Onkohan kellään kokemuksia, kuinka tuo talvella toimii?
samini
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 20 Syys 2015, 11:18

Kysyin asiaa aikanaan Autokeskuksesta kun en koko spoilerista piitannut, että ei saa koodattua alas. Talvella pari kertaa kun oli ollut sopivasti suojaa ja sohjoa, joka sitten jäätyi niin kone ilmoitti, että ei voi nostaa. Eli ei tapahdu mitään ihmeellistä, jos on jäätä niin ei yritä pakolla eikä riko mitään. Eikä muutenkaan nouse usein kun talvella saa ajaa vaan 100 :) paitsi tietty jos ite haluaa sitä nostella.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Hmmm.. Omassa tuo nousee vasta 110? Oudolta kuulostaa kyllä sekin, että tollasen möhkön perä ei kestäis tiessä 110 vauhdissa ilman tuota läpyskää
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Anssi79 kirjoitti:Hmmm.. Omassa tuo nousee vasta 110? Oudolta kuulostaa kyllä sekin, että tollasen möhkön perä ei kestäis tiessä 110 vauhdissa ilman tuota läpyskää
Koodaamalla pystyy myös muuttamaan tuota avautumis-km/h arvoa. En tunne sun auton historiaa, mutta olisko autoa koodattu mahdollisen edellisen omistajan aikana?
reku54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 16:12

mittarin mukaan 113km/h on raja autossani, jolloin "läpyskä" nousee. Kolme talvea takana ja EI mitään ongelmaa..
F34 GT Xdrive 320i -13
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

113km/h oli itselläkin raja milloin läpyskä nousi ylös.

Luin jostain että takaspoileri on enemmän ilmanvastuksen pienentämistä varten. Ei sillä downforcen kanssa ole mitään tekemistä.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

GranC kirjoitti:113km/h oli itselläkin raja milloin läpyskä nousi ylös.

Luin jostain että takaspoileri on enemmän ilmanvastuksen pienentämistä varten. Ei sillä downforcen kanssa ole mitään tekemistä.
Tää kuulostaa jotenkin uskottavammalta
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

GranC kirjoitti:113km/h oli itselläkin raja milloin läpyskä nousi ylös.

Luin jostain että takaspoileri on enemmän ilmanvastuksen pienentämistä varten. Ei sillä downforcen kanssa ole mitään tekemistä.
Jos näin on, silloinhan sen kannattaisi olla aina esillä >> kiinteä spoikka >> kevyempi, yksinkertaisempi & edullisempi valmistaa.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

alpin_sport kirjoitti:
GranC kirjoitti:113km/h oli itselläkin raja milloin läpyskä nousi ylös.

Luin jostain että takaspoileri on enemmän ilmanvastuksen pienentämistä varten. Ei sillä downforcen kanssa ole mitään tekemistä.
Jos näin on, silloinhan sen kannattaisi olla aina esillä >> kiinteä spoikka >> kevyempi, yksinkertaisempi & edullisempi valmistaa.
BMW ei aina halua mennä sieltä missä aita on matalin ;) hitekkiä kato :lol:
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

GranC kirjoitti:113km/h oli itselläkin raja milloin läpyskä nousi ylös.

Luin jostain että takaspoileri on enemmän ilmanvastuksen pienentämistä varten. Ei sillä downforcen kanssa ole mitään tekemistä.
Tämän artikkelin mukaan spoileri vähentää nostetta monta kymmentä prosenttia mutta myös parantais ilmanvastusta?
http://ae-plus.com/vehicle-development/ ... -gt/page:2
Omassa vakkarin lukeman mukaan 111km/h ei vielä nosta spoikkaa mutta 112km/h kohdalla jo nousee.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Joskus tota testailin ja ehkä siivellä oli jotain vaikutusta kulutukseen. Toisaalta olosuhteet on aina vähän eri, joten luotettavan tuloksen saaminen on vähän niin ja näin.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuo GT on sellainen pulla että ei taida paljon yksi spoileri vaikuttaa. Tai että sillä ainakaan olisi mitään merkitystä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

salmol kirjoitti:Tuo GT on sellainen pulla että ei taida paljon yksi spoileri vaikuttaa. Tai että sillä ainakaan olisi mitään merkitystä.
Otsapintaa on aika paljon enemmän kuin F30/31:ssä. Talvinopeuksilla oon päässyt jopa 4,4 l/100 km, kesänopeuksilla ei mee motarilla millään alle viiden. Ilmanvastuksen ja nelivedon vaikutus kasvaa vauhdin myötä. Oletan, että takaveto sedanilla päästään helposti lähelle neljää litraa satasella.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Vastaa Viestiin