Bemari on tehnyt suoria kutosia lähes koko historiansa aikana.
Tekniikan lakien mukaan on todettu että 0,5 l / muki on se paras vaihtoehto.
Eli siis 3.0 litrainen suora kutonen on lähes optimaalisen paras kone.
Kone, laatikko ja veto samassa jonossa!
Kuusilitrainen V12 on sitten se tehokkaampi vaihtoehto, mutta jo huomattavasti kuluttavampi ja kalliimpi.
Mersu joka pitkään teki suoria kutosia vaihtoi koneensa V6:siin reilut parikymmentä vuotta sitten.
Nyt ne ovat palaamassa suoriin kutosiin. Myös Jaguar on menossa samaan suuntaan.
Lukekaan kielitaitoiset lisää:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... och-battre
Suora kutonen on vaan se paras kone
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Älä unohda suoran kuutosen puolikasta: I3.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Meinaakko, että jos leikkaa esim Halle Berryn navan kohdalta poikki, molemmat palat on ihan yhtä hyviä ku alkuperäinen...?Kuudensuora kirjoitti:Älä unohda suoran kuutosen puolikasta: I3.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Mullakin oli Volvon suora kutonen (2.9l, 204 hp) mutta ei tuo bensavaparin voima ole mitään tämän ahdetun nelarilöpövehkeen rinnalla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Voisiksää nyt joskus käydä kokeilemassa penarin ahdettua löpökutosta. Tai vielä parempaa: penarin ahdettua pensakutosta.salmol kirjoitti:Mullakin oli Volvon suora kutonen (2.9l, 204 hp) mutta ei tuo bensavaparin voima ole mitään tämän ahdetun nelarilöpövehkeen rinnalla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Taitaa toinen puolikas riittää myös monelle! Malliston unohdettu helmi.Juha kirjoitti:Meinaakko, että jos leikkaa esim Halle Berryn navan kohdalta poikki, molemmat palat on ihan yhtä hyviä ku alkuperäinen...?Kuudensuora kirjoitti:Älä unohda suoran kuutosen puolikasta: I3.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Ja Dacian kalinaankin tottuu?salmol kirjoitti:Mullakin oli Volvon suora kutonen (2.9l, 204 hp) mutta ei tuo bensavaparin voima ole mitään tämän ahdetun nelarilöpövehkeen rinnalla.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Hölmö kommentti. Ihan ilman tottumista tämä nelari oli vanhaa kutosta parempi ja on edelleen.Kuudensuora kirjoitti:Ja Dacian kalinaankin tottuu?salmol kirjoitti:Mullakin oli Volvon suora kutonen (2.9l, 204 hp) mutta ei tuo bensavaparin voima ole mitään tämän ahdetun nelarilöpövehkeen rinnalla.
Yritit varmaan neropatteilla ja suositella ahdettuun kutoseen siirtymistä. No pieleen meni.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Eihän tuota paremmasta moottorista tiedä. Ensimmäinen Bemarini oli 520i suoralla kutosella ja siinä välissä on ollut molempia, kuusi- ja nelisylinterisiä. 320d oli 200hp power kitillä ja 328i 245hp, neloskoneita molemmat.
Nyt on tupla-ahdettu 313hp kutosdiesel alla enkä aio palata enää nelisylinterisiin. Olen tykännyt kovasti tästä nykyisestä ja aika monella kaverillanikin on hyviä kokemuksia BMW:n rivikutosista.
Nyt on tupla-ahdettu 313hp kutosdiesel alla enkä aio palata enää nelisylinterisiin. Olen tykännyt kovasti tästä nykyisestä ja aika monella kaverillanikin on hyviä kokemuksia BMW:n rivikutosista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Ei passaa verrata vapareita ja ahdettuja samassa lausessa... ihan eri eläimet.
Ja sai insinöörit helikopterinkin pysyyn ilmassa vaikka ei sitä lentämiseen ole tarkoitettu. Sama homma neloskoneesta että kyllähän sillä ajelee varsinkin ahdettuna ja tekniikalla paikkaa sen mitä fysiikassa häviää. Mutta ei se siittä kutosta tee, varsinkaan ahdettua sellaista. Moottorin fysiikkaan kun tutustuu niin ymmärtää 6-koneiden sivistyksen taustat.
Ja yhdyn kyllä ahdettuun bensakutosturbolauluun. N55-kone tehtaan kireimpänä vakioviritysversiona on silkkaa hoosiannaa 1100 - 7000 rpm skaalalla. Ja yhdellä ahtimella pesee vanhemman version jossa oli kaksi ahdinta. Suosittelen koeajamaan (hinta kannattaa sopia ennen koeajoa, ihan vaan varuiksi)
-p
Ja sai insinöörit helikopterinkin pysyyn ilmassa vaikka ei sitä lentämiseen ole tarkoitettu. Sama homma neloskoneesta että kyllähän sillä ajelee varsinkin ahdettuna ja tekniikalla paikkaa sen mitä fysiikassa häviää. Mutta ei se siittä kutosta tee, varsinkaan ahdettua sellaista. Moottorin fysiikkaan kun tutustuu niin ymmärtää 6-koneiden sivistyksen taustat.
Ja yhdyn kyllä ahdettuun bensakutosturbolauluun. N55-kone tehtaan kireimpänä vakioviritysversiona on silkkaa hoosiannaa 1100 - 7000 rpm skaalalla. Ja yhdellä ahtimella pesee vanhemman version jossa oli kaksi ahdinta. Suosittelen koeajamaan (hinta kannattaa sopia ennen koeajoa, ihan vaan varuiksi)
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Koettakaas nyt lukea tuo otsikko. Siinä ei puhuta ahdetusta yhtään mitään vaan sanotaan vaan että suora kutonen on vaan paras kone. No ei ole, nelariturbo on parempi kuin vaparikutonen, ja kasi on parempi kuin kutonen, verrattiin sitten turboja keskenään tai vapareita keskenään..
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Nauttikaa kutosista niin kauan kun niitä vielä saa. C-Mersuun mm. ei saa kutosdieseliä enää ollenkaan. Ykkös-Bemarista katoaa kutoset seuraavan uudistuksen yhteydessä kun mootori kääntyy nurinpäin. Kolmosessa ja vitosessakin kutoskoneet on niin kalliita überversioita että myyntimäärät on aika olemattomia. Tavallinen tallaaja ei onnistu ostamaan kohta käytettynäkään.
Kutosen laulu on kyllä kivaa, ja kolmipyttyisessä on paljon samaa sointia. Silti ostan sähköauton heti kun vaan tulevat järkeviin hintoihin.
Kutosen laulu on kyllä kivaa, ja kolmipyttyisessä on paljon samaa sointia. Silti ostan sähköauton heti kun vaan tulevat järkeviin hintoihin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Nää vähän rönsyileesalmol kirjoitti:Koettakaas nyt lukea tuo otsikko.
Laittakaas omia argumentteja miksi kutonen on paras ja kepittää vaikkapa nelosen ja kasin (unohdetaan 1-, 2- ja 3-pyttyiset? Niitä kait kukaan oikeasti haluaa paitsi korkeintaan purjeveneeseen). Ensimmäinen argumentti on 120 astetta josta tulee rakenteellinen etu.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Polttomoottorin aika auton voimanlähteenä on muutaman vuoden päästä kokonaan ohi.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kone tarpeen mukaan. Jos halutaan fiilistä, äänimaailmaa, väpätystä punttiin, niin Ferrarilla se on V-12, jenkeillä V-8 ja BMW:llä suora-6. Mutta kai töihin saa kuitenkin ajaa 4-sylinterisen voimin? Ei kai siinä mitään vikaa?
Tai jos haluaa vain väitellä periaatteella, että kaikki muut on väärässä ja minä oikeassa, niin ei muuta kun lisää löylyä vaan.
Tai jos haluaa vain väitellä periaatteella, että kaikki muut on väärässä ja minä oikeassa, niin ei muuta kun lisää löylyä vaan.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Muistan kyllä miten tasainen ja hiljainen tuo Volvon kutonen oli. Hieno ääni vaikkakin toooodella maltillinen. Vääntö lineaarista ja voimaa löytyy tasaisesti, ei missään yllätyspiikkejä. Liikkui ihan kivasti kun kierrätti.
Kuitenkin luonnollisesti turboihin verrattaessa todella ohut vääntö, varsinkin alhaalla. Kulutus oli noin 9 litraa siististikkin ajaen.
Olen samaa mieltä että polttomoottorien aika on ohi.
Kuitenkin luonnollisesti turboihin verrattaessa todella ohut vääntö, varsinkin alhaalla. Kulutus oli noin 9 litraa siististikkin ajaen.
Olen samaa mieltä että polttomoottorien aika on ohi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Ainakin nokivasaroissa sylintereiden määrää merkittävämpi on turbojen määrä, toisen merkin 2 turbolla varustettu 4 pyttyinenkin tuntuu varsin pätevältä ratkaisulta eikä tuo tuplaurpo kutonenkaan kylmäksi jätä. Kolmella sais varmaan pienet joka kerta, kun kaasua vähän hipaiseekaan.
Aiempien kirjoittajien kanssa olen samaa mieltä, tulevaisuus on ei kuitenkaan ole polttomoottorien, viimeistään sitten kun polttokennot tms ratkaisut saadaan yhdistettyä pistokehybrideihin ja vetyinfra laajenemaan kattavaksi ja vastaavasti sarjatuotantovalikoimaa kasvaa. Jotenkaan en usko pelkän latauksen voimaan, ellei sähkövarastointia saada merkittävästi tehostettua sekä latausta että määrää.
Aiempien kirjoittajien kanssa olen samaa mieltä, tulevaisuus on ei kuitenkaan ole polttomoottorien, viimeistään sitten kun polttokennot tms ratkaisut saadaan yhdistettyä pistokehybrideihin ja vetyinfra laajenemaan kattavaksi ja vastaavasti sarjatuotantovalikoimaa kasvaa. Jotenkaan en usko pelkän latauksen voimaan, ellei sähkövarastointia saada merkittävästi tehostettua sekä latausta että määrää.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Tähän voisi myös sanoa että myös turbon tyyppi vaikuttaa. Kaverin 190 hp VW diesel tarjoaa järkyttävän viiveen verrattuna bemun kaksikurkkuiseen ahtimeen.samulis kirjoitti:Ainakin nokivasaroissa sylintereiden määrää merkittävämpi on turbojen määrä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Samaa mieltä monen kanssa, että kyllä suora kutonen on todella hieno konstruktio.
Vaikka oma M54B30 ei kyllä mikää talousihme ole, on siinä kierrättäessä hyvät soundit. Aina tulee hyvälle mielelle.
Silti oikein hämmästyin, kun pajalla kävi yksi E92 330i, miten "hörhöttävät" äänet oli tuossa N53:ssa jo tyhjäkäynnillä. Luultiin ensin, että autossa oli joku viriputkisto tms, mutta ihan vakiolla mentiin. Hienot soundit kierroksillakin.
Juu, onhan nelariturboissa parempi alavääntö jne, mutta pitääkö kaikki aina ajatella järjellä?
Vaikka oma M54B30 ei kyllä mikää talousihme ole, on siinä kierrättäessä hyvät soundit. Aina tulee hyvälle mielelle.
Silti oikein hämmästyin, kun pajalla kävi yksi E92 330i, miten "hörhöttävät" äänet oli tuossa N53:ssa jo tyhjäkäynnillä. Luultiin ensin, että autossa oli joku viriputkisto tms, mutta ihan vakiolla mentiin. Hienot soundit kierroksillakin.
Juu, onhan nelariturboissa parempi alavääntö jne, mutta pitääkö kaikki aina ajatella järjellä?
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset