Suora kutonen on vaan se paras kone

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

salmol kirjoitti: Tähän voisi myös sanoa että myös turbon tyyppi vaikuttaa. Kaverin 190 hp VW diesel tarjoaa järkyttävän viiveen verrattuna bemun kaksikurkkuiseen ahtimeen.
Tarkoitat siis twinscrollia? Näin varmasti onkin, tuohan se merkittävän edun vs normiahtimeen, tosin en tienytkään niitä käytetyn ja pitääkin varmaan käydä kokeilemassa, missä koneissa niitä on? Vastaavasti voin todeta, että Passatin bi-tdi taas nostaa hymyn aika nopeasti kasvoille.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Varmaan äänet onkin yksi oleellinen osa kun puhutaan 6 ja 8-sylinteristen hienoudesta. Sitten taas turbokoneella on luonnollisesti paljon vaivattomampaa kuin vaparilla. Tosin jos on tarpeeksi iso vapari niin sitten piisaa sekin. Lyhyt kokemus vapari kasista 650i oli aika "vaivatonta" menoa. Mielestäni vapari koneet sopii kuitenkin parhaiten kevyisiin autoihin joilla haluaa ajaa aktiivisesti (kierrättää). Hyvälläkään turbomoottorilla ei mielestäni ole niin hauska käyttää kierroksia, tai sitten ei vain tarvitse ja varmaan 99 % ajosta se on muutenkin tarpeetonta..
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

jaki kirjoitti:... Silti oikein hämmästyin, kun pajalla kävi yksi E92 330i, miten "hörhöttävät" äänet oli tuossa N53:ssa jo tyhjäkäynnillä. Luultiin ensin, että autossa oli joku viriputkisto tms, mutta ihan vakiolla mentiin ...
Tähän kommenttiin voin kyllä yhtyä [emoji12]
Mulla myös työkaveri kyseli että onko sulla joku viriputkisto kun työpaikan parkkihalliin ajoin ja kollega just nousi autostaan.
Etenkin kylmäkäynnistysäänet on makeet.
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

Riippuu myös miten äänet on tehtaalla laitettu. Oman Bemarin kun käynnistää tallissa niin kyllä tulee viritetystä kuutosesta avarampine putkistoineen sellainen ääni että... :love:

Kun taas vieressä seisovan Mersun kolmilitraisen V6 tuplaturbon käynnistää niin... pläähhh. Onhan siinäkin ääni mutta... ei se sporttiversio toki olekaan.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

salmol kirjoitti:Muistan kyllä miten tasainen ja hiljainen tuo Volvon kutonen oli. Hieno ääni vaikkakin toooodella maltillinen. Vääntö lineaarista ja voimaa löytyy tasaisesti, ei missään yllätyspiikkejä. Liikkui ihan kivasti kun kierrätti.

Kuitenkin luonnollisesti turboihin verrattaessa todella ohut vääntö, varsinkin alhaalla. Kulutus oli noin 9 litraa siististikkin ajaen.

Olen samaa mieltä että polttomoottorien aika on ohi.
Tuo Volvo ei varmastikaan edusta sitä, mitä täällä muut pitää kuutoskoneen parhautena. 0-100km/h 9s, joten ei ihmekään, että tuntuu laiskalta ilman ahdinta. Tuo edustaa jo liian vanhanaikaista tekniikkaa (eikä silloinkaan ollut bmw:n tasolla). Vähän uudempaa tekniikkaa on tämä bmw:n 200kw vapari kuutonen, jossa on 272hv/320Nm ja esim. 330i:n tapauksessa kohtuulinen suorituskykykin (6.1s 0-100km/h). Toki diesel vääntää enemmän, mutta kuutosen tapauksessa saa toisaalta sellaisia fiiliksiä mitä ei ikinä dieselillä saa (https://youtu.be/NTHa-RtqfYM?t=17s). Kuutoskone kuluttaa taas aika paljonkin enemmän prosentteina, mutta euroina ei puhuta mahdottomista summista, ehkä 500-1000e vuodessa. Samaan aikaan auton arvo saattaa laskea 5000e vuodessa.

Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen (oli sitten bensa tai diesel). Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa. Kuutosen käynnistäminen on taas juhlapäivä: olo on kuin pistäisi kulahtaneen verkkarin sijaan Armanin päälle.

Vaparihybridi-kuutuosessa yhdistyisi kaikkien koneiden parhaat puolet :thuup:
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

ssalmela kirjoitti:Polttomoottorin aika auton voimanlähteenä on muutaman vuoden päästä kokonaan ohi.
Kyllä se näin taitaa olla. Parempi vain alkaa orientoitumaan siihen mitä tuleman pitää.
Kovasti olen vannonut erilaisten bensakoneiden nimeen ja onhan niitä hienoja myllyjä vaikka kuinka. BMW:n kutoset, Porschen kutosbokserit, AMG:n kasit ja monta muuta niiden päälle. Vaan ei tässä auta niihin takertua, autojen tekniikka tulee mullistumaan lähivuosikymmenenä enemmän kuin ehkä koskaan tähän mennessä historiansa aikana. Polttomoottorit katoavat ja ne mitkä jäävät (hetkeksi vielä) elämään ovat jotakin ihan muuta kuin kutoset ja kasit.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Kuudensuora kirjoitti:
salmol kirjoitti:Muistan kyllä miten tasainen ja hiljainen tuo Volvon kutonen oli. Hieno ääni vaikkakin toooodella maltillinen. Vääntö lineaarista ja voimaa löytyy tasaisesti, ei missään yllätyspiikkejä. Liikkui ihan kivasti kun kierrätti.

Kuitenkin luonnollisesti turboihin verrattaessa todella ohut vääntö, varsinkin alhaalla. Kulutus oli noin 9 litraa siististikkin ajaen.

Olen samaa mieltä että polttomoottorien aika on ohi.
Tuo Volvo ei varmastikaan edusta sitä, mitä täällä muut pitää kuutoskoneen parhautena. 0-100km/h 9s, joten ei ihmekään, että tuntuu laiskalta ilman ahdinta. Tuo edustaa jo liian vanhanaikaista tekniikkaa (eikä silloinkaan ollut bmw:n tasolla). Vähän uudempaa tekniikkaa on tämä bmw:n 200kw vapari kuutonen, jossa on 272hv/320Nm ja esim. 330i:n tapauksessa kohtuulinen suorituskykykin (6.1s 0-100km/h). Toki diesel vääntää enemmän, mutta kuutosen tapauksessa saa toisaalta sellaisia fiiliksiä mitä ei ikinä dieselillä saa (https://youtu.be/NTHa-RtqfYM?t=17s). Kuutoskone kuluttaa taas aika paljonkin enemmän prosentteina, mutta euroina ei puhuta mahdottomista summista, ehkä 500-1000e vuodessa. Samaan aikaan auton arvo saattaa laskea 5000e vuodessa.

Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen (oli sitten bensa tai diesel). Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa. Kuutosen käynnistäminen on taas juhlapäivä: olo on kuin pistäisi kulahtaneen verkkarin sijaan Armanin päälle.

Vaparihybridi-kuutuosessa yhdistyisi kaikkien koneiden parhaat puolet :thuup:
Hyvä kiteytys asiasta. Vålvån D5 turbodiesel-vitonenkin on alkupään malleissa kuuluisa siitä, että laatikko sössii vielä loputkin, mitä 185 (tjsp) hv saa aikaan.

Itsellä ensimmäinen penarin pensarivikutonen oli jo 80-luvulla, enkä ole vieläkään unohtanut sitä fiilistä. Nykyinen 4-pyttyinen, 218 hv -nelosdiesel on jäänyt kokonaan vaimon käyttöön. On se sen verran rasittava kone. Mielummin volkkarin V6 omassa ajossa. Eikä tämä ole mikään makuasia. Tämä on fakta. :tong:
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kuudensuora kirjoitti:Tuo Volvo ei varmastikaan edusta sitä, mitä täällä muut pitää kuutoskoneen parhautena. 0-100km/h 9s, joten ei ihmekään, että tuntuu laiskalta ilman ahdinta.
Faktat kunnossa? Koneen B6304S3 suoritusarvot 0-100 kmh on 8,2 sek. Ja samasta koneesta ahdettuna vuonna 1999 otettiin 272 hp. Ei siihen pystynyt edes penari.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

samulis kirjoitti:Tarkoitat siis twinscrollia? Näin varmasti onkin, tuohan se merkittävän edun vs normiahtimeen, tosin en tienytkään niitä käytetyn ja pitääkin varmaan käydä kokeilemassa, missä koneissa niitä on?.
Taitaa kaikki koneet tulla tuolla ahtimella, paremmat kahdella ja parhaat kolmella tuollaisella.

Esim. 320d sisältää yhden tuollaisen, 325d kaksi ja 550d kolme twinscroll-ahdinta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Dieseleissä nuo turbot on säätyvillä johdesiivillä. Twin Power Turbo on pelkkää sanahelinää dieseleiden osalta, jollei "solmuja" ole kaksin kappalein pakosarjassa.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

salmol kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti:Tuo Volvo ei varmastikaan edusta sitä, mitä täällä muut pitää kuutoskoneen parhautena. 0-100km/h 9s, joten ei ihmekään, että tuntuu laiskalta ilman ahdinta.
Faktat kunnossa? Koneen B6304S3 suoritusarvot 0-100 kmh on 8,2 sek. Ja samasta koneesta ahdettuna vuonna 1999 otettiin 272 hp. Ei siihen pystynyt edes penari.
Niin aivan. Tuo 8.7s on autolehden mittaus. Ja penarilla kolmen litran vapari tuotti 50hp yli tuon 20v sitten.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Mulla oli e34 525Ia ja sitten e60 530Ia. Olihan se fiiliksen (ja muunkin) kannalta mukava päästellä tuolla e60:llä. Ajoinkin sillä mittäriin lähes 200tkm, oli sen verran mieluisa auto, että tuli pidettyä pitempään.
Sitten siirryin dieseleihin. Tämä 20d ei tietenkään yllä fiiliksessä ja äänimaailmassa 3litran vaparin tasolle, mutta tämän vaivaton ajettavuus ja alavääntö miellyttää itseäni. Tykkään tästäkin kovasti, vaikka 30d voisi ollakin seuraava valinta. Bemarin 30d kutoskoneen äänimaailmakin on mielestäni onnistunut. Mersussa mulla on 3-litran v6 td, pidän tästäkin, tosin S:ssä moottorin äänet on peitetty todella hiljaisiksi, ainoastaan täyskaasukiihdytys saa motin murisemaan. Hyvältä sekin kuullostaa!
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Ja voin kertoa, 30ia:n kun käynnisti kylmänä tallista, oli se vaan herkkua :love: . Vakioputkistollakin...
manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Kuudensuora kirjoitti:
salmol kirjoitti:Muistan kyllä miten tasainen ja hiljainen tuo Volvon kutonen oli. Hieno ääni vaikkakin toooodella maltillinen. Vääntö lineaarista ja voimaa löytyy tasaisesti, ei missään yllätyspiikkejä. Liikkui ihan kivasti kun kierrätti.

Kuitenkin luonnollisesti turboihin verrattaessa todella ohut vääntö, varsinkin alhaalla. Kulutus oli noin 9 litraa siististikkin ajaen.

Olen samaa mieltä että polttomoottorien aika on ohi.
Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen (oli sitten bensa tai diesel). Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa. Kuutosen käynnistäminen on taas juhlapäivä: olo on kuin pistäisi kulahtaneen verkkarin sijaan Armanin päälle.

Vaparihybridi-kuutuosessa yhdistyisi kaikkien koneiden parhaat puolet :thuup:
Tuohon vaikuttaa kyllä myös auto ja moottori. Ajossa ollut myös nelisynterinen bensaturbo (TSI), eikä se mielestäni täristänyt. Tosin pienehkö auto, nelisylinterinen diesel ja start/stop on todennäköisesti kyllä täräyttävä yhdistelmä.

Lexus-mallistostahan taitaa löytyä tuollainen vaparikutoshybridi. Ajokokemuksia ei ole, mutta olisi ihan mielenkiintoista kokeilla.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Eroja varmasti on. 330e:n nelisylinterisen bensan käyntiin lähdön huomaa oikeastaan vain kierroslukumittarista.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mosku kirjoitti:Ja voin kertoa, 30ia:n kun käynnisti kylmänä tallista, oli se vaan herkkua :love: . Vakioputkistollakin...
Startissahan äänenvaimentimen toisen putken läppä on auki (eli molemmat auki) kunnes se alipaineella vedetään vähän startin jälkeen kiinni ja auton ääni "sivistyy". Ton kun modas pois vaikka litistämällä alipaineletkun mutkalle ja nippusiteellä kiinni niin jatkui samanlaisena kun pakoputken läppä ei menekään kiinni. Ja alaspäin vaihtaessa poksahteli putkesta kivasti. Tuo kulkee ns. golf tee modin nimellä.
Kuudensuora kirjoitti: Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen (oli sitten bensa tai diesel). Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa.
Tässä se 120 asteen etulyöntiasema joka toteutuu 6-pyttyisten monikerroissa niin ettei niissä esiinny 1. eikä 2. asteen värinöitä. Muissa konstruktioissa tehdään sitten monimutkaisempia kampiakselin tasapainoja ja/tai laitetaan 1 tai 2 tasapainotusakselia pyörimään sopivasti passeleihin suuntiin jotta saadaan kumottua. Ja aika hyviä niilläkin saadaan tehdyksi yhdistettynä sopivaan moottorin tuentaan.

N55-koneessahan on nyttemmin vain yksi turbo mutta twinscrollilla siinä saadaan sama (ja jopa parempi) lopputulos kuin edeltävässä N54:ssä saatiin kahdella turbolla.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin