Tarkoitat siis twinscrollia? Näin varmasti onkin, tuohan se merkittävän edun vs normiahtimeen, tosin en tienytkään niitä käytetyn ja pitääkin varmaan käydä kokeilemassa, missä koneissa niitä on? Vastaavasti voin todeta, että Passatin bi-tdi taas nostaa hymyn aika nopeasti kasvoille.salmol kirjoitti: Tähän voisi myös sanoa että myös turbon tyyppi vaikuttaa. Kaverin 190 hp VW diesel tarjoaa järkyttävän viiveen verrattuna bemun kaksikurkkuiseen ahtimeen.
Suora kutonen on vaan se paras kone
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 38
- Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
- Auto: BMW E92 335cix 2008
Varmaan äänet onkin yksi oleellinen osa kun puhutaan 6 ja 8-sylinteristen hienoudesta. Sitten taas turbokoneella on luonnollisesti paljon vaivattomampaa kuin vaparilla. Tosin jos on tarpeeksi iso vapari niin sitten piisaa sekin. Lyhyt kokemus vapari kasista 650i oli aika "vaivatonta" menoa. Mielestäni vapari koneet sopii kuitenkin parhaiten kevyisiin autoihin joilla haluaa ajaa aktiivisesti (kierrättää). Hyvälläkään turbomoottorilla ei mielestäni ole niin hauska käyttää kierroksia, tai sitten ei vain tarvitse ja varmaan 99 % ajosta se on muutenkin tarpeetonta..
Tähän kommenttiin voin kyllä yhtyä [emoji12]jaki kirjoitti:... Silti oikein hämmästyin, kun pajalla kävi yksi E92 330i, miten "hörhöttävät" äänet oli tuossa N53:ssa jo tyhjäkäynnillä. Luultiin ensin, että autossa oli joku viriputkisto tms, mutta ihan vakiolla mentiin ...
Mulla myös työkaveri kyseli että onko sulla joku viriputkisto kun työpaikan parkkihalliin ajoin ja kollega just nousi autostaan.
Etenkin kylmäkäynnistysäänet on makeet.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 244
- Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
- Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21
Riippuu myös miten äänet on tehtaalla laitettu. Oman Bemarin kun käynnistää tallissa niin kyllä tulee viritetystä kuutosesta avarampine putkistoineen sellainen ääni että...
Kun taas vieressä seisovan Mersun kolmilitraisen V6 tuplaturbon käynnistää niin... pläähhh. Onhan siinäkin ääni mutta... ei se sporttiversio toki olekaan.
Kun taas vieressä seisovan Mersun kolmilitraisen V6 tuplaturbon käynnistää niin... pläähhh. Onhan siinäkin ääni mutta... ei se sporttiversio toki olekaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Tuo Volvo ei varmastikaan edusta sitä, mitä täällä muut pitää kuutoskoneen parhautena. 0-100km/h 9s, joten ei ihmekään, että tuntuu laiskalta ilman ahdinta. Tuo edustaa jo liian vanhanaikaista tekniikkaa (eikä silloinkaan ollut bmw:n tasolla). Vähän uudempaa tekniikkaa on tämä bmw:n 200kw vapari kuutonen, jossa on 272hv/320Nm ja esim. 330i:n tapauksessa kohtuulinen suorituskykykin (6.1s 0-100km/h). Toki diesel vääntää enemmän, mutta kuutosen tapauksessa saa toisaalta sellaisia fiiliksiä mitä ei ikinä dieselillä saa (https://youtu.be/NTHa-RtqfYM?t=17s). Kuutoskone kuluttaa taas aika paljonkin enemmän prosentteina, mutta euroina ei puhuta mahdottomista summista, ehkä 500-1000e vuodessa. Samaan aikaan auton arvo saattaa laskea 5000e vuodessa.salmol kirjoitti:Muistan kyllä miten tasainen ja hiljainen tuo Volvon kutonen oli. Hieno ääni vaikkakin toooodella maltillinen. Vääntö lineaarista ja voimaa löytyy tasaisesti, ei missään yllätyspiikkejä. Liikkui ihan kivasti kun kierrätti.
Kuitenkin luonnollisesti turboihin verrattaessa todella ohut vääntö, varsinkin alhaalla. Kulutus oli noin 9 litraa siististikkin ajaen.
Olen samaa mieltä että polttomoottorien aika on ohi.
Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen (oli sitten bensa tai diesel). Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa. Kuutosen käynnistäminen on taas juhlapäivä: olo on kuin pistäisi kulahtaneen verkkarin sijaan Armanin päälle.
Vaparihybridi-kuutuosessa yhdistyisi kaikkien koneiden parhaat puolet
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Kyllä se näin taitaa olla. Parempi vain alkaa orientoitumaan siihen mitä tuleman pitää.ssalmela kirjoitti:Polttomoottorin aika auton voimanlähteenä on muutaman vuoden päästä kokonaan ohi.
Kovasti olen vannonut erilaisten bensakoneiden nimeen ja onhan niitä hienoja myllyjä vaikka kuinka. BMW:n kutoset, Porschen kutosbokserit, AMG:n kasit ja monta muuta niiden päälle. Vaan ei tässä auta niihin takertua, autojen tekniikka tulee mullistumaan lähivuosikymmenenä enemmän kuin ehkä koskaan tähän mennessä historiansa aikana. Polttomoottorit katoavat ja ne mitkä jäävät (hetkeksi vielä) elämään ovat jotakin ihan muuta kuin kutoset ja kasit.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Hyvä kiteytys asiasta. Vålvån D5 turbodiesel-vitonenkin on alkupään malleissa kuuluisa siitä, että laatikko sössii vielä loputkin, mitä 185 (tjsp) hv saa aikaan.Kuudensuora kirjoitti:Tuo Volvo ei varmastikaan edusta sitä, mitä täällä muut pitää kuutoskoneen parhautena. 0-100km/h 9s, joten ei ihmekään, että tuntuu laiskalta ilman ahdinta. Tuo edustaa jo liian vanhanaikaista tekniikkaa (eikä silloinkaan ollut bmw:n tasolla). Vähän uudempaa tekniikkaa on tämä bmw:n 200kw vapari kuutonen, jossa on 272hv/320Nm ja esim. 330i:n tapauksessa kohtuulinen suorituskykykin (6.1s 0-100km/h). Toki diesel vääntää enemmän, mutta kuutosen tapauksessa saa toisaalta sellaisia fiiliksiä mitä ei ikinä dieselillä saa (https://youtu.be/NTHa-RtqfYM?t=17s). Kuutoskone kuluttaa taas aika paljonkin enemmän prosentteina, mutta euroina ei puhuta mahdottomista summista, ehkä 500-1000e vuodessa. Samaan aikaan auton arvo saattaa laskea 5000e vuodessa.salmol kirjoitti:Muistan kyllä miten tasainen ja hiljainen tuo Volvon kutonen oli. Hieno ääni vaikkakin toooodella maltillinen. Vääntö lineaarista ja voimaa löytyy tasaisesti, ei missään yllätyspiikkejä. Liikkui ihan kivasti kun kierrätti.
Kuitenkin luonnollisesti turboihin verrattaessa todella ohut vääntö, varsinkin alhaalla. Kulutus oli noin 9 litraa siististikkin ajaen.
Olen samaa mieltä että polttomoottorien aika on ohi.
Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen (oli sitten bensa tai diesel). Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa. Kuutosen käynnistäminen on taas juhlapäivä: olo on kuin pistäisi kulahtaneen verkkarin sijaan Armanin päälle.
Vaparihybridi-kuutuosessa yhdistyisi kaikkien koneiden parhaat puolet
Itsellä ensimmäinen penarin pensarivikutonen oli jo 80-luvulla, enkä ole vieläkään unohtanut sitä fiilistä. Nykyinen 4-pyttyinen, 218 hv -nelosdiesel on jäänyt kokonaan vaimon käyttöön. On se sen verran rasittava kone. Mielummin volkkarin V6 omassa ajossa. Eikä tämä ole mikään makuasia. Tämä on fakta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Faktat kunnossa? Koneen B6304S3 suoritusarvot 0-100 kmh on 8,2 sek. Ja samasta koneesta ahdettuna vuonna 1999 otettiin 272 hp. Ei siihen pystynyt edes penari.Kuudensuora kirjoitti:Tuo Volvo ei varmastikaan edusta sitä, mitä täällä muut pitää kuutoskoneen parhautena. 0-100km/h 9s, joten ei ihmekään, että tuntuu laiskalta ilman ahdinta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Taitaa kaikki koneet tulla tuolla ahtimella, paremmat kahdella ja parhaat kolmella tuollaisella.samulis kirjoitti:Tarkoitat siis twinscrollia? Näin varmasti onkin, tuohan se merkittävän edun vs normiahtimeen, tosin en tienytkään niitä käytetyn ja pitääkin varmaan käydä kokeilemassa, missä koneissa niitä on?.
Esim. 320d sisältää yhden tuollaisen, 325d kaksi ja 550d kolme twinscroll-ahdinta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Niin aivan. Tuo 8.7s on autolehden mittaus. Ja penarilla kolmen litran vapari tuotti 50hp yli tuon 20v sitten.salmol kirjoitti:Faktat kunnossa? Koneen B6304S3 suoritusarvot 0-100 kmh on 8,2 sek. Ja samasta koneesta ahdettuna vuonna 1999 otettiin 272 hp. Ei siihen pystynyt edes penari.Kuudensuora kirjoitti:Tuo Volvo ei varmastikaan edusta sitä, mitä täällä muut pitää kuutoskoneen parhautena. 0-100km/h 9s, joten ei ihmekään, että tuntuu laiskalta ilman ahdinta.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Mulla oli e34 525Ia ja sitten e60 530Ia. Olihan se fiiliksen (ja muunkin) kannalta mukava päästellä tuolla e60:llä. Ajoinkin sillä mittäriin lähes 200tkm, oli sen verran mieluisa auto, että tuli pidettyä pitempään.
Sitten siirryin dieseleihin. Tämä 20d ei tietenkään yllä fiiliksessä ja äänimaailmassa 3litran vaparin tasolle, mutta tämän vaivaton ajettavuus ja alavääntö miellyttää itseäni. Tykkään tästäkin kovasti, vaikka 30d voisi ollakin seuraava valinta. Bemarin 30d kutoskoneen äänimaailmakin on mielestäni onnistunut. Mersussa mulla on 3-litran v6 td, pidän tästäkin, tosin S:ssä moottorin äänet on peitetty todella hiljaisiksi, ainoastaan täyskaasukiihdytys saa motin murisemaan. Hyvältä sekin kuullostaa!
Sitten siirryin dieseleihin. Tämä 20d ei tietenkään yllä fiiliksessä ja äänimaailmassa 3litran vaparin tasolle, mutta tämän vaivaton ajettavuus ja alavääntö miellyttää itseäni. Tykkään tästäkin kovasti, vaikka 30d voisi ollakin seuraava valinta. Bemarin 30d kutoskoneen äänimaailmakin on mielestäni onnistunut. Mersussa mulla on 3-litran v6 td, pidän tästäkin, tosin S:ssä moottorin äänet on peitetty todella hiljaisiksi, ainoastaan täyskaasukiihdytys saa motin murisemaan. Hyvältä sekin kuullostaa!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 38
- Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
- Auto: BMW E92 335cix 2008
Tuohon vaikuttaa kyllä myös auto ja moottori. Ajossa ollut myös nelisynterinen bensaturbo (TSI), eikä se mielestäni täristänyt. Tosin pienehkö auto, nelisylinterinen diesel ja start/stop on todennäköisesti kyllä täräyttävä yhdistelmä.Kuudensuora kirjoitti:Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen (oli sitten bensa tai diesel). Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa. Kuutosen käynnistäminen on taas juhlapäivä: olo on kuin pistäisi kulahtaneen verkkarin sijaan Armanin päälle.salmol kirjoitti:Muistan kyllä miten tasainen ja hiljainen tuo Volvon kutonen oli. Hieno ääni vaikkakin toooodella maltillinen. Vääntö lineaarista ja voimaa löytyy tasaisesti, ei missään yllätyspiikkejä. Liikkui ihan kivasti kun kierrätti.
Kuitenkin luonnollisesti turboihin verrattaessa todella ohut vääntö, varsinkin alhaalla. Kulutus oli noin 9 litraa siististikkin ajaen.
Olen samaa mieltä että polttomoottorien aika on ohi.
Vaparihybridi-kuutuosessa yhdistyisi kaikkien koneiden parhaat puolet
Lexus-mallistostahan taitaa löytyä tuollainen vaparikutoshybridi. Ajokokemuksia ei ole, mutta olisi ihan mielenkiintoista kokeilla.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Eroja varmasti on. 330e:n nelisylinterisen bensan käyntiin lähdön huomaa oikeastaan vain kierroslukumittarista.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Startissahan äänenvaimentimen toisen putken läppä on auki (eli molemmat auki) kunnes se alipaineella vedetään vähän startin jälkeen kiinni ja auton ääni "sivistyy". Ton kun modas pois vaikka litistämällä alipaineletkun mutkalle ja nippusiteellä kiinni niin jatkui samanlaisena kun pakoputken läppä ei menekään kiinni. Ja alaspäin vaihtaessa poksahteli putkesta kivasti. Tuo kulkee ns. golf tee modin nimellä.Mosku kirjoitti:Ja voin kertoa, 30ia:n kun käynnisti kylmänä tallista, oli se vaan herkkua . Vakioputkistollakin...
Tässä se 120 asteen etulyöntiasema joka toteutuu 6-pyttyisten monikerroissa niin ettei niissä esiinny 1. eikä 2. asteen värinöitä. Muissa konstruktioissa tehdään sitten monimutkaisempia kampiakselin tasapainoja ja/tai laitetaan 1 tai 2 tasapainotusakselia pyörimään sopivasti passeleihin suuntiin jotta saadaan kumottua. Ja aika hyviä niilläkin saadaan tehdyksi yhdistettynä sopivaan moottorin tuentaan.Kuudensuora kirjoitti: Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen (oli sitten bensa tai diesel). Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa.
N55-koneessahan on nyttemmin vain yksi turbo mutta twinscrollilla siinä saadaan sama (ja jopa parempi) lopputulos kuin edeltävässä N54:ssä saatiin kahdella turbolla.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend