Osaisko joku neuvoa että miten saa kaukovalojen herätesignaalin kaukovaloreleelle autossa jossa on LED-kaukovalot ?
Ajovaloille tulee pelkkää digitaalista Canbus signaalia. Mittasin valoille tulevat johdot nuppineulalla niitä pistämällä: kun valot oli päällä, löytyi niistä 2.5 v ja 1.5 v ohjaussignaalia, lisäksi maata ja +12 V kolmessa johdossa.
Onnistuisko kaukovaloherätteen ottaminen jos bemariin laittaa tälläisen Canbus-moduulin:
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... -40188-79/
miten ja mihin tuo kytketään ? Auto on vm. 2015 X5. Pimeänajan pitkänmatkan ajoa tulee aika paljon ja vaikka nuo vakio LEDit ovatkin hyvät, tekisi mieli vielä parantaa kaukovalojen kantamaa 400 metriin asti (vakiona n. 220 m).
RF
Lisäpitkät LED-kaukovalojen rinnalle ?
Vähän off topic vastaus, mutta jos laitat tosi hyvät lisäpitkät (esim. voimakkaat Ledit) niin eikös ne kannattaisi laittaa erillisellä kytkimellä niin auton vastaan tullessa voisit ensin sammuttaa lisäpitkät ja sitten parisataa metriä myöhemmin vaihtaisit lyhyille. Näin pimeää tietä tulisi mahdollisimman vähän.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 27 Elo 2016, 21:04
Lainmukaanhan lisäkaukovalot pitäisi sammua samaan aikaan auton omien kaukovalojen kanssa. Ongelmana on että miten saada tehtyä vastaava ohjaus eli mistä ohjauksen tarvittavan herätevirran ottaisi.
Totta että lisäkytkimellä ne saisi sammutettua aikaisemminkin.
erikoista jollei kukaan bemaristi ole vielä tuota Canbus CanNect-moduulia käyttänyt. Tutkin kytkentäohjetta ja siihen tarvittaisiin vain Can High ja Can Low väyliin kytkeminen (+12 ja maan lisäksi) eli nuo piuhat pitäisi jostain löytää ja niistä haaroittaa.
RF
Totta että lisäkytkimellä ne saisi sammutettua aikaisemminkin.
erikoista jollei kukaan bemaristi ole vielä tuota Canbus CanNect-moduulia käyttänyt. Tutkin kytkentäohjetta ja siihen tarvittaisiin vain Can High ja Can Low väyliin kytkeminen (+12 ja maan lisäksi) eli nuo piuhat pitäisi jostain löytää ja niistä haaroittaa.
RF
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 122
- Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
- Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu
Toivottavasti autossa ei ole adaptiiviset valot kuten itsellä.RennfahrerZwei kirjoitti:Osaisko joku neuvoa että miten saa kaukovalojen herätesignaalin kaukovaloreleelle autossa jossa on LED-kaukovalot ?
Ajovaloille tulee pelkkää digitaalista Canbus signaalia. Mittasin valoille tulevat johdot nuppineulalla niitä pistämällä: kun valot oli päällä, löytyi niistä 2.5 v ja 1.5 v ohjaussignaalia, lisäksi maata ja +12 V kolmessa johdossa.
Onnistuisko kaukovaloherätteen ottaminen jos bemariin laittaa tälläisen Canbus-moduulin:
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... -40188-79/
miten ja mihin tuo kytketään ? Auto on vm. 2015 X5. Pimeänajan pitkänmatkan ajoa tulee aika paljon ja vaikka nuo vakio LEDit ovatkin hyvät, tekisi mieli vielä parantaa kaukovalojen kantamaa 400 metriin asti (vakiona n. 220 m).
RF
Silloin on aikaslailla vaikeampaa saada ohjaus lisäpitkille
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
En tunne näiden uudempien autojen sähköjä kovin hyvin, mutta itse viiksihän on yhteydessä valomoduuliin. Viiksi mahtaa kytkeä signaalitonta 5V jännitettä? Olisiko ohjaus helpoin ottaa suoraa tuolta?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 27 Elo 2016, 21:04
On adaptiiviset LED valot.
Kokeilen että josko tuolla Canbus moodulilla onnistuisi. Ensi viikolla tiedän lisää. Moduuli on kohtuuhintainen, 114 € ja siihen kelpaa normali rele perään.
Kokeilen että josko tuolla Canbus moodulilla onnistuisi. Ensi viikolla tiedän lisää. Moduuli on kohtuuhintainen, 114 € ja siihen kelpaa normali rele perään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
- Auto: 320i Touring ( 11/16->)
Adaptiivisissa led valoissahan ei ole erikseen lyhyitä ja pitkiä , eikä siellä myöskään liiku mitään signaalia joka tuon kertoisi. Voisin noin äkkiseltään väittää että täysin mahdoton operaatio adaptiivisten valojen kanssa .
Tarjoan kaljat jos saat toimimaan :-)
Tarjoan kaljat jos saat toimimaan :-)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Eihän adaptiivisten valojen hienoutta pidä lähteä tuhoamaan millään lisävaloilla, tai niissä pitäisi olla sama älykkyys.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Täytyy kyllä sanoa, että nyt kun vihdoin pääsin kokemaan adaptiivisten LED-valojen + kaukovaloautomatiikan toiminnan ja valotehon, niin ihmettelen, jos joku vielä haluaa autoon lisävalojakin.
Kaukovaloautomatiikka tosiaan menee pilalle, jos keulaan laittaa kiinteästi suunnatut lisävalot ja ainakin omaan silmään erotin helposti tien riittävän kirkkaana ainakin 400m asti.
Kaukovaloautomatiikka tosiaan menee pilalle, jos keulaan laittaa kiinteästi suunnatut lisävalot ja ainakin omaan silmään erotin helposti tien riittävän kirkkaana ainakin 400m asti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 122
- Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
- Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu
Täytyy myöntää että on levottomat valot.
Mutta hyvät.
Tuossa ke aamuna huomasin että ei yhtä äkkiä valot toimikkaan oikein..
vai pllääe pois pitkät meinaan. No oli etusumarit päällä.
Sumarit pois päältä ja rokkasi levottomat valot.
Vähän aikaisemmin vastaantulijat vilkuttelivat valojaan.. ei toiminut valot kunnes
skrabasi myöskin kafas:n edestä jäät
Huomioita matkan varrelta vaan
Mutta hyvät.
Tuossa ke aamuna huomasin että ei yhtä äkkiä valot toimikkaan oikein..
vai pllääe pois pitkät meinaan. No oli etusumarit päällä.
Sumarit pois päältä ja rokkasi levottomat valot.
Vähän aikaisemmin vastaantulijat vilkuttelivat valojaan.. ei toiminut valot kunnes
skrabasi myöskin kafas:n edestä jäät
Huomioita matkan varrelta vaan
Saisihan sinne munuaisten taakse pitkät.
Edellisessä autossa oli adaptiiviset pitkät eikä ne toiminut kuten halusin, ei mm. osaa ennakoida mäen tai mutkan takaata tulevie autoja. Manuaalilla pystyy ennakoimaan nuokin tilanteet. Toki nuo on hyvä kuljettajalle jolla tuppaa unohtumaan pitkät päälle kuten valaistuille tieosuuksille...
Edellisessä autossa oli adaptiiviset pitkät eikä ne toiminut kuten halusin, ei mm. osaa ennakoida mäen tai mutkan takaata tulevie autoja. Manuaalilla pystyy ennakoimaan nuokin tilanteet. Toki nuo on hyvä kuljettajalle jolla tuppaa unohtumaan pitkät päälle kuten valaistuille tieosuuksille...
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Ainakin tuossa minun F32:ssa automatiikka hoitaa mainiosti mäen ja mutkan takaa esiin tulevat autot. Ainut huono puoli tuossa järjestelmässä omasta mielestäni on se, että se rajaa suoraan edestä lähestyvän auton pois valokuviosta jo reilusti yli kilometrin etäisyydeltä. Toisaalta nuo LED-valot on kyllä niin kirkkaat, että ei niitä voisi ihan yhtä kauaa pitää pitkillä, kuin mitä halogeenejä voisi.Patomursu kirjoitti:Saisihan sinne munuaisten taakse pitkät.
Edellisessä autossa oli adaptiiviset pitkät eikä ne toiminut kuten halusin, ei mm. osaa ennakoida mäen tai mutkan takaata tulevie autoja. Manuaalilla pystyy ennakoimaan nuokin tilanteet. Toki nuo on hyvä kuljettajalle jolla tuppaa unohtumaan pitkät päälle kuten valaistuille tieosuuksille...