Adaptiivinen vakkari jälkiasennettuna?
- Eku Sulimet
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Marras 2015, 23:37
- Auto: BMW X5 F15 Xdrive 40e M-Sport vm. 2017
- Paikkakunta: Kempele
Tietääkö kukaan onko mahdollista asentaa jälkikäteen adaptiivista vakionopeussäädintä? Auto on 530xd LCI vm. 2014 jossa on vakiona normivakkari, etututkat eli varoittaa jos ajaa liian lähellä edelläajavaa, luulisin että on myös hätäjarrutustoiminto, tunnistaa myös ihmiset ja eläimet, lukee liikennemerkit, on pimeänäkö ym. eli tarvittava tekniikka taitaa jo olla valmiina. Voin tietysti kysyä Wetteriltä mutta eivät välttämättä tiedä..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 27 Elo 2016, 21:04
Tarviis olla kamerat, ultra-anturit, kaasunohjaus ja kaikkea muuta. Yksi vaativimmista varusteista ?
Epäilen että helpoin "asennus" tulee kun vaihtaa autoa tai hakee Saksasta sellaisen jossa vermeet on valmiina
Epäilen että helpoin "asennus" tulee kun vaihtaa autoa tai hakee Saksasta sellaisen jossa vermeet on valmiina
- Eku Sulimet
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Marras 2015, 23:37
- Auto: BMW X5 F15 Xdrive 40e M-Sport vm. 2017
- Paikkakunta: Kempele
Voipi olla. On vaan niin hieno ja hyvinvarusteltu auto että en ehkä vielä vaihda. Pärjää kai sitä tuollakin. Muita varusteita on kyllä ihan tarpeeksi.
Jos yhtään lohduttaa niin minä olen sitä mieltä että adaptiivinen vakkari on prceestä.
Mun mielestä vakkarin idea on se että siihen asetetaan nopeus jota itse haluaa ajaa. Adaptiivisella vakkarilla ajetaan sitä nopeutta mitä joku muu haluaa ajaa ...
Uudemmissa bemareissa sen taitaa halutessaan saada toimimaan kuten normivakkari, mutta ei tässä vanhassa paskassa mikä mulla on. Siksipä ei tule vakkaria käytettyä juuri muulloin kuin tuolla pöndellä ja kun on hiljaisempi liikenne.
Mun mielestä vakkarin idea on se että siihen asetetaan nopeus jota itse haluaa ajaa. Adaptiivisella vakkarilla ajetaan sitä nopeutta mitä joku muu haluaa ajaa ...
Uudemmissa bemareissa sen taitaa halutessaan saada toimimaan kuten normivakkari, mutta ei tässä vanhassa paskassa mikä mulla on. Siksipä ei tule vakkaria käytettyä juuri muulloin kuin tuolla pöndellä ja kun on hiljaisempi liikenne.
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Eikös liikenteessä muutenkin ajeta sitä nopeutta, jonka muu liikennevirta sallii?pmj kirjoitti:Mun mielestä vakkarin idea on se että siihen asetetaan nopeus jota itse haluaa ajaa. Adaptiivisella vakkarilla ajetaan sitä nopeutta mitä joku muu haluaa ajaa ...
Mitä tarkoittaa "liikennevirta sallii" ?
Sitäkö että jäädään possujunan jatkoksi kun jono etenee 10-20km/h alinopeutta?
Sitäpaitsi jonoajossahan tuo adaptiivinen vakkari on jopa vaarallinen. Jonossa kun ajat se päällä ja takaa tulee joku ohittaja joka ajaa eteesi sinun ja edelläajavan väliin. Vakkarihan reagoi välittömästi ellet ole hereillä ja ja lyö liinaa kiinni. Jos takanaolijat ei ole myöskään hereillä niin siinä on ketjukolari lähellä. Jonoajossa nysvätessähän se tarkkaavaisuus nimenomaan herpaantuu.
Sitäkö että jäädään possujunan jatkoksi kun jono etenee 10-20km/h alinopeutta?
Sitäpaitsi jonoajossahan tuo adaptiivinen vakkari on jopa vaarallinen. Jonossa kun ajat se päällä ja takaa tulee joku ohittaja joka ajaa eteesi sinun ja edelläajavan väliin. Vakkarihan reagoi välittömästi ellet ole hereillä ja ja lyö liinaa kiinni. Jos takanaolijat ei ole myöskään hereillä niin siinä on ketjukolari lähellä. Jonoajossa nysvätessähän se tarkkaavaisuus nimenomaan herpaantuu.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Pitää tähän omakin näkemys laittaa. Mun entisessä autossa oli aktiivivakkari ja ajan paljon moottoritiellä. Olen tyytyväinen että pääsin siitä eroon ja se on ainut varuste mitä en halua seuraavaankaan autooni. Makuasia tämäkin, mutta en tykännyt. Liikaa turhia jarrutuksia.
No Wetterillä eivät kyllä varmasti osaa tätä tehdä, turhaa edes kysyt. Samoin tässä topikissa on enemmän virheellistä kuin oikeaa tietoa. Minä pystyn tämän asennuksen tekemään, hinta on auton nykyisestä varustelusta riippuen ja karkeasti arvioiden noin 900-1800e sis. alv.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Mielestäni ainakin 04/2016 valmistettu aktiivivakkari on todella hyvä niin ruuhkassa kuin maantielläkin. Se toimii erittäin loogisesti eikä jarruta turhaan vaikka joku pyyhkäisi ihan keulan edestä.
En enää ostaisi autoa ilman aktiivivakkaria.
En enää ostaisi autoa ilman aktiivivakkaria.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Samaa mieltä, motarilla ja maantiellä ykkösvaruste. Toimii se myös ruuhkassa. Mun mielestä hyvin looginen toiminta. Takana-ajavien mahdollinen ärsytys jarruvaloista ei kuulu mun kabiiniin.
Myös vahvin mahdollinen suositus Böntin osaamiselle!
Myös vahvin mahdollinen suositus Böntin osaamiselle!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 79
- Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
- Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
- Paikkakunta: Helsinki
Yksi ääni lisää adaptiiviselle, ei mitään ongelmia ja tosiaan plussana sen saa napista toimimaan normaalina vakkarina, jos sellainen tilanne ja tarve tulee.
Myös seuraavaan on tilattu ja tulossa adaptiivinen vakkari.
Myös seuraavaan on tilattu ja tulossa adaptiivinen vakkari.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
- Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
- Paikkakunta: Imatra
Täältä myös ääni adaptiiviselle Nyt reilun viikon totutellut adaptiivisen käyttöön ja pois en enään antaisi, pääsi kerralla ns. "must have" varusteiden listalle HUD:n kanssa.
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 94
- Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
- Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu
Ehdoton varuste! Toimii ruuhkassa ja motarilla, laittakaa sport päälle jos haluatte nopeampaa reagointia. Bemarin vakkari toimii kiitettävästi, mutta on tullut ajettua autoja missä adaptiivinen vakkari on aivan hirveä. Ja mikä pahinta, sitä ei saa pois päältä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
- Auto: 320i Touring ( 11/16->)
Toivottavasti bemarin tekele toimii paremmin kuin Skodan vastaava. Suurin ongelma Skodassa on se, että esim. motarin vasenta kaistaa ajettaessa ja jonkun tullessa eteen siitä oikealta kaistalta, tämä onneton huomaa auton vasta kun se on jo siinä kaistalla suoraan sektorissa . Ei siis osaa yhtään katsoa sivuille . Käytännössä itse painaa jarrua jo siinä vaiheessa kun se toinen autoilija ( toivottavasti ) laittaa vilkun päälle tai alkaa siirtymään kaistalle siihen eteen. Tien sivussa oleva pyöräilijä , varsinkin mutkassa aiheuttaakin sitten lukkojarrutuksen kun fillari huojuu just ja just tutkan sektorissa . Sama tapahtuu kun edestä joku ryhmittyy kaistan reunaan jne ..
Kaikkiaan , ihan helvetin raivostuttava varuste jonka kanssa olen nyt elänyt 120tkm . Otin bemariin siksi että sen saa tarvittaessa pois päältä , asia mikä ei nykyisessä rottelossa onnistu .
Kaikkiaan , ihan helvetin raivostuttava varuste jonka kanssa olen nyt elänyt 120tkm . Otin bemariin siksi että sen saa tarvittaessa pois päältä , asia mikä ei nykyisessä rottelossa onnistu .
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
[quote="Merciful"]tosiaan plussana sen saa napista toimimaan normaalina vakkarina, jos sellainen tilanne ja tarve tulee. [quote]
Ei ole mikään rikki, joten en lue manuaalia. Kuinkas sen noi saa tehtyä. 2014 F10:ssä en ole moista toimintaa hokannut
Ei ole mikään rikki, joten en lue manuaalia. Kuinkas sen noi saa tehtyä. 2014 F10:ssä en ole moista toimintaa hokannut
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Loppuajasta ex-autoni kanssa näppäilin jokaisen käynnistyksen jälkeen ensin start/stopin pois päältä ja sitten aktiivivakkarin pitkällä kuvakkeen painalluksella tavalliseksi. Kyllä harmitti. Onneksi on Böntti joka koodasi nykyisen auton start/stopiin muistin että ei tarvi tyyliin 5 kertaa päivittäin muistaa näppäillä sitä itse pois.Merciful kirjoitti:Yksi ääni lisää adaptiiviselle, ei mitään ongelmia ja tosiaan plussana sen saa napista toimimaan normaalina vakkarina, jos sellainen tilanne ja tarve tulee.
Myös seuraavaan on tilattu ja tulossa adaptiivinen vakkari.
Liekö tuohon aktiivivakkariin pystyy koodaamaan samaa, että muistaisi asetuksen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Tuohan taitaa aiempaan kysymykseeni vastata.....///Marko kirjoitti: ja sitten aktiivivakkarin pitkällä kuvakkeen painalluksella tavalliseksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
- Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
- Paikkakunta: Imatra
Kolmosessa pelkän normi vakkarin saa päälle niin, että pitää joko etäisyyden lisäys tai vähennys painiketta pohjassa n.3-5sec. Uskon, että vitosessa toimii samalla tavalla.VolvostaBemariin kirjoitti:Merciful kirjoitti:tosiaan plussana sen saa napista toimimaan normaalina vakkarina, jos sellainen tilanne ja tarve tulee.
Ei ole mikään rikki, joten en lue manuaalia. Kuinkas sen noi saa tehtyä. 2014 F10:ssä en ole moista toimintaa hokannut
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
Vääränmerkkisen adaptiiviseen cruiseen olen ainakin erittäin tyytyväinen. Ei se tee äkkijarrutuksia kaistanvaihtojen takia kun pitää riittävän turvavälin (ja riittävän suuren etäisyysasetuksen), niin että toisetkin mahtuvat vaihtamaan kaistaa tarvittaessa. Etäisyyttä kun säätelee tilanteen mukaan, ja tarvittaesssa (esim. ohitustilanteet) puuttuu peliin kaasupolkimella niin hienosti menee. Ainoa harmittava on että joskus moottoritiellä ei huomaa auton hiljakseen himmaavan edellämenijän vuoksi, ja ohitettava lakkaa lähestymästä. Pitää muistaa ettei adaptiivinen cruise ole mikään autopilotti, vaan vasemmalle kääntymistä odottavien autojen tai muuten tukkeksi tulevien kohdalla pitä ennakoida ottamalla auto ihmisen hallintaan.