F3x LCI, LED vastaan adaptiivinen LED

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Mistä jään paitsi, jos jätän valitsematta adaptiiviset LED valot? Kaukovaloavustin tulee joka tapauksessa (taitaa olla mukana Business -paketissa). Nykyisessä mulla on adaptiiviset xenonit, jotka on toki ihan kivat mutta käytännössä aika harvoin oikeasti tarpeen. Onko noi adaptiiviset LEDit joten hienommat kuin xenonit?
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Varusteiden selitykset napattu suoraan bmw.fi konfiguraattorista:

LED-ajovalot
LED-ajovalojen kaikki valotoiminnot, eli huomiovalot, seisontavalot ja vilkut on toteutettu ledeillä. Lähi- ja kaukovaloissa käytetään kymmentä teholediä. Näissä ajovaloissa on automaattinen korkeussäätö. Erinomaisen valotehon ansiosta valot valaisevat tietä tehokkaasti, mikä lisää turvallisuutta pimeään aikaan ja huonossa säässä ajettaessa. Ledien eli valodiodien (LED = Light Emitting Diode, valoa säteilevä diodi) hyviä ominaisuuksia ovat pitkä käyttöikä ja jopa 50 prosenttia tavallisia hehkulamppuja pienempi energiankulutus. Siten ne osaltaan pienentävät polttonesteen kulutusta ja pakokaasupäästöjä. Lisäksi ledeillä tuotettavan valon värilämpötila on vaalea, päivänvaloa muistuttava, mikä on silmille miellyttävä. Matalan rakenteensa ansiosta LED-ajovalot korostavat auton urheilullista ilmettä.

Mukautuvat LED-ajovalot
Adaptiivisten LED-ajovalojen valokuvio mukautuu automaattisesti ajonopeuteen (ajoradan dynaaminen valaisu). Vilkkujen ja huomiovalojen lisäksi niihin sisältyviä toimintoja ovat adaptiiviset ajovalot, joissa on mukautuva valokuvion säätö kaupunkiajoon ja moottoritieajoon, kääntymisvalotoiminto sekä BMW Selective Beam (häikäisemätön kaukovaloavustin), joka säätää kaukovaloja automaattisesti. Siten järjestelmä valaisee tien optimaalisesti kaikissa olosuhteissa. Liikkuvat ajovalot paljastavat kaarteen katseelle heti, kun auto kääntyy kaarteen suuntaan. Integroitu kääntymisvalo syttyy automaattisesti lisäämään lähialueen valaisua jo paikallaan oltaessa, kun vilkut kytketään päälle tai ohjauspyörää käännetään. Näin adaptiivinen kaarrevalotoiminto valaisee lähialueen tällaisissa tilanteissa optimaalisesti ja lisää siten aktiivista ajoturvallisuutta. Häikäisemättömän kaukovaloavustimen BMW Selective Beam ansiosta kaukovalot ovat käytössä, jos ajotilanne sen sallii, joten näkyvyys on optimaalinen myös yön pimeydessä. Järjestelmä tarkkailee edellä kulkevaa ja vastaan tulevaa liikennettä ja säätää kaukovalojen kantamaa luotettavasti estäen muiden tiellä liikkuvien häikäistymisen.


Eli tiivistetysti: Adaptiiviset valot tarjoavat valoa sinne, missä sitä tarvitaan mm. ajonopeudesta ja ajotilanteesta riippuen.
Suurin ero adaptiivisten ja ei-adaptiivisten valojen välillä on ehkä kaukovaloavustimessa: Adaptiivisilla valoilla varustetun auton kaukovaloavustin pitää esim. ohitustilanteessa kaukovalot päällä ja ainoastaan rajaa valokuvion pois vastaantulevasta autosta. Ei-adaptiivisilla LEDeillä varustetun auton kaukovaloavustin puolestaan käsittääkseni vain yksinkertaisesti tiputtaa kaukovalot pois päältä ja kytkee ne takaisin päälle, kun tilanne sen sallii.
Vastaa Viestiin