Hiukkassuodatin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Eilen kaveri kysyi minulta,että mites tuo Bemun diesel hoitaa nokipolton.Hänen Tiguan kuulemma ilmoittaa selvästi käytöksellään kun tuo tapahtuma alkaa.Perskules!Itse en ole huomannut milläänlailla tuota tapahtumaa,tosin ajan enimmäkseen matka-ajoa,mutta kuitenkin.Kuinkas muuten muilla diesel omistajilla?Tekeekö BMW tuonkin asian muita fiksummin,vai miten se tuo poltto oikein tapahtuu?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
holle1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 11:17
Auto: MB C 250 CDI T 4 Matic AMG -11
Paikkakunta: ex 525 XDA T 08, 520 DA T 08, 520 D 06, 525 DA T -02

Mulla sama homma. En ole kertaakaan huomannut koska ja miten se sen tekee. Ajan myös paljon matka-ajoa. Kyllähän se jossain vaiheessa niitä polttaa mut ei sitä näissä huomaa.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Ajossa tuota on kyllä todella vaikea huomata. Kulutusmittarista tuon voi nähdä, kulutus pomppaa 10->20 litran välille, ajoi melkein miten tahansa.
Yleensä olen itse huomannut polton siitä hajusta jonka tuo aiheuttaa.
Eli kun on ajanut ja pysäköi kärryn ja hyppää pihalle, niin haisee sellainen "kytkin / kumi -sekoitus".
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Worm kirjoitti:Ajossa tuota on kyllä todella vaikea huomata. Kulutusmittarista tuon voi nähdä, kulutus pomppaa 10->20 litran välille, ajoi melkein miten tahansa.
Yleensä olen itse huomannut polton siitä hajusta jonka tuo aiheuttaa.
Eli kun on ajanut ja pysäköi kärryn ja hyppää pihalle, niin haisee sellainen "kytkin / kumi -sekoitus".
Noita ominaisuuksia en ole huomannut lainkaan.Ei hajua eikä kulutus pompsausta edes hetkellisesti.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Mitään en ole huomannut yhdenkään autoni kanssa. Johtuuko sitten kuskista vai autoista...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Minä olen tuon kyllä huomannut useampaankin otteeseen. Sopivalla nopeudella kierrokset jäävät n. 2000 rpm tuntumaan, kun normaalisti samassa tilanteessa vaihtaisi isommalle. Samalla tietysti kulutus näkyy olevan suurempi, ei kuitenkaan 10-20 l/100km välillä. Koneen ääni muuttuu karkeammaksi ja mikäli tähän väliin tulee pysähdys, tulee tuo kissankusen haju kyllä kabiiniin.

Ensimmäisen kerran tuon huomasin, kun auton mittarissa oli reilu 100km, kun ajoin liikkeestä kaverin pihaan. Ihmeteltiin siinä yhdessä, käryääkö rasvat paikoissa uutuuttaaan, mutta taisi hajusta päätellen olla nokipoltto käynnistynyt matkalla ja keskeytynyt pihaan. Kesken matka-ajon tuota on vaikea huomata, mutta taajamassa ja alle 80 km/h nopeuksissa tuon pystyy kyllä huomaamaan.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Mulla oli aikoinaan Alfa 159 2.4 JTDm 200hv -06. Siinä huomasi nokipolton selvästi, auto kiihtyi laiskasti ja kulutusmittari pomppasi reilusti ylös. Bemarissa ei kyllä huomaa kuin siitä että kun saapuu määränpäähän niin palaneen käry tuoksuu auton ulkopuolella.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Mistäs sen tietää onko autossa toi hiukkassuodatin? Ei ainakaan tossa varustelistassa lue.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

- Onko pakoputken pää alaspäin taivutettu? Jos on niin tod.näk. ei hiukkassuodatinta.
- Onko pakoputken pää nokinen vai puhdas? Jos nokinen niin ei hiukkassuodatinta.
- Hiukkassuodattimet alkoi tulla 2005 loppupuolella oleviin autoihin vakiovarusteena. Sitä ennen sen sai optiona mukaan, joten siksi niitä on myös autoissa, jotka on valmistettu aikaisemmin.

Itselläni 05/05 valmistettu E90 ja ei hiukkassuodatinta.
Avatar
sami68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala

Worm kirjoitti:Ajossa tuota on kyllä todella vaikea huomata. Kulutusmittarista tuon voi nähdä, kulutus pomppaa 10->20 litran välille, ajoi melkein miten tahansa.
Yleensä olen itse huomannut polton siitä hajusta jonka tuo aiheuttaa.
Eli kun on ajanut ja pysäköi kärryn ja hyppää pihalle, niin haisee sellainen "kytkin / kumi -sekoitus".

Jaa sekös tuo palaneen kumin haju on :) No taitaa sitten ainakin mulla toimia. Pariin kertaan on tullut auto kierrettyä ja ihmeteltyä missä kumi palaa :mus:
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Ajossa en koskaan ole huomannut polton käynnistymistä E60 520 dA:lla tai E70 30 dA:lla. Hajusta toki montakin kertaa olen sen tiedostanut, kun auton olen sammuttanut - mutta käyttöominaisuuksiin en ole huomannut sen vaikuttavan.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Tämä hiukkassuodatin onkin mielenkiintoinen juttu. Kesällä kun moottorin vikatilavalo syttyi, niin huolto tulkitsi vian ensin hiukkassuotimeen. Asentaja kysyi ajanko koskaan moottoritieajoa, johon totesin ajavani. Hän sanoi että poltto tapahtuu nopeudella 130-160km/h kierroksilla 4000r/min. Kun totesin nopeuksien olevan Suomessa kovanlaisia kehotti ajamaan pienemmällä vaiteella että 4000r/min toteutuu. Auto on siinä suhteessa ristiriitainen kun vaihdesuositus kehottaa vaihtamaan jo 2000r/min kohdalla suurempaan. Vikavalon syy olikin sitten turbon paineentunnistimen rikkoutuminen.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä siellä merkkhuollossa "totuutena" huudellaan...
Omassa autossa tuo poltto on 100-varmasti käynnistynyt ihan "laillisissa" nopeuksissa
ja eikä moottoria ole tarvinnut kierrättää yhtään normaalia kovemmilla kierroksilla.
Avatar
axu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 256
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 19:37

Minulle on "viisaammat" kertonut että tasakaasulla yli 80km/h nopeuksissa tapahtuu tuo poltto. Itse en ole kertaakaan huomannut moista toimintaa millään tavalla.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Enpä ole minäkään koskaan huomannut mitään, mutta tuo mitä Kartsalle on puhuttu, on puhdasta potaskaa.

En tiedä, liittyykö polttoon vai mihin, mutta kyllä tämä 520d hävettää jättää aina parkkiin, niin helvetin kirvelevän kitkerä kissankusen haju siitä jää leijumaan. Aina. Tyhjäkäynnilläkin tuo kissankusi käyhkää. Sisälle sen sijaan käyhää ei tule koskaan eikä missään tilanteessa, se on vain siinä takana ulkona.

Empiiristen nokkanuuskuttelujen perusteella Mersu kärsii samasta kissankusiongelmasta. Vaginat taas käyhää jotenkin kloriitille tms. mutta ei se niin etova haju ole.

Summasummarum, pikaiseen olisi saatava joku direktiivi, jolla nämä dieselit henkiläkuljettimissa kiellettäisiin. Bensapuolella sentään ainoastaan tojota haisee mädälle kananmunapaskalle täyskaasukiihdytyksissä, muissa bensa-autoissa en ole huomannut hajuhaittoja. (Lisäksi nuo bensatojotat savuttaa kun vanhat diesel-cedrikit hevoskärry perässä täyskiihdytyksessä)
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Jos kärrysi haisee koko ajan, niin kannattaa varmaan käyttää se huollossa piuhan päässä.
Hiukkassuodattimen puhdistuksen pitäisi tapahtua 500-1000km välein, riippuen millaista ajoa autolla on ajettu.
Itse olen ollut huomaavinani, että jos olen käyttänyt auto paljon tyhjäkäynnillä niin tuo poltto käynnistyy aikaisemmin.
Jussi Salonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Tammi 2011, 22:12

Terveiset kaukaa etelästä. Menin taannoin huoltoon valittamaan vaihdelaatikon ja peruutustutkan toimintaa. Vaihdelaatikko vaihtoi välillä isommalle vasta 2400 kierroksen kohdalla vaikka en edes vedättänyt ja peruutustutkan yksi sensori hälytteli välillä haamuja. Seuraus: Vaihtoivat hätäpäissään vaihdekepin nupin ja päivittivät softan. Viat ilmaantuivat kuitenkin parin viikon päästä uudelleen. Pari kuukautta murehdittuani tajusin yhteyden. Aina kun vaihdelaatikko ajelee liian pieni sisässä, on myös peruutustutkan kanssa ongelmia. Ja kappas vain. Juuri se anturi tuntuu olevan viallinen, mikä on pakoputkea lähinnä. Johtopäätös: tuhkanpoltto käynnissä. Enää vika ei ole vika vaan ominaisuus. Olen tämän jälkeen ottanut tavaksi heittää lenkin autobaanalla. Tuhka poistuu ja mieli virkistyy. 530D 2007.
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

gestapo kirjoitti:Eilen kaveri kysyi minulta,että mites tuo Bemun diesel hoitaa nokipolton.
Minun tietojeni mukaan Bemu hoitaa hiukkassuodattimen regeneroinnin seuraavasti:

Odotetaan tilannetta, jolloin pakokaasujen lämpötila on riittävän korkea. Esim. ajetaan maantienopeuksilla. Tämän jälkeen sylinteriin syötetään dieseliä poistotahdilla, jolloin pakokaasujen lämpötila nousee entisestään tasolle, jolla noki palaa. Tämä lämpötila on yli 600 astetta.

On myös huomioitavaa, että hiukkassuodattimessa esiintyvät lämpötilahuiput (1000 asteesta ylöspäin) saattavat vaurioittaa suodatinta. Mitä korkeampi suodattimen tukkeutumisaste on, sitä suurempi on riski, että liian korkea lämpötila saavutetaan.

Tukkeutuminen tapahtuu, kun hiukkassuodattimen seinämiin kerääntyy palamattomia nokihiukkasia. Lisäksi siihen kerääntyy polttonesteeseen lisättävästä lisäaineesta muodostunutta tuhkaa, jota ei voida polttaa. Myös vääränlaiset moottoriöljyt, jotka sisältävät sulfaattituhkaa, aiheuttavat palamattoman aineksen kerääntymisen hiukkassuodattimeen. Koneeseen ei siis kannata kaataa mitä öljyä tahansa..

Edellä mainitut seikat sekä pienissä määrin polttonestejäännösaineista muodostunut tuhka tukkivat vähitellen suodattimen ja nostavat lisäksi pakokaasujen vastapainetta. Tämän seurauksena suodatin pitää irrottaa ja puhdistaa mekaanisesti noin 100 000 km:n välein. BMW:n tapauksessa suodatin pääasiassa uusitaan.

Toivottavasta tämä selvensi asiaa. :)
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Omalla vuoden 2008 E60:llä nyt ajettu 110tkm eikä suodatinta ole vielä tarvinnut puhdistella tai vaihtaa,
eikä mitään oireita / viitteitä tukkeutumisesta ole esiintynyt.
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

e39m52 kirjoitti:
gestapo kirjoitti:. Tämän seurauksena suodatin pitää irrottaa ja puhdistaa mekaanisesti noin 100 000 km:n välein. BMW:n tapauksessa suodatin pääasiassa uusitaan.
Höpö höpö. Minulla on ollut 5 kpl Hiukkasuodattimellisia E61 dieseleitä,
ja yhdestäkään ei ole suodatinta vaihdettu. eniten ajetulla on nyt ajettu joku 240 tkm (en enää ole omistaja).

Pre-LCI malleissa on i-drivessä huolto-osoitin tuolle, uudemmissa ei.
Yleensä se huolto-osoitein rupeaa huutamaan jossain 200 tkm kohdalla.
Sen kun nollaa, matka saattaa jatkua vielä pitkäänkin ennenkuin sen suodattimen kanssa tulee ongelma.

Toisaalta erääseen LCI-malliin piti vaintaa suodatin 180 tkm kohdalla.
Tosin syynä oli se että auton termarit olivat epäkunnossa ja suodatin oli päässyt tukkeutumaan niin pahasti
että oli jo pakoputkenpää mustana... Jos suodatin meinaa tukkeentua, niitä on hyvällä menestyksellä pesty.

No suodatin otettiin pois ja samalla pistettiin tehoa lisää ~80 hp...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Vastaa Viestiin