Pohdituttaa ecoilu ja kuinka auto laskee ns. säästetyt kilsat. Onkohan eco-ohjelman älykkyys merkittävästi lisääntynyt vuosien saatossa ?
Taloudessa 120d xdrive (vm.13) ja 520d xdrive (vm.16) joilla molemmilla ajetaan suunnilleen saman verran viikossa työmatka-ajoa. 50 km per päivä noin 40 km/h keskinopeudella pk-seudulla. Kokemuksen mukaan F20 antaa eco modella ajellen vain muutaman kilsan lisämatkan per viikko kun taas F11 samalla ajolla sästää helposti noin 15km km per viikko.
F20:n keskikulutus on ollut 5,5 l/100km ja F11:n 6,8 l/100km. Olen itse ajanut omaa duunimatkaa molemmi autoilla yhtä kevyellä kaasujalalla.
Perstuntumalla automaatti F11 rullaa enemmän kuin kuin manuaali F20. Voisiko tämä olla merkittävä ero ?
EcoPro mode
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Tuo eco-pro laskee säästettyjä kilsoja suhteessa sun comfort-moodin ajotapaan (eli kulutukseen) ja pistää samalla muutaman kulutusta laskevan ominaisuuden päälle. Esim. rullaus tyhjäkäynnillä, akkua ladataan "älykkäämmin", lämmitystä ja viilennystä tehdään vähemmän ja kaasupoljin reagoi hitaammin.
Eli varmaan sun kaasujalan liikkeet ja automaatin rullaus selittää lähes kaiken tuosta erosta comfort vs eco-pro välillä.
Eli varmaan sun kaasujalan liikkeet ja automaatin rullaus selittää lähes kaiken tuosta erosta comfort vs eco-pro välillä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
- Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
- Paikkakunta: Imatra
Ex. F10 520d (vm.12) sain aluksi säästettyjä kilometrejä max. 20km tankillisella vaikka kuinka ekoilin ja ajoin pitkää matkaa. Ohjelmistopäivityksen jälkeen tankillisella oli mahdollista saada lähemmäs 100km säästettyjä kilsoja. En tiedä mikä ohjelmistossa muuttui ja muuttuiko päivityksen yhteydessä parametrit ilmastoinnin yms. suhteen. Nykyinen F30 kerää myös säästettyjä kilometrejä varsin reippaaseen tahtiin, nykyisessä tosin on vapaa rullaus toiminto jota F10:ssä ei ollut.
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
Automaatti 8v, manuaali 6v. Automaatti taloudellinen välitysten takia, F20 taloudellinen massan takia.Venudi kirjoitti:Perstuntumalla automaatti F11 rullaa enemmän kuin kuin manuaali F20. Voisiko tämä olla merkittävä ero ?
Nyt F30 320dA, tulossa F36 420xdA
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vm 16 520 on coasting/rullaus eco prolla. Tuli vasta B47-koneisiin eli F20 ja F30 facelifteihin. Tuo mun sigun 120xda sai tänään just 5000tkm täyteen, kulutus siltä ajalta 5,4 l/100km. Työmatka 26km suuntaansa (alkupäässä 4 km asuinalueella 40 km/h, sen jälkeen maantietä 60-80 km/h tai motarin kautta 100-120 km/h, loppupäässä pari sataa metriä teollisuusalueella 40 km/h) ja se on pisin matka mitä ajan.
Tulee käytyä kaupassa 3 km, salilla 7 km, voimisteluklubilla 3 km suuntaansa... On kyl käytetty sporttiakin ja sport+:kin, joskin jälkimmäistä aika vähän. Yhden tankin vedin eco proolla alle 5 litran hyödyntäen coastingia PALJON, pari tankkii comfortilla, yks tankki 5,9 l/100km kun oli lumikelit ja piti leikkiä.
Tulee käytyä kaupassa 3 km, salilla 7 km, voimisteluklubilla 3 km suuntaansa... On kyl käytetty sporttiakin ja sport+:kin, joskin jälkimmäistä aika vähän. Yhden tankin vedin eco proolla alle 5 litran hyödyntäen coastingia PALJON, pari tankkii comfortilla, yks tankki 5,9 l/100km kun oli lumikelit ja piti leikkiä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
- Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
- Paikkakunta: Imatra
5-sarjaan coasting-toiminto tuli faceliftin yhteydessä, eli 2014 vuosimalliin (elokuusta? 2013->). Muihin varmasti jotakuinkin samoihin aikoihin, sillä ilmeisesti silloin 8HP laatiikkoon on tehty pieniä päivityksiä.Wonderi kirjoitti:Kyllä mun 2014 valmistettukin coastailee (tosin vain jalkakaasulla ajettaessa). Voisin veikata että kaikki 8HP-vaihteistoiset osaa sen.
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Tyhmä kysymys, mutta mistä tuon eco pro:n säästön näkee? Surffasin iDriven ja bc:n läpi, enkä ainakaan huomannut sitä missään.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Mittaristossa palkki kasvaa ja kilometrimäärä (jonka pääsee) myös. BMW appsilla sitten saa kai lisääkin infoa kun laittaa tallennuksen päälle.toukopouko kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta mistä tuon eco pro:n säästön näkee? Surffasin iDriven ja bc:n läpi, enkä ainakaan huomannut sitä missään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
- Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04
Moi,toukopouko kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta mistä tuon eco pro:n säästön näkee? Surffasin iDriven ja bc:n läpi, enkä ainakaan huomannut sitä missään.
hybrideissä tätä säästölaskutoimintoa ei ole
tässä muuten käy niin että ecopro oppii miten autolla ajaa, joten ensimmäisellä kerralla siihen saattaa saada +100km, mutta sitten kun oppii ajamaan taloudellisesti niin + kilometrejä tulee huomattavasti vähemmän vaikka miten taloudellisesti pyrkisi ajamaan. Tämä kokemus siis 520d F11 2014:sta.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Ei lankomiehen 320xDa ainakaan sisällä coastingia - uudempi pre-lci ku sulla, production date joulukuussa 2012. Coasting on se vapaa rullaus, jolla rullaa pirun pitkään yli 40 km/h nopeuksista ecoprolla kaasun päästäessä, voimansiirto kytketään kokonaan irti moottorista. Ecopro-mittarissa nollakohta muuttuu valkoisesta sinikseksi.Antore kirjoitti:Kyllä mun F30 ainakin coastailee ihan selkeästi eco pro:lla. Comfortillahan tuo moottorijarruttelee yllättävänkin voimakkaasti automaatiksi. Production Date 2012-08-21.
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Totta.wilho kirjoitti:tässä muuten käy niin että ecopro oppii miten autolla ajaa, joten ensimmäisellä kerralla siihen saattaa saada +100km, mutta sitten kun oppii ajamaan taloudellisesti niin + kilometrejä tulee huomattavasti vähemmän vaikka miten taloudellisesti pyrkisi ajamaan. Tämä kokemus siis 520d F11 2014:sta.
Aluksi omassa autossani Eco-Pro kasvatti matkaa yli 10%, eli tankillisessa jopa 150km. Nyt tuo kilometrimäärä määrä on tankillisella jossain 15-30km tuntumassa.
Oletko varma tuosta 40km/h rajasta? Mulla raja on 49km/h ja mielestäni se kyllä saisi olla alempana.masaf1 kirjoitti:Coasting on se vapaa rullaus, jolla rullaa pirun pitkään yli 40 km/h nopeuksista ecoprolla kaasun päästäessä, voimansiirto kytketään kokonaan irti moottorista. Ecopro-mittarissa nollakohta muuttuu valkoisesta sinikseksi.
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Minusta tuntuu että tuo km/h-raja vaihtelee. Vai kuvittelenko vain?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Edellisessä F30:ssä vm 2013 käytin lähes poikkeuksetta EcoPro:ta. Siinä se tuntui jotenkin hyvältä eikä häirinnyt. Kaasupoljin ja ohjauskin oli miellyttäviä. Keräsi plussaa 50-120km tankillisella riippuen ajosuoritteista, kaupunkiajossa vähemmän, maantieajossa enemmän. Nykyisessä F11:ssa on ollut vaikeuksia tottua erilaiseen toimintaan enkä ole ihan tottunutkaan, mutta yritän. Ohjaus tuntuu nukahtelevan välillä kiusallisen tuntuisesti ja tuohon moottorijarrutuksen puuttumiseenkin on totuttautuminen ja vähitellen alan ymmärtää milloin se puuttuu ja milloin ei. Samaten kaasu ylhäällä rullauksen jälkeinen viime kaasua taas painettaessa tuntuu hieman häiritsevän. 35km työmatkalla ei tunnu saavan kuin pari kilometriä plussaa.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
S&S:ää jaksoin itsekin manata jopa vuosikausia kun ne alkoivat tulemaan. Nykyään tuntuu oudolta jos auto ei ruuhkassa paikallaan seistessä tai valoissa sammu. Tuntuisi jotenkin hölmöltä puolet työmatka-ajasta istua paikallaan auton käydessä kun ei siitä sammumisesta useimmissa tilanteissa mitään haittaa ole. Maailma näköjään muuttuu ja mielipiteet sen mukana.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA