Kun täällä ei ole tyhmiä kysymyksiä -aihetta niin menköön tänne tekniikka ja varusteisiin.
Varsin tuoreena bmw-kuskina olen ihmetellyt mikä idea on kojetaulun keskimmäisten ilmanvaihtosuuttimien välissä olevalla lämmönsäätörullalla (ainakin useissa f-sarjan menopeleissä)? Jos autossa on automaattinen ilmastointi niin miksi pitää olla manuaalinen rulla josta lämpötilaa saa vielä lisäksi säädettyä?
Kun vauhtiin päästiin niin myöskin tuulettimen voimakkuuden manuaalinen säätömahdollisuus ihmetyttää, varsinkin kun ilmastointi säätämisen jälkeenkin pysyy automaatilla. Vai onko tämä joku kuivista silmistä kärsivien "lämpene/jäähdy hitaasti" fiitsöri? Jotenkin tuntuisi luontevalta, että haluttu lämpötila saavutetaan mahdollisimman nopeasti - siis jos automaatti-asetuksilla mennään?
F3X:n kabiinin vasemman- ja oikeanpuoleisen lämpötilan säätämisen synkronoinnin puutteesta varmasti onkin ollut täällä tarinaa mutta se on kyllä ihan surkuhupaisa moka ainakin omasta mielestä
Ja vielä tähän loppuun, olen volkkarikonsernista loikanneena erittäin tyytyväinen ensimmäiseen bemariini ja jo nyt tiedän, että seuraava autokin on BMW!
Tyhmä kysymys
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Se on fiilisrulla. Jos talvella on enemmän päällä tai kesällä jäätelö kourassa tahi muuten vaan lämmin tai kylmä fiilis, saa fiilisrullasta pyöräytettyä vähän lisää tai vähemmän lämpöä.
Äffäläisissä vissiin pöhöttimen voimakkuussäätö säätää joko suhdetta oletusarvoon tahi maksimia mitä saa käyttää (en muista kumpaa), ei kuitenkaan varsinaisen suorasti pöhötysnopeutta. Äffämiehet kertonee tarkemmin, etsimällä foorumin uumenista voisi kanssa löytyä.
Äffäläisissä vissiin pöhöttimen voimakkuussäätö säätää joko suhdetta oletusarvoon tahi maksimia mitä saa käyttää (en muista kumpaa), ei kuitenkaan varsinaisen suorasti pöhötysnopeutta. Äffämiehet kertonee tarkemmin, etsimällä foorumin uumenista voisi kanssa löytyä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Kiitos vastauksista mutta en edelleenkään ymmärrä miksi fiiliksen saamiseen tarvitaan kaksi lämmönsäädintä...Aero kirjoitti:Se on fiilisrulla. Jos talvella on enemmän päällä tai kesällä jäätelö kourassa tahi muuten vaan lämmin tai kylmä fiilis, saa fiilisrullasta pyöräytettyä vähän lisää tai vähemmän lämpöä.
Kyllä se ainakin omassa F30:ssä vaikuttaa ihan pöhötyksen nopeuteen. Esim. näin talvella heti kun ptc-vastus/jäähdytysneste alkaa olla riittävän lämmin niin tuuletin pyörii joko nopeammin tai hitaammin. Heti käynnistettäessä kun lämmönlähteitä ei ole tarjolla ei tällä säädöllä luonnollisesti ole vaikutusta.Aero kirjoitti:Äffäläisissä vissiin pöhöttimen voimakkuussäätö säätää joko suhdetta oletusarvoon tahi maksimia mitä saa käyttää (en muista kumpaa), ei kuitenkaan varsinaisen suorasti pöhötysnopeutta. Äffämiehet kertonee tarkemmin, etsimällä foorumin uumenista voisi kanssa löytyä.
Viimeksi muokannut Antore, 12 Joulu 2016, 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhallusnopeuden rajoitussäätö on ihan loistava varuste. Eli automatiikka säätelee mutta enintään halutulla voimakkuudella puhaltaa. Edellisessä vääränmerkkisessä sitä kaipasi kun automatiikka lähdön jälkeen puhalsi tukan takapenkille asti, jos ei laittanut kokonaan manuaalille. Oikean ja vasemman puolen lämpötoiveiden synkronointia en ole kaivannut kun niin harvoin tarvitsee koskea. Keskisuuttimen lämmönsäätö on hjölmöin idea ikinä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Minusta tuo ei säädä kuin sen keskisuuttimen lämpötilaa, ja se on tietääkseni jossain muissakin saksalaisissa bemmin lisäksi. Olen ymmärtänyt että tuo auttaa jos haluat esimerkiksi saada lasit pysymään sulina, mutta haluat silti "raitista" ilmaa esim. hengitettäväksi. Eos varmasti, keskiasennossa tuo yleensä minulla on.Antore kirjoitti:Kun täällä ei ole tyhmiä kysymyksiä -aihetta niin menköön tänne tekniikka ja varusteisiin.
Varsin tuoreena bmw-kuskina olen ihmetellyt mikä idea on kojetaulun keskimmäisten ilmanvaihtosuuttimien välissä olevalla lämmönsäätörullalla (ainakin useissa f-sarjan menopeleissä)? Jos autossa on automaattinen ilmastointi niin miksi pitää olla manuaalinen rulla josta lämpötilaa saa vielä lisäksi säädettyä?
Tuo tuulettimen voimakkuuden säätö on ihan ok. Nyt talven tultua huomaan että F30 ei siinä keskiasennossa pidä laseja sulana, mutta pykälä isommalle usein auttaa asiaan.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
↑ Omien aistinvaraisten testailujen perusteella ainakin reunimmaisten suuttimien lämpötila muuttuu myös kun rullaa kääntää. Eihän tuosta rullasta mitään haittaa ole mutta olisi vaan mukava ymmärtää insinöörin idea.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Erikoista keskustelua...
Säätörulla liittyy automatiikkaan siten, että sillä saa hienosäädettyä keskivartaloon suunnattujen puhalitimien lämpötilaa. Tämä on siis mukavuutta.
Käyttöohjeesta löytyy vastaus jos sellaisen omistaa. Saa sitä Foorumillakin kysellä.
Säätörulla liittyy automatiikkaan siten, että sillä saa hienosäädettyä keskivartaloon suunnattujen puhalitimien lämpötilaa. Tämä on siis mukavuutta.
Käyttöohjeesta löytyy vastaus jos sellaisen omistaa. Saa sitä Foorumillakin kysellä.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Kyllä käyttöohjekirja löytyy ja siinä tuon rullan toiminta kuitataan muistaakseni aika lyhyesti tyyliin "että rullalla voi säätää lämpötilaa". Manuskan kirjoittajalle voisi todeta 'no shit sherlock'... Minusta tämä rulla on edelleen erikoisempi kuin siitä käytävä keskustelu mutta ehkä tosiaan on niin, että toiset ei halua tasaista lämpötilan vaihtelua vaan keskiruumis kaipaa extrahottia tai lisäviilennystä. Ehkä ensimmäinen edes semijärkevä perustelu tuolle rullalle. Kiitos siitä ja pahoittelut erikoisesta keskustelusta!
- k23811
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 16
- Liittynyt: 26 Touko 2015, 05:35
- Auto: BMW 520dAT -12
- Paikkakunta: Helsinki
Alkujaan tehdas selitti sitä turvallisuudella eli kun yläkroppa saa viileämpää ilmaa (raitista ilmaa suoraan) ja jalat lämmintä, niin virkeys on parempi. Vaikea kyllä todeta asiaa, mutta kun tottuu käyttöön, niin tuollainen analoginen rulla on aika näppärä. Mun mielestä aiemmin oli mukavampi, kun rullassa oli pidempi säätövara, nyt f-sarjalaisissa on aika pienestä kiinni tuleeko lämmintä vai kylmää.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Hiukan mutua, mutta muistelisin, että jos esim. F10:ssä laittaa tuon rullan ihan punaiselle, aktivoituupi joku ekstra sähkövastus lämpökanavissa. Voin muistaa väärinkin.
Muutenhan tuon toiminta on juuri tuo mitä tuossa pojat kertoi, eli suht pitkään tuo ominaisuus on penareissa ollut, ja sillä nimenomaan saa naamalle viileämpää ilmaa halutessaan.
Muutenhan tuon toiminta on juuri tuo mitä tuossa pojat kertoi, eli suht pitkään tuo ominaisuus on penareissa ollut, ja sillä nimenomaan saa naamalle viileämpää ilmaa halutessaan.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Miten niin erikoista keskustelua? Erikoinen toiminto.xstr kirjoitti:Erikoista keskustelua...
Säätörulla liittyy automatiikkaan siten, että sillä saa hienosäädettyä keskivartaloon suunnattujen puhalitimien lämpötilaa. Tämä on siis mukavuutta.
Käyttöohjeesta löytyy vastaus jos sellaisen omistaa. Saa sitä Foorumillakin kysellä.
Naurettavaa rullailla jotain kivikautista pylpyrää kun on alempana täysin elektroninen AUTOMATIIKKA. Mulla on toinen bemu menossa ja kummassakaan en ole tajunnut käytännön tasolla miksi sitä pitäisi säädellä. Selkeintä olisi kun koko säätöä ei olisi
X3 30e M-Sport 2022
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Ihan järkeenkäypä noin.lnaukkar kirjoitti:Mun mielestä taas on aivan loistava toiminto, ei nyt ihan joka viikko tule käytettyä, mutta pitemmillä matkoilla tulee säädettyä usein kylmempää kasvoille jossain vaiheessa. Kätevä.
Itseä eniten ehkä rassaa että eikös aina ajaessa joudu tsekkaamaan että onko ristiriidassa lämmityslaitteen kanssa?
X3 30e M-Sport 2022
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Hyvä kuitenkin, että pylpyrälle löytyi selitys ja vielä sen tyytyväisiä pyörittelijöitä! Faijan apuna mietin sopivaa kokoonpanoa kun uuden G30:n tilaus pitäisi saada sisään ja siinä tästä lämpötilan säädöstä on ymmärtääkseni luovuttu. Ei ainakaan kuvissa näy.
Brittien bmw.co.uk -sivulla on muuten konfiguraattori jolla voi rakennella autoa. Toki vähän erilaista settiä ja pakettia siellä tarjoavat mutta ainakin penkkien ja trimmauksien sopivuutta keskenään voi testailla.
Brittien bmw.co.uk -sivulla on muuten konfiguraattori jolla voi rakennella autoa. Toki vähän erilaista settiä ja pakettia siellä tarjoavat mutta ainakin penkkien ja trimmauksien sopivuutta keskenään voi testailla.
E60:ssä säätö on iDriven kautta ja täytyy melkein tietää että osaa käyttää. Tuo säätö on todella hyvä, kun saa kasvoille viileämpää ilmaa haluttaessa - sekä kesällä että talvella. Olisiko jätetty G30:ssä pois vai siirretty taas iDriveen?
Jos ei osaa säätöä käyttää, se kannattaa laittaa keskiasentoon
Jos ei osaa säätöä käyttää, se kannattaa laittaa keskiasentoon
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Voi hyvinkin olla, että se on siirretty G30:ssä iDriven syövereihin. Minä taas pyrin säätämään kaikki kojetaulun suuttimet niin, että ilmavirta ei suoraan osu lärviin. Tai ehkä kesähelteillä suuntausta saattaa muuttaa kun oikein hikeä pukkaa. Muuten olen kyllä sen verran tasalämpöinen, että itse koen tuon rullan täysin turhaksi. Mutta selvästi hyvä kun tuollainen säätö on mahdollista kun niin moni siitä tykkää ja eihän siitä haittaakaan ole.