Ajotietokone herjaa, että olisi aika alkaa tarkistelemaan jarrupalojen kuntoa. Ja ajattelin, kun tässä kerta jarruja aletaan purkamaan, että vaihdetaan nyt sitten levytkin yksintein.
Hommasin siis mtecin valmistamat performance levyt (http://www.mtecbrakes.co.uk/store/" onclick="window.open(this.href);return false;) ja nyt olisi aika hommata jarrupalat.
Kysymys kuuluu: mitkä palat ja mistä? Kulkine on siis E90 320d ja tietenkin mahdollisimman vähän pöllyävää palaa olisi kiva laittaa, mutta tietenkin mahdollisimman vähän jarrutusominaisuuksia menettämättä.
Vinkkejä ja vihjeitä otetaan vastaan.
Keskustelua jarruista, jarrulevyistä ja jarrupaloista
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Viimeksi muokannut FusionWolf, 21 Tammi 2011, 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Tämä saattaisi kiinnostaa myös allekirjoittanutta ensi kesänä. Ei oikein jaksaisi hinkkailla pölyjä vanteiden huulista irti...
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Näistä kenelläkään mitään tietoa: http://www.coolcarbonperformance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin kehuja (netissä) jonkun verran saanut, ja olisihan tuo alkuperämaa ainakin autolle luontainen.
edit: Myös näitä on kehuttu -> http://www.akebonobrakes.com/aftermarket/euro/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false; . Valmistavat useiden eri merkkien OEM jarrupalat ja myyvät omalla brändillään aftermarket -paloja.
edit2: Mistäs sitä tietää millaiset palat omaan kulkineeseen kuuluu? Esim. Motonetin varaosaluettelossa on kahdet erikokoiset palat eteen. Kummat on oikean kokoiset??
Pienet -> http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/221837/0" onclick="window.open(this.href);return false;
Isot -> http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/221838/0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin kehuja (netissä) jonkun verran saanut, ja olisihan tuo alkuperämaa ainakin autolle luontainen.
edit: Myös näitä on kehuttu -> http://www.akebonobrakes.com/aftermarket/euro/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false; . Valmistavat useiden eri merkkien OEM jarrupalat ja myyvät omalla brändillään aftermarket -paloja.
edit2: Mistäs sitä tietää millaiset palat omaan kulkineeseen kuuluu? Esim. Motonetin varaosaluettelossa on kahdet erikokoiset palat eteen. Kummat on oikean kokoiset??
Pienet -> http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/221837/0" onclick="window.open(this.href);return false;
Isot -> http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/221838/0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
BMW:n originaalipalojen varaosanro 320d:hen: 34216774692
Edit: ko. numero olikin siis takapaloille. Edessä ei mun mielestä ollut edes kovin monenlaista vaihtoehtoa
Edit: ko. numero olikin siis takapaloille. Edessä ei mun mielestä ollut edes kovin monenlaista vaihtoehtoa
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Kiitoksia tuostakin inffosta. Täytyy käydä mittailemassa noiden levyjen halkaisija niin sitten varmaan pääsee jyvälle mitkä palat sinne kuuluu.
Tosin katselin tuolta EBC:n sivulta, että kuuluisi nuo 'pienet' eli 63mm, kun heidän sivuillaan haetaan palat auton merkin ja mallin mukaan.
Olen nyt ajatellut ostavani nuo EBC:n green stuffit (http://sporttiauto.com/tuotteet/ebc/fi_FI/greenstuff/) ellei tässä nyt muita parempia tarjouksia tule jossain vastaan.
Tosin katselin tuolta EBC:n sivulta, että kuuluisi nuo 'pienet' eli 63mm, kun heidän sivuillaan haetaan palat auton merkin ja mallin mukaan.
Olen nyt ajatellut ostavani nuo EBC:n green stuffit (http://sporttiauto.com/tuotteet/ebc/fi_FI/greenstuff/) ellei tässä nyt muita parempia tarjouksia tule jossain vastaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 126
- Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
- Auto: Touring ilman G:tä
Kiinnostaisi kyllä minuakin nuo etupään levyt vaihtaa johonkin reijitettyihin tms. Samalla tietenkin palat. Paljos nuo performance levyt maksoi kokonaisuudessaan, jos saa udella? Kun kattelin ei tuolla sivuilla näkynyt E90/1:stä valikossa.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
No, mä ostin nuo täältä Suomen kamaralta kun joku oli tilannut autoonsa väärät niin sain ne niin edullisesti, että en kehtaa edes ääneen huudella. Motonetistä ei saa edes tarvikelevyjä siihen rahaan millä minä nuo omani ostin.
Nyt mulla on "linja-auki" tuonne saksaan yhteen e-bay kaupittelijaan ja hierotaan juuri kauppoja noista EBC:n green stuff paloista sekä antureista. Saa nähdä millaisen tarjouksen se sieltä pistää.
Nyt mulla on "linja-auki" tuonne saksaan yhteen e-bay kaupittelijaan ja hierotaan juuri kauppoja noista EBC:n green stuff paloista sekä antureista. Saa nähdä millaisen tarjouksen se sieltä pistää.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
No niin. Nyt on päästy sakemannin kanssa neuvotteluissa semmoiseen tilanteeseen, että olisi aika laittaa "tilaus sisään", jota olin juuri tekemässäkin kunnes aloin miettimään, että kuinkas monta tuommoista jarrupalan kulumissensoria tarvitsen? Kaksi eteen ja kaksi taakse kenties?
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Ihanko totta? Eli vain toisella puolella molemmissa päissä?!? No hitsi vieköön... tämäpä yllätti. Kiitos!
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kyllä. Samaa asiaa selvittelin itsekin, kun paloja vaihtelin. Varmistin asian lopulta merkkiliikkeen tiskiltä ja yksi noita menee / akseli. Näin siis ainakin pre-LCI 320d-malleissa, mutta todennäköisesti myös E9x sarjassa muissakin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Mites nyt kun tuo huoltovalikko polttaa punaista tuolle takajarrujen huollolle ja mittaristossa palaa jarruvalo ajaessa jatkuvasti, sekä käynnistäessä ja sammuttaessa tulee se punainen hallinostimen kuva ruutuun niin saakos tuota nollattua kotikonstein enää?
Huomenna olisi tarkoitus heittää uudet palat, levyt ja anturit paikoilleen (itse). Joutuuko viemään tuon hälyttelyn vuoksi vielä merkkiliikeeseen nollattavaksi kuitenkin? Mitähän moinen mahtaa kustantaa?
Huomenna olisi tarkoitus heittää uudet palat, levyt ja anturit paikoilleen (itse). Joutuuko viemään tuon hälyttelyn vuoksi vielä merkkiliikeeseen nollattavaksi kuitenkin? Mitähän moinen mahtaa kustantaa?
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Itse itselleni vastaten.
Esimerkkisuoritus huoltovalojen kuittauksesta (koskee myös jarruja) löytyypi tuolta -> http://www.youtube.com/watch?v=LVc2JlgKGe0" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen verran vaan luin tuolta jenkkifoorumilta, että se merkkivalo ei tuon operaation jälkeen välttämättä katoa välittömästi, vaan saattaa joutua ajamaan pienen matkan.
edit: löytyi tälläinenkin vielä -> http://www.youtube.com/watch?v=5p4WIYF0 ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;
Esimerkkisuoritus huoltovalojen kuittauksesta (koskee myös jarruja) löytyypi tuolta -> http://www.youtube.com/watch?v=LVc2JlgKGe0" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen verran vaan luin tuolta jenkkifoorumilta, että se merkkivalo ei tuon operaation jälkeen välttämättä katoa välittömästi, vaan saattaa joutua ajamaan pienen matkan.
edit: löytyi tälläinenkin vielä -> http://www.youtube.com/watch?v=5p4WIYF0 ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Dohdi. Takapään jarrupalat ja jarrulevyt E90:een vaihdettu. Huoltoilmaisimen nollauskin onnistui. DIY ohjeet rakenteilla niille kuuluvaan osioon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Olisi itsellä takapalojen vaihto kohta edessä ja onkohan tullut uusi kokemuksia hyvistä paloista? GreenStaffit meinasin laittaa, mutta huomasin mainoksessa "katukäyttöön alle 200hv autoille" eli mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan?
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Itsekin noita greenstuffeja kovasti himoitsin kun paloja vaihtelin, mutta päädyin sitten kuitenkin ihan blackiin / siihen perusversioon samaiselta valmistajalta (EBC). Ovat nyt hieman vajaan vuoden verran pyörineet alla ja tuossa kun vaihdoin talvirenkaat tarkistelin palojen kunnon, joka oli erinomainen. Eivät olleet kuluneet juuri nimeksikään ja kilometrejä oli kuitenkin nielty jo varmaan n. 50tkm. Hyvin toimivat palat ja kitinävaimentimetkin paikoillaan vakiona. Eivät kyllä ole niitä kaikkein pölyttömättömämpiä, mutta toimivat erinomaisesti.
Itse ostin n.35tkm sitten omaani EBC red stuff palat eteen ja taakse jotka käsittääkseni ovat jotain keraamista rakennetta, eivätkä näin ollen pölyä ollenkaan. Olen ollut erittäin tyytyväinen ja onhan ne vielä nätin värisetkin. Vaativat muistaakseni vähän pidemmän ja tarkemman sisäänajon, mutta mitään ongelmia ei omissani ole ollut ja kestävät kovempaakin jarrun käyttöä.
BMW E90 MonacoBlau Metallic N52B25 -07
BMW E81 Alpinweiss N43B20 -11
BMW E81 Alpinweiss N43B20 -11
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Tuli aikaisemmin jarrupalojen vaihdon yhteydessä pohdittua jarrulevyn vaihtoa, mutta jäi silloin vielä tekemättä ja nyt rengaiden vaihdon yhteydessä tutkittua hieman tarkemmin etulevyjä. Eikö niissä pitäisi olla stanssattu minimipaksuus mutta missä? Ainakin ATE:n levykataloogia katsoessa löysin kaksi vaihtoehtoa nykyiseen autooni ja pitäisi pähkäillä kumpi niistä autossa on vai onkohan jonkin muun valmistajan..?
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
http://www.bmw.fi" onclick="window.open(this.href);return false; -> BMW:n omistajat -> Elektroninen osaluettelo. Tuonne kun loggaat ja syötät VIN-koodista 7 viimeistä merkkiä/numeroa, niin näet, minkäkokoiset levyt tehtaalta on autoon tulleet.samulis kirjoitti:Tuli aikaisemmin jarrupalojen vaihdon yhteydessä pohdittua jarrulevyn vaihtoa, mutta jäi silloin vielä tekemättä ja nyt rengaiden vaihdon yhteydessä tutkittua hieman tarkemmin etulevyjä. Eikö niissä pitäisi olla stanssattu minimipaksuus mutta missä? Ainakin ATE:n levykataloogia katsoessa löysin kaksi vaihtoehtoa nykyiseen autooni ja pitäisi pähkäillä kumpi niistä autossa on vai onkohan jonkin muun valmistajan..?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Ööh, mä näen tuolta vain halkaisijan ja paksuuden vai enkö osaa katsoa? Kaipailisin siis minimipaksuus tietoa...
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17