Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 14:17
Auto: F30 330e

Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja Sod-3 » 29 Loka 2017, 06:48

Minulla on ilmennyt tarve peruslaturille, jossa olisi pidempi kaapeli. Bmw: n "omassa" on 3 metriä pitkä kaapeli. Ilmeisesti 5-metrinenkin olisi tarjolla, mutta mistään ei löydy siitä infoa tai en osaa googlettaa. Tietääkö kukaan tarkemmin?

Uskaltaisikohan tuollaisia ei-oem-osia ostaa? Briteistä näyttäisi saavan jopa 10m pitkiä.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 426
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja lnaukkar » 29 Loka 2017, 09:49

Uskaltaa. Homma ei ole aivan niin yksinkertaista kuin toivoisi. Se ei kuitenkaan liity bemariin millään tavalla.

Onko oikea pistoke, että saa kytkettyä Suomessa suko-pistorasiaan?

Paljonko antaa virtaa? Noita pistorasiaan kytkettäviä myydään niin, että niistä saa autoon päin esim. 10A, 12A tai 16A. Bemarin mukana tuleva vakiopiuha on rajoitettu 12A maksimissaan. Auton laturin kautta läpi kulkevan virran määrää voi tietysti rajoittaa vielä lisää, mutta piuha määrittää maksimin mitä sen läpi kulkee.

Kestääkö vettä, voiko käyttää taivasalla? IP66 eristetty usein kestää.

Auton päätyyn tulee tietysti Type 2-liitin, se on sentään hemmetin yksinkertaista, onneksi.

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 464
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 15:28

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja Huivei » 29 Loka 2017, 10:36

Sod-3 kirjoitti:Minulla on ilmennyt tarve peruslaturille, jossa olisi pidempi kaapeli. Bmw: n "omassa" on 3 metriä pitkä kaapeli. Ilmeisesti 5-metrinenkin olisi tarjolla, mutta mistään ei löydy siitä infoa tai en osaa googlettaa. Tietääkö kukaan tarkemmin?

Uskaltaisikohan tuollaisia ei-oem-osia ostaa? Briteistä näyttäisi saavan jopa 10m pitkiä.


Laturi on autossa ja johto on pelkkä kaapeli, jossa on hieman tunnistus- ja rajoituselektroniikkaa. Kyllä noita voi ostaa muualtakin kuin BMW liikkeestä, kunhan ovat standardien ja Suomen turvallisuusmääräysten mukaisia.

Suomessa tavallisesta suko rasiasta saa ottaa jatkuvaan käyttöön (esim hybridi) vain 8 A pistokkeen kuumenemisriskin vuoksi. Myös autoliikkeiden toimittamat johdot on rajattu noin ainakin uusien kaapeleiden osalta. Itse en ostaisi sellaista kaapelia, jossa Suomen määräykset voi ohittaa. Jos tulipalo sattuu, niin vakuutusyhtiö jättää joko korvaukset maksamatta tai maksaa ne vain osittain.

Vakuutusmielessä vakuutetun velvollisuutena on huolehtia, että sähköverkkoon kytketään vain Suomessa hyväksyttyjä sähkölaitteita. Siten vaikka kaapelin ostaisi EU alueelta, vahinkotapauksessa vakuutusyhtiö tekee omat vähennyksensä, mutta vakuutettu voi halutessaan tietysti nostaa kanteen kaapelintoimittajaa vastaan käräjäoikeudessa, jos kokee tuotteessa olleen virheen.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 426
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja lnaukkar » 29 Loka 2017, 11:41

Huivei kirjoitti:Suomessa tavallisesta suko rasiasta saa ottaa jatkuvaan käyttöön (esim hybridi) vain 8 A pistokkeen kuumenemisriskin vuoksi. Myös autoliikkeiden toimittamat johdot on rajattu noin ainakin uusien kaapeleiden osalta. Itse en ostaisi sellaista kaapelia, jossa Suomen määräykset voi ohittaa. Jos tulipalo sattuu, niin vakuutusyhtiö jättää joko korvaukset maksamatta tai maksaa ne vain osittain.


Joo.. tähän liittyen taas mun vakiolausunto: kohdetta tuntematta, en suosittele enempää kuin 8A (Tukes ohjeistaa näin, ei määrää). Hommaa sähkäri paikalle, hän kertoo sulle voitko tykitellä 16A vai onko jotain syytä rajoittaa virtaa.

samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:16
Auto: X5 E70 40d -12
Mini Countryman S E ALL4 -17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja samulis » 06 Marras 2017, 21:02

Lainaanpas tätä ketjua laturi aiheeseen eli olen pari kertaa nyt pähkäillyt Minin auton mukana tulleen laturin (sama kuin bemareissa) ja Enston Chago EVP050.12 latausaseman kanssa huonolla menestyksellä. Asemaa päälle kytkiessä laturi näyttää punaista Failure-valoa normi powerin ja groundin valojen lisäksi ja ei ala siis lataamaan. Asemissa näyttäis yleensä olevan esim Volvoja, Mitsuja ja Nissaneita eli ne varmaan toimii, mutta muistaakseni kerran yksi 330e oli myös latauksessa viereissä tavallisessa schukossa nähtävästi saman ongelman takia. Onko kukaan saanut noita toimimaan noiden/vastaavien kanssa vai tulkitseeko laturin elektroniikka aseman "jatkojohdoksi" ja estää latauksen? :curse:
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 426
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja lnaukkar » 07 Marras 2017, 09:02

Mitähän yleispätevää tuohon osaisi sanoa. Onko tämä siis joku yleinen laturi vai sulla kotona vai miten?

Nuo julkiset (ilmaiset ja maksulliset) latausasematkaan eivät aina toimi ja aivan luvattoman usein niissä on tosi omituista häikkää. Välillä jopa se merkitsee, että kumman päädyn kytkee eka, ekana autoon vai ei. Pääsääntöisesti kannattaa kytkeä viimeisenä autoon. Jos vika ei ole tuon latausaseman takana, niin sitten se on joko latausjohto tai auton pääty. Mutta näitä on vaikea eliminoida, ellei sulla ole toista autoa siinä, jonka kanssa vertailette ristiin tarvikkeita.

samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:16
Auto: X5 E70 40d -12
Mini Countryman S E ALL4 -17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja samulis » 07 Marras 2017, 13:55

Joo, kyse on siis duunin parkkiksen latausasemasta, jossa ei ole muuta kuin ko aseman on/off kytkin ilman mitään tunnistetta tms rajoitteena. Piuhana se auton mukana tuleva std piuha, joka välkyttää vain Failurea tuota on/off nappia painaessa.

Pitää nähtävästi yrittää kokeilla eri vaihtoehtoja ja asetuksia vain lisää, en muista olenko kokeillutkaan jättää auton kiinnitystä viimeiseksi...
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 426
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja lnaukkar » 07 Marras 2017, 14:19

samulis kirjoitti:Joo, kyse on siis duunin parkkiksen latausasemasta, jossa ei ole muuta kuin ko aseman on/off kytkin ilman mitään tunnistetta tms rajoitteena. Piuhana se auton mukana tuleva std piuha, joka välkyttää vain Failurea tuota on/off nappia painaessa.

Pitää nähtävästi yrittää kokeilla eri vaihtoehtoja ja asetuksia vain lisää, en muista olenko kokeillutkaan jättää auton kiinnitystä viimeiseksi...


Onhan sulla muuten se liitin siellä asemassa perillä asti? Juuri noissa Enston asemissa, joissa on toi pieni ylös nouseva luukku, niin pitää sitä luukkua vielä käsin nostaa ihan ylälaitaan samalla kun tuuppaa pistokkeen sisään. Tosi usein noissa ongelmana esim. Qpark Erottajalla, että liitin ei ole mennyt oikeasti perille asti, kun se pieni luukku on harannut vastaan. Ainakin joillain johdoilla noin käy herkästi.

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 608
Liittynyt: 29 Elo 2010, 09:53
Auto: 2 x F30 330e

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja ssalmela » 07 Marras 2017, 15:17

Edellä on jälleen yksi hyvä esimerkki siitä, miksi on aivan älytöntä että latausasemista puuttuu niin usein kaapeli. Se on sekä epäkäytännöllistä että myös ilmeisen virheherkkää - ja aivan turhaa.

Muutaman vuoden kuluttua ihmetellään miksi näin oli vielä vuosikausia Type2-standardista sopimisen jälkeen... Eihän kukaan bensaletkuakaan kuljeta takaboksissa.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i)

samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:16
Auto: X5 E70 40d -12
Mini Countryman S E ALL4 -17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Edrive peruslaturit

ViestiKirjoittaja samulis » 16 Marras 2017, 21:13

No nii, sain lopulta lataushäkkyrän lataamaan, piti "vain" painaa 10-15s aseman nappia, jotta kaikki kolme piuhan "älyä" oli samaa mieltä auton latauksesta eikä sekään joka kerta riitä :blink:

Huonona puolena se asema myös katkaisee latauksen täyteen tullessa ja esilämmitys suoritetaankin sitten pelkillä akuilla ja lähtiessä on enää reilu 80% varausta. :thdw:
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 4 vierailijaa