Sivu 1/1

B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 20 Marras 2017, 16:14
Kirjoittaja jpk
Tällä erää varmaan Suomessa yleisin uuden BMW:n dieselmoottori, 4 sylinterinen B47 uudistuu. Moottori saa kaksoisturbon, mutta nyt uudistus on valjastettu päästöjen ja kulutuksen pienentämiseen eikä niinkään suorituskyvyn parantamiseen.

Tuolla juttua tarkemmin:
http://www.bmwblog.com/2017/11/20/four- ... ig-update/

http://www.bimmertoday.de/2017/11/20/bm ... 7-und-b37/

B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 20 Marras 2017, 17:33
Kirjoittaja salmol
Oliko kyseessä kaksi twin-scroll-ahdinta vai kaksi tavallista? Artikkeli puhuu vain ahtimesta. Twin-scroll oli nimenomaan suunniteltu toimimaan kuin kaksi tavallista.

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 20 Marras 2017, 19:11
Kirjoittaja jpk
Oheinen kuva kertonee periaatteen, mutta en osaa sanoa, onko nimitys nyt "twin-scroll" vai "kaksi ahdinta"

BMW-B47-TU1-Diesel-Motor-2018-02.jpg
BMW-B47-TU1-Diesel-Motor-2018-02.jpg (80.46 KiB) Katsottu 13864 kertaa

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 20 Marras 2017, 21:29
Kirjoittaja BMW e90
Jahas... Koskahan tuo mylly on saatavilla...

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 20 Marras 2017, 22:27
Kirjoittaja jpk
BMW e90 kirjoitti:Jahas... Koskahan tuo mylly on saatavilla...
Noissa edellä viitatuissa lähteissä ei ollut tarkempaa aikataulusta. Oletan aikataulun kuitenkin linkittyvän uusiin päästömääräyksiin ja testeihin
(WLTP, RDE). Tuskin uusien moottorien kanssa turhaan viivytellään, koska uusien testien tuloksia aletaan kohta käyttää virallisestikin ja dieseleille kaikki mahdolliset parannukset ovat nyt hyvin tervetulleita.

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 21 Marras 2017, 08:34
Kirjoittaja BMW e90
Niin mietin vaan että kun tuli tämä nykyinen B47 niin se tuli todella hitaasti ennen kuin oli koko mallistossa saatavilla. Ekana oli 2014 keväällä X3/X4. Syksyllä 5-sarja. Ja vasta 2015 syksyllä 3-sarja vuoro saara B47. Tulisko tämä heti kerralla koko mallistoon... Jos voi näin sanoa niin tämä on kuitenkin vaan sellaanen facelifti tälle koneelle.
Kiinnostava uudistus silti ja voi vaikuttaa oman auton vaihtoajankohtaan... jos jäis odottelemaan koska saatavilla.

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 21 Marras 2017, 10:02
Kirjoittaja jaki
Tuon kuvan mukaan siinä on siis kaksi turboa, joista isompi on ihan perinteinen, säätämätön. Pienemmässä ilmeisesti on joku on/off säätö. Joka tapauksessa Twinscroll tekniikka lienee kuopattu.

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 21 Marras 2017, 13:54
Kirjoittaja traveller
Eiköhän TwinScroll-turbot säily edelleenkin bensakoneissa. Dieseleissähän niitä ei ole tarvittu, kun säätyväsiipiset turbot (VTG) ovat ajaneet asiansa paljon paremmin jo pitkän aikaa. Nyt siis jo perusmalleissakin ollaan siirtymässä kahteen turboon, joista pienempi on säätyvää mallia ja isompi kiinteäsiipinen, kuten x25d:ssä nykyäänkin. Vanhassa x23d:ssä molemmat turbot olivat vielä kiinteäsiipisiä.

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 21 Marras 2017, 13:57
Kirjoittaja traveller
Edit: tuplan poisto

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 21 Marras 2017, 15:07
Kirjoittaja salmol
traveller kirjoitti:Eiköhän TwinScroll-turbot säily edelleenkin bensakoneissa. Dieseleissähän niitä ei ole tarvittu, kun säätyväsiipiset turbot (VTG) ovat ajaneet asiansa paljon paremmin jo pitkän aikaa.
Perusteletko mihin tämä perustuu, eli kenen ja mihin faktaan perustuen VTG-ahtimet ovat "paljon parempia" olleet jo pitkän aikaa verrattuna TwinScroll-ahtimiin?

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 21 Marras 2017, 15:54
Kirjoittaja traveller
TwinScroll-ahdin on siis nimensä mukaisesti kaksipesäinen tavallinen ahdin, jonka pesistä esim. 4-sylinterisessä moottorissa toista syöttää 1- ja 4-sylinterin ja toista 2- ja 3-sylinterin pakokaasut. Tällä saadaan toki vähennettyä moottorin pumppaushäviöitä ja parannettua hieman ahtimen reagointia, mutta mitään varsinaista "säätöä" kierrosluvun suhteen ei tuossa ole turbiinille. VTG:ssä taas säätöaluetta on liikkuvien johdinsiipien vuoksi paljon laajemmin eikä ahtopainettakaan tarvi rajoittaa samaan tapaan, kuin perinteisellä hukkaportilla.

Tietysti vähän paha mennä yleisesti vertailemaan bensa- ja dieselkoneiden ahtotekniikkaa, kun tietääkseni VTG-ahtimia ei bensamoottoreissa ole toistaiseksi onnistunut ainakaan laajemmin toteuttamaan muut kuin Porsche (kallis tekniikka dieseliä suurempien lämpökuormien vuoksi).
edit: Myös VW käyttää nykyään ainakin jossain bensamoottorissa muuttuvasiipistä ahdinta.

https://www.youtube.com/watch?v=T7JTRRlSEYI
https://www.youtube.com/watch?v=hdjsNPeCLQs
https://www.youtube.com/watch?v=RAFQJ24MRRI

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 10:34
Kirjoittaja BMW e90
Jostain saksan foorumilta luin että mahdollisesti maaliskuussa olis tulos tämä B47TU1 5-sarjaan. Se että tuleeko samalla kaikkiin muihinkin niin ei selvinnyt. Ja ilmeisesti X1 tämä moottori on ollut jo marraskuusta lähtien.

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 11:04
Kirjoittaja lnaukkar
BMW e90 kirjoitti:Jostain saksan foorumilta luin että mahdollisesti maaliskuussa olis tulos tämä B47TU1 5-sarjaan. Se että tuleeko samalla kaikkiin muihinkin niin ei selvinnyt. Ja ilmeisesti X1 tämä moottori on ollut jo marraskuusta lähtien.
Aiemmin nää uudet koneet on otettu käyttöön vuosien aikana, ei koskaan kertarysäyksellä. Eli veikkaan että vanhaa konetta on vielä pari vuotta joissain malleissa ja markkinoilla.