Optimointi.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
F01
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Joulu 2017, 09:08

Moro! Pitäis toi oma 730d f01 viedä softattavaksi.
Onko suosituksia mihin kannattaa viedä/mihin ei.
Hinta haarukka ja luvatut tehot heittelee todella paljon. Aina 400€-800€... vakio 245hv/500nm , ni luvataan 335hv/730nm ... aika paljon luvattu pelkällä softalla.
Ja tärkeintä olisi et Softaaja tietäisi mitä tekee.
Nykyinen f01 730d .
Osa vanhoista. E60 3.0d .e90 320d M-Sport.
Audi a6 3.0 tdi guottro, vw sirocco 2.0 tfsi.
Audi a4 2.0tdi guottro.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itsellä ollut CdiTuikku Oy:n softa ja nyt on Celtic Tuningin. Molemmissa siis oli vakiona 184hp ja 380nm, mutta CdiTuikun softalla mitattu 225hp ja 520nm. Nyt Celtic Tuningin softaa en ole penkittänyt, mutta lukemat pitäisi olla 230hp ja 440nm ja perstuntuman mukaan onkin.

CdiTuikun softa pitää laittaa niin että avataan ECU, mutta tuo Celtic Tuningin softa meni ihan OBD-väylän kautta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

F01 kirjoitti:Moro! Pitäis toi oma 730d f01 viedä softattavaksi.
Onko suosituksia mihin kannattaa viedä/mihin ei.
AJ Performance Oy tai CdiTuikku Oy. Nuo molemmat käsittääkseni oikeasti hyviä. :thuup: Eli kaikki softat tehdään autokohtaisesti asiakkaan toiveiden mukaisesti. Ja tietysti tehopenkin kautta. Noiden softia ilmeisesti asennellaan myös "alihankintana" muillakin pajoilla. Netistä löytyy varmaan tarkempaa tietoa asiasta.
Viimeksi muokannut Heguli31, 28 Tammi 2018, 17:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mulla ei ole kokemusta kuin Harisen säätämästä: http://www.hestec.fi/. Ja hyvä tuli, paljon parempi ja käyttökelpoisempi kuin uutena. Sama kriteeri oli että softaaja tietää mitä tekee ja että jos tulee jokin ongelma niin saa vakiosoftan takaisin ja toisaalta jos huolto ylikirjoittaa niin saa muokatunkin asennettua uudelleen.

Softalla saa kyllä tuon rontin 700Nm otettua. Eri asia on kannattaako ja mihin oma kantti kestää laittaa ja kauanko autoa meinaa pitää. DPF alkaa ahdistamaan, sitten suuttimet ja turbo kun tuosta ruvetaan vielä nostamaan. Ohjelmointi tosiaan ECU irroittamalla ja avaamalla. Jos on sellainen malli ettei voi avata ilman rikkoontumisriskiä (esim. GT 535d) niin koneistavat pienen luukun jonka kautta pääsevät ohjelmointinastoihin. Rullilla vedot ennen, jälkeen ja tarvittaessa säätäessä (riippuu mitä haet). Dynolla mittaa vastukset ja laskee moottorin tehon ja väännön mitatuilla häviöillä korjattuna (monet valmissoftat on vaan laskennallisesti oletuksilla oikaistu).

Mulla otettiin N57 koneesta 320 hp ja vääntö rajoitettiin 650 Nm (vakio 272 hp, 560Nm) eikä lähdetty intoilemaan. Laatikko näissä uudemmissa mitoitettu 700Nm (GA8HP70) niin on reilusti vielä sen alle. Nelikon jakolaatikosta kun ei speksejä löytynyt millään mutta oletettiin että on linjassa vaihteiston kanssa.

Kun softaat niin ottaa hetken että laatikko adaptoituu uusiin arvoihin. Heti uuden softan jälkeen on hetkittäin mielenkiintoista miten vaihteisto käyttäytyy :w00t: Mutta se siis tokenee aikanaan...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Harinen on ainakin kauan jo ollut pisneksessä. Muistelisin, että ensimmäistä kertaa on tullut käytyä siellä jo 80-luvulla...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F01
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Joulu 2017, 09:08

Lisää tehoa.fi käyttää mm Tuikun tekemiä softia...
Tuntui olevan asiantunteva Softaaja, ni taidan kallistua ko firmaan. En ainakaan löytänyt netistä muutakuin kehuja . Onko jollain täällä kokemuksia kyseisestä firmasta.
Nykyinen f01 730d .
Osa vanhoista. E60 3.0d .e90 320d M-Sport.
Audi a6 3.0 tdi guottro, vw sirocco 2.0 tfsi.
Audi a4 2.0tdi guottro.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

F01 kirjoitti: 28 Tammi 2018, 19:51 Lisää tehoa.fi käyttää mm Tuikun tekemiä softia...
Tuntui olevan asiantunteva Softaaja, ni taidan kallistua ko firmaan. En ainakaan löytänyt netistä muutakuin kehuja . Onko jollain täällä kokemuksia kyseisestä firmasta.
Ei firmasta, mutta omassa 320dA:ssa Tuikun 520 nm @ 2000 rpm oli liikaa. Älä ota niin paljoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti: 28 Tammi 2018, 20:29 Ei firmasta, mutta omassa 320dA:ssa Tuikun 520 nm @ 2000 rpm oli liikaa. Älä ota niin paljoa.
Ei kolmelitraisesta saa edes noin vähän...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti: 28 Tammi 2018, 20:32
salmol kirjoitti: 28 Tammi 2018, 20:29 Ei firmasta, mutta omassa 320dA:ssa Tuikun 520 nm @ 2000 rpm oli liikaa. Älä ota niin paljoa.
Ei kolmelitraisesta saa edes noin vähän...
Totta, mutta pointti oli että enemmän panostusta tehoon kuin vääntöön, eikä ainakaan niin että "kaikki vääntö alhaalla". Eli jos tilataan "niin paljon kuin mahdollista", niin ei tule mukava auto.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Ensinnäkin se ei ole softan tekijästä vaan käytössä olevista työkaluista kiinni että meneekö obd-portista vai avataanko ecu.

Toisekseenkin vääntöä voidaan rajoittaa asiakkaan toiveiden mukaan. N47:n hyväksi perusväännöksi on todettu se 500Nm ja sitä niihin laitetaan. Tämä johtuu siitä että asiakkaat ovat tähän keskimäärin oikein tyytyväisiä. Kyllä sinne alas enemmänkin saadaan, siinä ei vaan ole mitään järkeä kun paikat ei kestä. Vääntöä voidaan myös pudottaa jälkikäteen, mikäli tuntuu että sitä tuli liikaa, ainakin kun minä laitan CdiTuikun softan. Eipä ole vielä yksikään asiakas ottanut yhteyttä ja kertonut että liian raju tuli, näin toimiessa asialle voisi myös tehdä jotain..
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
F01
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Joulu 2017, 09:08

Jep. Päädyin lisää tehoa.fi ohjelmaan. Humppilassa kävin laitattaa, hyvää ja osaavaa palvelua. Lupaavat 330hv/750nm... en tiedä paljon oikeesti on... Mut nyt täytyy sanoa et kyllä auto muuttu! Vetää alhaalta asti terävästi. Muutos on huomattava. Suosittelen !
Nykyinen f01 730d .
Osa vanhoista. E60 3.0d .e90 320d M-Sport.
Audi a6 3.0 tdi guottro, vw sirocco 2.0 tfsi.
Audi a4 2.0tdi guottro.
Vastaa Viestiin