Yllättävän harvassa Bemarissa ja autoissa ylipäätään kuljettajan niskatuen saa asemoitua niin , että se tukee päätä ajaessa. Luontevassa pään asennossa takaraivon ja niskatuen väliin jää tyypillisesti senttejä tyhjää tilaa , mikä väsyttää niskaa matka ajossa. Kaikista ajamistani autoista vain E70 ja F15 comforteissa , sekä E46 sporrtipenkissä niskatuen saa kohdalleen. Mikäköhän tässä oikein maksaa ? Ei voi välttyä ajatukselta , että useimmat auton penkit suunittelee henkilö , joka ei ole koskaan istunut autossa.
Saahan tuen tietysti kohdalleen ylimääräisellä niskatuen tyynyllä , mutta sisustukseen sopimaton jälkiasennus tyyny rikkoo premium auton kabiiniin kuuluvan harmonian ja herraskaisen tunnelman. Mikä h:vetin ajatus näissä liian taakse jäävissä niskatuissa mahtaa olla , osaako joku selittää ?
Istuimen niskatuki
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Niskatukien ensisijainen tarkoitus on peräänajossa tukea niskaa ja vähentää niskan retkahdus vammoja. Joissain autoissa on kauempana ja toisissa ikävän lähelllä niskaa joka häiritsee ajoasentoa. Mä en taas ole koskaan käyttänyt niskatukea lepuuttimena joten en osaa kaivata niskatuen pitkittäis säätöä.
Mitä lähempänä pää on niskatukea, niin sitä pienemmät voimat päähän tulee peräänajossa, eli turvallisuuden vuoksi olisi parempi jos pää nojaisi niskatukeen (whiplash)*Ari* kirjoitti: ↑31 Tammi 2018, 06:22 Niskatukien ensisijainen tarkoitus on peräänajossa tukea niskaa ja vähentää niskan retkahdus vammoja. Joissain autoissa on kauempana ja toisissa ikävän lähelllä niskaa joka häiritsee ajoasentoa. Mä en taas ole koskaan käyttänyt niskatukea lepuuttimena joten en osaa kaivata niskatuen pitkittäis säätöä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Niska tai pääntuen on kai kuitenkin nimensä mukaisesti tarkoitus juurikin tukea päätä. Tietenkin , jos tapana on ajella pää takakenossa , useimpien autojen niskatuki osuu kohdalleen. Onnettomuustilanteissa päästä irti oleva tuki ei toimi tarkoitetulla tavalla , sehän sallii niskan ensin retkahtaa taaksepäin ja lyö sitten vielä takaisin vastapalloon retkahtavan niskan osuessa voimalla tukeen.*Ari* kirjoitti: ↑31 Tammi 2018, 06:22 Niskatukien ensisijainen tarkoitus on peräänajossa tukea niskaa ja vähentää niskan retkahdus vammoja. Joissain autoissa on kauempana ja toisissa ikävän lähelllä niskaa joka häiritsee ajoasentoa. Mä en taas ole koskaan käyttänyt niskatukea lepuuttimena joten en osaa kaivata niskatuen pitkittäis säätöä.
Oikein toimivan niskatuen suunittelu ei ole rahasta kiinni. Esimerkiksi E46 sporttipenkissä on yksinkertainen tuen kääntösäätö , jolla sen saa joka kuskille hetkessä kohdalleen. Vastaavan säädön puuttuminen useimmissa autoissa on merkki suunittelijan ammattitaidottumuudesta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
En tiedä näistä pienemmistä bemareista, mutta ainakin vitosessa on se crash active headrest tms. joka siis ottaa kolaritilanteessa löysät pois pään ja tuen välistä. Ja comfort-penkeissä taitaa vielä jämähtää ne sivuttaistuet pystyyn pään asentoa tukemaan.melperri kirjoitti: ↑31 Tammi 2018, 15:52 Niska tai pääntuen on kai kuitenkin nimensä mukaisesti tarkoitus juurikin tukea päätä. Tietenkin , jos tapana on ajella pää takakenossa , useimpien autojen niskatuki osuu kohdalleen. Onnettomuustilanteissa päästä irti oleva tuki ei toimi tarkoitetulla tavalla , sehän sallii niskan ensin retkahtaa taaksepäin ja lyö sitten vielä takaisin vastapalloon retkahtavan niskan osuessa voimalla tukeen.
On näitä akttiivisia päätukia kai jo useammissakin autoissa. Tällaisen systeemin pitäisi eliminoida retkahdusvammoja tehokkaasti. Ajomukavuuden kannalta olisi kuitenkin välttämätöntä , että tuen saisi asemoitua tukemaan niskaa matka ajossa itse kullekin luontevaan asentoon. Tämä mahdollisuus puuttuu jostakin käsittämättömästä syystä edelleen useimmista autoista. Tämä ei voi johtua mistään muusta , kuin penkin suunittelijan mielenkiinnon puutteesta tuotostansa kohtaan. Riittäisi , kun istuisi kerran rakentamassaan penkissä , mutta ei ilmeisesti kiinnosta. Sama pätee kyynärnojien asemointiin. Yllättävän usein kallissakin autossa ne eivät tue käsivarsia ajossa , vaan niitä joutuu kannattelemaan ilmassa lihasvoimin. Tämäkään ei ole rahasta kiinni ; yksi parhaista , ellei peräti paras vastaantulleista käsituista oli Skoda Roomsterissa.lnaukkar kirjoitti: ↑31 Tammi 2018, 17:41En tiedä näistä pienemmistä bemareista, mutta ainakin vitosessa on se crash active headrest tms. joka siis ottaa kolaritilanteessa löysät pois pään ja tuen välistä. Ja comfort-penkeissä taitaa vielä jämähtää ne sivuttaistuet pystyyn pään asentoa tukemaan.melperri kirjoitti: ↑31 Tammi 2018, 15:52 Niska tai pääntuen on kai kuitenkin nimensä mukaisesti tarkoitus juurikin tukea päätä. Tietenkin , jos tapana on ajella pää takakenossa , useimpien autojen niskatuki osuu kohdalleen. Onnettomuustilanteissa päästä irti oleva tuki ei toimi tarkoitetulla tavalla , sehän sallii niskan ensin retkahtaa taaksepäin ja lyö sitten vielä takaisin vastapalloon retkahtavan niskan osuessa voimalla tukeen.
Voi tietysti olla , että olen ymmärtänyt koko asian väärin. Ehkä tarkoitus ei olekaan , että ajaminen on mukavaa. Kun paikat puutuu ja väsyy , tulee pidettyä useammin taukoja , eikä rattiin nukahda niin helposti. Epämukava ajoasento on vähän niin kuin köyhän miehen vireystilan vahti.
Lisätään vielä rataharrastajan näkökulma: kypärä päässä on ikävä ajella, jos niskatuki työntää päätä etukenoon. En tiedä kuinka paljon tämä aiheuttaa päänvaivaa BMW:n penkinsuunnittelijoille, mutta eikös suuri osa bemarin malleistakin testailla mm. Nordschleifella.
Jossain käyttöohjekirjassa kehotettiin säätämään niskatuen etäisyyttä selkänojaa kallistamalla, jos niskatuelle ei ole erikseen etäisyyssäätöä. Toisaalta oikean ajoasennon vuoksi selkänojan on oltava niin pystyssä, että ranteet yltää kevyesti ratin yläkehälle, kun hartiat on tiukasti selkänojassa, ja silloin kypäräpää on etukenossa.
Jossain käyttöohjekirjassa kehotettiin säätämään niskatuen etäisyyttä selkänojaa kallistamalla, jos niskatuelle ei ole erikseen etäisyyssäätöä. Toisaalta oikean ajoasennon vuoksi selkänojan on oltava niin pystyssä, että ranteet yltää kevyesti ratin yläkehälle, kun hartiat on tiukasti selkänojassa, ja silloin kypäräpää on etukenossa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Niskan väsymiseen auttaa monesti lihaskunnon parantaminen, kuulostaa siltä että niska/hartia ei ole kunnossa jos ei kykene kannattamaan päätä pitempiä aikoja ilman niskatuen antamaa lisätukea, tai sitten ajoasennossa on jotain pahasti vialla. Jos paikat puutuu ja väsyy niin on kaksi vaihtoehtoa ongelmia lihaskunnossa/fysiologiassa tai kuskille sopimaton ergonomia ajoasennossa.
Vaikka autoissa on monipuoliset säädöt niin siitä huolimatta kaikki ei saa asentoja kohdalleen. Mulle parhaat ergonomiat on tarjonneet VAG:n tuotteet ja pienin varauksin nykyinen Bemu jonka penkkiin olen hyvin tyytyväinen mutta kaasujalan/polkimen asentoon en, saman tyyppinen nilkkaa väsyttävä kuten A Mersussa mutta ei läheskään yhtä paha.
Vaikka autoissa on monipuoliset säädöt niin siitä huolimatta kaikki ei saa asentoja kohdalleen. Mulle parhaat ergonomiat on tarjonneet VAG:n tuotteet ja pienin varauksin nykyinen Bemu jonka penkkiin olen hyvin tyytyväinen mutta kaasujalan/polkimen asentoon en, saman tyyppinen nilkkaa väsyttävä kuten A Mersussa mutta ei läheskään yhtä paha.
Saman logiikan mukaan voidaan sitten todeta , ettei tarvita ristiselän tukea tai reisitukea , vaan ongelma on lihaskunnossa , jos ei jaksa kannatella reisiä tai selkä väsyy. Penkin voi helposti suunitella niin , että lähes kaikki saavat ajossa jäsenilleen sopivan tuen. Se , että näin ei useimpien istuimien kohdalla tehdä , johtuu yksinkertaisesti huonosta suunittelusta.*Ari* kirjoitti: ↑01 Helmi 2018, 06:22 Niskan väsymiseen auttaa monesti lihaskunnon parantaminen, kuulostaa siltä että niska/hartia ei ole kunnossa jos ei kykene kannattamaan päätä pitempiä aikoja ilman niskatuen antamaa lisätukea, tai sitten ajoasennossa on jotain pahasti vialla. Jos paikat puutuu ja väsyy niin on kaksi vaihtoehtoa ongelmia lihaskunnossa/fysiologiassa tai kuskille sopimaton ergonomia ajoasennossa.
Vaikka autoissa on monipuoliset säädöt niin siitä huolimatta kaikki ei saa asentoja kohdalleen. Mulle parhaat ergonomiat on tarjonneet VAG:n tuotteet ja pienin varauksin nykyinen Bemu jonka penkkiin olen hyvin tyytyväinen mutta kaasujalan/polkimen asentoon en, saman tyyppinen nilkkaa väsyttävä kuten A Mersussa mutta ei läheskään yhtä paha.
Monissa taitaa kuskin mallina olla ns. pitkäkätinen apina. Vaikka (ihmeellisellä tuurilla) saisitkin penkin täysin kohdalleen, jää ratti kauas ja polkimien asennossakin on jokin pielessä. Sitten jos yrität saada niitä kohdalleen, pitää penkkiä nostaa ylös, jolloin pää on katossa ja polvet ottaa kiinni ohjauspylvään alaosaan. Ja lisäksi ajotuntuma on kuin ajaisi korkealla jakkaralla.
Hieman mu-tuilua: Uskoisin että hyvissä penkeissä riittää säädöt lähes kaikille. (Comfort?). Säätöjen riittävyyteen vaikuttaa toki jokaisen kuskin oma totuttu ajoasento. Toisilla säädöt on ihan "pystyssä" ja toisilla penkki on säädetty melkein makuuasentoon. Ja monella muulla sitten eri variaatiot näiden välillä.
Kuskin oma pituus ja "perusryhti" vaikuttaa myös ajoasentoon. Ratin säädöillä on myös oma merkityksesä. Jotkut haluaa ajella takaraivo tyynyssä kiinni. Toiset ei tätä kaipaa. Joten ei voi väittää että jonkin korimallin "sportpenkeistä"(kään) saa kaikille miellyttävät. Peruspenkeistä puhumattakaan. Vaikka joillekkin näidenkin säädöt on riittävät.
Penkkejähän on moneen lähtöön. Joten ainakin ne,jotka ovat ne "karvahattu peruspenkit" auton tilausta tehdessään varusteista ruksanneet saavat kärsiä itse valinnoistaan eniten Ehkä.
Kuskin oma pituus ja "perusryhti" vaikuttaa myös ajoasentoon. Ratin säädöillä on myös oma merkityksesä. Jotkut haluaa ajella takaraivo tyynyssä kiinni. Toiset ei tätä kaipaa. Joten ei voi väittää että jonkin korimallin "sportpenkeistä"(kään) saa kaikille miellyttävät. Peruspenkeistä puhumattakaan. Vaikka joillekkin näidenkin säädöt on riittävät.
Penkkejähän on moneen lähtöön. Joten ainakin ne,jotka ovat ne "karvahattu peruspenkit" auton tilausta tehdessään varusteista ruksanneet saavat kärsiä itse valinnoistaan eniten Ehkä.
Niinhän se on , että mitäö enemmän säätöjä , sitä paremmin ajoasento löytyy itse kullekin. Tietysti sitten penkin hinta ja koko tulevat rajoitteeksi , comfort penkkiä ei joka autoon voi laittaa. Kuitenkin ihan simppeleillä mekaanisilla perussädöillä pärjäisi pitkälle : riittävän eteen säätyvä niskatuki , mekaaninen reistuen pituussäätö , istuimen kallistussäätö , ristiselän tuen säätö , kyynärnojien asemointi niin , että kädet saa niihin lepäämään ajossa , sekä riittävän iso ja tarpeeksi kauas asemoitu vasemman jalan tuki. Siinä se , näillä spekseillä penkissä istuu vaikka 1000km soiron yhtä putkea.Heguli31 kirjoitti: ↑01 Helmi 2018, 09:03 Hieman mu-tuilua: Uskoisin että hyvissä penkeissä riittää säädöt lähes kaikille. (Comfort?). Säätöjen riittävyyteen vaikuttaa toki jokaisen kuskin oma totuttu ajoasento. Toisilla säädöt on ihan "pystyssä" ja toisilla penkki on säädetty melkein makuuasentoon. Ja monella muulla sitten eri variaatiot näiden välillä.
Kuskin oma pituus ja "perusryhti" vaikuttaa myös ajoasentoon. Ratin säädöillä on myös oma merkityksesä. Jotkut haluaa ajella takaraivo tyynyssä kiinni. Toiset ei tätä kaipaa. Joten ei voi väittää että jonkin korimallin "sportpenkeistä"(kään) saa kaikille miellyttävät. Peruspenkeistä puhumattakaan. Vaikka joillekkin näidenkin säädöt on riittävät.
Penkkejähän on moneen lähtöön. Joten ainakin ne,jotka ovat ne "karvahattu peruspenkit" auton tilausta tehdessään varusteista ruksanneet saavat kärsiä itse valinnoistaan eniten Ehkä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
- Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015 - Paikkakunta: Loviisa
Maailmalta f20 foorumeita lukeneena asentavat esim F20 penkkeihin säädettäviä f30 niskatukia. Käy ihan suoraan ja kankaat ovat molemmissa samat. Omaan tulossa olevaan uuteen kysyin marmorilta niskatuen hintaa ja oli noin ~150 haarukassa kappaleelta. Jäi vielä toistaiseksi harkintaan.
Hyvä vinkki , jos tuo onnistuu , lentää ylimääräinen tyyny F20 niskatuesta ulos alta aikayksikön.drago kirjoitti: ↑01 Helmi 2018, 11:28 Maailmalta f20 foorumeita lukeneena asentavat esim F20 penkkeihin säädettäviä f30 niskatukia. Käy ihan suoraan ja kankaat ovat molemmissa samat. Omaan tulossa olevaan uuteen kysyin marmorilta niskatuen hintaa ja oli noin ~150 haarukassa kappaleelta. Jäi vielä toistaiseksi harkintaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Hyvä että ratkaisu löytyi suoraan marmoritiskiltä, jos sopii suoraan niin miksei ole optiona autoa tilattaessa niille jotka kaipaavat enemmän säätöjä niskatukeen? Palautteen paikka maahantuojalle/valmistajalle.