Istuimen niskatuki

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Yllättävän harvassa Bemarissa ja autoissa ylipäätään kuljettajan niskatuen saa asemoitua niin , että se tukee päätä ajaessa. Luontevassa pään asennossa takaraivon ja niskatuen väliin jää tyypillisesti senttejä tyhjää tilaa , mikä väsyttää niskaa matka ajossa. Kaikista ajamistani autoista vain E70 ja F15 comforteissa , sekä E46 sporrtipenkissä niskatuen saa kohdalleen. Mikäköhän tässä oikein maksaa ? Ei voi välttyä ajatukselta , että useimmat auton penkit suunittelee henkilö , joka ei ole koskaan istunut autossa.

Saahan tuen tietysti kohdalleen ylimääräisellä niskatuen tyynyllä , mutta sisustukseen sopimaton jälkiasennus tyyny rikkoo premium auton kabiiniin kuuluvan harmonian ja herraskaisen tunnelman. Mikä h:vetin ajatus näissä liian taakse jäävissä niskatuissa mahtaa olla , osaako joku selittää ?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ainakin F31:n sporttipenkin niskatuessa on säätö jolla sen saa sopivan lähelle päätä.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Niskatukien ensisijainen tarkoitus on peräänajossa tukea niskaa ja vähentää niskan retkahdus vammoja. Joissain autoissa on kauempana ja toisissa ikävän lähelllä niskaa joka häiritsee ajoasentoa. Mä en taas ole koskaan käyttänyt niskatukea lepuuttimena joten en osaa kaivata niskatuen pitkittäis säätöä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti: 31 Tammi 2018, 06:22 Niskatukien ensisijainen tarkoitus on peräänajossa tukea niskaa ja vähentää niskan retkahdus vammoja. Joissain autoissa on kauempana ja toisissa ikävän lähelllä niskaa joka häiritsee ajoasentoa. Mä en taas ole koskaan käyttänyt niskatukea lepuuttimena joten en osaa kaivata niskatuen pitkittäis säätöä.
Mitä lähempänä pää on niskatukea, niin sitä pienemmät voimat päähän tulee peräänajossa, eli turvallisuuden vuoksi olisi parempi jos pää nojaisi niskatukeen (whiplash)
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

*Ari* kirjoitti: 31 Tammi 2018, 06:22 Niskatukien ensisijainen tarkoitus on peräänajossa tukea niskaa ja vähentää niskan retkahdus vammoja. Joissain autoissa on kauempana ja toisissa ikävän lähelllä niskaa joka häiritsee ajoasentoa. Mä en taas ole koskaan käyttänyt niskatukea lepuuttimena joten en osaa kaivata niskatuen pitkittäis säätöä.
Niska tai pääntuen on kai kuitenkin nimensä mukaisesti tarkoitus juurikin tukea päätä. Tietenkin , jos tapana on ajella pää takakenossa , useimpien autojen niskatuki osuu kohdalleen. Onnettomuustilanteissa päästä irti oleva tuki ei toimi tarkoitetulla tavalla , sehän sallii niskan ensin retkahtaa taaksepäin ja lyö sitten vielä takaisin vastapalloon retkahtavan niskan osuessa voimalla tukeen.

Oikein toimivan niskatuen suunittelu ei ole rahasta kiinni. Esimerkiksi E46 sporttipenkissä on yksinkertainen tuen kääntösäätö , jolla sen saa joka kuskille hetkessä kohdalleen. Vastaavan säädön puuttuminen useimmissa autoissa on merkki suunittelijan ammattitaidottumuudesta.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

melperri kirjoitti: 31 Tammi 2018, 15:52 Niska tai pääntuen on kai kuitenkin nimensä mukaisesti tarkoitus juurikin tukea päätä. Tietenkin , jos tapana on ajella pää takakenossa , useimpien autojen niskatuki osuu kohdalleen. Onnettomuustilanteissa päästä irti oleva tuki ei toimi tarkoitetulla tavalla , sehän sallii niskan ensin retkahtaa taaksepäin ja lyö sitten vielä takaisin vastapalloon retkahtavan niskan osuessa voimalla tukeen.
En tiedä näistä pienemmistä bemareista, mutta ainakin vitosessa on se crash active headrest tms. joka siis ottaa kolaritilanteessa löysät pois pään ja tuen välistä. Ja comfort-penkeissä taitaa vielä jämähtää ne sivuttaistuet pystyyn pään asentoa tukemaan.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

lnaukkar kirjoitti: 31 Tammi 2018, 17:41
melperri kirjoitti: 31 Tammi 2018, 15:52 Niska tai pääntuen on kai kuitenkin nimensä mukaisesti tarkoitus juurikin tukea päätä. Tietenkin , jos tapana on ajella pää takakenossa , useimpien autojen niskatuki osuu kohdalleen. Onnettomuustilanteissa päästä irti oleva tuki ei toimi tarkoitetulla tavalla , sehän sallii niskan ensin retkahtaa taaksepäin ja lyö sitten vielä takaisin vastapalloon retkahtavan niskan osuessa voimalla tukeen.
En tiedä näistä pienemmistä bemareista, mutta ainakin vitosessa on se crash active headrest tms. joka siis ottaa kolaritilanteessa löysät pois pään ja tuen välistä. Ja comfort-penkeissä taitaa vielä jämähtää ne sivuttaistuet pystyyn pään asentoa tukemaan.
On näitä akttiivisia päätukia kai jo useammissakin autoissa. Tällaisen systeemin pitäisi eliminoida retkahdusvammoja tehokkaasti. Ajomukavuuden kannalta olisi kuitenkin välttämätöntä , että tuen saisi asemoitua tukemaan niskaa matka ajossa itse kullekin luontevaan asentoon. Tämä mahdollisuus puuttuu jostakin käsittämättömästä syystä edelleen useimmista autoista. Tämä ei voi johtua mistään muusta , kuin penkin suunittelijan mielenkiinnon puutteesta tuotostansa kohtaan. Riittäisi , kun istuisi kerran rakentamassaan penkissä , mutta ei ilmeisesti kiinnosta. Sama pätee kyynärnojien asemointiin. Yllättävän usein kallissakin autossa ne eivät tue käsivarsia ajossa , vaan niitä joutuu kannattelemaan ilmassa lihasvoimin. Tämäkään ei ole rahasta kiinni ; yksi parhaista , ellei peräti paras vastaantulleista käsituista oli Skoda Roomsterissa.

Voi tietysti olla , että olen ymmärtänyt koko asian väärin. Ehkä tarkoitus ei olekaan , että ajaminen on mukavaa. Kun paikat puutuu ja väsyy , tulee pidettyä useammin taukoja , eikä rattiin nukahda niin helposti. Epämukava ajoasento on vähän niin kuin köyhän miehen vireystilan vahti.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mistä Bemarin penkeistä tuo säätö puuttuu, kun mun melkein karvalakissakin on?
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Lisätään vielä rataharrastajan näkökulma: kypärä päässä on ikävä ajella, jos niskatuki työntää päätä etukenoon. En tiedä kuinka paljon tämä aiheuttaa päänvaivaa BMW:n penkinsuunnittelijoille, mutta eikös suuri osa bemarin malleistakin testailla mm. Nordschleifella.

Jossain käyttöohjekirjassa kehotettiin säätämään niskatuen etäisyyttä selkänojaa kallistamalla, jos niskatuelle ei ole erikseen etäisyyssäätöä. Toisaalta oikean ajoasennon vuoksi selkänojan on oltava niin pystyssä, että ranteet yltää kevyesti ratin yläkehälle, kun hartiat on tiukasti selkänojassa, ja silloin kypäräpää on etukenossa.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Niskan väsymiseen auttaa monesti lihaskunnon parantaminen, kuulostaa siltä että niska/hartia ei ole kunnossa jos ei kykene kannattamaan päätä pitempiä aikoja ilman niskatuen antamaa lisätukea, tai sitten ajoasennossa on jotain pahasti vialla. Jos paikat puutuu ja väsyy niin on kaksi vaihtoehtoa ongelmia lihaskunnossa/fysiologiassa tai kuskille sopimaton ergonomia ajoasennossa.

Vaikka autoissa on monipuoliset säädöt niin siitä huolimatta kaikki ei saa asentoja kohdalleen. Mulle parhaat ergonomiat on tarjonneet VAG:n tuotteet ja pienin varauksin nykyinen Bemu jonka penkkiin olen hyvin tyytyväinen mutta kaasujalan/polkimen asentoon en, saman tyyppinen nilkkaa väsyttävä kuten A Mersussa mutta ei läheskään yhtä paha.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti: 31 Tammi 2018, 22:00 Mistä Bemarin penkeistä tuo säätö puuttuu, kun mun melkein karvalakissakin on?
Ainakaan nykyisissä kulkineissani , eli F25 ja F20 sporttipenkeissä niskatukea ei saa lähellekään päätä , ellei aja niska selvästi takakenossa. E46 taittuu hyvin kohdalleen.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

*Ari* kirjoitti: 01 Helmi 2018, 06:22 Niskan väsymiseen auttaa monesti lihaskunnon parantaminen, kuulostaa siltä että niska/hartia ei ole kunnossa jos ei kykene kannattamaan päätä pitempiä aikoja ilman niskatuen antamaa lisätukea, tai sitten ajoasennossa on jotain pahasti vialla. Jos paikat puutuu ja väsyy niin on kaksi vaihtoehtoa ongelmia lihaskunnossa/fysiologiassa tai kuskille sopimaton ergonomia ajoasennossa.

Vaikka autoissa on monipuoliset säädöt niin siitä huolimatta kaikki ei saa asentoja kohdalleen. Mulle parhaat ergonomiat on tarjonneet VAG:n tuotteet ja pienin varauksin nykyinen Bemu jonka penkkiin olen hyvin tyytyväinen mutta kaasujalan/polkimen asentoon en, saman tyyppinen nilkkaa väsyttävä kuten A Mersussa mutta ei läheskään yhtä paha.
Saman logiikan mukaan voidaan sitten todeta , ettei tarvita ristiselän tukea tai reisitukea , vaan ongelma on lihaskunnossa , jos ei jaksa kannatella reisiä tai selkä väsyy. Penkin voi helposti suunitella niin , että lähes kaikki saavat ajossa jäsenilleen sopivan tuen. Se , että näin ei useimpien istuimien kohdalla tehdä , johtuu yksinkertaisesti huonosta suunittelusta.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

melperri kirjoitti: 01 Helmi 2018, 08:42Penkin voi helposti suunitella niin , että lähes kaikki saavat ajossa jäsenilleen sopivan tuen. Se , että näin ei useimpien istuimien kohdalla tehdä , johtuu yksinkertaisesti huonosta suunittelusta.
Monissa taitaa kuskin mallina olla ns. pitkäkätinen apina. Vaikka (ihmeellisellä tuurilla) saisitkin penkin täysin kohdalleen, jää ratti kauas ja polkimien asennossakin on jokin pielessä. Sitten jos yrität saada niitä kohdalleen, pitää penkkiä nostaa ylös, jolloin pää on katossa ja polvet ottaa kiinni ohjauspylvään alaosaan. Ja lisäksi ajotuntuma on kuin ajaisi korkealla jakkaralla.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Hieman mu-tuilua: Uskoisin että hyvissä penkeissä riittää säädöt lähes kaikille. (Comfort?). Säätöjen riittävyyteen vaikuttaa toki jokaisen kuskin oma totuttu ajoasento. Toisilla säädöt on ihan "pystyssä" ja toisilla penkki on säädetty melkein makuuasentoon. Ja monella muulla sitten eri variaatiot näiden välillä.

Kuskin oma pituus ja "perusryhti" vaikuttaa myös ajoasentoon. Ratin säädöillä on myös oma merkityksesä. Jotkut haluaa ajella takaraivo tyynyssä kiinni. Toiset ei tätä kaipaa. Joten ei voi väittää että jonkin korimallin "sportpenkeistä"(kään) saa kaikille miellyttävät. Peruspenkeistä puhumattakaan. Vaikka joillekkin näidenkin säädöt on riittävät.

Penkkejähän on moneen lähtöön. Joten ainakin ne,jotka ovat ne "karvahattu peruspenkit" auton tilausta tehdessään varusteista ruksanneet saavat kärsiä itse valinnoistaan eniten Ehkä.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Heguli31 kirjoitti: 01 Helmi 2018, 09:03 Hieman mu-tuilua: Uskoisin että hyvissä penkeissä riittää säädöt lähes kaikille. (Comfort?). Säätöjen riittävyyteen vaikuttaa toki jokaisen kuskin oma totuttu ajoasento. Toisilla säädöt on ihan "pystyssä" ja toisilla penkki on säädetty melkein makuuasentoon. Ja monella muulla sitten eri variaatiot näiden välillä.

Kuskin oma pituus ja "perusryhti" vaikuttaa myös ajoasentoon. Ratin säädöillä on myös oma merkityksesä. Jotkut haluaa ajella takaraivo tyynyssä kiinni. Toiset ei tätä kaipaa. Joten ei voi väittää että jonkin korimallin "sportpenkeistä"(kään) saa kaikille miellyttävät. Peruspenkeistä puhumattakaan. Vaikka joillekkin näidenkin säädöt on riittävät.

Penkkejähän on moneen lähtöön. Joten ainakin ne,jotka ovat ne "karvahattu peruspenkit" auton tilausta tehdessään varusteista ruksanneet saavat kärsiä itse valinnoistaan eniten Ehkä.
Niinhän se on , että mitäö enemmän säätöjä , sitä paremmin ajoasento löytyy itse kullekin. Tietysti sitten penkin hinta ja koko tulevat rajoitteeksi , comfort penkkiä ei joka autoon voi laittaa. Kuitenkin ihan simppeleillä mekaanisilla perussädöillä pärjäisi pitkälle : riittävän eteen säätyvä niskatuki , mekaaninen reistuen pituussäätö , istuimen kallistussäätö , ristiselän tuen säätö , kyynärnojien asemointi niin , että kädet saa niihin lepäämään ajossa , sekä riittävän iso ja tarpeeksi kauas asemoitu vasemman jalan tuki. Siinä se , näillä spekseillä penkissä istuu vaikka 1000km soiron yhtä putkea.
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Maailmalta f20 foorumeita lukeneena asentavat esim F20 penkkeihin säädettäviä f30 niskatukia. Käy ihan suoraan ja kankaat ovat molemmissa samat. Omaan tulossa olevaan uuteen kysyin marmorilta niskatuen hintaa ja oli noin ~150 haarukassa kappaleelta. Jäi vielä toistaiseksi harkintaan.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

drago kirjoitti: 01 Helmi 2018, 11:28 Maailmalta f20 foorumeita lukeneena asentavat esim F20 penkkeihin säädettäviä f30 niskatukia. Käy ihan suoraan ja kankaat ovat molemmissa samat. Omaan tulossa olevaan uuteen kysyin marmorilta niskatuen hintaa ja oli noin ~150 haarukassa kappaleelta. Jäi vielä toistaiseksi harkintaan.
Hyvä vinkki , jos tuo onnistuu , lentää ylimääräinen tyyny F20 niskatuesta ulos alta aikayksikön.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Hyvä että ratkaisu löytyi suoraan marmoritiskiltä, jos sopii suoraan niin miksei ole optiona autoa tilattaessa niille jotka kaipaavat enemmän säätöjä niskatukeen? Palautteen paikka maahantuojalle/valmistajalle.
Vastaa Viestiin