Mystinen akkuhärdelli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Laitetaanpa tähän kertomus merkillisestä akku episodista. Akku oli Avant pienkuormaajassa , mutta vastaava voi tietysti ilmetä autossakin. Kyseessä oli huoltovapaa 19Ah geeliakku , 4-5v vanha. Akku on pidetty jatkuvasti hyvässä varauksessa välillä ulkopuolista laturia käyttäen. Virtaa on riittänyt hyvin. Kuukausi takaperin yritin laittaa Avantia tulille. Startti pyöritti ehkä yhden kierroksen , sitten loppui sähköt koneesta kuin seinään. Mikään ei inahtanutkaan , äänitori ja valot pimeinä. Ensimmäinen ajatus oli , että jompikumpi akkukaapeleista löystynyt. Eipä ollut , sen sijaan miinus navassa melkoisesti vaaleaa töhnää. Putsasin navat ja kaapelit uudestaan kiinni. Napajännite akussa oli 12,75V , eli hyvä varaustila. Tökkäsin sitten mittarin miinus johdon runkoon , jännite näin mitattuna samaa tasoa , eli akun maattokin ilmeisesti toimi. Laite kuitenkin edelleen täysin mykkä.

Ajattelin , että virtalukko lienee viallinen. Laitoin kuitenkin yötä vasten akun vielä latautumaan , kun en jaksanut enää repiä virtalukkoa esille mittauksia varten. Aamulla startti pyöräytti taas puoli kierrosta. Nyt valot sai palamaan himmeästi ja äänitorvesta heikko pihaus. Hetken kuluttua ei taas mitään elon merkkiä , tovin päästä taas himmeä valon kajo. Poistuin tallista kahville. Takaisin palatessa sain taas ajovalot palamaan kirkkaiksi , mutta starttia ei pyöräyttänyt , vaan sammutti ajovalot , eikä enää sytyttänyt niitä. Sähköä siis ajoittain tuli vähän , välillä ei mitään. Aloin epäillä , että maattokaapeli kuitenkin huono , ja maatin paksulla kaapelilla miinusnavasta suoraan runkoon , mutta laite pysyi pimeänä. Totesin sitten , että virtalukkoon menee akkujännite ja virrat päällä asennosssa virtalukosta lähtee myös 12.6V eteenpäin kuten pitääkin. Silti koko laite on pimeä. Välillä kuitenkin virtalukon on asennossa virran merkkivalo kojelaudassa syttyi. Kun siinä vaiheessa laittoi ajovalot päälle , ne syttyivät himmeinä , ja samalla sammui virran merkkivalo. Enimmän aikaa kuitenkin koko laite täysin pimeänä. Nyt meni sormi suuhún : akussa oli ja pysyi hyvä jännite , maatto kunnossa , virtalukkoon ja siitä eteenpäin meni akku jännite ja silti kaikki enimmän aikaa pimeänä. Mikään sulakevikakaan ei voinut olla , kun kuitenkin ajoittain kaikki yritti toimia. Akkukaan ei mielestäni voinut olla paskana , kun piti hyvin varauksen.

Seuraava ajatus oli , että virtalukosta eteenpäin menevässä johdotuksessa täytyi olla vika. Kukaties joku elukka järsinyt johtoja niin , että vain heikko ajoittainen kontakti jäänyt. Päätin kuitenkin ennen johtosulkeisia vielä testata tilannetta ulkopuolisella akulla , ja kas kummaa , kaikki toimi normaalisti.

Tuli taas opittua uutta akuista. Ne näköjään voivat vikaantua aivan yhtäkkiä , vaikka lepojännite olisi normaali. Tässä olisi tietysti päässyt heti jäljille mittaamalla akun jännitteen silloin , kun valot paloivat himmeanä. Olisi varmaan voinut todesta napajännitteen kyykkäävän heti. Ei kuitenkaan tullut mieleen , kun tähän astisen kokemuksen mukaan huonokuntoinen akku ei yleensä pidä kauaa lepojännitettä. Tämä akku antoi vielä viikko latauksen jälkeen 12,67V jänniteen , mutta siitä huolimatta ei jaksanut antaa virtaa mhinkään.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Oho, ensimmäinen kerta kun kuulen että jännite on hyvä mutta akku ei virtaa luovuta isommilla kuormilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

salmol kirjoitti: 23 Maalis 2018, 19:50 Oho, ensimmäinen kerta kun kuulen että jännite on hyvä mutta akku ei virtaa luovuta isommilla kuormilla.
Tämä on minustakin käsittämätöntä , täytyy tehdä vielä tuolla akulla kuormitustestiä , kun kerkeän irrottaa ja heittää uuden akun tilalle Avantiin. Se unohtui tuosta ketomuksesssa mainita , että Octekin akkulaturi meni kerran vikatilaan ladatessaan tämän episodin yhteydessä akkua , mutta toisella kertaa ei.
En tunne akkuteknologiaa sen kummemmin , mutta tuo miinusnapa oli todellakin aivan töhnääntynyt , liekö ollut akun sisälläkin moskan peittämä. Ehkä tämä voisi liittyä heikkoon virran tuottoon.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Meillä entisessä duunissa oli paljon akulla toimivia laitteita ja vastaavaa mystiikkaa on joskus ihmetelty. Syyksi ollaan vahvasti epäilty tyhjäksi päässyttä tai jäätynyttä akkua, molemmissa tapauksissa hyytelöakku on herkkä ja kuolee laakista, jännitteet näyttää ok mutta virtaa ei akussa ole. Voi toki olla jotain muuta syytä mutta nämä on tullut omissa jutuissa vastaan, ja akut on yleensä olleet pieniä 4-25Ah akkuja, isommilla akuilla ei ollut vastaavaa oireilua.
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Tämä menee vähän nyt asian vierestä mutta:

Mikä Avant malli sulla melperri on, 200 -sarjaa?
Itse etsin muutama vuosi sitten vaihtoakkua 220:een, mutta en kevyellä etsimisellä löytänyt mekaanisilta mitoiltaan sopivaa huoltovapaata akkua vaan piti tyytyä alkuperäisen akun tyyppiseen perinteiseen täyttökorkeilla varustettuun akkuun. Löysitkö / otitko nyt uudeksi akuksi edelleen huolto vapaan mallin?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

jpk kirjoitti: 23 Maalis 2018, 20:46 Tämä menee vähän nyt asian vierestä mutta:

Mikä Avant malli sulla melperri on, 200 -sarjaa?
Itse etsin muutama vuosi sitten vaihtoakkua 220:een, mutta en kevyellä etsimisellä löytänyt mekaanisilta mitoiltaan sopivaa huoltovapaata akkua vaan piti tyytyä alkuperäisen akun tyyppiseen perinteiseen täyttökorkeilla varustettuun akkuun. Löysitkö / otitko nyt uudeksi akuksi edelleen huolto vapaan mallin?
Mulla on 216. Toi akkuhomma on siinä todella huonosti suuniteltu. Ensiasennus akku on mallia "lisää vettä välillä" , mutta ei sitä pääse lisämään irrottamatta akkua. Akkupesä taas on todella hanakalassa paikassa , eikä sinä akkua oikein saa siitä pesästä pois vääntämättä väkivalloin akkupesän paksua seinää hieman ulospäin. Takaisin laittaminen on vielä hankalampaa. Tästä syystä vaihdoin geeliakun tilalle , Bilteman malli , jonka juuri ja juuri sai ähellettyä paikalleen. Nyt ostin mitoiltaan selvästi pienemmän huoltovapaan 14AH AGM akun. Siinä on nelä napaa , laitan ylimääräiset akkukaapelit virranantoa varten kahteen ylämääräiseen napaan , niin voi helposti niiden kautta syöttää tarvittaessa lisävirtaa ulkopuolisesta akusta.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

*Ari* kirjoitti: 23 Maalis 2018, 20:27 Meillä entisessä duunissa oli paljon akulla toimivia laitteita ja vastaavaa mystiikkaa on joskus ihmetelty. Syyksi ollaan vahvasti epäilty tyhjäksi päässyttä tai jäätynyttä akkua, molemmissa tapauksissa hyytelöakku on herkkä ja kuolee laakista, jännitteet näyttää ok mutta virtaa ei akussa ole. Voi toki olla jotain muuta syytä mutta nämä on tullut omissa jutuissa vastaan, ja akut on yleensä olleet pieniä 4-25Ah akkuja, isommilla akuilla ei ollut vastaavaa oireilua.
Akku kuoli juurikin kovan pakkasjakson jälkeen , kun ensimmäisenä suojapäivänä yritin käynnistää. Eiköhän tuo liene päässyt jäätymään. Olisi pitänyt laittaa ylläpitolaturiin pakkasilla.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Avantilla näköjään päätetty, että kaikissa malleissa jumitetaan akku hankalaan paikkaan... Hommasin just uuden 528:n ja akun lataamiseen tarvitaan teinin ohuempia käsiä, että pääsee edes napoihin käsiks.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Joo, 220:ssä on sama ahdas ja erittäin hankala akun sijoittelu kuin 216:ssakin ja näköjään sama tyyli jatkuu isommissakin Avanteissa.

Aikanaan ensimmäisen "Avant talven" jälkeen virittelin omaani tukevat lisäviran antoliittimet sekä erillisen latausliittimen. 200 -sarjan akkutelineen takana (kuitenkin lasikuitukatteiden alla suojassa sateelta) on just nippa nappa sopivaa tilaa tuollaisille lisäkilkkeille.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tässä selvästi jännite tuli mutta virtaa ei. Maakaapelivikaa vastaava huono kontakti oli vaan akun sisällä. Ilmeisesti lämmetessä huononi entisestään, kunnes jäähtyi ja toimi taas vähän. Naapurilla traktorin perinteinenakku pätki ajoittain, näppärä mies laittoi sitten jakoavaimen pitämään virta-avainta starttiasennossa ja meni heiluttelemaan akkua. Akku räjähti, hyvällä tuurilla roiskeet meni juuri naamasta ohi. Kannattaa olla varovainen huonosti toimivien akkujen kanssa.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

melperri kirjoitti: 23 Maalis 2018, 20:58Akku kuoli juurikin kovan pakkasjakson jälkeen , kun ensimmäisenä suojapäivänä yritin käynnistää. Eiköhän tuo liene päässyt jäätymään. Olisi pitänyt laittaa ylläpitolaturiin pakkasilla.
Mönkijöissä, kelkoissa ja puutarhakoneissa on samalla tavalla mykistynyt monet akut jos virrat on päässeet vähiin ja pelit on kylmässä säilössä. Jotenkin tuntuu että B-akut on herkempiä kuolemaan pakkasila kun Exiden akut.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

melperri kirjoitti: 23 Maalis 2018, 19:40 Kyseessä oli huoltovapaa 19Ah geeliakku ,

Päätin kuitenkin ennen johtosulkeisia vielä testata tilannetta ulkopuolisella akulla , ja kas kummaa , kaikki toimi normaalisti.

Monenko Ah:n akku oli tuo ulkopuolinen akku, jolla käynnistyi?

Joskus muistelleeni törmänneeni siihen, että solenoidi tms. on ollut "jumissa" ja kun on kerran töräyttänyt virtaa isomman kapasiteetin akulla, on paikat ns. auenneet. Isompi akku (Ah) = isompi hetkellinen käynnistysvirta
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mulla kävi aikoinaan A-Mersussa ihan sama juttu, kai siellä vaan joku kenno tipahti pois pelistä ja esti virran kulkeutumisen. Laakista sippas jouluaattona parkkipaikalla, ei mitään ennakkovaroituksia eikä startti enää yrittänytkään pyöriä. Virrat sai autoon päälle ja jännitteet ajovalot päälläkin yleismittarilla hyvät. Teboililta uus akku ja taas mentiin...
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

wsaarja kirjoitti: 24 Maalis 2018, 07:13
melperri kirjoitti: 23 Maalis 2018, 19:40 Kyseessä oli huoltovapaa 19Ah geeliakku ,

Päätin kuitenkin ennen johtosulkeisia vielä testata tilannetta ulkopuolisella akulla , ja kas kummaa , kaikki toimi normaalisti.

Monenko Ah:n akku oli tuo ulkopuolinen akku, jolla käynnistyi?

Joskus muistelleeni törmänneeni siihen, että solenoidi tms. on ollut "jumissa" ja kun on kerran töräyttänyt virtaa isomman kapasiteetin akulla, on paikat ns. auenneet. Isompi akku (Ah) = isompi hetkellinen käynnistysvirta
Ulkopuolinen akku oli sellainen kannettava starttiapu , jossa valo ja kompura mukana. Kapasiteetti lienee hieman suurempi kuin 19AH. Pelkästä solenoidi jumista ei ollut kyse , koska laite oli muutenkin pimeänä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tuollaisten starttiongelmien ja sähköjen katoamisten yhteydessä kannattaa aina törpätä jännitemittari kiinni akun napoihin ja kokeilla startata. Jännitteen dippaaminen tai dippaamatomuus kertoo hyvin paljon siitä, miltä suunnalta vikaa kannattaa lähteä hakemaan. Jos akkujännite ei tipahda nimeksikään, on vika muualla kuin akussa, jos jännite tipahtaa selvästi liian alas (moni vanhempi auto starttaa vielä 9V starttijännitteellä, tuoreemmat välttämättä ei - näissä raqvaattoreissa voi olla omia käytännön rajojaan, sen kertoo kokemus ko. laitteesta jos sitä pääsee kertymään), ei akulla vaan riitä tarjontaa vaan kapasiteetti on kuollut.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Nykyakut ovat todellakin ihmeellisiä. itsellä ollut parikin AGM- akkua joilla BMW käynnistynyt todella rivakasti kovemmallakin pakkasella ja kaikki muukin toimi ok. Silti akkujännite oli alle 12V, josta seurasi, että kello oli aina nollaantunut parkissa. Uusi akku ja kaikki kello pysyi ajassa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin