^et oo tainnu Työkaluja paljo käyttää, toi Biltsun sähköpyssy on kyllä niin naurettavan huvittava ritsa, että harvemmin on toista tullut vastaan.
Hidas ja tehoton, mikä idea siinä on? Ristikkoavaimellakin vaihtaa nopeemmin ja tolla on kiristys melko arpapeliä. En tosin jaksanu kokeilla kun 2 pulttia, kun ei auennut (eikä ollu edes kireellä) ja kiristys oli arpomista.
Joskus kesätöissä tehtaassa kiristin pultteja päivät pitkät työkseni, siinä oppi arvostamaan hyviä työkaluja.
En käytä pulttipyssyä ollenkaan renkaiden vaihdossa, mutta jos jonku ostaisin niin akkukäyttöinen Hitachi on aika *itun kova sana, niitä ostin töihin poijjiille ku piti löytää hyvät. On kevyt, hemmetin pieni ja näppärä vaikka muihinki autohommiin ja voimaa on akkukoneeksi uskomattoman paljon. Mutta hinta toki joku 400€ alv 0%.
Riittävä momentti pyörän pulttien avaamiseen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
- Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015 - Paikkakunta: Loviisa
Kuuteenkymmeneen ikävuoteen on kerennyt kokeilemaan työkalun jos toisen. Niinkuin sanoin se on toiminut minun käytössä juuri niinkuin olen sen ajatellut toimivan. Hinta ja laatu ovat olleet kohdallaan.
Työkaveri on myös kehunut tuota Bilteman sähköpyssyä. Taitaa vaihtaa neljän auton renkaat sillä ja se on ollut käytössä jo useita vuosia. Tiedä sitten millainen se oikeasti on.
Toistuvassa käytössä myös pyssyn äänellä on merkitystä (ellet ole kuulosuojaimet päässä), joissain on aika terävä se naputus (eikä silti tapahdu mitään...).
Toistuvassa käytössä myös pyssyn äänellä on merkitystä (ellet ole kuulosuojaimet päässä), joissain on aika terävä se naputus (eikä silti tapahdu mitään...).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mulla on myös tuo Bilteman sähköpyssy. Silloin kun on itse kiristänyt vanteet 120-140Nm, niin tuo jaksaa avata ne. Jos joku muu on kajonnut renkaisiin, niin lähes poikkeuksitta joutuu käsin avaamaan.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Mikä lie tuossa vääntömomenttina. Voima se on näissä joka puhuu. Nyt on Milwaukee tallissa odottamassa , viikonloppuna ensimmäinen koeponnistus.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Kerroin väärää tietoa: se olikin Clas Ohlsonin sähköpyssy eli ilmeisesti tuo: https://www.clasohlson.com/fi/Mutterinv ... 80/41-1171
Nyt aukeaa pultit kuin tyhjää vaan , eli 2000Nm riittää. Seuraavaksi vielä pylväsnosturi tai vastaava talliin , niin renkaan vaihto on pelkkää huvia. Toivottavasti tulee vielä takatalvi , että pääsee vaihtamaan pyörät kerran vielä edestakaisin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Älä nyt, saa jo riittää... Mulla on sama jatkovarrellinen motonetväännin jonka Juha linkkasi tonne aiemmin. Tällä kertaa lähti ensimmäisestä autosta kaikki ihan nätisti auki sillä ilman mitään ponnisteluja. Syy on se, että niitä ei kukaan muu roplannut syksyn jälkeen eli olivat siinä tiukkuudessa johon ne itse laitoin. Tervasprayta olen pruukannut aina kierteisiin roiskia.
Ongelma mulla on joka kerta tullut jos irrottavat renkaat huollossa (jarruhuolto) tai rengasliikkeessä ja painavat omilla linjapaineillaan 'momenttiin'. Niitä ei motonetin teleskooppivarrellakaan saa irti. Sen heikkous on nimittäin, että avainvarren vääntö ei tule 90 asteen kulmassa pulttiin ja jos oikein voimaa käyttää se varsi rupeaa taipumaan ja kun orkkispultinkannat on matalat saattaa hylsy lipsataa pois pultin kannasta. Ja silloin yleensä johonkin sattuu. Eikä lähde 650Nm pulttipyssylläkään. Naapurin akkukäyttöisellä 900Nm pyssyllä olen tiukimmat aina saanut auki.
Kerran kysyin rengasliikkeestä miksi ne pitää vetää niin tautisen piukkaan niin heidän seltys oli, että ei sitten irtoa ajettaessa. Kuulemma pelkäävät joutuvansa maksumieheksi jos rengas lähtee ajossa irti kun asiakkaat eivät tee jälkikiristystä vaikka siitä muistutetaan. Tiedä sitten.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Kaverin Hondassa pääsivät maksumieheksi kun olivat kirineet niin tiukkaan että 7 pulttia meni poikki 20:stä kun seuraavan kerran renkaita irroittivat. Ei ollut ihan halpaa hupia kun Hondassa pultit on navassa kiinni, joten meni aika paljon osia vaihtoon ja sijaisutolla liikkui kun auto seisoi muutaman päivän kun jahtasivat uusia pultteja maahantuojaltphuksi kirjoitti: ↑15 Huhti 2018, 14:09Kerran kysyin rengasliikkeestä miksi ne pitää vetää niin tautisen piukkaan niin heidän seltys oli, että ei sitten irtoa ajettaessa. Kuulemma pelkäävät joutuvansa maksumieheksi jos rengas lähtee ajossa irti kun asiakkaat eivät tee jälkikiristystä vaikka siitä muistutetaan. Tiedä sitten.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Tuo on varsin yleinen ongelma pyöränpulttien avaustyökaluissa. Se vinoon vääntyminen muljahdusvaaran lisäksi hukkaa voimaa väärään suuntaan eikä ole lainkaan kiva asia oikeastaan miltään näkökannalta. Ristikkoavaimen kanssa tilannetta voi parantaa merkittävästi, kun laittaa vaakavarren toista päätä tukemaan sopivan korkuisen pukin, jolloin avain ei pääse vääntymään alaspäin vaan kääntyy vain kierteen suuntaisesti.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Motonetista ja varmaan muualtakin saa metrisiä vääntimiä 3/4 karalla. Siihen sovite 1/2 ja hylsy. Väännön saa täsmälleen oikeassa kulmassa. Oikein tiukka pultti lyö avatusessaan ikävästi käsille , joten paksut rukkasen hyvä olla kädessä.
Vielä jos pultinkannat ja hylsyt olisi täsmällisen kokoisia, eikä niin väljiä toisiinsa että hölskyy ja lipsahtaa paikaltaan. Ristikkoavain edellä mainitulla tuennalla olisi hyvä, niiden päät vaan on usein liian paksuja mahtumaan vanteen koloon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Tuolla vääntimellä jatketaan siitä mihin valmiiksi taivutetuilla homma pysähtyy http://www.motonet.fi/fi/tuote/767067/N ... -12-600-mm
Siihen pitkä hylsy, tai normi hylsy ja lyhyt jatko. Toisella kädellä pitää jatkon kanssa nivelen kohdasta kiinni ja toisella vääntää auki. Jos papu ei riitä pitämään kiinni niin tuki nivelen alle ja vääntämään kaksin käsin.
Siihen pitkä hylsy, tai normi hylsy ja lyhyt jatko. Toisella kädellä pitää jatkon kanssa nivelen kohdasta kiinni ja toisella vääntää auki. Jos papu ei riitä pitämään kiinni niin tuki nivelen alle ja vääntämään kaksin käsin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Jep. Tommonenkin löytyy. Sillä aukee kaikki. Siinä on rajoitteena vaan omat newtonit..,*Ari* kirjoitti: ↑15 Huhti 2018, 19:02 Tuolla vääntimellä jatketaan siitä mihin valmiiksi taivutetuilla homma pysähtyy http://www.motonet.fi/fi/tuote/767067/N ... -12-600-mm
Siihen pitkä hylsy, tai normi hylsy ja lyhyt jatko. Toisella kädellä pitää jatkon kanssa nivelen kohdasta kiinni ja toisella vääntää auki. Jos papu ei riitä pitämään kiinni niin tuki nivelen alle ja vääntämään kaksin käsin.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Tänään kesärenkaat alle F25:een , eli nyt on viiden auton kokemus tuosta 2000Nm vääntimestä. Viimeisen auton pultit oli tiukalla ja pyssy hakkasi aika lujasti sormille. Hyvin kuitenkin aukesi jokainen mutteri. Mielestäni hintansa arvoinen peli sellaiselle , jolla on useampi auto työstettävänä.