Taas käsillä aika , jolloin on vaihdettava perheen viiteen kulkimeen renkaat. Pulttipyssy , jolla saisi auki pyörän pultit , ilman että joutuu tekemään pitkällä varrella esilöysytyksen , olisi hyvä. Tähän asti ei vaan ole millään onnistunut. Vaikka kiristää pyörät 120Nm , ei mutteri aukea talven jäljiltä 560Nm akkupyssyllä. Tästä suivaantuneena hankin aluksi 1000Nm ilmapyssyn , mutta ei auennut silläkään. Sen jälkeen sitten 1400Nm pyssy ja paksummat letkut kompuraan. Vain muutama pultti aukeaa tälläkään voimalla.
Nyt kolahti luukusta mainos Milwaukeen 2000Nm akkuvääntimestä 3/4 karalla. Minkälaisia kokemuksia porukalla on , riittääkö tuokaan momentti ? Vehje maksaa 560€ , ja olisin sen valmis sijoittamaan , jos tuollainen vääntö riittää.
Pitkällä vääntiöllä punnertaminen saa nyt riittää . Jos 2000Nm ei riittä , taitaa IKH:sta saada 4400Nm tuottavan kuorma autoon tarkoitetun tykin. Painaa muistaakseni jotain 12kg ja vaatii isomman kompuran , mutta tällä kertaa mennään päätyyn asti.
Riittävä momentti pyörän pulttien avaamiseen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Laita jatkossa alumiinipastaa kierteisiin ja kartioihin niin ei tarvii punnertaa avaamisen kanssa. Samaa ainetta vanteen keskiöön ettei tarvii hakata jumittuneita vanteita irti navasta.
Ihailtavaa panostusta, mutta miksi nyt et vain käytä ihan manuaalista pultin avaajaa? Oletko kukkakeppi, eli eikö sillä keinoin aukea pultit, vai mukavuudenhaluinen vain? Itse en ole öljyjä tai muitakaan luikkareita pulteissa käyttänyt, ja kyllä aina ovat ristikkoavaimella auenneet.melperri kirjoitti: ↑07 Huhti 2018, 20:41 Taas käsillä aika , jolloin on vaihdettava perheen viiteen kulkimeen renkaat. Pulttipyssy , jolla saisi auki pyörän pultit , ilman että joutuu tekemään pitkällä varrella esilöysytyksen , olisi hyvä. Tähän asti ei vaan ole millään onnistunut. Vaikka kiristää pyörät 120Nm , ei mutteri aukea talven jäljiltä 560Nm akkupyssyllä. Tästä suivaantuneena hankin aluksi 1000Nm ilmapyssyn , mutta ei auennut silläkään. Sen jälkeen sitten 1400Nm pyssy ja paksummat letkut kompuraan. Vain muutama pultti aukeaa tälläkään voimalla.
Nyt kolahti luukusta mainos Milwaukeen 2000Nm akkuvääntimestä 3/4 karalla. Minkälaisia kokemuksia porukalla on , riittääkö tuokaan momentti ? Vehje maksaa 560€ , ja olisin sen valmis sijoittamaan , jos tuollainen vääntö riittää.
Pitkällä vääntiöllä punnertaminen saa nyt riittää . Jos 2000Nm ei riittä , taitaa IKH:sta saada 4400Nm tuottavan kuorma autoon tarkoitetun tykin. Painaa muistaakseni jotain 12kg ja vaatii isomman kompuran , mutta tällä kertaa mennään päätyyn asti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Salmolin kanssa samoilla lnjoilla. Yksikään pultti ei ole jäänyt aukaisematta tommosella
http://www.motonet.fi/fi/tuote/808812/P ... ain-1719mm
http://www.motonet.fi/fi/tuote/808812/P ... ain-1719mm
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Minulla on käytössä myös juuri tuo, ja hyvin aukeaa pultit.Juha kirjoitti: ↑07 Huhti 2018, 21:38 Salmolin kanssa samoilla lnjoilla. Yksikään pultti ei ole jäänyt aukaisematta tommosella
http://www.motonet.fi/fi/tuote/808812/P ... ain-1719mm
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tomonen löytyy itseltäkin , ja kyllähän tuolla pultit auki saa. Tunnelma tallissa on kuitenkin harmonisempi ja homma vaivattomampaa konevoimalla , varsinkin kun on useampi auto työstettävänä. Alumiinipasta vai Milwaukee , se on nyt päätettävä parin viikon sisällä.Juha kirjoitti: ↑07 Huhti 2018, 21:38 Salmolin kanssa samoilla lnjoilla. Yksikään pultti ei ole jäänyt aukaisematta tommosella
http://www.motonet.fi/fi/tuote/808812/P ... ain-1719mm
Joku on pahasti pielessä jos tuo paineilmapyssy oikeasti on 1400Nm eikä aukea. Mikä pyssy ja mikä kompura? Joissain kompuroissa ahdistaa lähtöliittimet. SIlloin pelkkä paksumpi letku ei auta vaan pitää vaihtaa myös ne liittimet.
Minä olen laittanut rasvaa tai jotain pastaa myös siihen pultin kartioon, siitä se tuntuu hirttävän kiinni eikä jengasta. Kevyt sipaisu yhteen kohtaan on riittänyt.
Minä olen laittanut rasvaa tai jotain pastaa myös siihen pultin kartioon, siitä se tuntuu hirttävän kiinni eikä jengasta. Kevyt sipaisu yhteen kohtaan on riittänyt.
Tämä olikin hyvä huomio , ei ole tullut mieleen rasvata kartiota. Toi 1400 pyssy on IKH:sta , tiedä sitten pitääkö momentti todelisuudessa paikkaansa. Kompura on joku 200-300€ mallia Biltema tai Motonet. Voi olla , että siinä ei teho riitä. Akkuväännin on kyllä ylivoimaisen kätevä , joten kompuran uusimisen sijaan sitten ennemmin varmaan tuo Milwaukee menee hankintaan. Alkaa vaan olla noita akkuja ja latureita kaikki paikat täynnä , kun aina ilmestyy joltain valmistajalta tarpeellinen kalu , jota ei muilta saa.TJJ kirjoitti: ↑08 Huhti 2018, 09:38 Joku on pahasti pielessä jos tuo paineilmapyssy oikeasti on 1400Nm eikä aukea. Mikä pyssy ja mikä kompura? Joissain kompuroissa ahdistaa lähtöliittimet. SIlloin pelkkä paksumpi letku ei auta vaan pitää vaihtaa myös ne liittimet.
Minä olen laittanut rasvaa tai jotain pastaa myös siihen pultin kartioon, siitä se tuntuu hirttävän kiinni eikä jengasta. Kevyt sipaisu yhteen kohtaan on riittänyt.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Joo, kyllä noilla lukemilla pitäisi järjellä kirratut pultit aueta ongelmitta. Joko kompura-ilmalinja-pyssy -kombo ei tarjoa lupaamaansa tai niissä kierteissä on jotain pahaa vikaa. Mutta ei se kierteiden, kartioiden ja navan voitelu silti huono idea ole. Sopivat möhmäätit (alutahna, sopiva metalliton tahna, terva - muitakin löytyy) estävät korroosiota ja parantavat kierteiden toimintaa varsin asiallisesti.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kyllä joku mättää. Itse olen meidän laitteissa momenttiavaimella kiinnittänyt pultit 120Nm ja 140Nm. Ilman mitään vanteiden tai pulttienkartioiden voitelua. Kierteet olen tarvittaessa putsannut ja voidellut kevyesti. Ja aina on auennut (pikku kompuralla ja IR:n) Ingersoll Rand IR 2135 QXPA 1/2'' mutteripyssyllä. Voimakas ja kevyt laite,jota käytetään monissa ammattipajoissa/rengasliikkeissä. Ja sen takia ilmakonella,kun samalla tulee sitten tsekattua myös rengaspaineet kohdilleen ennen ajoon lähtöä.
Jotkin automerkit jopa kieltävät pulttien kartioiden voitelun aluvanteilla.
Jotkin automerkit jopa kieltävät pulttien kartioiden voitelun aluvanteilla.
Viimeksi muokannut Heguli31, 10 Huhti 2018, 07:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuossa muutaman vuoden aikana ollut ainakin kymmenen autoa. Kaikki olen laittanut 120Nm tiukkuutteen renkaiden vaihdon yhteydessä. Jos on välillä ollut renkaiden uusinnassa tai huollossa , olen aina löysännyt heti pultit ja vetänyt sitten 120Nm. Yhdenkään auton pultit ei kausivaihdon yhteydessä ole silti auenneet 1400Nm pyssyllä. Joku yksittäinen pultti jostain pyörästä on voinut antaa periksi.Aero kirjoitti: ↑08 Huhti 2018, 13:17 Joo, kyllä noilla lukemilla pitäisi järjellä kirratut pultit aueta ongelmitta. Joko kompura-ilmalinja-pyssy -kombo ei tarjoa lupaamaansa tai niissä kierteissä on jotain pahaa vikaa. Mutta ei se kierteiden, kartioiden ja navan voitelu silti huono idea ole. Sopivat möhmäätit (alutahna, sopiva metalliton tahna, terva - muitakin löytyy) estävät korroosiota ja parantavat kierteiden toimintaa varsin asiallisesti.
Luultavasti kompura on liian heikko. Taidan mennä tulevalla viiikolla hakemaan tuon 2000Nm akkupyssyn.
Eihän se kompura kokoajan pyöri eli ei hidas paineentuotto merkkaa mitään silloin kun säiliö on täynnä, joten ainakin silloin pitäisi kyllä pultit aueta. Otathan ilman ulos liittimestä jossa ei ole paineensäädintä? Se säädinlähtö yleensä rajoittaa vielä enemmän vaikka säätö olisi täysillä.
Ahdistavat kompuran (ja myös letkun/pyssyn) liittimet voi pudottaa painetta monta baria silloin kun pyssyä käyttää. Sinun pitäisi viritellä painemittari pulttipyssyn liitokseen ja tutkia mihin paine putoaa kun yrittää avata pyöränpultteja. Motonetista/Biltemasta saa sopivan mittarin, T-kappaleen ja pikaliittimet.
Toki akkukone on kiva ja sellaisella kunnon laitteella työ sujuu leikiten vs. letkujen virittely paineilmalaitteilla.
Taitaa siinä liittimsessä olla paineen säädin , ja nyt kun tarkemmin muistelen , olen saattanut laittaa sen säädön 6 baariin syystä tai toisesta. Pitää tsekata.TJJ kirjoitti: ↑08 Huhti 2018, 15:03Eihän se kompura kokoajan pyöri eli ei hidas paineentuotto merkkaa mitään silloin kun säiliö on täynnä, joten ainakin silloin pitäisi kyllä pultit aueta. Otathan ilman ulos liittimestä jossa ei ole paineensäädintä? Se säädinlähtö yleensä rajoittaa vielä enemmän vaikka säätö olisi täysillä.
Ahdistavat kompuran (ja myös letkun/pyssyn) liittimet voi pudottaa painetta monta baria silloin kun pyssyä käyttää. Sinun pitäisi viritellä painemittari pulttipyssyn liitokseen ja tutkia mihin paine putoaa kun yrittää avata pyöränpultteja. Motonetista/Biltemasta saa sopivan mittarin, T-kappaleen ja pikaliittimet.
Toki akkukone on kiva ja sellaisella kunnon laitteella työ sujuu leikiten vs. letkujen virittely paineilmalaitteilla.
Jos epäilee paineensäätimen ahdistavan,niin kokeeksi laittaa sen pelkän (laadukkaan) pikaliittimen suoraa säiliöön. Monessa kompurassa on säiliössä sellainen "sokea tulppa",johon sen helposti saa asennettua. Tällöin kaikki kuristimet on pois välistä.
Kompura on Einhell 8/24. Kaksi liitintä , molemmat paineen säätimen takana. Säätö kuitenkin oli 8b , mutta kaipa se kuitenkin tuosta kuristaa. Sama se , en rupea enää letkujen kanssa turaamaan . Milwaukee tilalle , varsinkin kun tossa ilmapysysssä liipasin tuppaa jumittamaan , niin että jää päälle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Onko orggisvanteet orggispulteilla, vai tarvike?
Ettei ole vääränlainen kartio pultissa/vanteessa, jos se vaikka ahistaa.
Ettei ole vääränlainen kartio pultissa/vanteessa, jos se vaikka ahistaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
On sekä orginaali , että tarvike vanteita , kaikissa sama juttu. Keskustelun perusteella vaikuttaa siltä , että 2000Nm pitäisi riittää , joten seuraavaksi kauppaan , sittenhän sen lopullisesti näkee.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
- Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015 - Paikkakunta: Loviisa
Mulla on Bilteman ~40€uron 220V pulttipyssy, normikiristyksellä olleet pultit on aina auenneet. Joskus on joutunut käsin avittamaan jos on rengasliikkeessä/huollossa vedetty hullun tiukkaan. Omat kiristykset aina auenneet. Olen todennut laitteen näppäräksi, aina on "akku" täynnä ja sähköjohto helpompi hallita kuin ilmaletku.