BMW E(x)-sarjan autojen koodaus

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

BMW E(x)-sarjan autojen koodaus

Viesti Kirjoittaja phuksi » 14 Loka 2018, 11:14

Tehdäänpä vanhemmille autoille ja niiden koodauksille toinen ketju.

Ja sitten heti aiheeseen liittyne pari kysymystä kun en nyt oikein ole varma asiasta... E87 koodaus työn alla ja tulkitsin homman toimivan niin, että käytetään E89 mallia kun tehdään koodauksia eikä E87 mallille ole omaa daten-settiä. Sain kyllä NCSExpertin toimimaan ja ladattua autosta ECUjen tiedot tiedostoihin.

Ensimmäisen ihmetyksen aihe on versioero joka tulee NCS Expertin ja NCS Dummyn välille.

Kun ajan parametrit ulos vaikkapa CIC-modulista, ehdottaa NCS Expert että autossa on C08 versio.

NCSExpert_CIC (Small).jpg
NCSExpert_CIC (Small).jpg (52.15 KiB) Katsottu 862 kertaa

Mutta kun avaan trace-filen NCS Dummyssa ei C08 näytä olevan oikea ja tiedoston latauksessa tulee virheitä eikä muokkaustoiminto aktivoidu vaan jää lukutilaan. KS alla.

NCSDummy_CIC.C08 (Small).jpg
NCSDummy_CIC.C08 (Small).jpg (58.49 KiB) Katsottu 862 kertaa

Kun sitten kokeilen eri versioita NCS Dummyssa niin C16 näyttäisi aukeavan ok ilman virheitä ja sallii muokkauksen.

NCSDummy_CIC.C16 (Small).jpg
NCSDummy_CIC.C16 (Small).jpg (51.53 KiB) Katsottu 862 kertaa

Tarkoittaako tämä sitä, että auton tietoihin perustuen NCS Expert luulee että kyseessä on C08 mutta että CIC-moduli on joskus päivitetty ja siellä on oikeasti C16 versio ladattuna? Ajattelin joka tapauksessa tehdä muutokset notepadilla enkä NCS Dummylla mutta tuota Dummya on hyvä käyttää parametrien selkokielistämiseen. Ja näin toimiessa ilmeisesti on aika turvallista kun kuitenkin käyttää auton itse tuottaama tiedostoa sellaisenaan pohjalla.

Sitten toinen kysymys. Kuvittelin, että yksi parametri voi saada vain yhden arvon kerrallaan. Mutta näin ei taida ollakaan? Joissakin parametreissa on useampi arvo annettuna. Se lienee ok? Onko niin, että kun NCS Expert lataa tiedot autoon se kääntää noista useammista annetuista arvoista yhden ja saman arvon jota moduli käyttää?

Parametrifile_esimerkki_3 (Small).jpg
Parametrifile_esimerkki_3 (Small).jpg (57.65 KiB) Katsottu 862 kertaa

Ja sitten vielä bluetooth-kysymys. Oliko näissä niin, että bluetooth vaatii combo-boxin? Tässä autossa on vain puheluiden handsfree ja vaikka aktivoisin CIC:stä A2DP:n ja muut tarvittavat parametrit niin audion välittäminen bluetoothin yli ei onnistu kun rauta ei tue sitä?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: BMW E(x)-sarjan autojen koodaus

Viesti Kirjoittaja phuksi » 29 Loka 2018, 22:25

Itse itselleni vastaten... CIC:n koodausindeksi tai versio C08 vs. C16...

ECU:n parametrit kannattaa ajaa ulos Reading ECU-napilla eikä Execute Job napilla. Silloin NCS Expert näyttää oikean version näytöllä. On sitten helpompi NCS Dummyllä tiedostoa tutkia kun vielä nimeää trace-tiedoston muotoon CIC.C16-FSW_PSW.TRC niin dummy osaa tulkita siitä kaiken tarvittavan. Se mitä NCS tarjoaa kun prosessoitavan modulin on valinnut on vain sen arvaus. NCS ei ole siinä vaiheessa ottanut yhteyttä moduliin eli tieto voi hyvinkin olla väärä jos autoa on koskaan päivitetty.

Ja NCS osaa kyllä muokattua tiedostoa takaisin ladattaessa valita oikean version. Eli tuosta versiosta ei tarvitse kaiketi välittää vaikka itse pakotin sen kohdilleen ennen kuin latasin ensimmäisen muokatun parametritiedoston takaisin autoon. Pääasia että itse parametritiedosto on linjassa auton softan version kanssa. Ja onhan se kun se autosta ensin dumpataan.

Ja tuo, että yhdellä parametrilla on monta arvoa on ihan normaalia. Ne kaikki vaihtoehdot jotka auto on itse tiedostoon kirjoittanut tuottavat saman lopputuloksen. Hämäävää vain, että on monta vaihtoehtoa joista voi valita ja lopputulos on aina sama...

... ja eikun koodaamaan ...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend