Onko jollekulle kertynyt jo kokemusta Neste MY dieselin käytöstä BMW:ssä? Onkohan BMW lausunut jotain viisasta tämän uuden dieselin käytöstä BMW:n dieseleissä?
Mersu on toistaiseksi henkilöautojen kanssa pidättyväinen tosin sallii MY dieselin uusissa kuorma-autoissaan.
MY diesel on kyllä vajaata 20 senttiä kalliimpaa kuin normi diesel mutta toisaalta sillä saa sitten hyvin vähän C02:sta tupruttelevan auton (Nesteen lupaus: kasvihuonekaasujen päästöt pienenevät 90%).
Neste MY diesel
Tämä menee nyt vähän asian sivusta:
37000 km, 6litr/100km => vuodessa 2220 litr dieseliä => MY diesel lisä 17 senttiä / litra
=> MY Diesel käyttämättömyys säästö = 377 euroa, aika halpa etelänmatka
Reilut kaksi vuotta, eli vajaa 40tkm ajanut pelkästään MY:llä. Ei mitään ongelmia.
Tekniikan maailmahan tuosta tällä viikolla uutisoi, että BMW ei ole vielä hyväksynyt EN15940 standardia, mutta se saattaa kertoa enemmän standardointiprosessista ja BMW:n prioriteeteistä kuin itse polttoaineesta.
Tekniikan maailmahan tuosta tällä viikolla uutisoi, että BMW ei ole vielä hyväksynyt EN15940 standardia, mutta se saattaa kertoa enemmän standardointiprosessista ja BMW:n prioriteeteistä kuin itse polttoaineesta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
On tullut seurattua My Diesel-jutustelua. Katsastuksissa on mittauksissa käryttänyt paljon vähemmän. Itselle tulee mieleen karstottuminen, EGR-piiri, imusarja ja DPF jotka säilyvät pidempään puhtaampana. Volvohan tuon oli hyväksynyt mutta vain uudehkoihin moottoreihin. Tosin autonvalmistajat tuskin suorittavat hyväksytysprotokollaa vanhoille moottoreille. Autoilijoiden käyttö aikanaan osoittaa tulokset. Tähän Nestekin luottaa ja sanoo, että kun yli 1milj litraa päivässä käytetään niin ongelmat tulisi kyllä vastaan.
Taidanpa lurauttaa tankillisen vanhan kinnerin säiliöön. Sanovat, että moottorin käyntiääni muuttuu pehmeämmäksi. Pitääkö nauhoittaa ennen ja jälkeen äänet? En yhtään epäile etteikö toimisi hyvin. Ensimmäiset bionesteet taisi vielä tiivisteet metanolijäämien vuoksi mutta tässä vetykäsittelyssä ei metaanijämiä ole.
-p
Taidanpa lurauttaa tankillisen vanhan kinnerin säiliöön. Sanovat, että moottorin käyntiääni muuttuu pehmeämmäksi. Pitääkö nauhoittaa ennen ja jälkeen äänet? En yhtään epäile etteikö toimisi hyvin. Ensimmäiset bionesteet taisi vielä tiivisteet metanolijäämien vuoksi mutta tässä vetykäsittelyssä ei metaanijämiä ole.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
^Ota ihmeessä ääninäytteet. Ota MY-näyte (tai vielä kolmas) joko MY-tankin lopulta tai jos tankkaat toisen moisen, vasta siitä, jolloin fossiilisempi versio on ehtinyt enemmän seasta pois ja mahdollista puhdistavaa vaikutusta (jos sellaista oikeasti on) tapahtumaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Eipä tuolla säästöllä tietenkään kummoista lomaa pidetä , mutta nykyisellä autoilun verotustasolla ei kyllä ainakaan itseäni kiinnosta maksaa enää yhtään ylimääräistä sentiiä mistään. Autoilijalle sälytetään päästömaksua ja veroa veron perään , kun samanaikaisesti ihmiset polttavat taivaalla ja maailman merillä pelkän huvin vuoksi verotonta polttoainetta mielin määrin.
Toki , jos hinta on sama tai edullisempi ja polttoaine laadullisesti samantasoista tai parempaa , niin ei kun tankiin vaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Tankillinen tuli ajettua kun siinä mittarissa ei muuta tiisseliä ollut, talviolosuhteissa en huomannut mitään eroa tavalliseen dieseliin. Tankillisessa hintaero tavalliseen on 8-9€ joten tavallisella mennään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Toki ihan yhtä paljon CO2:sta se auto tupruttaa oli diesel sitten fossiilista tai jätteistä tehtyä mutta kasviperäisenä tuotteena kysymys on siis tavallaan hiilidioksidin 'kierrätyksestä'. Useamman kymmenen tankillista tuolla ajanut ja mitään muuta en ole huomannut, kuin että mielestäni käyntiääni on pehmeämpi. Saattaa tosin olla kuvitelmaa ja vertailun tekeminen aika hankalaa. Mutta onhan tuo fiksu polttoaine kun jätteistä syntyy, lisäksi kun uudemmista bmw:n koneista ei enää niitä typenoksideitakaan tule nimeksikään niin alkaa täyssähköauto olla kunnon ekoterroristin menopeli my dieseliä käyttävään uuteen dieseliin verrattuna. Siis kun vertailaan auton koko elinkaaren päästöjä.
e: On muuten aika erikoista, ettei tähän polttoaineeseen kohdisteta mitään verohelpotuksia ja tuoda hintaa vähintään fossiilisen dieselin rinnalle.
Nestemäisten polttoaineiden verotaulukko on verottajan sivulla.
Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta löytyy finlexistä.
Valmistevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta.
Jos katson noita tuoteryhmiä ja taulukoita oikein, niin dieselöljyn (tuoteryhmä 50) valmistevero on 53,02 snt/l (32,77 + 19,90 + 0,35).
Neste MY:n arvelen menevän kategoriaan Biodieselöljy T (tuoteryhmä 54), jonka vero on 30,39 snt/l (30,04 + 0,00 + 0,35).
Eroa on siis 22,63 snt/l MY:n eduksi. Lisäksi tulee toki ALV, joka on molemmille sama.
(Edit: Täsmennän vielä, että ALV-prosentti on molemmille sama
Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta löytyy finlexistä.
Valmistevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta.
Jos katson noita tuoteryhmiä ja taulukoita oikein, niin dieselöljyn (tuoteryhmä 50) valmistevero on 53,02 snt/l (32,77 + 19,90 + 0,35).
Neste MY:n arvelen menevän kategoriaan Biodieselöljy T (tuoteryhmä 54), jonka vero on 30,39 snt/l (30,04 + 0,00 + 0,35).
Eroa on siis 22,63 snt/l MY:n eduksi. Lisäksi tulee toki ALV, joka on molemmille sama.
(Edit: Täsmennän vielä, että ALV-prosentti on molemmille sama
- k23811
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 16
- Liittynyt: 26 Touko 2015, 05:35
- Auto: BMW 520dAT -12
- Paikkakunta: Helsinki
Pari vuotta melkein pelkästään My:llä ajettu, noin 35 tkm, yhteensä autolla ajettu 170 tkm (F11 520d N47). Ei huomaa mitään eroa käynnissä, dpf regenerointi ihan yhtä usein, tuhkaa jää ehkä hieman vähemmän (ihan mutua, Carlyn näyttämä dpf:n elinikä on edelleen 75 tkm). Mukavampi tankata, kun on litkua eikä sotke fossiilidieselin tavalla.
Kiitos tuosta, en olisi itse jaksanut kaivaa esiin mitään kännykällä joten kommenttini olisi ollut arvotonAJH kirjoitti: ↑07 Huhti 2019, 09:42 Nestemäisten polttoaineiden verotaulukko on verottajan sivulla.
Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta löytyy finlexistä.
Valmistevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta.
Jos katson noita tuoteryhmiä ja taulukoita oikein, niin dieselöljyn (tuoteryhmä 50) valmistevero on 53,02 snt/l (32,77 + 19,90 + 0,35).
Neste MY:n arvelen menevän kategoriaan Biodieselöljy T (tuoteryhmä 54), jonka vero on 30,39 snt/l (30,04 + 0,00 + 0,35).
Eroa on siis 22,63 snt/l MY:n eduksi. Lisäksi tulee toki ALV, joka on molemmille sama.
(Edit: Täsmennän vielä, että ALV-prosentti on molemmille sama
F31 330xd ms / ex. E91 325d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Vastaus kyselyyni :
Kiitos yhteydenotostanne.
BMW on asettanut suositeltavaksi dieselpolttoaineeksi EN590 standardin mukaiset polttoaineet.
Neste MY diesel ei täytä kaikilta osin kyseistä EN590 standardia, joten näin ollen sitä ei ole suositeltavaa käyttää polttoaineena.
Mukavaa kesää!
Best regards / Ystävällisin terveisin
Reception
-----------------------------------------------------------------------
BMW Group Finland
Reception Finland
Asiakaspalvelu
Äyritie 8 C
FI 01510 Vantaa
Kiitos yhteydenotostanne.
BMW on asettanut suositeltavaksi dieselpolttoaineeksi EN590 standardin mukaiset polttoaineet.
Neste MY diesel ei täytä kaikilta osin kyseistä EN590 standardia, joten näin ollen sitä ei ole suositeltavaa käyttää polttoaineena.
Mukavaa kesää!
Best regards / Ystävällisin terveisin
Reception
-----------------------------------------------------------------------
BMW Group Finland
Reception Finland
Asiakaspalvelu
Äyritie 8 C
FI 01510 Vantaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kaksi tankillista ajoin kesäkelissä MY:llä ja sen jälkeen paluu tavalliseen dieseliin. Moottorin äänessä ei eroa, start-stop käynnityksessä ei eroa, ei myöskään kulutuksessa eroa tavalliseen dieseliin. Jatkossa ihan tavallista dieseliä tankkiin.
Mitähän mahtaa löytyä vaikka 3 kk auringossa seisoneen käytettynä myytävän dieselauton tankista, jos on sattumoisin jäänyt MY dieselit tankkiin?
https://yle.fi/uutiset/3-10830138
ps. – Joskus sitä on lapioitu tankeista.
https://yle.fi/uutiset/3-10830138
ps. – Joskus sitä on lapioitu tankeista.
Kuten artikkelissa kerrotaan, ongelma koskee FAME (rasvahappometyyliesteri) biodieseliä, tyypillisesti RME (rapsimetyyliesteri), jota Nesteen uusiutuvassa ei ole.demu kirjoitti: ↑02 Heinä 2019, 18:25 Mitähän mahtaa löytyä vaikka 3 kk auringossa seisoneen käytettynä myytävän dieselauton tankista, jos on sattumoisin jäänyt MY dieselit tankkiin?
https://yle.fi/uutiset/3-10830138
ps. – Joskus sitä on lapioitu tankeista.
Olen ajanut F1:llä reilun vuoden Neste My:llä. Auton käyttäytymisessä ei mitään eroa.
Neste My:n tankkauspistoolit puhtaampia kuin fossilisen diedselin mittareissa. Ei haise kädet kädet dieselille.
Pelkästään positiivista kerrottavaa...
Neste My:n tankkauspistoolit puhtaampia kuin fossilisen diedselin mittareissa. Ei haise kädet kädet dieselille.
Pelkästään positiivista kerrottavaa...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 28 Syys 2020, 17:08
- Auto: BMW G21 320d xDrive Touring MHEV
Ajoin kolme vuotta BMW 120d xDrivella (F21) ja kilometrejä kertyi reilu 90 000km. Kyseessä oli vuonna 2017 hankitty täysin uusi työsuhdeauto, joten tämä auto toimi ikäänkuin "koekaniinina" Neste Mylle. Koko auton ja minun elinkaareni tankkauskerroista vähintään 90% tankkasin Neste Mytä tankkiin. 52 litran tankillisella pääsi tavallisesti 800-850km, joka meni aika nappiin WLTP-mittauslupausten kanssa - Lappiin ajaessa tankillisella jopa reilusti yli 1000km. Karkeasti laskettuna moottorin läpi meni siis noin 5 000 litraa Neste Mytä käytössäni. Mitään ongelmia ei ollut. Toki en sitten tiedä jatkosta, mutta 3 vuoden katsastuksesta auto meni puhtaasi läpi ja se on jo myyty eteenpäin. Omasta mielestäni dieselin nakutuksen ääni oli aavistuksen pehmeämpi Neste Mytä käytettäessä verrattuna normaaliin fossiiliseen dieseliin.