Bensa vs. diesel

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
huppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05
Paikkakunta: Rovaniemi

Kävin viime viikolla bemarin xDrive-kiertueella ajamassa 325i xDrive coupea ja olin aika pettynyt! :thdw: vaikka sinänsä ihan tekohas kone, niin ei se bensakone vaan oo se mun juttu. 330 tai 335i vois jo ollakin jotain. Tähän asti mukavin peli on ollut 330dA coupe! :thuup:
Jacques
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:47

Eihän Hupunkaan tapauksesssa ole kyse mistään muusta kuin siitä, onko tottunut ahdettuun(tai litrakooltaan huomattavasti isompaan moottoriin) vai vapaastihengittävään. 325i ei mitenkään voi olla verrattavissa 330d, 335d tai 335i malleihin alarekisterissä olevan tehon määrä huomioidessa.
Ahdetut bensamoottorit useimmiten peittoavat vastaavantehoisen ahdetun dieselkoneen nopeimmassa mahdollisessa kiihdytystilanteessa - koska ylemmällä kierrosalueella on keskimäärin lähes maksimiteho käytössä. Dieseleissä huipputeho ontuu viimeistään 4000rpm korvilla.
?35d -moottori on tosin harva poikkeus tässä asiassa, jatkaen ihaltavan pitkälle tehoaluettaan.

Jokaisellahan on mieltymyksensä, toisilla taloudellisuus kiilaa mieltymyksien ohi - toisilla ei. Ahdetun bensan ottaisin aina mielummin kuin ahdetun dieselin - lompakko ei sitä salli. Ja kun sallii, niin silloin ajetaan viimeistään sähköautoilla.

Terveisin 520da kuski. :blush:
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Pakko tunnustaa, että 335d on kyllä dieseliksi kohtuullisen mukavan ylös vääntävä, mutta kyllä sielläkin alkaa tehon puutetta ylärekisterissä ilmenemään. Tähän tiestysti DFP:n poisto ja käynti Karalalla auttaisi kummasti:)
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

laituri kirjoitti:Pakko tunnustaa, että 335d on kyllä dieseliksi kohtuullisen mukavan ylös vääntävä, mutta kyllä sielläkin alkaa tehon puutetta ylärekisterissä ilmenemään.
Missä nopeudessa kuutosvaihteella tuo tehonpuute alkaa ilmenemään? :)
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

traveller kirjoitti:
laituri kirjoitti:Pakko tunnustaa, että 335d on kyllä dieseliksi kohtuullisen mukavan ylös vääntävä, mutta kyllä sielläkin alkaa tehon puutetta ylärekisterissä ilmenemään.
Missä nopeudessa kuutosvaihteella tuo tehonpuute alkaa ilmenemään? :)
Tässä tarkoitettiin varmaankin yläkierroksia, ei niinkään nopeutta :)
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Kuukauden nyt ajellut tällä ekalla dieselilläni, niin ei kyllä ole bensa konetta ikävä. Edelliset 9 vuotta Volvon 5-pyttyisillä bensa turboilla ( vakio, että softattu ), ihan kivoja nekin, mutta tuon 3.0sd:n ja automaatin yhdistelmä toimii sanoisinko, että mukavan tehokkaasti. Pinta kaasulla eleetöntä rauhallista menoa, mutta talla lattiaan ja sitten mennään. Täytyy myöntää, että rivi kuutos diesel on kyllä muuttanut minun suhtautumiseni diesel myönteiseksi.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Puimuri kirjoitti:Kuukauden nyt ajellut tällä ekalla dieselilläni, niin ei kyllä ole bensa konetta ikävä. Edelliset 9 vuotta Volvon 5-pyttyisillä bensa turboilla ( vakio, että softattu ), ihan kivoja nekin, mutta tuon 3.0sd:n ja automaatin yhdistelmä toimii sanoisinko, että mukavan tehokkaasti. Pinta kaasulla eleetöntä rauhallista menoa, mutta talla lattiaan ja sitten mennään. Täytyy myöntää, että rivi kuutos diesel on kyllä muuttanut minun suhtautumiseni diesel myönteiseksi.
Hyvin pitkälti sama ilmiö käynyt itsellä... enää ei ole ikävä kuin bensakoneen ääniä.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

" Enää ei ole ikävä kuin bensakoneen ääniä."
Niinpä :drool:
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Worm kirjoitti:
traveller kirjoitti:
laituri kirjoitti:Pakko tunnustaa, että 335d on kyllä dieseliksi kohtuullisen mukavan ylös vääntävä, mutta kyllä sielläkin alkaa tehon puutetta ylärekisterissä ilmenemään.
Missä nopeudessa kuutosvaihteella tuo tehonpuute alkaa ilmenemään? :)
Tässä tarkoitettiin varmaankin yläkierroksia, ei niinkään nopeutta :)
Yläkierroksia ei nopeutta!
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Mullakin on takana vajaa kuukausi ja 4500km ensimmäisellä diesel-autollani. Vaihdoin 320i -09:n 320d -11:n.

Dieselin alavääntö, vaivattomuus ohituksissa ja käytännön suorituskyky arjen tilanteissa on vakuuttavaa, todella vakuuttavaa itse asiassa. Polttoaineen kulutus laski tasan litralla ja suorituskyky parani, hyvä yhdistelmä mielestäni.

Mutta kyllä mä kaipaan bensakoneen kierrosominaisuuksia, sitä, kun 320i:ssä punaraja lähestyi 6800 kierroksessa, jokaisella kierroksella tuli entistä enemmän potkua lisää ja auto nousi varsinaiseen falsettiin niin kiihtyvyyden kuin äänten suhteen. Se oli makeeta!

Nyt auto rohisee tyhjäkäynnillä, 2000 kierroksessa auto rohisee ja vetää, 4000 kierroksessa auto rohisee enemmän mutta ei vedä enemmän, ja 5000 kierroksessa auto rohisee jo julmetusti mutta ei vedä enää ollenkaan.

Mistä saisimme dieselin alakierrosominaisuudet ja bensan yläkierrosominaisuudet? Onkohan uudet bensaturbot sitten vastaus tähän tarpeeseen?
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

320dALBE kirjoitti: Mistä saisimme dieselin alakierrosominaisuudet ja bensan yläkierrosominaisuudet? Onkohan uudet bensaturbot sitten vastaus tähän tarpeeseen?
Eihän se dieselin paljon hehkutettu alavääntö johdu dieselistä vaan turbosta. Bensakoneista löytyy ihan yhtä lailla newtoneita alakierroksilta kun niihin isketään ahdin. X1 nokalta löytyvä 2-litrainen bensaturbo tuottaa sen 350Nm @ 1250rpm.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Worm kirjoitti:
traveller kirjoitti:
laituri kirjoitti:Pakko tunnustaa, että 335d on kyllä dieseliksi kohtuullisen mukavan ylös vääntävä, mutta kyllä sielläkin alkaa tehon puutetta ylärekisterissä ilmenemään.
Missä nopeudessa kuutosvaihteella tuo tehonpuute alkaa ilmenemään? :)
Tässä tarkoitettiin varmaankin yläkierroksia, ei niinkään nopeutta :)
No joo, ymmärsin toki. Tarkoitin vain, että varsinkin dieselillä kiihdytettäessä kannattaa vaihtaa isommalle ennen kuin tehokäyrä alkaa laskea. Varsinaista voimanpuutetta tuossa koneessa ei kai ihan haitaksi asti ole? :tong:
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Näin kevään tultua tuntuu bensakuutosen ääni korviin jopa paremmalta kuin muuttolintujen viserrys :) Se ääni on se mitä haluan kuunnella ja sitä dieselissäni kaipaan. Onneksi toisesta se löytyy ja ulkolämpöjen noustessa tekeekin mieli ajella ikkuna auki taajamassa... Harvinaisena manuaalivaihteisena 3-litraisena E60:nä sen oikean äänensävyn hakeminen helpottuu. Omissakin autoissani diesel on selkeästi suorituskykyisempi ja kiva sillä on joskus räppäillä, mutta sen ajamisen ilon saan bensakuutosesta ihan ilman suorituskykyäkin :thuup:

Sitten kun liimaan dieselini takalasiin sen "Bensalla pestään pensselit" -tarran niin saa tulla vetämään vastapalloon ilman jälkiseuraamuksia :mus:
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
axu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 256
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 19:37

Nykyinen dieseli vaihtuu seuraavaksi bensaan... En tiedä koska, mutta sen tiedän että tehokas se on :tong:
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

fifty kirjoitti:" Enää ei ole ikävä kuin bensakoneen ääniä."
Niinpä :drool:
Kait niissäkin on eroja, nimittäin tänään satuin seisomaan e90 vieressä ku täti höräytti käyntiin. Ajattelin, katos dieseli. Mutta perässä komeilikin 318i. Aikamoinen raksutus kävi... :conf:
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

" Nykyinen dieseli vaihtuu bensaan..."

Sama suunnitelma myös täällä :thuup: Auto vaihtuu 2013 ja 3-sarjan coupe tulee markkinoille silloin juuri sopivasti :)
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

-sami- kirjoitti:
fifty kirjoitti:" Enää ei ole ikävä kuin bensakoneen ääniä."
Niinpä :drool:
Kait niissäkin on eroja, nimittäin tänään satuin seisomaan e90 vieressä ku täti höräytti käyntiin. Ajattelin, katos dieseli. Mutta perässä komeilikin 318i. Aikamoinen raksutus kävi... :conf:
Okei, korjaus edelliseen... bensakutosen tai sitä suurempien ääniä :tong:
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Se tuo suorasuihkutusteknoloogia bensassakin raksuttaa kun diesseli, itellä oli aiemmin vaginakonsernin TFSI tuote ja tyhjäkäynti oli jopa rumempaa kuin commonrail dieseleissä.
nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Äänistä kun on puhe, niin tulipahan kokeiltua katto alhaalla tunnelissa kiihdyttelyä. Sai muuten hymyn naamalle :tong:
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

nk_user kirjoitti:Äänistä kun on puhe, niin tulipahan kokeiltua katto alhaalla tunnelissa kiihdyttelyä. Sai muuten hymyn naamalle :tong:
Pk-seudulla Vuosaari on hyvä, mutta liikaa rekkoja häiritsemässä aistimista. Kehä II:n pohjois-suunnasta exit-tunneli Kauniaisiin on tähän asti kokeilluista paras. :thuup:

edit: Ja tämähän ei ole mitään dieselillä.
ex. E63 650i, E88 125i
Vastaa Viestiin