Bensa vs. diesel

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Onko käytettyjen Bemarien hinnoissa eroa bensiini- ja dieselvehkeiden välillä? Silmämääräisesti ilmoituksia lukien ei näyttäisi olevan, mutta millaisia käytännön kokemuksia tästä on?

Itselläni ollut koko ajan diesel ja keskimääräinen matka vuodessa 20 000 km. Suurin osa on kuitenkin työmatka-ajoa. Autolomat manner-Euroopassa tuovat sitten lyhyessä ajassa paljon kilometrejä.

Kovasti tässä mietin, onko seuraavakin auto diesel vaiko ei. Ilmoitetut erot kulutuksessa tuntuvat kovin suurilta, mutta mahtaako tilanne käytännössä olla ihan sellainen? Edellä olen lukenut, että dieselkone antaa raskaan kaasujalan paremmin anteeksi (itse kiihdytän yleensä nopeasti.) Omalla dieselilläni on tullut kokeiltua erilaisia ajotyylejä, erilaisia vierintävastuksia ja erilaisia ilmanpaineita, ja eniten kulutukseen näyttäisivät vaikuttavan rengaspaineet.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Täyttä arvontaa tulevaisuuden verotuksen suhteen, joten siitä vain veikkaamaan. Tällä hetkellä arvelen että dieseleille on enemmän kysyntää tuossa 2-litraisten koneiden kokoluokassa, mutta onhan niitä enemmän myös tarjolla. Tietysti vähän auton koosta riippuen.
Avatar
eesau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
Paikkakunta: Espoo

Tuli tilattua perheeseen kerralla kaksi uutta Bemaria. Molemmat mallia 320dA x-drive. Eli dieselien valtakausi meillä jatkuu ja neliveto tulee uutena asiana mukaan. Onhan tuo 190hv hiljaisemmaksi päivitetty kone ja 400 nm noussut vääntö ihan hyvä ja riittävä.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
mttm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 18:38

Hep asiantuntijat. Luin koko ketjun tänään, kun itseä on taas alkanut kiinnostaa BMW bensakoneet. Mulla tulee ajoa 16-20tkm ja olen tähän asti tykännyt molemmista käyttövoimista. Mulla on neljä bemaria ollut, kaks bensaa ja kaks dieseliä, viimeisimmät kolme mallia vitossarjaa, jota en vaihda. Nyt on alkanut yhtäkkiä kiinostaa varsinkin erikoisemmat bensamoottorit, esim. 528iA (6 kone) ja 528iA TwinTurbo, ja F10 mallisarja siis hakusessa. Onko kellään kokemusta näistä harvinaisuuksista? Jotenkin olis siistiä poiketa massasta ja ostaa tuollanen, varsinkin tuon koneen ansiosta. Mulla tulee kyllä kaupunkiajoa paljon, sellaista 3-10km pätkiä. Mutta edellinen diesel E60 520dA pelas pari vuotta ihan moitteetta samassa tarkoituksessa ja voin sanoa tykänneeni autosta. Sen hetkisen farmaritarpeen vuoksi vaihdoin E61 523iA, sekin oli pari vuotta ja tykkäsin paljon. Mutta, se mitä tässä ketjussa ei olla käsitelty, on viat näissä eri malleissa. Tuo vapaastihengittävä bensakutonen oli varmaan maanantaiversio mikä mulla oli, mutta siinä oli kaikennäköistä. Ihan moottorille kuuluvaa ongelmaa (suuttimet, puolat yms. hajos) = tyhjäkäynti aaltoili ja sit vähän epätyypillisempää eli sähköinen vetokoukku hajos yms.
Nyt olisi siis hakusessa F10 ja oikeastaan kaikki versiot kiinnostaa, poislukien 518dA ja 520iA. Kuten yllä mainitsin, eritoten 528iA. Aika tosi vähän on noita myynnissä. Kertokaa palstaveljet jos joku tietää noista jotain?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ei voi väittää tietävänsä näistä. Mutta mulla on pelannut molemmat omistamani bensat hyvin. Aikoinaan X3:ssa M54B30 joka oli vaparikutonen. Käynti todella tasainen eikä ikinä mitään vikaa. Oli aikanaan useamminkin palkittu kone jota kehuttiin parhaimmistoon kuuluvaksi.

Nyt toisessa kärrissä N55 joka on kutonen yhdellä puhaltimella. Mahtava peli kertakaikkiaan. Insinööritaidonnäyte insinöörille. Kevyt rakenteellisesti, kiertää ketterästi ja apinan raivolla loppuun asti. Noin 320 kaakkia 4500-6000 välillä ja 450Nm 1300-4500 välillä. Kulutus kaupungissa 10.4 ihan ripeillä lähdöillä. 800km maantiesiivun ajelin just 7.6 litraan sadalla, leveillä renkailla ja mitenkään säästelemättä. Öljyä syö jonkin verran. Joudun litran lorauttamaan huoltojen välillä. Suuttimet olen henkisesti varautunut kohta vaihtamaan. Tämäkin kone pystejä kerännyt ja yleisesti kehuttu ominaisuuksiltaan ja osoittautunut toimivaksi ja luotettavaksi.

Laitan tähän linkin jossa N55:n heikkoja kohtia ja mainitut toistuvat muuallakin eri artikkeleissa: http://mywikimotors.com/n55b30/

N54 kone, joka oli N55:n edeltäjä, kandee googlata vähän perusteellisemmin. Siitä on paljon juttuja tarjolla. En ole tarkemmin lueskellut mutta ilmeisesti huomattavasti vikaisempi kuin N55.

Tässä vielä N55 teknistä dokumentaatiota: http://www.bimmerpost.com/goodiesforyou ... ERPOST.pdf

Nelosista ei ole kokemusta. Käy jossain kokeilemassa niin saat tuntumaa.

N63, joka tosin V8, kierrä kaukaa. Ihan pommi.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
mttm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 18:38

Okei, kiitokset phuksi tiedoista. Tuota M54 konetta ei ole ollenkaan F10 keulalla ja tuo N55 näyttäs olevan 535iA mallissa, joka olisi kyllä ihan unelma. Tällä hetkellä F10 malleja 535 myynnissä jo vuodelta -10, joten pitää nyt harkita.

Se mitä 528iA:ssa on käytetty, on moottorit N52 ja N53. Näistäkin löytyy vaikka kuinka paljon erilaista juttua ja tietoa.
Jos tietysti jollakin on näistä uusia kokemuksia, niin mukava olis lueskella.
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

Jos bensa F10 kiinnostaa, sinuna etsisin saksasta 530i N53:n. Tätä ei tuotu koskaan suomeen maahantuojan toimesta. Kyseessä siis sama pannu mikä oli E60 LCI:ssä, 3 litrainen 200kW vapari :)
mttm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 18:38

Joo, tuokin 530i olisi toki kova. Mutta kyllä se pitää täältä Suomen maalta löytyä jos löytyy. Joskus tosin harkitsin Ruotsista hakua.
Mutta, ihan tuo 528ia suorana kutosena tai TwinTurbona kiinnostaa eniten. Pitänee käydä jossakin ajamassa.
Vastaa Viestiin