Tämä nyt on ehkä jo aika akateemista, tai pikemminkin turhamaista, kun arkiajossa pärjää ihan kaikilla vehkeillä. Ja hyviä autoja kaikki - myös nelipyttyiset. Mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin. Ja vähän pitää pistää kampoihin vannoutuneille diisselimiehille
Tämä siis omista kokemuksista GT5 nelikkona N57 koneella vs. 640i cabrio N55 koneella ja takatuupparina. Alla taulukoissa myös F10 530d sedan vertailun vuoksi.
Pitää paikkansa, että BMW:n diisseli kiertää yllättävän pirteästi melko korkeille kierroksille. Hyvä niin, se tekee siitä hienosti toimivan. Mutta mun mielestä edellinen 6-pykäläinen loota oli fiksumpi siinä mielessä, että kun painoi kaasua se vei väännöllä. Tämä 8-pykäläinen diisseliin yhdistettynä heittää pienempää sisään, koneeseen tulee 3000 kierrosta ja taas ollaan kohta vaihtamassa sitä isompaa, jolla olisi alunpitäen menty ihan yhtä vauhdikkaasti vääntöä hyödyntäen. 6-pykäläisessä pystyi painamaan kaasun pohjaan ilman että vaihtoi vaihdetta, kunhan painoi tasaisen rauhallisesti. 8-pykäläisessä ei onnistu. Eli kuski ei pysty kaasulla ohjaamaan vaihteistoa samalla tavalla.
Niin tai näin, siinä kohtaa kun diisselin laatikko vatkaa vaihteita ja lähtee hakemaan isompaa pykälää painaa bensa vielä melkein toisen mokoman päälle koko ajan kiristäen.
Väännön suhteen oli tosiaan aikakausi jolloin diisselin alhainen, valtava vääntö oli päällikköä. Mutta ajat on taas muuttuneet. Ei ole huono bensan 450Nm välillä 1300-4500. Vaikka N57:n max vääntö on 560Nm ja diisseli on alapäässä samoissa lukemissa bensan kanssa, niin alle 450Nm:n vääntö putoaa 3800 rpm nurkilla. 4500 kierroksessa kun bensan vääntö lähtee laskuun, vetää kone vielä täysillä pitkän tovin kun diisselissä on jäljellä 350NM ja 170kW ja pudotus jyrkkääääää. Hyvä kansanomainen ajattelutapa on, että vääntö tie, teho kertoo kuinka nopeasti ko. vääntömomentti pystytään tuottamaan.
N55:n huipputeho on rajattu 320hv ja käytössä 5800-6000 rpm. Punaraja 7000 rpm. N57:n maksimi 258hp 4000 kierroksen kohdalla.
No noilla nyt tietysti ei ole mitään merkitystä normaalin ajamisen kannalta. Vaan ei vedä käytännön suorituskyvyssäkään diisseli voittoa bensasta.
Toinen iso ero on sitten moottorin sisäisillä liikkuvilla massoilla ja sitä kautta kierrosherkkyydellä jossa bensa on etevämpi. Tästä en nyt lähtenyt etsimään tarkempia tietoja lohkojen, mäntien ja vauhtipyörän osalta... mutta eron huomaa selvästi.
Yllä oleva ei tietysti tarkoita sitä, että bensalla joutuu kepittämään jotta kulkee. Moottorin arvoista voi jotain jo päätelläkin. Arkiajossa, toisten autojen perässä ajellessa, N55:n 8-pykäläinen laatikko toimii comfort-modessa jotakuinkin lineaarisesti niin, että aina kun nopeus kohtaa uuden kympin, menee isompi pykälä sisään. Eli 10km/h kohdalla menee kakkonen, 20km/h kohdalla 3 jne aina 70km/h asti jolloin rullaillaan jo 8. vaihde sisässä. Missään vaiheessa kierrokset ei nouse yli 1500 rpm. Ja mennään täysin liikennevirran mukana eikä laatikko seilaa kun vääntö on tapissa 1300 rpm ja hyvä jo ennen sitäkin. Tämä tarkoittaa käytännössä moottorin osalta täysin äänetöntä ajelua. N55-koneessa on muuten myös yksi turbo niin kuin n57:ssakin.
Tosi paatuneille diisselimiehille, että käykää ihmeessä kokeilemassa kunnon ahdettu bensakone. Siinä on samassa moottorissa useampi luonne. Se on sivistynyt tai ärjy juuri niin kuin kuski haluaa. Diisseli on sivistynyt vauhdikas piilomenijä vailla luonnetta vaikka mitä tekisit. Auto kyllä kulkee mutta fiilis puuttuu.
Tässä vähän vertailua näiden kahden auton välillä, mukana myös F10 takavetona myös N57 koneella. Ei se diisseli tässä joukossa arkiajossakaan sen etevämpi ole kun huomioi painoeron...
Painot:
GT5xD / 640i / 530d
2010kg / 1840kg / 1695kg
Välitykset (kokonaisvälitys):
GT5 530xD / 640i / 530d
I: 4.714 (12.08) / 4.714 (15.23) / 4.714 (11.65)
II: 3.143 (8.06) / 3.143 (10.16) / 3.143 (7.77)
III: 2.106 (5.4) / 2.106 (6.8) / 2.106 (5.2)
IV: 1.667 (4.27) / 1.667 (5.39) / 1.667 (4.12)
V: 1.285 (3.29) / 1.285 (4.15) / 1.285 (3.18)
VI: 1 (2.56) / 1 (3.23) / 1 (2.47)
VII: 0.839 (2.15) / 0.839 (2.71) / 0.839 (2.07)
VIII: 0.839 (2.15) / 0.667 (2.16) / 0.667 (1.65)
Kiihtyvyydessä ei tule paljoa eroa F12 ja F10:n välille. F12 tosin 145kg painavampi. GT5 onkin jo 315 kg painavampi kuin F10 sedan.
Kiihtyvyys GT530xd / 640i / 530d
60-100 km/h IV vaihde(sek) 4.7 / 4.0 / 3.8
80-120 km/h IV vaihde(sek) 5.0 / 4.1 / 4.1
80-120 km/h V vaihde(sek) 6.5 / 5.4 / 5.3
80-120 km/h VI vaihde(sek) 8.8 / 7.3 / 7.1
Kiihtyvyys automaattimoodilla kaasu pohjassa:
GT530xd / 640i / 530d
60-100 km/h vaihteiden läpi kelaten(sec) 4.0 / 2.9 / 3.3
80-120 km/h vaihteiden läpi kelaten(sec) 5.2 / 3.7 / 4.2
100-180 km/h vaihteiden läpi kelaten(sec) 18.4 / 12.1 / 14.3
Ja vertailu 1/4 maililla:
- 640i_530d_GT530xd_quartermile.png (304.35 KiB) Katsottu 11129 kertaa
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend