Bensa vs. diesel

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

salmol kirjoitti:
Samppa kirjoitti:Dieseliä, vaikka kuluttaakin taajama-ajossa suhteessa vähemmän, en nurkkapyöritykseen hankkisi missään nimessä.
Perusteletko vähän että miksi näin? Nimenomaan kaupunkipyörityksessä diesel toimii, jos ei käyntiääntä ota huomioon. Pienempi kulutus kaupungissa ja alhaalta heti voimaa.


--
BMW F30 320dA 2012
Suurimmalta osin taajamissa pyörimistä sisältävään käyttöön en hankkisi dieseliä, koska käsitykseni mukaan juuri sellainen ajo on tukkeutumisalttiin DPF:n ja karstoittuvan EGR:n sun muita herkkiä hieneouksia sisältävälle nykydieselille huono ajoprofiili. Näin siitäkin huolimatta, vaikka esittämäsi dieseliä puoltavat perustelut kyllä pitävät ilman muuta paikkansa.

Ja puhun nyt omasta tapauksestani ja omista ajomääristäni, joilla dieselin tarjoama taloudellisuusetu on muutenkin vähäinen. Esimerkiksi taksikäytössä tai muuten erityisen paljon ajavilla juttu on tietysti toinen.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Dieselillä pitää välillä ajaa pitkääkin matkaa, ettei dpf mene tukkoon. Eli se ei ole nurkkapyöritykseen passeli.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:Dieselillä pitää välillä ajaa pitkääkin matkaa, ettei dpf mene tukkoon. Eli se ei ole nurkkapyöritykseen passeli.
Totta, mutta jos ajaa 300-500 km välein veden vähintään 75 asteiseksi, niin ei pitäisi tulla ongelmaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Noin pienellä ajomäärällä valitsisin uusista ihan selkeästi bensakoneisen. Dieselissä on kamalan äänen lisäksi murheena riski kesäpolttoaineen jäätymiseen talvella, varsinkin vähillä ajoilla saattaa kesäpolttoainetta unohtua tankkiin liian pitkälle talvella. Ja pätkäajossa DPF:n polttokin voi epäonnistua.

Itsehän valitsin ihan sillä perusteella että puolitoistavuotias 93tkm ajettu oli sopivasti paljon pudottanut arvoansa eikä semmoisia bensakoneisena kaupoissa ole. Kuukauden päästä tästä kuulin että työmatka lyhenee niin paljon että DPF ei ehdi puhdistua. Hintapoliittisesti edelleen olen tyytyväinen, ostohinta oli niin halpa että sillä makselee monta käyttövoimaveroa. Ja kulutusmittarin lukemakin alkaa nelosella.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Jos ajaa vain sellaista ajoa, että dpf ei ehdi polttaa nokea, niin ei noissa olosuhteissa bensamoottorillekaan voi ennustaa kovin pitkää ikää.

On totta, että kesälaadun suhteen kannattaa vähän miettiä miten tankkaa ja tankata syksyllä vain sopivasti vähän kerrallaan että jää tilaa talvilaadulle. Tosin ainakin Neste on tehnyt aika mukavat sekoitukset prodieselistä, kun myös sen kesälaadun (tai ainakin syyslaadun) kylmänkesto on yli 20 pakkasastetta ja sillä kyllä pärjää aika pitkälle. Shellilläkin taisi -20 laatu olla mittareilla melko aikaisin syksyllä.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Huivei kirjoitti:Jos ajaa vain sellaista ajoa, että dpf ei ehdi polttaa nokea, niin ei noissa olosuhteissa bensamoottorillekaan voi ennustaa kovin pitkää ikää.
En oikein tätä logiikkaa bensakoneista allekirjoita ainakaan omalla kokemuksella. Tietysti mikä nyt on sitten pitkä ikä, mutta X3 oli mulla 8 vuotta ja taisi 96 tkm olla lasissa kun myin sen. Loppuaikoina tuli noin 8000km vuodessa kaupunkiajoa. Ilman lohkolämmitintä aina kylmät startit. Ikinä ei ollut koneessa mitään vikaa eikä oireillut mistään. Säännöllisesti huollettu. Nyt on pihalla bonuksena Honda Accord vm. 86, myös ilman lohkolämmitintä, 98000 km meni juuri puhki ja 30v tulee pian täyteen. Eikä siinäkään mitään ongelmia moottorissa. Myös orjallisen säännöllisesti huollettu.

Joskus kun X3:n vaihto oli mielessä, laskeskelin vähän ihan mielenkiinnosta:
- X3:lla pääsi tankilla noin 430 kilometriä nurkka-ajoa :mus: tankkasin keskimäärin joka toinen viikko
- 2-litraisen diiselin tankillisella menee ehkä 1000km tai ylikin, ei tarttis tankata edes joka kuukausi :w00t:
phuksi kirjoitti:Itse en edes osaa mieltymyksen kautta tehdä ratkaisua...

-p
Aiempaan kommenttiini viitaten, niin nyt kun vertaa tämän hetken kalustoa toisiinsa (Honda jäävätty veteraanina tästä vertailusta) on selkeä mielipide: bensakone. Tasainen hiljainen käynti, laajempi ja käyttökelpoisempi kierrosalue, huomattavasti kierrosherkempi ja kevyempi massa keulalla.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
reku54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 16:12

Kyllä noilla kilometreillä bensa on erinomainen ratkaisu. Mulla nyt 52 000km takana GT 321i Xdrivellä, keskikulutus 8,7l/100km, mielestäni ok. 15 edellistä autoa dieseleitä ja seuraava on bensa. Ajot n. 15 000km vuodessa. En ole hetkeäkään kaivannut dieseliä, vaikkakin kaikki olivat ihan hyviä.
F34 GT Xdrive 320i -13
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

reku54 kirjoitti:Kyllä noilla kilometreillä bensa on erinomainen ratkaisu. Mulla nyt 52 000km takana GT 321i Xdrivellä, keskikulutus 8,7l/100km, mielestäni ok. 15 edellistä autoa dieseleitä ja seuraava on bensa. Ajot n. 15 000km vuodessa. En ole hetkeäkään kaivannut dieseliä, vaikkakin kaikki olivat ihan hyviä.
Vertailutietona: sama auto dieselinä (F34 320d xDrive), mittarissa suunnilleen samat kilometrit mutta n. tuplat per vuosi eli jotain 32-33 tkm, keskikulutus 5,9 l/100km. Kilometreistäkin voi päätellä, että matka-ajoa tulee aika paljon - mutta toisaalta työpaikka sijaitsee Helsingin keskustassa eli pientä syheröäkin on lähes päivittäin. En ole hetkeäkään kaivannut bensakonetta :)

Ainakin F34:ssä dieselin ja bensan hankintahinnassa on käsittämättömän suuri ero. Lisäksi on dieselille tulee vielä vuotuinen käyttövoimavero. Eli kuten Reku totesi, jos ajot on luokkaa 15 tkm vuodessa niin bensa on varmasti harkinnan arvoinen vaihtoehto. Meikäläisen ajomäärällä taas diesel oli ainakin itselleni itsestään selvyys, varsinkin kun tykkään enemmän dieselin luonteesta.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Ajoprofiilit on kaikilla omanlaisensa ja kulutuksetkin sen mukaisia.

Mun F34 320i xDriven keskikulutus toistaiseksi on ollut noin 7,5l/100km. Tämä sisältää kesäisin myös 500kg kuomukärryn vetämistä perässä.

Suunnilleen samankokoisella ja painoisella edellisellä takatuuppari E61 520d samantyyppisessä ajossa (mutta ei 100% samanlaisessa) keskikulutus oli noin 6,7l/100km. Kaupunkiajo tuntuu/tuntui olevan molemmille myrkkyä kulutuksen suhteen painon takia. Toinen nykyinen bensa-autoni noin 400kg kevyempänä kuin F34 vie samanlaisessa pikkupyörityksessä 2l vähemmän vaikka motarilla ero kutistuu huomattavasti.

Mä pidän pääsääntöisesti bensakoneesta enemmän kuin dieselista mutta se missä diesel on ajossani ollut parempi, on tuo kärrynveto taajamassa kuormattuna.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mun F30 320dA keskikulutus nyt 65 tkm matkalta on 5.1 l/100 km (ajotietokone) sisältäen kaikki ajot ja matkaa menee 4.1-4.3 kulutuksella maantietä. Esim. tänään Hämeenlinna - Helsinki meni ajotietokoneen mukaan 4.3 kulutuksella.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Ehkä bensavaihtoehto on nyt itselläni hieman niskan päällä. Vähän janoisen oloinen motti tuo 20i on varsinkin nelivedolla varustettuna ja sehän se nyt ilman muuta kannattaa ottaa, jos vain 40-vuotiskamppania on vielä voimassa jos ja kun lähikuukausina tilausta teen. Ajan kuitenkin lähes yksinomaan 80-100- rajoituksisia maanteitä, missä bensiinimoottori on taloudellisimmillaan. Taajamissa pyörähdän vain kauppareissulla silloin tällöin ja tästä meiltä pitää ajaa ensinnä parikymmentä kilometriä maantietä edes taajamaan päästäkseen.

Dieselillä toki ajelee sitten enemmän ilman, että kulut kovin paljoa nousevat. Käväisisi vaikka kotipuolessa aina kun sattuu huvittamaan eikä löpöä kulu kuin suunnilleen tankillinen/kerta.

Btw: tietääkö muuten kukaan, miksi 3-sarjassa 20i-koneiseen X-automaattiin on tarjolla hiemen heikompi 270Nm vääntävä moottoriversio, kun taas takatyöntöisen manuaalin saa vähän väkevämmällä uudemmalla(?) 290 Nm-vääntöisellä? Onko tehtaalla vielä vanhoja varastomoottoreita, mitä panevat automaattivaihteisiin kunnes loppuvat? Luulisi tuon laatikon ja muunkin voimansiirron vähän isommankin väännön kestävän, kun saman valmistajan vaihteistoa toki hieman eri asetuksilla kuitenkin käytetään läpi koko malliston.
Viimeksi muokannut Samppa, 08 Marras 2015, 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ok. Tuo neliveto 320i saattaa viedä selkeästi sitten enemmän mitä tehdas lupaa, diesel menee suurin piirtein luvattuihin arvoihin. Dieselin tankillisella (57l) ajaa noin 1100-1200 km ja bensanelikon tankilla 500-800 km puheiden mukaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:Ok. Tuo neliveto 320i saattaa viedä selkeästi sitten enemmän mitä tehdas lupaa, diesel menee suurin piirtein luvattuihin arvoihin. Dieselin tankillisella (57l) ajaa noin 1100-1200 km ja bensanelikon tankilla 500-800 km puheiden mukaan.
Joku raja tuohon dieselin hehkutukseen...

Meinaatko, että semmosella ajotyylillä, jolla dieselillä painellaan 1100 km, bensalla sama tyyli vie vain 500 km päähän?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Noo, eipäs nyt hiillytä. Kyllä täällä muistaakseni j1978 tai joku manitsi alle 500 tankkauksista 320ix:llä, ei varmaan sama kaasujalka kuin minulla. Mutta iso ero joka tapauksessa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Minustakin vaikutti aika äärimmäiseltä esimerkiltä tuo salmol:n aiemmin mainitsema. Itsellä kun oli ennen vanha kunnon suuresti ikävöimäni 325i, lupaili ajotieturi täydellä tankilla ja rauhallisella ajotyylillä jopa 1000 km:n lukemia enkä yhtään epäile, etteikö sillä ultrataloudellisella ajotavalla olisi melkein Suomen päästä päähän päässytkin.

No, toki uusi 320i on taas toinen tapaus ja kieltämättä vähän isoruokaiselta se numeroiden valossa vaikuttaa kokoisekseen. Vaan kai silläkin nyt maantiellä ecopro- asetuksella lenotellen vähintään 800 pääsee, oli neliveto tai ei. Ja bensamoottorihan on aina melko paljon herkempi raskaalle kaasujalalle, lisäkuormalle yms, kun taas diesel on niiden suhteen aika "tunnoton". Ajotapa ilman muuta merkitsee ja paljon. Itse ajelen pääosin rauhallisesti ja reilummin tehoja tarvitsen vain satunnaisesti ohituksiin, mitkä nekin pyrin harkiten ja turvallisissa paikoissa tekemään.
Viimeksi muokannut Samppa, 08 Marras 2015, 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

salmol kirjoitti:Ok. Tuo neliveto 320i saattaa viedä selkeästi sitten enemmän mitä tehdas lupaa, diesel menee suurin piirtein luvattuihin arvoihin.
Oman käytännön kokemukseni mukaan suunnilleen yhtä kaukana tehtaan ilmoittamista EU arvoista ovat olleet entiset autoni E46 320d, E61 520d sekä tämä nykyinen F34 320i.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:Noo, eipäs nyt hiillytä. Kyllä täällä muistaakseni j1978 tai joku manitsi alle 500 tankkauksista 320ix:llä, ei varmaan sama kaasujalka kuin minulla. Mutta iso ero joka tapauksessa.
Juu, kato täytyy verrata samanlaista ajotyyliä.

Mä väitän, että mä saan sun auton kuluttamaan enemmän kuin M3...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Lassi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:51
Auto: 420d f36 2015

Itse 9vuotta bensalla ajaneena (miinus satunnaisia työpaikan ajoja). Itse ihan tyytyväisen oloinen diisseliin, kun tottui tuohon 250-300hp tehoon bensamoottorissa, niin tuo diisselin sama 250hp~ teho tuntuu mukavan pirteältä ja onhan tuo vääntö alhaalta ja muutenkin väännön määrä melko maittava :) Aina toki löytyy niitä ketkä haukkuu diisselin rumaa käyntiä, kapeeta käyttöaluetta yms yms.

Itseltä ei kyllä näillä vähäisillä kilometreilla löydy mitään valittamista. Tuo 6kone käy mielestäni ihan nätisti ja automaatin kanssa tuo kapea käyttöalue ei juurikaan haittaa, toisekseen montaa muuta perus diisseliä (4pyttysiä kylläkin) kokeilleena tuo BMW diisseli on erittäin laajakin käyttö alueeltaan, ei siis puudu heti vääntöhuipun jälkeen totaalisesti. Monissa nyky diisseleissä toi on ihan hirvittävä toi puutuminen heti kun jostain 2500-3000rpm jälkeen ollaan paras vääntöhuippu saavutettu, niin hyvä kun ei jarrua painaisi kun antaa mennä korkeemmille kierroksille :) Eihän diisseli korkeille kierroksille ole yleisesti tehty, mut ihan kiitettävästi tuntuu ainakin tuo 3litranne toimivan ylempänäkin, 335d vissiin kahden turbonsa takia toimii erittäinkin hyvin myös yläkierroksilla.

Kulutus eroja joutuu toki vertaamaan itselläni vanhempaan kalustoon, mutta 2litraista turboa oli edelliset autot (vm97-05). Niillä nurkka ajo vei vuosien seurannan jälkeen noin 11-12litraa sataselle (matka 9l~), bemari nopeasti seuraillen näyttäisi asettuvan 7-8litran välille (matka 5.5-6~). Mielestäni käytännön suorituskyky on kuitenkin samalla tasolla jos ei parempaakin, kun oikeastaan miltä vaan kierrosalueelta löytyy suorituskykyä mukavasti.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Lassi kirjoitti:Itse 9vuotta bensalla ajaneena (miinus satunnaisia työpaikan ajoja). Itse ihan tyytyväisen oloinen diisseliin, kun tottui tuohon 250-300hp tehoon bensamoottorissa, niin tuo diisselin sama 250hp~ teho tuntuu mukavan pirteältä ja onhan tuo vääntö alhaalta ja muutenkin väännön määrä melko maittava :) Aina toki löytyy niitä ketkä haukkuu diisselin rumaa käyntiä, kapeeta käyttöaluetta yms yms.

Itseltä ei kyllä näillä vähäisillä kilometreilla löydy mitään valittamista. Tuo 6kone käy mielestäni ihan nätisti ja automaatin kanssa tuo kapea käyttöalue ei juurikaan haittaa, toisekseen montaa muuta perus diisseliä (4pyttysiä kylläkin) kokeilleena tuo BMW diisseli on erittäin laajakin käyttö alueeltaan, ei siis puudu heti vääntöhuipun jälkeen totaalisesti. Monissa nyky diisseleissä toi on ihan hirvittävä toi puutuminen heti kun jostain 2500-3000rpm jälkeen ollaan paras vääntöhuippu saavutettu, niin hyvä kun ei jarrua painaisi kun antaa mennä korkeemmille kierroksille :) Eihän diisseli korkeille kierroksille ole yleisesti tehty, mut ihan kiitettävästi tuntuu ainakin tuo 3litranne toimivan ylempänäkin, 335d vissiin kahden turbonsa takia toimii erittäinkin hyvin myös yläkierroksilla.

Kulutus eroja joutuu toki vertaamaan itselläni vanhempaan kalustoon, mutta 2litraista turboa oli edelliset autot (vm97-05). Niillä nurkka ajo vei vuosien seurannan jälkeen noin 11-12litraa sataselle (matka 9l~), bemari nopeasti seuraillen näyttäisi asettuvan 7-8litran välille (matka 5.5-6~). Mielestäni käytännön suorituskyky on kuitenkin samalla tasolla jos ei parempaakin, kun oikeastaan miltä vaan kierrosalueelta löytyy suorituskykyä mukavasti.
Tokihan tuo kuutoskone on upea! Suomen autokannasta 90% tuppaa olemaan nelisylinterisiä, joissa em. puutteet on konkreettisempia. Harva kutosdieseleitä on haukkunut..:)
330d ja 330i suorituskyky on käytännössä identtinen (bensa 2 kymmenystä 0-100km/h parempi), mutta diesel "käytännön suorituskyvyltään" parempi. Bensa taas vielä astetta jalompi käynniltään ja lineaarisempi.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tämä nyt on ehkä jo aika akateemista, tai pikemminkin turhamaista, kun arkiajossa pärjää ihan kaikilla vehkeillä. Ja hyviä autoja kaikki - myös nelipyttyiset. Mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin. Ja vähän pitää pistää kampoihin vannoutuneille diisselimiehille :tong:

Tämä siis omista kokemuksista GT5 nelikkona N57 koneella vs. 640i cabrio N55 koneella ja takatuupparina. Alla taulukoissa myös F10 530d sedan vertailun vuoksi.

Pitää paikkansa, että BMW:n diisseli kiertää yllättävän pirteästi melko korkeille kierroksille. Hyvä niin, se tekee siitä hienosti toimivan. Mutta mun mielestä edellinen 6-pykäläinen loota oli fiksumpi siinä mielessä, että kun painoi kaasua se vei väännöllä. Tämä 8-pykäläinen diisseliin yhdistettynä heittää pienempää sisään, koneeseen tulee 3000 kierrosta ja taas ollaan kohta vaihtamassa sitä isompaa, jolla olisi alunpitäen menty ihan yhtä vauhdikkaasti vääntöä hyödyntäen. 6-pykäläisessä pystyi painamaan kaasun pohjaan ilman että vaihtoi vaihdetta, kunhan painoi tasaisen rauhallisesti. 8-pykäläisessä ei onnistu. Eli kuski ei pysty kaasulla ohjaamaan vaihteistoa samalla tavalla.

Niin tai näin, siinä kohtaa kun diisselin laatikko vatkaa vaihteita ja lähtee hakemaan isompaa pykälää painaa bensa vielä melkein toisen mokoman päälle koko ajan kiristäen.

Väännön suhteen oli tosiaan aikakausi jolloin diisselin alhainen, valtava vääntö oli päällikköä. Mutta ajat on taas muuttuneet. Ei ole huono bensan 450Nm välillä 1300-4500. Vaikka N57:n max vääntö on 560Nm ja diisseli on alapäässä samoissa lukemissa bensan kanssa, niin alle 450Nm:n vääntö putoaa 3800 rpm nurkilla. 4500 kierroksessa kun bensan vääntö lähtee laskuun, vetää kone vielä täysillä pitkän tovin kun diisselissä on jäljellä 350NM ja 170kW ja pudotus jyrkkääääää. Hyvä kansanomainen ajattelutapa on, että vääntö tie, teho kertoo kuinka nopeasti ko. vääntömomentti pystytään tuottamaan.

N55:n huipputeho on rajattu 320hv ja käytössä 5800-6000 rpm. Punaraja 7000 rpm. N57:n maksimi 258hp 4000 kierroksen kohdalla.

No noilla nyt tietysti ei ole mitään merkitystä normaalin ajamisen kannalta. Vaan ei vedä käytännön suorituskyvyssäkään diisseli voittoa bensasta.

Toinen iso ero on sitten moottorin sisäisillä liikkuvilla massoilla ja sitä kautta kierrosherkkyydellä jossa bensa on etevämpi. Tästä en nyt lähtenyt etsimään tarkempia tietoja lohkojen, mäntien ja vauhtipyörän osalta... mutta eron huomaa selvästi.

Yllä oleva ei tietysti tarkoita sitä, että bensalla joutuu kepittämään jotta kulkee. Moottorin arvoista voi jotain jo päätelläkin. Arkiajossa, toisten autojen perässä ajellessa, N55:n 8-pykäläinen laatikko toimii comfort-modessa jotakuinkin lineaarisesti niin, että aina kun nopeus kohtaa uuden kympin, menee isompi pykälä sisään. Eli 10km/h kohdalla menee kakkonen, 20km/h kohdalla 3 jne aina 70km/h asti jolloin rullaillaan jo 8. vaihde sisässä. Missään vaiheessa kierrokset ei nouse yli 1500 rpm. Ja mennään täysin liikennevirran mukana eikä laatikko seilaa kun vääntö on tapissa 1300 rpm ja hyvä jo ennen sitäkin. Tämä tarkoittaa käytännössä moottorin osalta täysin äänetöntä ajelua. N55-koneessa on muuten myös yksi turbo niin kuin n57:ssakin.

Tosi paatuneille diisselimiehille, että käykää ihmeessä kokeilemassa kunnon ahdettu bensakone. Siinä on samassa moottorissa useampi luonne. Se on sivistynyt tai ärjy juuri niin kuin kuski haluaa. Diisseli on sivistynyt vauhdikas piilomenijä vailla luonnetta vaikka mitä tekisit. Auto kyllä kulkee mutta fiilis puuttuu.

Tässä vähän vertailua näiden kahden auton välillä, mukana myös F10 takavetona myös N57 koneella. Ei se diisseli tässä joukossa arkiajossakaan sen etevämpi ole kun huomioi painoeron...

Painot:
GT5xD / 640i / 530d
2010kg / 1840kg / 1695kg

Välitykset (kokonaisvälitys):

GT5 530xD / 640i / 530d
I: 4.714 (12.08) / 4.714 (15.23) / 4.714 (11.65)
II: 3.143 (8.06) / 3.143 (10.16) / 3.143 (7.77)
III: 2.106 (5.4) / 2.106 (6.8) / 2.106 (5.2)
IV: 1.667 (4.27) / 1.667 (5.39) / 1.667 (4.12)
V: 1.285 (3.29) / 1.285 (4.15) / 1.285 (3.18)
VI: 1 (2.56) / 1 (3.23) / 1 (2.47)
VII: 0.839 (2.15) / 0.839 (2.71) / 0.839 (2.07)
VIII: 0.839 (2.15) / 0.667 (2.16) / 0.667 (1.65)

Kiihtyvyydessä ei tule paljoa eroa F12 ja F10:n välille. F12 tosin 145kg painavampi. GT5 onkin jo 315 kg painavampi kuin F10 sedan.

Kiihtyvyys GT530xd / 640i / 530d
60-100 km/h IV vaihde(sek) 4.7 / 4.0 / 3.8
80-120 km/h IV vaihde(sek) 5.0 / 4.1 / 4.1
80-120 km/h V vaihde(sek) 6.5 / 5.4 / 5.3
80-120 km/h VI vaihde(sek) 8.8 / 7.3 / 7.1

Kiihtyvyys automaattimoodilla kaasu pohjassa:

GT530xd / 640i / 530d
60-100 km/h vaihteiden läpi kelaten(sec) 4.0 / 2.9 / 3.3
80-120 km/h vaihteiden läpi kelaten(sec) 5.2 / 3.7 / 4.2
100-180 km/h vaihteiden läpi kelaten(sec) 18.4 / 12.1 / 14.3

Ja vertailu 1/4 maililla:
640i_530d_GT530xd_quartermile.png
640i_530d_GT530xd_quartermile.png (304.35 KiB) Katsottu 11129 kertaa
Viimeksi muokannut phuksi, 10 Marras 2015, 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin