Bensa vs. diesel

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Kävin ajamassa uutta F31 340i xDrivea M-sportia tässä muutama viikko sitten. Kyseisen auton hinta uutena oli hieman yli 100ke. Oikein mukava moottori jossa tehoa on arkikäyttöön varmasti riittävästi. Silti 335d:n tuplaturbo olisi minulle mieluisampi kone, koska se kuluttaa tehoihin nähden todella vähän ja liikuttaa pientä 3-sarjalaista tarpeeksi ripeästi. Ajomääräni pysyttelee aina yli 20tkm. vuodessa ja siksi valintani on diesel.
lao
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum

Oma F31 320ia xDrive vie kaupunkipainotteisessa ajossa, jossa keskimäärin ajomatkat ovat alle 20km, niin semmosen 11l/100km. Jalka on todellakin kyllä raskas(jos tilaa on niin vajaa 3/4 kaasulla yleensä liikkelle, että loota pitää kierrokset 3000-5000 RPM kiihdytyksessä. Liikennetilanteet pyrin ennakoimaan, ettei tarvi jarrutella jarruilla kauheesti tai pysähtyä turhaan valoihin. 550 km yhdellä tankilla on ihan normaali määrä kaupunkiajoon, pääsis sillä tankilla kaupungissa sen 650 km, mutta sitten ajaminen "vituttais". Maantiellä pääsee tankilla sitten lähes 800 km ilman kummempia temppuja.

Bensa kyllä kuluttaa ja paljon kaupungissa, jos polettaa. Tuntuu, että neliveto vielä korostaa tätä kaupunkikulutusta. Dieseli ei taas ole kaasun suhteen niin ronkeli kaupunkiajossa, mitä vastaavaa 320d-mallia takavetona ajanut.

Mulla tankillinen polttoainetta tässä on, että range menee alle 50km...
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Kyllähän jo valmistajankin virallisten lukujen mukaan neliveto 320i kuluttaa melkein litran enemmän satasella ja tosielämässä ero lienee vielä suurempi. Ehkä ihan puhtaassa maantieajossa voisin kuvitella kulutuseron jäävän litran tietämiin. Itselleni ehkä takatyöntöinen olisi jopa mieleisempi ja sen ottaisin muuten ilman muuta, mutta hulluhan se on, joka ei nelivetoa ota kun käytännöllisesti katsoen ilmaiseksi saa.

No, toisaalta liikkeellelähdöt talviliukkailla ja lumisissa paikoissa eteneminen sitten hymyilyttävät.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

///Marko kirjoitti:Kyseisen auton hinta uutena oli hieman yli 100ke
Hih. Olen itse toisia tästä piikitellyt, että ei saa kritisoida mikä on järkevää ja mikä ei. Eli siis tikulla itseä silmään, mutta sama raha kasaan ja sillä saa 5-sarjalaisen 30d tekniikalla. En pitkään arpoisi kumpi :w00t:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

VolvostaBemariin kirjoitti:
///Marko kirjoitti:Kyseisen auton hinta uutena oli hieman yli 100ke
Hih. Olen itse toisia tästä piikitellyt, että ei saa kritisoida mikä on järkevää ja mikä ei. Eli siis tikulla itseä silmään, mutta sama raha kasaan ja sillä saa 5-sarjalaisen 30d tekniikalla. En pitkään arpoisi kumpi :w00t:
Tuolla rahalla saisi myös vaikka Porsche Macan S:n joten en arpoisi että vitonen vai Possu... :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Hassua että Possu on BMW forumin jumalauto..
- Vähempi parempi -
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

salmol kirjoitti:
VolvostaBemariin kirjoitti:
///Marko kirjoitti:Kyseisen auton hinta uutena oli hieman yli 100ke
Hih. Olen itse toisia tästä piikitellyt, että ei saa kritisoida mikä on järkevää ja mikä ei. Eli siis tikulla itseä silmään, mutta sama raha kasaan ja sillä saa 5-sarjalaisen 30d tekniikalla. En pitkään arpoisi kumpi :w00t:
Tuolla rahalla saisi myös vaikka Porsche Macan S:n joten en arpoisi että vitonen vai Possu... :lol:
Huomioi varusteet. Auto ei ole auto ilman tuulettuja mukavuusistuimia, laadukasta audiota, isoa navia jne. Epäielen Porschen (joka siis on "autoluokkana" pari pykälää Bemaria ylempänä) olevan samaan rahaan karvalakimpi?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti: Tuolla rahalla saisi myös vaikka Porsche Macan S:n joten en arpoisi että vitonen vai Possu... :lol:
No en minäkään :tong:
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

OT, mutta yli 100ke 3- tai 5-sarjalaisesta on jo sulaa hulluutta. Samaan rahaan saa myös yli 400hp Cayenne e-hybridin kohtuuvarustein. Itse en ostakaan enää autoja uutena, hyvä että muut ostaa :thup:
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

///Marko kirjoitti:Samaan rahaan saa myös yli 400hp Cayenne e-hybridin kohtuuvarustein
Tässäpä se ydin onkin. Tuohon hintaan ei todellaakan sa kohtuuvarustein (eikä sitten aleta kiistelemään makuasioista :tong: ). Kohtuuvarustein (pakolliset jo mainitsin aiemmin) kun ottaa niin hinta kimpoaa 120-140:n kiloeuron tietämiin....
Lassi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:51
Auto: 420d f36 2015

Itsellä diisseli valintaan vaikutti myöskin hieman samainen asia kun parilla jäsenellä sivun alussa.

Diisselissä ei kulutus nouse niin radikaalisti isommasta kaasujalasta. Bensa turbossa ja miksei vaparissakin se näkyy aika selvästi.

En myöskään väittäisi ainakaan koeajojen perusteella näitä 330d ja 335d koneita luonteettomiksi, toki jokaisella mielepiteensä. Vaihdot nykylaatikoissa niin nopeita ettei tuo pitemmälle kierrätys juuri itselleni ole mikään tavoite.. ratapelit toki erikseen sinne en diisseliä välttämättä tekisi tai sitten se tehdään ihan erilaisilla lähtökohdilla :)

Isoimpana syynä itselläni on kilometrit mitä työajojen yms takia kertyy ja näillä ei vaan ole järkeä bensalla ajaa. Ja siinä ja tuossa ajaisinko nykyään diisselillä myös vaikka kilsoja ei niin paljoa tuliskaan. Vaikka ihan lyhyttä kaupunkiajoa ei vissiin suositella ajettavaksi nyky diisselillä tai ylipäätänsä diisselillä.

Suorituskyvyssähän diisseli on paperilla aina hävinnyt enkä sitä epäile että tekis sen vieläkin. Nykyset bensaturbot on toki tuonut suorituskyvyn käytännössäkin jo lähemmäksi varmasti. Pers tuntumaltaan vaan ainakin nämä 3litraset diisselit varsin mukavan tuntusia.

Toisaalta diisseli koneet on käsittääkseni aina (varsinkin 6koneet) rajotettuja tehojen ja varsinkin vääntönsä puolesta aika rankasti. Taitaapi 3litrasesta tulla 700-800nm vääntöä ja heppojakin se 300hp aika helposti, mut vissiin päästöjen ja voimansiirron takia joudutaan noita rajottamaan autojen pitää kuitenkin kestää monenlaisen ihmisen käyttöä ja rääkkiä monia vuosia. Toki näilläkään ei perus liikenteeseen ole mitään merkitystä, mut jos suorituskykyjä haluaa vertailla niin tuodaan tämäkin kanta esille.
Viimeksi muokannut Lassi, 11 Marras 2015, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

VolvostaBemariin kirjoitti:
///Marko kirjoitti:Samaan rahaan saa myös yli 400hp Cayenne e-hybridin kohtuuvarustein
Tässäpä se ydin onkin. Tuohon hintaan ei todellaakan sa kohtuuvarustein (eikä sitten aleta kiistelemään makuasioista :tong: ). Kohtuuvarustein (pakolliset jo mainitsin aiemmin) kun ottaa niin hinta kimpoaa 120-140:n kiloeuron tietämiin....
Cayenne S e-hybrid-mallissa on vakiona:

• Power steering Plus
• Porsche Active Suspension Management (PASM)
• Braking system in Acid Green
• Porsche Universal Charger (AC) with charging dock and pouch for supply cable
• Porsche Car Connect (PCC) with charge status display and range management

Premium varustepaketin (8692e) myötä tulee:

Automaattisesti himmentyvät sisä- ja ulkopeilit Comfort-muistipaketin yhteydessä
Bi-Xenon ajovalot ja Porsche Dynamic Light System (PDLS)
ParkAssist pysäköintitutkat edessä ja takana
Porsche Active Suspension Management (PASM)
Muistitoimintopaketti
Istuinlämmitys etuistuimissa
Porsche Communication Management (PCM)
Bluetooth -liitäntä
Valaistuksen mukavuuspaketti Comfort-muistipaketin yhteydessä

Tähän päälle kun otetaan vielä lisävarusteet:

Monochrome Black- ikkunalistat
Privacy glass
18-suuntaiset sähkösäätöiset adaptiiviset sport-istuimet Comfort muistipaketilla
Ilmastoidut etu- ja takaistuimet
SportDesign ohjauspyörä Alcantaraa
BOSE Surround Sound System

Näillä varusteilla hinta olisi 115 454e
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Edit edellisen poisto. Turha tuota Cayennea on 5-sarjaan verrata. Samoilla varusteilla kymmeniä tuhansia kalliimpi. Toisaalta itse vertasin 3-sarjaa 5-sarjaan :tong:
Viimeksi muokannut VolvostaBemariin, 11 Marras 2015, 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

VolvostaBemariin kirjoitti:Edelliseen. Aika hyvältä näyttää. Ei nyt jaksa mennä Porschen sivuille, joten ono tuossa iso Navi vakiona? Ja tuoleissa ei taida olla tuuletusta (minulle aivan ja täysin must) ja täysiä nahkoja?
Navi tulee tuossa Premium-paketin mukana, eli se on tämä:
Porsche Communication Management (PCM)

Ilmastoidut penkit edessä ja takana oli tuossa em. hinnassa. Ne vaatii näemmä vielä 4-alue ilmastoinnin (984e) mukaan. Täysnahat oviverhoilua ja kojelautaa myöten maksaa vielä 3838e. Näillä hinta olisi yhteensä 120ke.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

VolvostaBemariin kirjoitti:Edit edellisen poisto. Turha tuota Cayennea on 5-sarjaan verrata. Samoilla varusteilla kymmeniä tuhansia kalliimpi. Toisaalta itse vertasin 3-sarjaa 5-sarjaan :tong:
BMW F10 M550d maksaa 115ke tai F10 550i xDrive maksaa 122ke ilman ainuttakaan varustetta. Nämä kaksi on tehoiltaan lähimpänä Cayenne e-hybridiä.

Bemarilla toki ajan itsekin, mutta onhan tuo Cayenne oikeasti järkevästi hinnoiteltu auto. Tämä tietysti vero-Suomessa on mahdollista vain pienten päästöjen takia.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

///Marko kirjoitti:
VolvostaBemariin kirjoitti:Edit edellisen poisto. Turha tuota Cayennea on 5-sarjaan verrata. Samoilla varusteilla kymmeniä tuhansia kalliimpi. Toisaalta itse vertasin 3-sarjaa 5-sarjaan :tong:
BMW F10 M550d maksaa 115ke tai F10 550i xDrive maksaa 122ke ilman ainuttakaan varustetta. Nämä kaksi on tehoiltaan lähimpänä Cayenne e-hybridiä.

Bemarilla toki ajan itsekin, mutta onhan tuo Cayenne oikeasti järkevästi hinnoiteltu auto. Tämä tietysti vero-Suomessa on mahdollista vain pienten päästöjen takia.
Tämä on kyllä hyvä pointti. Toisaalta jos budjetti on toista sataa kEUR niin hienoja vaihtoehtoja on todella paljon...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

VolvostaBemariin kirjoitti: Tämä on kyllä hyvä pointti. Toisaalta jos budjetti on toista sataa kEUR niin hienoja vaihtoehtoja on todella paljon...
Näin se on. Itsellä ei tällaista budjettia autoon ole, mutta iso :thuup: niille forumilaisille joilla on!
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

142 k€ kustansi M550d kun sen 3 vuotta sitten tilasin.
Silloiseen tarpeeseen se oli passeli auto enkä ole hankintaa katunut.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Vollgas kirjoitti:142 k€ kustansi M550d kun sen 3 vuotta sitten tilasin.
Silloiseen tarpeeseen se oli passeli auto enkä ole hankintaa katunut.
Tuossa hintaluokassa auton kulutuksellakaan ei taida olla paljon merkitystä. Vaikka kyllähän tuo M550d taitaa melko vähällä kulkea. Varmasti hyvä auto ja tuo moottori on suosittu myös isommissa möhköissä, kuten X5 ja X6.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

///Marko kirjoitti:OT, mutta yli 100ke 3- tai 5-sarjalaisesta on jo sulaa hulluutta. Samaan rahaan saa myös yli 400hp Cayenne e-hybridin kohtuuvarustein. Itse en ostakaan enää autoja uutena, hyvä että muut ostaa :thup:
Hyvin lähti ohi aiheen ;) Bensa vs. diesel ratkeaa siis hybridi Cayennella :drool:

Ennen ostin myös ennen itse uutena autot mutta viimeiset kokemukset ei puolla enää sitä että näin on tarpeen tehdä. Ainakaan siinä kalustossa mitä menneinä vuosina olen vilkuillut.

No, nythän multa on autosivustot kielletty, täälläkin foorumilla joutuu kurkkimaan salaa :mus:
Lassi kirjoitti:Diisselissä ei kulutus nouse niin radikaalisti isommasta kaasujalasta. Bensa turbossa ja miksei vaparissakin se näkyy aika selvästi.
Tämä on kyllä niin tosi. Ei ollut mitenkään hankalaa saada X3:n kolmen litran vaparia viemään kiihdytyksessä hetkellisesti 80 litraa satasella. Pitäisi piruuttaan kokeilla mitä tuo ahdettu bensa pystyy imemään... Eipä silti, ainakin näihin uudempiin ne on kyllä varmaan laittaneet hetkellisen kulutuksen näyttöön leikkurin, ainakini dieseleihin. Aika helposti nimittäin dieselin saa kiihdytyksessä viemään 29.5 litraa sadalla (tämä muistaakseni on lukema joka ei millään ylity) ja kaasu ei ole kuin puolivälissä. Lisää kaasua ja kiihtyvyys kasvaa huimasti mutta litrat ei ylitä maagista lukua millään. Pitäisi joskus katsoa piilovalikosta mitä lukemia sieltä saa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin