Bensa vs. diesel

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Tässäpä ikuinen väittelyn aihe.

Itselläni on kaikki ajokit olleet tähän saakka bensalla toimivia ja nyt on käyttiksenä ensimmäinen öljypoltin. Tällä reilun vuoden kokemuksella voin myös sanoa, että tämän hetken olettamuksella myös viimeinen.

Olen aina ihmetellyt noiden dieseluskovaisten tarinoita mahtavasta suorituskyvystä jolla ohitellaan bensa-autot heittämällä ja poltetaan kortit vain kaasua hipaisemalla... no, vaikka itselläni ei noita dieseleitä ole ollut, olen niillä toki ajellut. Kaikenmaailman TDI:llä, HDI:llä, D4D:llä ja D:llä, CDI:llä jne. Minua noissa on aina ottanut otsalumpioon onneton suorituskyky maantienopeuksissa. Taajamissa ihan kilhakoita, jopa ripeitä, mutta 80 km/h ja eteenpäin ihme haisevia mopoja. Olen erehtynyt tämän ääneen sanomaan ja kirjoittamaan myös 530d kuskeille ja saanut syvät vihat niskaan.

Bensiini on tällä hetkellä henkilökuljettimiin relevantti polttoaine, diesel työkoneisiin. Ok, jos dieseleistä pitää etsiä se pienin paha, se lienee BMW, joskin nuo uudet Mersun koneet pistävät hanttiin. En ymmärrä, miten esmes jotain Hondan dieseliä kehutaan, kamala kalisija (samaa tasoa VAG-pumppareiden kanssa), tehoton ja väännötön ja vie enemmän löpöä jossain Accordin kopassa kun E60/E61 suoralla bensakuutosella bensaa :mad:
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Miten määrittelet, Makkis, työkoneen? Riittääkö 50 tkm/v työajoa ja omat päälle :lol: :drink:
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Työkone on laite jolla painetaan duunia ja ansaitaan perheelle leipä, tosin ei koske takseja.

Tyypillisiä työkoneita ovat mm. tavaraa kuljettavat rekka-autot, teitä lanaavat Vammakset jne. Ihmisten kuljetukseen tyypillisiä työkoneita ovat vaikkapa Dr 13 dieselveturi ja Kabus 52-paikkainen linja-auto.
Buimuristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 17:09
Auto: BMW E70 '09, BMW F31 '13

Makkis kirjoitti:Tässäpä ikuinen väittelyn aihe.

Itselläni on kaikki ajokit olleet tähän saakka bensalla toimivia ja nyt on käyttiksenä ensimmäinen öljypoltin. Tällä reilun vuoden kokemuksella voin myös sanoa, että tämän hetken olettamuksella myös viimeinen.

Olen aina ihmetellyt noiden dieseluskovaisten tarinoita mahtavasta suorituskyvystä jolla ohitellaan bensa-autot heittämällä ja poltetaan kortit vain kaasua hipaisemalla... no, vaikka itselläni ei noita dieseleitä ole ollut, olen niillä toki ajellut. Kaikenmaailman TDI:llä, HDI:llä, D4D:llä ja D:llä, CDI:llä jne. Minua noissa on aina ottanut otsalumpioon onneton suorituskyky maantienopeuksissa. Taajamissa ihan kilhakoita, jopa ripeitä, mutta 80 km/h ja eteenpäin ihme haisevia mopoja. Olen erehtynyt tämän ääneen sanomaan ja kirjoittamaan myös 530d kuskeille ja saanut syvät vihat niskaan.

Bensiini on tällä hetkellä henkilökuljettimiin relevantti polttoaine, diesel työkoneisiin. Ok, jos dieseleistä pitää etsiä se pienin paha, se lienee BMW, joskin nuo uudet Mersun koneet pistävät hanttiin. En ymmärrä, miten esmes jotain Hondan dieseliä kehutaan, kamala kalisija (samaa tasoa VAG-pumppareiden kanssa), tehoton ja väännötön ja vie enemmän löpöä jossain Accordin kopassa kun E60/E61 suoralla bensakuutosella bensaa :mad:
Täysin samaa mieltä Makkikiksen kanssa - tämä nykyinen kulkine on ensimmäinen diesel ja todennäköisesti myös viimeinen. Kyllä nykyiselläkin ohi pääsee, mutta silti allekirjoitan kaiken mitä Makkis sanoo - diesel on enemmänkin tarkoitettu hyötykäyttöön ja bensa nautintoon... Hirveä ero on BMW:nkin dieselissä suoran bensakutosen ja dieselin välillä - olkoon tämä kokeilu viimeinen... PS: varmaan ois helpompaa kirjoittaa nämä viestit alle kolmen promiullen humalassa...
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minä en olisi ihan näin bensamies, vaikka sellaisen tilasinkin. Minusta tämä "oma" 520d, 163 hv on osoittanut, että vastaavaa voimantunnetta en saisi Bemun samanhintaisista bensakoneista (520i nelari). Se on siis hyvinkin ollut moottori paikallaan. Eri asia on sitten, jos laitetaan lisää rahaa, ja hankitaan isoja bensakoneita. Siltikin 330/530d tai 335/535d -koneet asettavat aika kovat raamit bensakoneille.

Ainakin tehtaan tietojen valossa jopa 330dA hakkaa 335iA:n kiihtyvyydessä matka-ajossa (80-120 mittaus). Ja minusta oma ex-335 CiA oli aika nopea peli.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Hauskaksi tämän tekee se tosiseikka, että kävin tuossa alkuillasta kiinalaista pikaruokaa perheelle ja aurinko paistoi. Viitostiellä oli ihan pakko rampilta ajaa kevään kunniaksi "tuppi nurin" niin noloa kun sen mopodieselillä onkin. Silti, nyt kun on pitoa, ei voi kuin ihmetellä kuinka tomerasti tuo moporaksuttaja kelaa sen 200 km/h viisariin ilman hengenahdistusta. Siihen se sitten tosiaan puutuukin :lol:

Kyllä minusta silti tuon suoran bensakuutosen käynti verrattuna näiin raksuttajiin tai satamahinaajamisiin käyntiääneen (dieselkuutoset) on niin iloa korville ja sielulle, että omat dieselkokeiluni jääköön nyt tähän.

Fakta lienee kuitenkin se, että jos kello laitetaan peliin mukaan, niin bentseeni varmaan voittaa kuin Tarzan konsanaan, mutta ero ei ole kummoinen. Itselleni jäi täydellinen bensafanitus edellisestä autosta (Octavia RS) jossa oli bensaturbo, softalla 250 hv / 400 Nm ja tuo 400 Nm pulpahti pihalle jo 1500 rpm kierroksilla. Tuossa sai sen dieselpotkun yhdistettynä bensan voimaan.

Aasinsiltana tuo edellinen, BMW voisi laittaa noita Minien koneita autoihinsa. Minunkin rahat saattaisi riittää sen jälkeen suorituskykyisen takavetoisen auton hankintaan. Huoraahan bemari noita koneita kaiken maailman shtikoihin ja pösölöihin.
Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

Bensakone ehdottomasti. Yhtään dieseliä ei ole ollut, eikä tule.
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Ehdottomasti molemmat. :thuup:
Beamer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 15:57
Auto: e36 320 cabriolet & e30 316 (1.8)
Paikkakunta: Vaasa

Ehdottomasti molemmat :)
On niitä nuhapumppuja bensanakin ja ainakin tuo meidän 530d lähtee paljon nopeammin kun 328. Mutta onhan niissä nyt kymmenisen vuotta ikäeroakin!
I´d rather be a hammer than a nail!
xDrive
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:39
Auto: R45, ex 328i -14

Tuo mopodieselillä "tuppi nurin" kiihdytys on tosiaan noloa, varsinkin automaatilla. Kone huutaa maksimikierroksilla mutta muuta ei tapahdu kuin metelin kasvua. Manuaalilla voi ajaa ettei kone huuda, tällöin naapuriautoilija ei tiedä että kaasu on ollut pohjassa jo viimeiset puoli tuntia.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Näin se on. Satasesta kun lyöt kaasun pohjaan automaagilla niin kickdown tiputtaa pari pykälää alespäin > kone huutaa hoosiannaa > ainoa visuaalinen havainto kierroslukumittarin neulan hyppääminen tappiin. Siinäpä kaikki :lol:
anspa87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 15:44
Auto: 325 tic/328coupe
Paikkakunta: Joensuu

Diesel on ihan jees jos ei ole kiire minnekkään :lol: No ei kyllä diesel on hyvä keksintö kunhan moottorissa on riittävä määrä sylintereitä ja musta tanko työntämässä eteenpäin :tong:

Eli siis minun kanta asiaan: Bensa on paras ja diesel on hyvä, siis molemmat
Autojen huollot/viritykset/rakentamiset/maalaamiset Ap speed 0505616648
Käytännössä kaikki onnistuu


Joensuu connection - Ihan oikeesti rajoitinta vasten
Avatar
VMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:39
Auto: F10 530d
RR Evoque
e92 335
e90 330
e46 325Ci

Diiseli voi olla/ on järkevä vaihtoehto. Mutta en ostanut järkeä vaaaaan nautintoa, kiihtyvyyttä, ääntä, tunnetta, menoa ja meininkiä. Sitä hain. Sitä sain.
330:lla ne rampit on yllättävän pitkiä :tong:

Näillä km-määrillä ei kannata ostaa dieseliä, kun tunne ajaa ohi järjen jo ensimmäisen kuuden sekunnin aikana! :thup:
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

VMV kirjoitti:330:lla ne rampit on yllättävän pitkiä :tong:
Vai lyhyitä.. :lol:
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Mitähän tähänkin vannoutuneena bensamanuaalimiehenä tällä kertaa sanoisi kun moneen kertaan olen eri foorumeilla jotain nasevaakin tainnut tokaista... Nyt taidan viettää hiljaisen hetken.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
VMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:39
Auto: F10 530d
RR Evoque
e92 335
e90 330
e46 325Ci

TKU kirjoitti:
VMV kirjoitti:330:lla ne rampit on yllättävän pitkiä :tong:
Vai lyhyitä.. :lol:
Kädet kirjoittaa ihan mitä sattuu :mus:
Lyhyitähän ne...
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Bensalla ajellaan nyt mutta ens kuussa kiisselillä. dieselit hitaita?? No jaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tehokas diesel olisi unelma (eli 320d tai suurempi) mikäli kilometrejä tulisi vähintään 15.000-20.000km:a per vuosi. Näillä kilsoilla bensa on kuitenkin fiksuin vaihtoehto. Heitin nyt vikonloppuna ekan pidemmän reissun (eli noin 400km:a) ja ainoat moitteeni matka-ajossa koskee tuota 318iA:n 2-litraista vapaastihenkivää moottoria. Tasakaasulla mölyt pysyy poissa, mutta monissa ohitustilanteissa voima ei kertakaikkiaan riitä eikä vääntöä ole kuten esim. VAG:n TSI:ssä ja kun sitten ohitellaan tarpeeksi hitaasti liikkuvaa ajoneuvoa tai kiihdytetään rampista isolle tielle niin tallan saat painaa pohjaa ennenkuin mitään tapahtuu ja kierrokset nousee punarajan tuntumaan samalla moottorin mölytessä kuin viimeistä päivää kunnes sitten vähitellen auto kiihtyy ja pääsee ohi tai liikenteen sekaan. Tyhjäkäynnillä tuo moottori pitää myös enempi ääntä kuin kilpalijoiden moottorit. 320i:ssä olisi jo parempi kiihtyvyys ja pikkasen parempi vääntö, mutta siinäkin tuo vääntö loytyy vasta sieltä yläreservistä eikä vääntöalueen alapäässä ole juurikaan eroa 318i:n. Jotenkin nuo 1- ja 3-sarjan nelisylinteriset ovat noilta osin hieman antiikkia ja häviävät kilpailjoiden tuotteille. Toivosinkin että tulevassa 3-sarjassa olisi tarjolla 4-sylinterisiä bensamoottoreita joissa olisi enempi vääntöä laajemmalla vääntöalueella ja mielellään turbo seurana. 6-sylinterinen olisi sivistyneesti käyvä ja vääntöä, kiihtyvyyttä&tehoa piisaisi, mutta sen kulutus taas on kova ja kaikki kulut sekä hankintahinta on minun tavoittamattomissa.
Viimeksi muokannut J1978, 23 Touko 2010, 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

J1978: Nyt varmaan kohtasit sen "pienitehoisen" Bemarin liki ainoan ongelman - eli ohitukset matka-ajossa. Tuo on se alue, joka kysyy tehoa ja isompaa konetta. Sinulla on hieno auto, mutta teho matka-ajon ohituksissa voisi olla isompi. Olisi hienoa nähdä Bemulla pienempiä bensaturboja kuin 335i:n kone, joka minulla oli. Nykyiset dieselit kyllä kestävät vertailun. Jo 320 dA on varsin puhdikas.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Markku J kirjoitti:J1978: Nyt varmaan kohtasit sen "pienitehoisen" Bemarin liki ainoan ongelman - eli ohitukset matka-ajossa. Tuo on se alue, joka kysyy tehoa ja isompaa konetta. Sinulla on hieno auto, mutta teho matka-ajon ohituksissa voisi olla isompi. Olisi hienoa nähdä Bemulla pienempiä bensaturboja kuin 335i:n kone, joka minulla oli. Nykyiset dieselit kyllä kestävät vertailun. Jo 320 dA on varsin puhdikas.
Näinhän se menee. Ehkä noissa tilanteissa olisi pärjännyt paremmin käyttämällä automaatin ns. S-moodia, mutta TSI volkkarissa totuin siihen, että melkein kevyehköllä pintakaasullakin pääsi todella vaivattomasti ohi D-moodia käyttäen ja kiihtyvyys oli tilanteessa kuin tilanteessa ripeää ja äänetöntä. Vetristymistä voi toki tapahtua sitten kun mittarissa on yli 10.000km:a tai jos vaihtaa bensalaadun 98E:hen, mutta mitään radikaalia muutosta tuskin tapahtuu kilometrienkään lisääntyessä. Toki tuohon on saatavissa virityssofta, mutta sen tuoma tehon ja väännön lisäys on aika pieni.
Viimeksi muokannut J1978, 23 Touko 2010, 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin