Bensa vs. diesel

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

phuksi kirjoitti: Hyvin lähti ohi aiheen ;) Bensa vs. diesel ratkeaa siis hybridi Cayennella :drool:

Ennen ostin myös ennen itse uutena autot mutta viimeiset kokemukset ei puolla enää sitä että näin on tarpeen tehdä. Ainakaan siinä kalustossa mitä menneinä vuosina olen vilkuillut.
Joo hyvin lähti lapasesta. Oma Porsche on vieläkin kokematta ja siitä puhe mistä puute. Olisikin melkein syytä muokata otsikkoa tyyliin "bensa vs. diesel vs. hybrid". Lähinnä sen takia koska hybridit yleistyy monilla merkeillä ja Bemarillakin alkaa olla jo useita vaihtoehtoja tarjolla.

Itse hybridi autoistakaan ei pahemmin ole kokemuksia kertynyt, mutta pienten päästöjen takia ne on täällä verohelvetissä varteen otettava vaihtoehto.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mielestäni 14tkm/vuosi ajomäärällä polttoainekustanus ja kulutuserot eri versiossa on yksi hailee jos puhutaan 50000 euron autosta. Melko varmaa kuitenkin että dieselin pienempi kulutuskaan ei tuolla ajomäärällä säästä edes käyttövoimaveroa takaisin.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Wonderi kirjoitti:Mielestäni 14tkm/vuosi ajomäärällä polttoainekustanus ja kulutuserot eri versiossa on yksi hailee jos puhutaan 50000 euron autosta. Melko varmaa kuitenkin että dieselin pienempi kulutuskaan ei tuolla ajomäärällä säästä edes käyttövoimaveroa takaisin.
Tätä minäkin olen pähkinyt. Diesel vero tuosta pois ja vasta 30 000 - 50 000 kilometrimäärissä alkaa tulemaan merkittävämpi summa säästöä käteen. Mutta jos hinta autolle on 50000 ja ylemmäs niin tuo on ihan rikka rokassa verrattuna arvonalennukseen jne. Eli yllä tuo polttoainekulu kaiketi on aika alhaalla hankintapäätöksessä. Itsellä ainakin ensin muut fiilisasiat kuin se.

Itsellä ei rahat riitä kutoskoneeseen. 20i tuntui kuminauhalta, joten mopodieselillä mennään alaväännöstä nauttien ja tiedostaen että ylärekisteri puuttuu.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Wonderi kirjoitti:Mielestäni 14tkm/vuosi ajomäärällä polttoainekustanus ja kulutuserot eri versiossa on yksi hailee jos puhutaan 50000 euron autosta. Melko varmaa kuitenkin että dieselin pienempi kulutuskaan ei tuolla ajomäärällä säästä edes käyttövoimaveroa takaisin.
Tuosta hieman aiemmin oli vertailuna F34 xdrive bensa ja diesel, itselläni jälkimmäinen. 33 tkm/vuosi ajoilla laskennallinen polttoainekulujen erotus todellisilla kulutuksilla on 1600 euroa vuodessa olettaen että bensa on E95. 98:lla luonnollisesti hieman enemmän. Ainakin tuolla autolla 14 tkm ajoilla peli on käyttövoimaveron jälkeen melko tasoissa, mutta dieselin hankintahinnassa on varsin suolainen lisä eli kokonaisuutena se ei alle 20 tkm ajoilla vielä kannata.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Merikotka kirjoitti:Ainakin tuolla autolla 14 tkm ajoilla peli on käyttövoimaveron jälkeen melko tasoissa, mutta dieselin hankintahinnassa on varsin suolainen lisä eli kokonaisuutena
Vähän tähän tuolla aiemmin viittaisn. Eli uuden auton osalta tuo polttoainemuodon kustannusvaikutus on kyllä todella rajallinen - ellei aja tosi paljon. Käytettynä ostettaessa vähän eri asia kun arvonalennuksen pahin vaihe on ohi.
Lassi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:51
Auto: 420d f36 2015

Tuohon kannattavuuteen jos sellasesta nyt autoiluun liittyen voi edes puhua :)

MIelestäni tuohon vertailuun voisi vielä ottaa sen mukaan että isommat kilometrit diisseli autossa ei yleensä tarkoita niin isoa arvonalenemista, kun bensassa sama määrä kilsoja. Tälläisessä käsityksessä ainakin olen tiedä sitten onko tuolla juuri merkitystäkään. Itse joutuu sen verran vanhoilla ajelemaan että kilsoillakin joku merkitys, mutta tuntuu nuo kilsat aika paljon tota hintaa aina määrävän, yleisesti huomattavasti enemmän kun esim vuosimalli.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

phuksi kirjoitti:Eipä silti, ainakin näihin uudempiin ne on kyllä varmaan laittaneet hetkellisen kulutuksen näyttöön leikkurin, ainakin dieseleihin. Aika helposti nimittäin dieselin saa kiihdytyksessä viemään 29.5 litraa sadalla (tämä muistaakseni on lukema joka ei millään ylity) ja kaasu ei ole kuin puolivälissä. Lisää kaasua ja kiihtyvyys kasvaa huimasti mutta litrat ei ylitä maagista lukua millään. Pitäisi joskus katsoa piilovalikosta mitä lukemia sieltä saa.
-p
Tulipahan tämäkin zekattua. Mittariston kulutus näyttää tosiaan maksimissaan 29.5 litraa, mutta piilovalikon takaa hetkellinen kulutus meni helposti 35 l/100km dieselillä. Varmaan tullut liikaa kysymyksiä huollossa kulutuksen osalta niin on sitten piilotettu totuus.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nyt kun joulun menoliikenteessä ei ollut mitään järkeä ohitella, ajelin taloudellisesti. Ei tullutkaan nelosella alkava kulutuslukema. Nokialta Seinäjoelle 3,9l/100km. 5% mittarivirhe huomioiden tulos olisi 4,1, toisaalta nastarenkaat, märäksi suolattu tienpinta ja kyydissä ollut tonttujoukko huomioituna virallinen maantiekulutuslukema 4,0 olisi hyvissä oloissa helposti saavutettavissa. Olettaen polttoaineen määrän mittausta ei ole ollut suunnittelemassa Volkswagenin insinöörejä.
Kuva
Sisäänajon virallinen rajakin tuli samalla ylitettyä. Auto on siis F31 318dA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Wonderi kirjoitti:Nyt kun joulun menoliikenteessä ei ollut mitään järkeä ohitella, ajelin taloudellisesti. Ei tullutkaan nelosella alkava kulutuslukema. Nokialta Seinäjoelle 3,9l/100km. 5% mittarivirhe huomioiden tulos olisi 4,1, toisaalta nastarenkaat, märäksi suolattu tienpinta ja kyydissä ollut tonttujoukko huomioituna virallinen maantiekulutuslukema 4,0 olisi hyvissä oloissa helposti saavutettavissa. Olettaen polttoaineen määrän mittausta ei ole ollut suunnittelemassa Volkswagenin insinöörejä. Sisäänajon virallinen rajakin tuli samalla ylitettyä. Auto on siis F31 318dA.
Paljonko oli keskinopeus? Varmaan tuo lukemasi on aika lähellä totuutta, mutta tuo tulisi tarkistaa tankkauksesta jotta lukema olisi luotettava. Minulla vei F30 320dA Helsinki - Levi mittarin mukaan 4.2l/100km ja tankkauksesta tarkistettuna 4.45l/100km. Mutta on myös raportoitu jopa melkein puolen litran poikkeamia ajotietokoneen ilmoittamaan lukemaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Keskinopeuslukema jäi katsomatta, mutta suurin osa 80:n pintaan, muutama kymmenen kilometriä 100:n pintaan oli marssivauhtina.
tomtom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Marras 2011, 00:40
Auto: BMW X5 E70 4.0d
ex BMW F10 530 da

Ääni dieselille, kolmas diesel bemari kaikki kuutos koneella, eikä ihan heti paluuta bensakoneeseen. Nykyinen X5 E70 4.0da kuluttaa noin 9.3 litraa/100km isoilla/leveillä renkailla, bensakoneella minun ajossa kulutus olisi varmaan 15 litran luokkaa/100km. Suurin osa ajostani on kaupunkiajoa. Edellinen F10 530da keskikulutus oli noin 7.7 litraa/100km. Isoissa/painavissa autoissa tuo dieselin etu vielä korostuu.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

5.7/L / 100km talvella. Bensamanuaali, ääni vanhanaikaiselle bensalle.

Oma ajosuorite on n. 31tkm/v, siitä ehkä 90% cruise päällä 80-100km/h rajoituksilla, yksin, Eco-asento päällä aina, Stop/Start painetaan heti pois päältä. Vaihto dieseliin ei suurella todennäköisyydellä säästäisi mitään, mutta muutenhan kone olisi arkiajoon käyttökelpoisen väännökäs.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Miksi ääni bensalle jos hissuttelet ja ajat kruisella? Eikös diesel tuolla ajolla veisi vielä 1,5l vähemmän mutta tarjoisi voimaa ihan eri tavalla? Ja kun kerta ei autolla revitellä, niin mikä etu tuossa bensassa sitten on?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Kulujen puolesta nuo omat on aika tasan, kun bensakone käyttää E85:sta, mutta diesel tarjoaa kyllä enemmän voimaa käyttöön.
Eli siis 1,9litrainen bensa M43, vastaan 2,0 turbo diesel M47.

Bensa-kutosen laulua halajaa, kunhan joskus on varaa harrasteautoon.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Ajoin äskettäin 320dA xDrivella F30 lci. Täysin vastaava kuin omani, mutta diesel. En pitänyt. Käytös oli jotenkin kulmikasta. Kierrosherkkyys puuttui ja reilumpi kaasupolkimen runttaus aikaansai väkivaltaiselta tuntuvan ryntäyksen ja kohta kierrosten nousessa meno puutui. Äänimaailma on vähän edeltäjiä sivistyneempi, mutta silti dieselmäinen ja muuttuu erittäin ärsyttäväksi reippaammin poljettaessa. Minusta lci- bensamallissa puolestaan on saatu tuo äänipuoli varsin miellyttäväksi huomioiden, että on neloskone (b48) kysymyksessä. Ei kuulosta rääkkäykseltä edes punarajaa lähestyttäessä.

Kulutushan tuossa d:ssä on varmaan lähes 2 litraa pienempi satasella, mutta omanikin kulutusta pidän siedettävänä. Tällä hetkellä 7000 km:n jälkeen ajotieturi näyttää pitkän ajan keskiarvoksi 6.0 ja pitkällä maantiereissulla meni 5,5 litraa. Todellinen kulutus on parin oman bensa-asemalla tehdyn laskelman mukaan noin 4 desiä suurempi, mutta olkoon. Kyllä polttoainetta jonkin verran pitääkin kulua. Minun ajoillani diesel happanisi tankkiin ja talvilaatuun siirtymistäkin pitäisi alkaa suunnitella jo elokuulla.

Kuriositeettina voisi mainita, että edellinen autoni X1 18d ja paha hairahdus, kulutti pitkällä aikavälillä tietokoneen mukaan myös tasan 6 litraa satasella.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Samppa kirjoitti:Ajoin äskettäin 320dA xDrivella F30 lci. Täysin vastaava kuin omani, mutta diesel. En pitänyt. Käytös oli jotenkin kulmikasta. Kierrosherkkyys puuttui ja reilumpi kaasupolkimen runttaus aikaansai väkivaltaiselta tuntuvan ryntäyksen ja kohta kierrosten nousessa meno puutui.
Ajoitko automaatti- vai manuaaliasennossa? Joskus kokeilin dieselin kahdeksaa vaihdetta kepittää manuaalilla, tuntui että aina on väärä vaihde silmässä kun voima-alue on aika kapea. Mutta automaattiasennossa menee hienosti, urheilullisempaan ajoon sport-vaihto-ohjelma päälle ettei kierrokset putoa voimattomammalle ekonomialueelle ollenkaan.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Sekä että. Tietenkin automaattiasennon ja sopivan ajo-ohjelman valinta auttaa asiaa, mutta itse tykkään toisinaan kääntää vaihteenvalitsimen vasemmalle. Ja kyllä bensaversio tuntuu minusta kokonaisuutena mieleisemmältä. Toki dieselillä enemmän ajaessa varmasti tottuu moniin sen ominaisuuksiin. Pari vuotta ajoin välillä dieseliä eikä sitä ole nyt ollut vähääkään ikävä missään vaiheessa. Mutta hyvä kuitenkin, että eri tarpeisiin ja mieltymyksiin on erilaisia käyttövoimia tarjolla. Ja kumpaakin ainetta syntyy saman jalostusprosessin tuotteina. Useasti huomaa dieseleitä ylistettävän ja bensa-autoja haukuttavan. Tässä oli omat näkemykseni.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Olen ajanut pitkään bensaa ja dieseliä ja on dieselin voima vaan paljon puhuttelevampi kuin bensan.

Itse ajan aika usein sport-manual asennolla vaikka automaatti onkin, ohi lähden 2500 rpm ja matkassa vaihdan 1700-1800 rpm kohdalla isompaa ja alle 1200 rpm vaihdan pienempää. Tällä toimii kuin unelma.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
eesau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
Paikkakunta: Espoo

Pidän dieselistä selvästi enemmän kuin bensakoneesta. Bensabemareita minulla on ollut seitsemän eri versiota ja nykyinen BMW 320dA (F30, 184 hv) on ensimmäinen diesel.
Dieselin etua on mahtava vääntö ja tämä yhdistettynä loistavaan 8-vaihteiseen automattiin tekee ajamisen erittäin mukavaksi ja vaivattomaksi.

Ainoa pieni moite on nykymoottorin hieman jymisevä ääni pienillä kierroksilla 1100-1300. Koeajoin uuden 320dA X-driven, jossa 190 hv moottori, ja uudistetun moottorin ääni oli sekä hiljaisempi että sivistyneenpi eikä jyrise matalillakaan kierroksilla.

Kulutuksella ei ole niin suurta merkitystä, ajotietokoneen mukaan se on 5,8 litraa sadalla noin vuoden jaksolta.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Minulla ensimmäinen diesel ja samoin myös ensimmäinen automaatti - olen täysin myyty! Olen omistanut varmaan 20 bensa-autoa / 2 bensa-bimmeriä, kyllä diesel tuo/on ajamisen iloa! :thup: Vääntö, kaikki - F11 kuljettaa niin mukavasti, aion pysytellä kyllä jatkossa diesel-autossa että automaatissa, vaikkakin tuo prhn dieselvero onkin "sieltä" !! :thdw:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Vastaa Viestiin