Onko näissä G- sarjan alustoissa samaa Comfort+ toimintoa? Miten alustat poikkeavat toisistaan F ja G -sarjassa?
F11 mallissa Comfort+ joustot on aika suuret, tuoden mukavuutta. Onko G:ssä sama juttu? Vakaajatangot saa napista "irti"?
Katselemiani G31 MSport malleja on muutamia tarjolla saksalassa, onko M Sport alusta aina "jäykkä"? ja samalla ei- säädettävä?
*** vastailen itselleni, F- sarjan nestepaineella kontrolloitavia kallistuksien vakaimia ei ole enään saatavilla G- sarjalaisissa. G- sarjan ajoneuvoissa vastaava tuntuma saadaan aikaan iskunvaimentimissa nesteen viskositeettia manipuloimalla sähköisesti. M- sport jousitus on myös varusteltavissa Adaptive- ajoprofiililla, mikäli olen oikein snaijannu. Korjatkoon, jos joku näkee aiheelliseksi.
****korjataan, aktiiviset kallistuksen vakaimet ilmeisesti on saatavana lisävarusteena myös G-korisiin.
G31 alusta vs F11 Adaptive Drive
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Dynamic Damper Control DDC == mukautuvat iskarit. Ruksittavissa G31 ja F11, toiminta tietääkseni juuri vastaava kummassakin generaatiossa.
Adaptive drive == mukautuvat iskarit + kallistuksenvakaajat. Ruksittavissa G31 ja F11, toiminta tietääksen juuri vastaava kummassakin generaatiossa.
M Sport alusta == ihan normaalit jäykemmät jouset, iskarit ja kallistuksenvaakajat, ei mitään mukautumista tai säätöä. ... tääkin on molemmissa generaatioissa vastaava ...
Mun tietääkseni mitään erikoisia eroja alustavaihtoehdoissa ei ole?
Comfort+ ajotila löytyy nykyään vain 6- ja 7-sarjoista (ilmajousituksen kanssa). Ei enää vitosessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tuohan on eri asia, mutta ymmärrän. DD on tekniikaltaan aika monimutkainen kokonaisuus. Siis vain vakaajien jäykkyyden säätämiseen ajon aikana. Hyvä tuo: saadaan vastaava tuntuma". Niinpä, ihan eri asiastahan tuossa on kuitenkin kysymys. Enää ei voi ajaa pitkää kaaretta reippaalla vauhdilla niin, että auto pysyy koko ajan vaakasuorassa...
Heh, tuo viskositeetin muuttaminen : Ai on BMW mennyt kopioimaan tuon Audilta
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
DDC tekee jo sen, että jäykistää etu/taka/sivu iskareita body rollia hidastaen. Mitään rollia se ei kuitenkaan estä ja ihan liikaa toi oma G30 530e DDC-alustalla kääntyy ja vääntyy jousillaan omaan makuun mutkissa. Muuten kyllä hienosti toimii alusta ja varsinkin motarilla se on upea ajaa, kunhan iskarit on vain sport tilassa. Sitten taas tuo meidän toinen pieni leluauto aka F40 118i M sport ei kallistele mihinkään missään mutkassa, ai että kun tykkään sen kääntelystä enemmän.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Marras 2010, 22:34
- Auto: F11 530d Xdrive Black Sapphire
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Näin on, ja tieto lisää tuskaa.
Ilmeisesti alkuperäiskansakin katsoo, että tuo EARS menee jo yli budjetin. En ole vielä löytänyt muiden itseni listaamien varusteiden kanssa autoa, jossa se olisi. Korjaanpas väittämääni alkuperäiseen viestiin, kiitos tarkennuksesta.
Ilmeisesti alkuperäiskansakin katsoo, että tuo EARS menee jo yli budjetin. En ole vielä löytänyt muiden itseni listaamien varusteiden kanssa autoa, jossa se olisi. Korjaanpas väittämääni alkuperäiseen viestiin, kiitos tarkennuksesta.
- stoneroom.fi -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Marras 2010, 22:34
- Auto: F11 530d Xdrive Black Sapphire
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
muminaa... juu oodilta. Ja taitaa sekin visko olla vain kuristusventtiili, tjsp Joissain iskunvaimentimissa liemi saadaan jäykemmäksi ainakin hetkellisesti (olikohan raimleri osastoa) muuttamalla sähkövirralla nesteen seassa olevien metallihitusien suuntaa/järjestystä. Ja, kuten vähän jo aiemmin sulta kyselinkin, mennään pitkät kaarteet jatkossa hissukseen, sillä kallistelevalla äm-sporttialustalla 🥺jaki kirjoitti: ↑28 Syys 2020, 09:08Tuohan on eri asia, mutta ymmärrän. DD on tekniikaltaan aika monimutkainen kokonaisuus. Siis vain vakaajien jäykkyyden säätämiseen ajon aikana. Hyvä tuo: saadaan vastaava tuntuma". Niinpä, ihan eri asiastahan tuossa on kuitenkin kysymys. Enää ei voi ajaa pitkää kaaretta reippaalla vauhdilla niin, että auto pysyy koko ajan vaakasuorassa...
Heh, tuo viskositeetin muuttaminen : Ai on BMW mennyt kopioimaan tuon Audilta
- stoneroom.fi -