G31 alusta vs F11 Adaptive Drive

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Luxi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Marras 2010, 22:34
Auto: F11 530d Xdrive Black Sapphire
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Onko näissä G- sarjan alustoissa samaa Comfort+ toimintoa? Miten alustat poikkeavat toisistaan F ja G -sarjassa?

F11 mallissa Comfort+ joustot on aika suuret, tuoden mukavuutta. Onko G:ssä sama juttu? Vakaajatangot saa napista "irti"?

Katselemiani G31 MSport malleja on muutamia tarjolla saksalassa, onko M Sport alusta aina "jäykkä"? ja samalla ei- säädettävä?

*** vastailen itselleni, F- sarjan nestepaineella kontrolloitavia kallistuksien vakaimia ei ole enään saatavilla G- sarjalaisissa. G- sarjan ajoneuvoissa vastaava tuntuma saadaan aikaan iskunvaimentimissa nesteen viskositeettia manipuloimalla sähköisesti. M- sport jousitus on myös varusteltavissa Adaptive- ajoprofiililla, mikäli olen oikein snaijannu. Korjatkoon, jos joku näkee aiheelliseksi.

****korjataan, aktiiviset kallistuksen vakaimet ilmeisesti on saatavana lisävarusteena myös G-korisiin.
Viimeksi muokannut Luxi, 04 Loka 2020, 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- stoneroom.fi -
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Luxi kirjoitti: 27 Syys 2020, 11:32 Onko näissä G- sarjan alustoissa samaa Comfort+ toimintoa? Miten alustat poikkeavat toisistaan F ja G -sarjassa?

Dynamic Damper Control DDC == mukautuvat iskarit. Ruksittavissa G31 ja F11, toiminta tietääkseni juuri vastaava kummassakin generaatiossa.
Adaptive drive == mukautuvat iskarit + kallistuksenvakaajat. Ruksittavissa G31 ja F11, toiminta tietääksen juuri vastaava kummassakin generaatiossa.
M Sport alusta == ihan normaalit jäykemmät jouset, iskarit ja kallistuksenvaakajat, ei mitään mukautumista tai säätöä. ... tääkin on molemmissa generaatioissa vastaava ...

Mun tietääkseni mitään erikoisia eroja alustavaihtoehdoissa ei ole?

Comfort+ ajotila löytyy nykyään vain 6- ja 7-sarjoista (ilmajousituksen kanssa). Ei enää vitosessa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Luxi kirjoitti: 27 Syys 2020, 11:32, F- sarjan nestepaineella kontrolloitavia kallistuksien vakaimia ei ole enään saatavilla G- sarjalaisissa. G- sarjan ajoneuvoissa vastaava tuntuma saadaan aikaan iskunvaimentimissa nesteen viskositeettia manipuloimalla sähköisesti. M- sport jousitus
Tuohan on eri asia, mutta ymmärrän. DD on tekniikaltaan aika monimutkainen kokonaisuus. Siis vain vakaajien jäykkyyden säätämiseen ajon aikana. Hyvä tuo: saadaan vastaava tuntuma". Niinpä, ihan eri asiastahan tuossa on kuitenkin kysymys. Enää ei voi ajaa pitkää kaaretta reippaalla vauhdilla niin, että auto pysyy koko ajan vaakasuorassa...
Heh, tuo viskositeetin muuttaminen :) : Ai on BMW mennyt kopioimaan tuon Audilta :tong:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

DDC tekee jo sen, että jäykistää etu/taka/sivu iskareita body rollia hidastaen. Mitään rollia se ei kuitenkaan estä ja ihan liikaa toi oma G30 530e DDC-alustalla kääntyy ja vääntyy jousillaan omaan makuun mutkissa. Muuten kyllä hienosti toimii alusta ja varsinkin motarilla se on upea ajaa, kunhan iskarit on vain sport tilassa. Sitten taas tuo meidän toinen pieni leluauto aka F40 118i M sport ei kallistele mihinkään missään mutkassa, ai että kun tykkään sen kääntelystä enemmän.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Kyllä täällä aktiiviset kallistuksenvakaimet adaptive driven kanssa löytyy

Kuva
Luxi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Marras 2010, 22:34
Auto: F11 530d Xdrive Black Sapphire
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Näin on, ja tieto lisää tuskaa.

Ilmeisesti alkuperäiskansakin katsoo, että tuo EARS menee jo yli budjetin. En ole vielä löytänyt muiden itseni listaamien varusteiden kanssa autoa, jossa se olisi. Korjaanpas väittämääni alkuperäiseen viestiin, kiitos tarkennuksesta.
- stoneroom.fi -
Luxi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Marras 2010, 22:34
Auto: F11 530d Xdrive Black Sapphire
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

jaki kirjoitti: 28 Syys 2020, 09:08
Luxi kirjoitti: 27 Syys 2020, 11:32, F- sarjan nestepaineella kontrolloitavia kallistuksien vakaimia ei ole enään saatavilla G- sarjalaisissa. G- sarjan ajoneuvoissa vastaava tuntuma saadaan aikaan iskunvaimentimissa nesteen viskositeettia manipuloimalla sähköisesti. M- sport jousitus
Tuohan on eri asia, mutta ymmärrän. DD on tekniikaltaan aika monimutkainen kokonaisuus. Siis vain vakaajien jäykkyyden säätämiseen ajon aikana. Hyvä tuo: saadaan vastaava tuntuma". Niinpä, ihan eri asiastahan tuossa on kuitenkin kysymys. Enää ei voi ajaa pitkää kaaretta reippaalla vauhdilla niin, että auto pysyy koko ajan vaakasuorassa...
Heh, tuo viskositeetin muuttaminen :) : Ai on BMW mennyt kopioimaan tuon Audilta :tong:
😷 muminaa... juu oodilta. Ja taitaa sekin visko olla vain kuristusventtiili, tjsp 😄 Joissain iskunvaimentimissa liemi saadaan jäykemmäksi ainakin hetkellisesti (olikohan raimleri osastoa) muuttamalla sähkövirralla nesteen seassa olevien metallihitusien suuntaa/järjestystä. Ja, kuten vähän jo aiemmin sulta kyselinkin, mennään pitkät kaarteet jatkossa hissukseen, sillä kallistelevalla äm-sporttialustalla 🥺
- stoneroom.fi -
Vastaa Viestiin