Sähköautojen latausasemat

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Tuolla 3-sarja [ G20 ] alueella keskusteltiin sähköautojen latausasemista (ketju G20 330e) mutta topiikki saattaa kiinnostaa muitakin. En löytänyt latausasemista pikaisella vilkaisulla sen enempää keskustelua.

Itsellä nyt 330e tilauksessa ja latausaseman asennus edessä. Etsin laturia jossa olisi Modbus-liitäntä jotta saisin sen kytkettyä talomme muihin systeemeihin. Pikaisella googlauksella löysin ABB:n Terra laturit, joissa on tuo Modbus. Kävin keskustelua yhden ABB:n kaverin kanssa ja sainkin häneltä jonkin verran infoa. Päädyin 22kW:n laturiin vaikka tuo hybridi pystyy hyödyntämään ainoastaan yhtä vaihetta ja maksimiteho on vain 3.6kW. Valitsin sitten 3-vaiheisen W22-T-0 mallin, jossa on mm. Modbus ja ethernet liitäntä muttei wifiä. Boksia hallitaan jollakin sovelluksella mutten ole vielä päässyt kokeilemaan sitä kun laturia ei ole vielä asennettu. Asennuksessa on tarkoitus käyttää 5x6mm2 kaapelia jonka pitäisi riittää 22kW:n tehoille. Eihän sitä koskaan tiedä milloin tulee hankittua täyssähköauto joten silloin tarvitaan vähän tehokkaampaa laturia.

Tuohon Terraan saa dynaamisen kuormanhallinnan jotta talon pääsulakkeet ei kärähdä. Tosin plugarilla sulakkeita ei saa poltettua. Kuormanhallintaan tarvitaan sitten vielä erillinen energiamittari, esim. ABB:n B23112-100. Tämä mittari tulee sitten heti virallinen mittarin perään. Jotta homma menisi vieläkin monimutkaisemmaksi niin hankin toisenkin energiamittarin joka on tarkoitus kytkeä Terran sähkönsyöttöön kulutuksen mittausta varten.

Laitan liitteeksi ABB:lta saadun dokkarin kuormanhallinnasta.

Tällä keskustelulla ei ole mitenkään tarkoitus mainostaa ABB:tä eikä mulla ole mitään tekemistä kyseisen firman kanssa. Markkinoilta löytyy varmasti paljon muitakin hyviä latureita. Mun peruste ABB:n valinnalle oli tuon energiamittarin liitettävyys ja todennäköisesti ABB:n purkit osaavat keskustella toistensa kanssa.
Liitteet
Terra AC kuormanhallinta.pdf
(350.33 KiB) Tiedosto ladattu 601 kertaa
Viimeksi muokannut jlik, 19 Syys 2022, 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tekniikan harrastaminen tekniikan vuoksi on kivaa. Mutta halutessaan auton latauksen voi järjestää hyvinkin yksinkertaisesti.

Mulla on 3x16A voimavirtapistorasiaan tökättynä saman verran ottava laturi, eli antaa 11kW. Auto on Connected-appilla käsketty lataamaan yöllä kun sähkö on halvempaa, samalla tulee käytännössä estettyä ettei lämmitetä saunaa samaan aikaan ja laukaistua 3x25A pääsulakkeita. Koska useimmiten ei niin kiire ole ladata, laturista teho on normaalisti säädettynä pienemmälle, voi vaikka saunoakin samalla. Se voimavirtapistorasiaan tökättävä latausjohto maksoi muutaman satasen, asennus 0e ja kesti sekunnin.

Jos jonain päivänä on kaksi sähköautoa ladattavana, molempia voi 3x25A pääsulakkeilla (pistorasiat saman 3x16A sulakkeen takana) ladata yhtä aikaan 3x8A eli n. 5,5kW teholla polttamatta pääsulakkeita, tai ajastaen toinen latautumaan 11kW:lla alkuyöstä ja toinen loppuyöstä. Eli sekin riittää varsin suurelle ajomäärälle ilman mitään lisätekniikkaa. Jos kaksi Teslan 100kWh akkua pitää saada tyhjästä täyteen yhtä aikaa saman yön aikana, on tapahtunut jotain hyvin erikoista joka lasketaan poikkeukseksi, ei kotilatauslaitteita sen mukaan ole syytäkään mitoittaa.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Sulla onkin hyvä tilanne ja ymmärrän ettei ole tarvetta asentaa erillistä latausasemaa. Kuulin yheltä työkaverilta että hän lataa Nissan Leafia ihan valovirralla sukopistokkeella. No, onnistuuhan se näinkin mutta ei välttämättä ihan turvallista. Tuo sun voimavirtapistorasia on kuitenkin huomattavasti järeämpi ja kestää suurempia virtoja pidemmän aikaa. Kun sulla on jo valmis kaapeli niin tarvittaessa voi sitten asennuttaa latausaseman.

Mä voisin kanssa ladata ihan sukopistorasiasta mutta haluan seurata myös energiankulutusta ja kesäaikaan voin sitten hyödyntää aurinkosähköä joten tarvitsen jonkinlaista ohjausta lataamiseen. Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä milloin siirryn täyssähköautoon joten silloin tarvitaan jo enemmän sähköä.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Tuossa kuormanhallinnassa on sellainen mielenkiintoinen seikka että kaikilla kaikki nuo mittarit ja latausboksit tuntuvat olevan todella tehokkaasti naimisissa keskenään, etenkin jos olisi tarvetta/kiinnostusta saada kuormanhallinta toimimaan kahdella eri latausasemalla samaan aikaan.

Vaikuttaa siltä että jokaisella latausboksilla on muutama testattu/listattu mittari, jotka sopivat yhteen ja sillä selvä. Eli myöhemmin jos joutuu vaihtamaan jomman kumman, voi olla että toinenkin menee vaihtoon, koska uusittu palikka ei toimikaan enää esim. vanhan latausaseman kanssa (tai toisinpäin).

Ja totta kai samaan tyyliin, jos noita latausasemia tarvitaan kaksi, niin kuormanhallinta toimii vain ja ainoastaan tietyn sisarmallin kanssa yhteen, koska ilmeisesti mitään de facto standardia ei vielä ole, mikä on todella harmillista.

Onko muuten jo tiedossa, saako tuohon ABB:n mittariin useamman RS-485 kaapelin kiinni ?

Edit: Ohessa linkki Keban load balancing dokkariin (Näyttää ihan vastaavalta kuin esim BMW:n Wallbox Plus/Connect systeemi, joka on siis myöskin Keban valmistama): https://www.keba.com/download/x/61326ea ... lution.pdf
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Wäinö kirjoitti: 21 Loka 2020, 23:50 Tuossa kuormanhallinnassa on sellainen mielenkiintoinen seikka että kaikilla kaikki nuo mittarit ja latausboksit tuntuvat olevan todella tehokkaasti naimisissa keskenään, etenkin jos olisi tarvetta/kiinnostusta saada kuormanhallinta toimimaan kahdella eri latausasemalla samaan aikaan.

Vaikuttaa siltä että jokaisella latausboksilla on muutama testattu/listattu mittari, jotka sopivat yhteen ja sillä selvä. Eli myöhemmin jos joutuu vaihtamaan jomman kumman, voi olla että toinenkin menee vaihtoon, koska uusittu palikka ei toimikaan enää esim. vanhan latausaseman kanssa (tai toisinpäin).

Ja totta kai samaan tyyliin, jos noita latausasemia tarvitaan kaksi, niin kuormanhallinta toimii vain ja ainoastaan tietyn sisarmallin kanssa yhteen, koska ilmeisesti mitään de facto standardia ei vielä ole, mikä on todella harmillista.

Onko muuten jo tiedossa, saako tuohon ABB:n mittariin useamman RS-485 kaapelin kiinni ?

Edit: Ohessa linkki Keban load balancing dokkariin (Näyttää ihan vastaavalta kuin esim BMW:n Wallbox Plus/Connect systeemi, joka on siis myöskin Keban valmistama): https://www.keba.com/download/x/61326ea ... lution.pdf
Jos puhutaan esim. ABB:n vehkeistä niin voisi kuvitella että ne toimisivat yhteen vaikka malli vaihtuisi. Kuormanhallinta toimii Modbus RTU:lla ja vaikka se on standardi niin eri valmistajilla voi olla eroja rekistereiden suhteen jolloin kommunikointi ei enää pelaakaan. Voisin siis olettaa että vaikka jos mittari hajoaa niin sen voisi vaihtaa saman valmistajan toisen tyyppiseen mittariin kunhan siinä on tuo Modbus. En ole selvittäny onko ABB:lla eri mittareita jotka ovat yhteensopivia Terra-laturin kanssa. Jos toisaalta latausasema hajoaa niin onhan siinä riski että mittarikin menee uusiksi. Pirullinen tilanne.

Sen verran olin yllättyny ABB:n Terran suhteen että kun iskin sen seinään kiinni niin huomasin että se onkin kasattu Kiinassa eikä Euroopassa. Jotenkin en vain luota kiinalaiseen vahvavirtalaitteisiin olkoonkin että komponentit voi tulla euroopasta.

En tiedä voiko tuohon ABB:n mittariin kytkeä useamman kaapelin kiinni. Periaatteessa Modbus verkossa on master ja yksi tai useampi orja. Ymmärtääkseni Terra on master ja energiamittari orja (voin olla väärässkin) joten jos haluaa seurata kulutusta niin sitten toinen mittari sitä varten niin kuin mä olen tekemässä.
prätkä: Kawasaki H2 SX
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Wäinö kirjoitti: 21 Loka 2020, 23:50
Onko muuten jo tiedossa, saako tuohon ABB:n mittariin useamman RS-485 kaapelin kiinni ?

Edit: Ohessa linkki Keban load balancing dokkariin (Näyttää ihan vastaavalta kuin esim BMW:n Wallbox Plus/Connect systeemi, joka on siis myöskin Keban valmistama): https://www.keba.com/download/x/61326ea ... lution.pdf
Kyllä modbus väylään saa laittaa useampia laitteita ja mittari voi olla keskellä väylää mutta
useampia laitteita tähteen kytkettynä ei suositella.

bmw:n boksi näyttää olevan juuri keban boksi omilla kuorillaan.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

G20 330e kotilatausasemaa olen hankkimassa. Minulla on kaksi autopaikkaa talli ja katos kotona, joissa auto on vaihtelevasti. Siirrettäväksi sopiva laturi olisi tietysti hyvä. Kahta laturia en osta. Sähkäri löysi malmbegsin 3x16A mallisen laturin, jonka saa kytkeä voimavirtapistokkeeseen. Auto ottaa maksimissaan 1x16A. Sopiikohan tämä, eli osaako auto ottaa sähkön vain siitä yhdestä vaiheesta?
Laturi olisi vielä tänään viimeistä päivää hänen tukussa tarjouksessa. Toisina vaihtoehtoina harkinnassa webasto pure, BMW wallbox, joita ei paljoa siirrellä. Näissä ilmeisesti asennusvaiheeessa jo valitaan yksi vaihe käytttöön.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Auto osaa ottaa vain yhdestä vaiheesta sujuvasti vaikka kytkettynä kolmeen vaiheeseen, oli sitten irtonainen latausjohto tai wallbox. Malmbergsin sivuilta en löydä kolmivaiheisena kuin wallboxin, ilmeisesti poistuva malli kyseessä? Onko kallis?
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

xstr kirjoitti: 31 Loka 2020, 11:06 Toisina vaihtoehtoina harkinnassa webasto pure, BMW wallbox, joita ei paljoa siirrellä. Näissä ilmeisesti asennusvaiheeessa jo valitaan yksi vaihe käytttöön.
Noista siirreltävistä latureista en osaa sanoa yhtään mitään. Wallboxin voi toki kytkeä vain yhteen vaiheeseen, tai sitten jos on 3-vaihetta käytössä, voi kytkeä kaikki kolme ja silti rajoittaa lataukseen käytettävää virtaa jälkikäteen softalla (Plus & Connect-mallit, Essentialissa konffaus menee dip-kytkimien kautta).
Mielestäni tuo perusmalli (Essential) on vähän sellainen väliinputoaja ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan. Sen listahinta on suomessa 600€, mutta esim. saksasta saa marmorilta Plus-mallin 700€:lla ja tuossa on jo Ethernet sekä rs-485 liitännät yms mukana.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Tämä on malmbegsin siirrettävissä oleva malli (max 11kw) https://malmbergsprod.blob.core.windows ... 480137.pdf

Bmw wallbox plussa maksasi 627euroa leebmanilla saksassa. Sieltä tullut tilattua miniin pari juttua aiemmin. En jotenkin saanut hirveesti tolkkua näistä bmw:n latureista? Onkohan asennus/käyttö monimutkaista?

Malmbergs irtoaisi 590 eurolla + asennus.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Aika hankala siirreltävä kun on tuo (särkyvä) iso rasia varottavana. Asennuskulua tosin ei tule jos töpselillä kytkee.
Metronin laturissa kaikki elektroniikka on autoon tökättävässä pistokkeessa, ei siis mitään mölttiä johdon varrella. Ainakin Metron toimii voimavirran lisäksi adapterilla 1-vaihe shukopistorasiastakin tarvittaessa.
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

xstr kirjoitti: 31 Loka 2020, 14:30 Bmw wallbox plussa maksasi 627euroa leebmanilla saksassa. Sieltä tullut tilattua miniin pari juttua aiemmin. En jotenkin saanut hirveesti tolkkua näistä bmw:n latureista? Onkohan asennus/käyttö monimutkaista?
Wallboxin asennus on ihan simppeliä. Vaatii tosin vikavirtasuojan talon päässä. Peruskonffaus dip-kytkimillä ja pientä viilausta http-serverin kautta.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Palaan pitkästä aikaa tähän teemaan. Nyt olen käyttänyt tuota ABB:n Terraa n. 1.5 viikkoa ja lataillut sillä n. 150kWh. Terra toimii luotettavasti silloin kun manuaalisesti rajoittaa latausvirtaa mutta dynaaminen kuormanhallinta kaataa boksin täysin, jopa niin hyvin ettei latauspiuhaa saa irti laturista. Samoin on käynyt myös niin ettei terra suostu jatkamaan lataamista edes virran katkaisun jälkeen. On menny melkein poppamiestasolle että saa jatkettua lataamista.

Kuormanhallinta saattaa tulla eteen jopa hybridin kanssa jos talossa on riittävästi muuta kuormaa. Meidän tapauksessa saunan kiuas (9kW) tuottaa niin suuren kuorman että on syytä välttää oman auton lataamista 16A:n virralla. Kiuas ottaa 13A joten yhteisvirraksi tulee 29A joka ylittää talomme sulakekoon. Joku on todennu että sulakkeen pitäisi kestää jonkin aikaa ylikuormaa mutta en viitsisi ottaa tätä riskiä.

ABB:n laturin osalta tilanne on siis se ettei automaattinen kuormanhallinta toimi. Olen käynyt keskustelua yhden ABB:n asiantuntijan kanssa ja toivottavasti mun viesti menee tuotekehitykseen saakka. Eihän tuollaista vehjettä voi myydä jos siinä on selviä puutteita (vikoja). Yksi syyllinen voi olla se että Terra+kuormanhallintamittari ovat 3-vaiheisia kun taas mun auto käyttää vain yhtä vaihetta elikä kuormittaa talon sähköverkkoa epäsymmetrisesti.
prätkä: Kawasaki H2 SX
duVair
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 11:08

Moi,

Pari viikkoa on nyt ollut alla uusi BMW xDrive 330e Touring. Mainion oloinen peli ja päivittäiset ajot hoituvat kätevästi sähkömoottorin voimin.
Kaupanteon yhteydessä hommasin BMW Wallbox Essential -latauslaitteen. Nyt kuitenkin taloyhtiö aikoo keskitetysti järjestää infran pystytyksen, joten tuo boxi on nyt sitten tarpeeton. Jos joku on kiinnostunut hankkimaan itselleen kyseisen boxin, niin nyt sen voi saada hyvään hintaan. Boxi on Espoossa ja mielellään nouto.
Olisin laittanut ilmoituksen myyntipalstalle, mutta tuonne ei jostain syystä ilmoitusten jättäminen onnistu. Yksityisviestillä voi ottaa yhteyttä.
duVair
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 11:08

Unohtuikin laittaa hinta tuohon edelliseen ilmoitukseen. Uuden ja käyttämättömän Wallboxin saa täältä 250 eurolla.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Pistä priva viestillä yhteystiedot, niin palataan asiaan... saattaisi kiinnostaa...
duVair
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 11:08

Moi,r

Ei näköjään onnistu viestin lähettäminen jostain syystä. Ei anna kirjoittaa tekstiä viestikenttään.
duVair
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 11:08

Koeilin siis 315i laittaa yksityisviestin, mutta ei onnistunut.
duVair
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 11:08

Sori muille tämän saman asian pyörittely, mutta latauslaite meni kaupaksi.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Tilasin nyt lopulta tuon BWM Wallbox Plus mallisen laitteen. Odottaa vielä asennusta.
Asennusohjeessa on linkki yhteensopiviin mittareihim, jolla saa ilmeisesti alannettua lataustehoa kuormatilanteessa. En saa linkkiä auki ? Mitäköhän malleja BMW suosittelee? Mielellään laittais kerralla fiksun asennuksen.

Taidan laittaa tuon laturin katokseen ja tallissa latailee sitten max 10A hitaasti matkalaturilla. Talvilomalla huomasi, että akku tykkää kyllä asua tallissa, mutta toisessa autossa ei ole mitään lämmitystä tällä erää.

ps. bmwforum on rikki ja kaikissa selaimissa tuntuu olevan samalla tapaa mahdoton mm. laittaa yksityisviestejä.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Vastaa Viestiin