Kysymys ja keskustelua laillisista ja laittomista valoista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Viertotie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Marras 2020, 18:49
Auto: E91 Touring 318d -08

Morjes kaikille uudelta jäseneltä ja tuoreelta bemarimieheltä!

Kävin katsastamassa ekaa kertaa oman autoni (E91 Touring 318d, vm -08) ja katsastusmieheltä tuli parkkivaloista sanomista ja kommentti, että "väärän väriset". En siis ollut itse kuulemassa ja keskustelemassa asiasta kun kävin kaverin korjaamolla vähän jarruasioita huollattamassa ja hän käytti siinä samalla katsastuksen puolella.

Joku edellisistä omistajista on siis vaihtanut autooni johtohässäköistä tulkiten vissiin led-parkit, muuten on ihan perus halogeenit. Valoltaan nämä parkit on mun silmään ihan neutraalin väriset, sellainen viileän vaalea, on nyt ehkä turha laittaa kuvaa niistä kun kännykän kamera taas bongaa ne tosi sinertäviksi mutta luonnossa on mielestäni ihan neutraalin vaaleat. Lyhyet ja pitkät autossani taasen on perus halogeenit.

Varsinainen kysymys kuuluukin: onkohan kenelläkään tietoa/arvausta, että mikä johti tähän "väärän väriset parkit" -tuomioon? Onko kyseessä se, että ne on erilaiset kuin auton normaalit kellertävämmät halogeenit vai ovatkohan ne vain jostain syystä yleisesti kielletyn väriset vaikka minun silmääni näyttävät tosiaan ihan värittömiltä? Eli pitäisikö minun lähestyä asiaa etsimällä ja vaihtamalla sinne alkuperäiset halogeeniparkit vai onko olemassa jotain ledejä joilla se kellertävämpi sävy tulisi ja olisi sitten ns. oikean väriset?

Olen pahoillani jos tästä on jo keskusteltu, yritin puolisen tuntia hakutoiminnolla bongailla jotain vanhoja ketjuja enkä oikein googlestakaan saa ihan selvää vastausta, lähinnä on puhetta siitä että värilliset valot ei ole sallitut jne. Jos asia ei selviä tällä niin taidan soitella ensi viikolla sitten katsastusasemalle että josko pystyisivät avaamaan vähän enemmän tuota lapussa lukevaa "parkkivalot väärän väriset" -tuomiota :D


Muilta osin mukava tutustua foorumiin ja käyttäjiin! Mukava tietää, että löytyy paikka jossa on muitakin joilta voi kysellä vähän jeesiä tarvittaessa, minulla on vähän projektina yrittää kouluttaa itseäni ymmärtämään enemmän autojen sielunelämästä ettei tarvisi jokaisen ilmenevän pikkuvian vuoksi varailla aina korjausaikaa vaan oppisi vähän itsekin tekemään. Muut käsityötaidot mulla kun painottuvat vähän enemmän puupuolen väkräilyihin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Valkoisen sävyt hehkulampun kelmeästä sairaalapuhtaan valkoiseen käy. Mutta halogeenipolttimolle hyväksyttyyn umpioon ei saa laittaa muuta kuin halogeenipolttimon.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Laittoiko muuten inssi asiasta kirjausta lappuun vai oliko vain suullinen maininta? Jos laittoi kirjausta, niin millaista?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Viertotie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Marras 2020, 18:49
Auto: E91 Touring 318d -08

Okei, oliskohan sitten kyse ollu just siitä, että oli halogeeniumpioon laitettu ledi ja se on nou nou.

Tuli ihan kirjallisena maininta ja korjauskehotus, muotoilu oli "Etuvalo, väärä väri, vas ja oik."

Kiitti vastauksista! Ajattelin nyt tässä viikonloppuna vapaa-ajan turvin vähän availla ja tutkailla, että mitä sieltä konkreettisesti löytyy, konepeltiä avatessa näky vähän jotain johtosotkua valojen paikkeilla. Oli suunnitelmissa nyt hioa etuvalojen umpiot ulkoa kun ovat aika sameat, mutta pitää vähän kattoa tilannetta että onkohan siellä kuinka paljon mahdollisesti tehty vahinkoa niin oliskohan yleisesti aiheellista vaan hommata kokonaan uudet. Olen sitä umpioiden vaihtoprojektia alustavasti vähän suunnitellu sellaiseksi, että onnistuisikohan tällaiselta amatööriltä ohjeiden kanssa, pohdin ja tutkailen asiaa.

Youtubessa tuli paljon vastaan ohjeita, että miten vaihdetaan noi angel eyesit lediversioiksi, lieköhän siellä vapaampi lainsäädäntö asian kanssa.

Mutta kiitti vielä teille!

Edit: tuli vastaan paljon Yhdysvalloista siis videoita.
Puukkojunkkari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 20 Syys 2020, 15:54
Auto: BMW 330e '17

Itse vaihdoin vastaavaan pre-lci autoon ledit ja meni usealla konttorilla aina sen suhteen läpi. Ei häikäissyt, hienosti sopi xenoneilla varustettuun autoon. Valkoinen väri.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Viertotie kirjoitti: 06 Marras 2020, 20:05 Morjes kaikille uudelta jäseneltä ja tuoreelta bemarimieheltä!

Kävin katsastamassa ekaa kertaa oman autoni (E91 Touring 318d, vm -08) ja katsastusmieheltä tuli parkkivaloista sanomista ja kommentti, että "väärän väriset". En siis ollut itse kuulemassa ja keskustelemassa asiasta kun kävin kaverin korjaamolla vähän jarruasioita huollattamassa ja hän käytti siinä samalla katsastuksen puolella.

Joku edellisistä omistajista on siis vaihtanut autooni johtohässäköistä tulkiten vissiin led-parkit, muuten on ihan perus halogeenit. Valoltaan nämä parkit on mun silmään ihan neutraalin väriset, sellainen viileän vaalea, on nyt ehkä turha laittaa kuvaa niistä kun kännykän kamera taas bongaa ne tosi sinertäviksi mutta luonnossa on mielestäni ihan neutraalin vaaleat. Lyhyet ja pitkät autossani taasen on perus halogeenit.

Varsinainen kysymys kuuluukin: onkohan kenelläkään tietoa/arvausta, että mikä johti tähän "väärän väriset parkit" -tuomioon? Onko kyseessä se, että ne on erilaiset kuin auton normaalit kellertävämmät halogeenit vai ovatkohan ne vain jostain syystä yleisesti kielletyn väriset vaikka minun silmääni näyttävät tosiaan ihan värittömiltä? Eli pitäisikö minun lähestyä asiaa etsimällä ja vaihtamalla sinne alkuperäiset halogeeniparkit vai onko olemassa jotain ledejä joilla se kellertävämpi sävy tulisi ja olisi sitten ns. oikean väriset?

Olen pahoillani jos tästä on jo keskusteltu, yritin puolisen tuntia hakutoiminnolla bongailla jotain vanhoja ketjuja enkä oikein googlestakaan saa ihan selvää vastausta, lähinnä on puhetta siitä että värilliset valot ei ole sallitut jne. Jos asia ei selviä tällä niin taidan soitella ensi viikolla sitten katsastusasemalle että josko pystyisivät avaamaan vähän enemmän tuota lapussa lukevaa "parkkivalot väärän väriset" -tuomiota :D


Muilta osin mukava tutustua foorumiin ja käyttäjiin! Mukava tietää, että löytyy paikka jossa on muitakin joilta voi kysellä vähän jeesiä tarvittaessa, minulla on vähän projektina yrittää kouluttaa itseäni ymmärtämään enemmän autojen sielunelämästä ettei tarvisi jokaisen ilmenevän pikkuvian vuoksi varailla aina korjausaikaa vaan oppisi vähän itsekin tekemään. Muut käsityötaidot mulla kun painottuvat vähän enemmän puupuolen väkräilyihin.
Laita tänne valokuvaa autosi keulasta kyseiset valot päällä ni nähdään minkä suuruisesta ongelmasta oikein on kysymys.
Nythän on vain sanallinen kuvaus asiasta, miten siitä voi päätellä mitään suuntaan tai toiseen.

Itse olen nähnyt liikenteessä sellaisia himmeleitä että joutaakin pois liikenteen joukosta. Tässä tuskin kyse moisesta Biltema tuuningista.
Vastaa Viestiin