Kattoluukku --> Kokemuksia?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

mp71 kirjoitti:Kesällä on kohtuu elvistä nostaa kättä tutuillle kattoluukun kautta.
:lol:.

Minä olen myös hyvin tarkka sivuäänille enkä suvaitse niitä autossani. Mulla kattoluukku on kyllä ihan hiljaa ja pesujen jälkeen ei kuulu napsuntaa. Myöskään tuulen suhinoita ei kuulu, paitsi silloin jos tuuli on äärimmäisen rajua eli hyvin harvoin.
Panoraamaluukku voi olla "äänekkäämpi" kuin tavallinen luukku ja osin kattokaiteet voivat vaikuttaa suhinoihin myöskin.
mp71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 21:14
Auto: 325d Touring Sportline e91
Paikkakunta: Oulu

Joo - normiluukku on hiljaisempi, kuin panoraama. Ei nuo melut niin pahoja ole, että jättäisin lasikaton ottamatta sen takia, mutta havaittavia. Sedanissa lasikatto voi tosiaan olla hiljasempi, kun korikin on kiertojäykempi + kattokaiteet puuttuvat farkkuun verrattuna.
jukkareu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Elo 2011, 11:19
Auto: E61 LCI 530xd M-Sport -08

Ehdottomasti luukkulla, jos on mahdollista valita.

Itse ainakin käytettyä kun katselin niin ainoastaan luukullisia oli haussa, eikä ole kyllä kaduttanut :)
e61 530 xdA LCI M-Sport Alpine White -08
e81 118i Alpine White -07
kek
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Loka 2011, 22:45
Auto: G30 530e M-sport

mp71 kirjoitti:Omassa E91:ssä (-07) on panoraamaluukku. Tuo valoisuutta, mutta syö pääntilaa edessä ja takana pääasiassa liukuvan sisäverhoilun takia joka tarvii hieman tilaa. Samoten yli satasen nopeudella tuo hieman melua lisää varsinkin sopivan kovalla tuulella etuviistosta. Voi kuulua tuulen ääniä ja talvella muiden autojen nastan äänet hieman kuuluu motarilla esmes ohitettaessa. Pesun jälkeen pakkasella voi luukun saumat vähän napsua muutaman päivän. Niin ja olen ylitarkka kaikille sivuäänille, joten kaikki ei kiinnitä huomiota varmasti noihin.

Kattoverhoilu suljettuna äänitaso vastaa luukutonta autoa. Pakkasella hohkaa lasin läpi kylmää mikäli verhoilu on auki. Lapset tykkää kovasti ja lisävaloisuus on kiva paitsi pimeällä katuvalojen alla ajaessa motarilla.

Onhan tuo joka tapauksessa hieno varuste, vaikka negatiivisia asioita listailinki. Kesällä saa helteellä pikkasen avoautotunnelmaa, jos haluaa - ainakin tukan sekaisin niin haluattessa.
Miten arvioisit että sinulla kuuluu tuo suhina luukusta? Minulla ainakin suhisee kohtuullisen paljon, varsinkin tietyllä tuulensuunnalla, enkä sanoisi että suhina täysin katoaa kun sulkee sisäverhoiluluukun.
Herää epäily onko kaikki kunnossa oman luukun tiivisteiden kanssa.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Itse en koe kattoluukkua minkään sortin "must"-varusteeksi. Nyt, kun tuo on niin joskus on ihan kiva aukaista bulevardilla, ja kuulla ja haistaa luontoa. Dieselin raksutus vaan vie sen tärkeimmän nautinnon pois eli upeiden moottoriäänien fiilistelyn. Tuohan se valoa ohjaamoon, jota en kyllä kaipaa (tykkään 1-sarjalaisen tyköistuvan tiiviistä tunnelmasta). Vaalean sisustan kanssa ymmärtäisin paremmin. Auto on nyt ekaluokkalaisen ikäinen ja 130tkm mittarissa eikä natinan natinaa tai vuodon vuotoa ole ilmennyt. Verhoilu kiinni ollessa hälyääniä katon suunnalta ei tule yhtään. Seuraavassa autossani ei siis tarvitse olla kattoluukkua, mutta jos sellainen kuitenkin tulee "kaupanpäällisenä" niin ei haittaakaan.

Entisenä Saab-miehenä tuli mieleen, että onko noiden panoraamakattojen hirvikolariturvallisuutta joskus testattu edes epävirallisesti lehtien sivuilla tms.? Voisi kuvitella, että umpikatto toimii tällaisissa tilanteissa turvallisemmin mitä iso lasinen panoraamakatto.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Sen verran päivitystä, että tilasin nyt panorama-luukun X3:een. Eli nyt elän vahvassa uskossa sen olevan äärimmäisen hyvä hankinta...
jnijni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:09

kek kirjoitti:Miten arvioisit että sinulla kuuluu tuo suhina luukusta? Minulla ainakin suhisee kohtuullisen paljon, varsinkin tietyllä tuulensuunnalla, enkä sanoisi että suhina täysin katoaa kun sulkee sisäverhoiluluukun.
Herää epäily onko kaikki kunnossa oman luukun tiivisteiden kanssa.
Oman E91:n kanssa tein töitä, että suhinat hävisi. Joskus jopa 50km/h oli liikaa ja piti verhous sulkea. Nyt ei häiritse edes motarinopeus. Eli luukun säädöt uusiksi ja tämän jälkeen 2 kertaa vuodessa huolellinen tiivisteiden putsaus ja "voitelu" Shellin putkilosta. Viimeiset 3 vuotta äänetöntä menoa :thuup:
K70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Touko 2011, 10:35
Auto: S212 350CDI, -11
Paikkakunta: Vantaa

VolvostaBemariin kirjoitti:Sen verran päivitystä, että tilasin nyt panorama-luukun X3:een. Eli nyt elän vahvassa uskossa sen olevan äärimmäisen hyvä hankinta...
no kyllähän sen täytyy olla ihan must, jos sen tilasit :thuup:
Itse olen kyllä tykännyt... eniten panoraamana (eli katto kiinni, verhoilu auki), kesällä usein lasien takalaidat ylhäällä, joskus lasi auki ja harvoin koko ruutu ummessa.
Minkäännäköistä avoautomeininkiä tuolla panodraamalla ei pysty korvaamaan. Se on vain avartava lisävaruste. Mukava sellainen.
mp71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 21:14
Auto: 325d Touring Sportline e91
Paikkakunta: Oulu

jnijni kirjoitti:
kek kirjoitti:Miten arvioisit että sinulla kuuluu tuo suhina luukusta? Minulla ainakin suhisee kohtuullisen paljon, varsinkin tietyllä tuulensuunnalla, enkä sanoisi että suhina täysin katoaa kun sulkee sisäverhoiluluukun.
Herää epäily onko kaikki kunnossa oman luukun tiivisteiden kanssa.
Oman E91:n kanssa tein töitä, että suhinat hävisi. Joskus jopa 50km/h oli liikaa ja piti verhous sulkea. Nyt ei häiritse edes motarinopeus. Eli luukun säädöt uusiksi ja tämän jälkeen 2 kertaa vuodessa huolellinen tiivisteiden putsaus ja "voitelu" Shellin putkilosta. Viimeiset 3 vuotta äänetöntä menoa :thuup:
Minä en ole koskenut säätöihin enkä säädättänyt huollossakaan toistaiseksi. Bemarin kalliilla tiivisteiden voiteluaineella olen käsitellyt luukun tiivisteet. Luukun etureuna on ulkopuolelta katsottuna justiinsa kattopellin tasalla. Siitä etureunan kohdalta se suhina/kohina suunnileeen mulla kuuluu. Sanoisin että jotain ylimääräistä ääntä alkaa huomaamaan vasta 100sen nopeudella/nopeudestä ylöpäin. Sopivan etuviistosta tuleva sivutuuli varmaan kolminkertaistaa sen melun. En oikein osa tarkemmin kuvailla. Varmaan kantsii säätää/säädättää, jos kovin häiritsevältä se melu tuntuu.Tämä lähinnä "KEK":ille.
jnijni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:09

mp71 kirjoitti:
jnijni kirjoitti:
kek kirjoitti:Miten arvioisit että sinulla kuuluu tuo suhina luukusta? Minulla ainakin suhisee kohtuullisen paljon, varsinkin tietyllä tuulensuunnalla, enkä sanoisi että suhina täysin katoaa kun sulkee sisäverhoiluluukun.
Herää epäily onko kaikki kunnossa oman luukun tiivisteiden kanssa.
Oman E91:n kanssa tein töitä, että suhinat hävisi. Joskus jopa 50km/h oli liikaa ja piti verhous sulkea. Nyt ei häiritse edes motarinopeus. Eli luukun säädöt uusiksi ja tämän jälkeen 2 kertaa vuodessa huolellinen tiivisteiden putsaus ja "voitelu" Shellin putkilosta. Viimeiset 3 vuotta äänetöntä menoa :thuup:
Minä en ole koskenut säätöihin enkä säädättänyt huollossakaan toistaiseksi. Bemarin kalliilla tiivisteiden voiteluaineella olen käsitellyt luukun tiivisteet. Luukun etureuna on ulkopuolelta katsottuna justiinsa kattopellin tasalla. Siitä etureunan kohdalta se suhina/kohina suunnileeen mulla kuuluu. Sanoisin että jotain ylimääräistä ääntä alkaa huomaamaan vasta 100sen nopeudella/nopeudestä ylöpäin. Sopivan etuviistosta tuleva sivutuuli varmaan kolminkertaistaa sen melun. En oikein osa tarkemmin kuvailla. Varmaan kantsii säätää/säädättää, jos kovin häiritsevältä se melu tuntuu.Tämä lähinnä "KEK":ille.
Viittaan tuossa topicia naapurista, kun en jaksa samaa asiaa toistamiseen kirjoittaa:

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... =panoraama" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Huomasin aiheen vasta nyt ja ihmettelen näinkin positiivisia kommentteja. Itse otin panoraamakattoluukun X1:een kun tarjolla oli. Aikaisemmissa autoissa ei luukkua ole ollut. Mutta enpä juuri mitään hyötyä ole tästä huomannut. Tässä autossa kuljettaja ei edes huomaa koko luukkua muuta kuin kääntämällä niskansa nurin, takapenkkiläiselle siitä kuitenkin on vähän enemmän iloa. Auki sitä ei kesäisin viitsi pitää melutason ja suhinoiden noustessa sellaiseksi ettei stereoita kuule. Valoa luukusta tulee jonkin verran tietenkin, mutta ajoittain musta kansi on ollut päällä enkä ole huomannut asiaa kun viikon ajeluiden jälkeen. Eli kuskin näkökulmasta ero on vähäinen.

Toisaalta voin sanoa, että luukusta ei mitään harmiakaan ole ollut. Jos sellainen askarruttaa, siitä vaan tilaamaan. Painoero tavanomaiseen kattoon on pieni. Seuraamaan kärryyn en varmaankaan ota kattoluukkua, kun se on vahvasti uponnut kategoriaan "turha". Mutta pitää nyt katsoa, minkälainen on minkäkin auton lay-out, sillä jossain 6-sarjassa luukku voi olla jo ihan erilainen kuskin penkiltä katsottuna...
Ari Kukkonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Loka 2011, 16:54

no mulla on kahdessa edellisessä autossa ollut panoraamaluukku, mutta nyt jätin pois. Se on totta että tuo valoa konttoriin, mutta yllättävän usein sitä on kuitenkin tullut pidettyä kiinni kokonaan. Joten ruksisin sen vain jos ihan oikeasti pari tonnia polttelee taskun pohjalla ja niistä on päästävä eroon.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Ari Kukkonen kirjoitti:no mulla on kahdessa edellisessä autossa ollut panoraamaluukku, mutta nyt jätin pois. Se on totta että tuo valoa konttoriin, mutta yllättävän usein sitä on kuitenkin tullut pidettyä kiinni kokonaan. Joten ruksisin sen vain jos ihan oikeasti pari tonnia polttelee taskun pohjalla ja niistä on päästävä eroon.
Tarkoitatko että pidät aurinkosuojankin kiinni asennossa enimmäkseen? Minua on alkanut näin talven pimeydessä häiritä katuvalot kun muuten olen tykännyt pitää aurinkosuojaa aina auki. Varmaan sama pistää pimeiden ajaksi aurinkosuojakin suosiolla kiinni. Autossa on musta sisusta kattoa myöten, onpahan sitten kunnolla pimeää.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

///Marko kirjoitti:Minua on alkanut näin talven pimeydessä häiritä katuvalot kun muuten olen tykännyt pitää aurinkosuojaa aina auki. Varmaan sama pistää pimeiden ajaksi aurinkosuojakin suosiolla kiinni. Autossa on musta sisusta kattoa myöten, onpahan sitten kunnolla pimeää.
Kieltämättä tuo hajotti juuri eilen, kun ajelin Kiteeltä Mikkeliin yöllä. Kun pimeässä silmät tottuu hämärään pitkillä matkoilla, taajamissa konttori on täynnä valoa niin että häikäisee. Pitänee vääntää luukku umpeen talveksi. Onneksi siinä on se kansi, muutoin ei tulisi mitään.
kek
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Loka 2011, 22:45
Auto: G30 530e M-sport

mp71 kirjoitti:
jnijni kirjoitti:
kek kirjoitti:Miten arvioisit että sinulla kuuluu tuo suhina luukusta? Minulla ainakin suhisee kohtuullisen paljon, varsinkin tietyllä tuulensuunnalla, enkä sanoisi että suhina täysin katoaa kun sulkee sisäverhoiluluukun.
Herää epäily onko kaikki kunnossa oman luukun tiivisteiden kanssa.
Oman E91:n kanssa tein töitä, että suhinat hävisi. Joskus jopa 50km/h oli liikaa ja piti verhous sulkea. Nyt ei häiritse edes motarinopeus. Eli luukun säädöt uusiksi ja tämän jälkeen 2 kertaa vuodessa huolellinen tiivisteiden putsaus ja "voitelu" Shellin putkilosta. Viimeiset 3 vuotta äänetöntä menoa :thuup:
Minä en ole koskenut säätöihin enkä säädättänyt huollossakaan toistaiseksi. Bemarin kalliilla tiivisteiden voiteluaineella olen käsitellyt luukun tiivisteet. Luukun etureuna on ulkopuolelta katsottuna justiinsa kattopellin tasalla. Siitä etureunan kohdalta se suhina/kohina suunnileeen mulla kuuluu. Sanoisin että jotain ylimääräistä ääntä alkaa huomaamaan vasta 100sen nopeudella/nopeudestä ylöpäin. Sopivan etuviistosta tuleva sivutuuli varmaan kolminkertaistaa sen melun. En oikein osa tarkemmin kuvailla. Varmaan kantsii säätää/säädättää, jos kovin häiritsevältä se melu tuntuu.Tämä lähinnä "KEK":ille.
Kiitos neuvoista. En saanut ekalla säätöjen "resetoinilla" suhinat kuriin, mutta nyt kun tein uudestaan sen tempun niin suhina väheni minusta merkittävästi. Täytyy tehdä tuo silikoonikäsittely myös.
K70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Touko 2011, 10:35
Auto: S212 350CDI, -11
Paikkakunta: Vantaa

Pitikin mennä kehumaan tuota panodraamaa...
eilen sitten oli nimensä mukaisesti melkoista draamaa ilmassa, kun päätti räjähtää tuhannen atomeiksi koko lasi.
En tiedä heittikö joku / lensikö jotain siihen, vai menikö omia aikojaan, mutta pamaus oli melkoinen ja sen jälkeen ropisi lasia...mutta kerrankin onneksi sattui olemaan kattoverhoilu kiinni, niin ei niskaan ropissut.
mp71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 21:14
Auto: 325d Touring Sportline e91
Paikkakunta: Oulu

Onko syytä selvillä - osuiko siihen joku vai muuten vaan? Paljonko korjaus maksaa?
K70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Touko 2011, 10:35
Auto: S212 350CDI, -11
Paikkakunta: Vantaa

Osumasta on mahdotonta sanoa jälkeenpäin, kun lasi on turvalasia, eli meni täysin murusiksi.
Ja uutta lasia en ole vielä saanut, niin ei tiedä, paukahtaako sekin heti, toivottavasti ei.

Olisikohan ollut pelkkä lasi vajaa 700€.
Päädyin siis bonus-menetyksiin, kun omavastuun kera reilu 400€ tappio.
Ja lasivakuutus ei korvaa kattolaseja.

Tarkoitus oli vaihtaa lasi itse ja mietin sitä senkin jälkeen, kun sen vakuutukseen päätin laittaa. Olisin saanut parissa päivässä lasin, mutta jos olisin ryssinyt sen jo asennuksessa rikki, niin olisi jäänyt omaan piikkiin.
Ja sopivasti sattui vanhemmat lähtemään juuri etelään lomalle, niin niiden auto jäi siksi aikaa mulle hoitoon, niin saa Puimuri maata tallissa lasin vaihtoon asti...ensi viikkoon.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Varmasti säikäytti nytkin, mutta onneksi ei hajonnut huonolla kelillä, pimeällä ja kattoverhoilu auki :wassat:
K70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Touko 2011, 10:35
Auto: S212 350CDI, -11
Paikkakunta: Vantaa

No juu, täytyy sanoa, että säikäytti!
Oli kuin vähintään kookospähkinä, tms. olisi katolle tippunut, sellaisen pamauksen piti.
Ja itsekin kiittelin rouvaa, että kuinka sattuikaan olemaan kattoverhoilu kiinni, kun yleensä se on mulla aina auki, mutta vaimo sen usein duunimatkallaan sulkee.
Varsinkin, vaikka oli turvalasia, niin aivan pirusti oli pientä sälettä, joita upposi kyllä sormiin aika lailla, kun lasia siivosin.
Vastaa Viestiin