Dieselien lämmityslaitteiden sähkövastukset

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Nyt onkin sopiva aika näin helteitten alkaessa pohtia alkavaa talvea. Kaikkihan tietää miten kylmiä autoja nykydieselit ovat. Tehtaat eivät vaivaudu panostamaan lämmityslaitteisiin pieniä kylmien alueiden markkinoita varten. Mennään siitä mistä aita on matalin eli laitetaan sähkövastus lämmityslaitteen kennon eteen tekemään lisälämpöä.
No tämä lämpöhän otetaan suoraan tankissa olevasta polttoaineesta samalla kun puhalletaan pakoputkesta hukkalämpöä siinä 85-90% moottoriin syötetystä energiasta.

Noh, typerää mutta koska Quandtienkin on jollain elettävä, ei kovin kalliita lämmöntalteenottoja kannata rakennella. Nyt herää kysymys onko lisävastuksia missään muualta ostetussa nokilekassa vai pelkästään pohjoismaihin myydyissä?

Paikallinen merkkiliikkeen huoltomies sanoi, että ei ole. Siinä saattoi olla viran puolesta propagandaa mukana.
Itselläni oli tuossa viime talvena sellainen -08 530dA ja se oli ainakin ihan julmetun kylmä auto talvella. Tuotu saksasta pari vuotta sitten. Sitten ajoin liikkeen esittely 530dA Xdrivea ja se lämpeni -30 kelissäkin tosi nopeasti.
Tuo oma 330iA Xdrive on myös Saksasta ja on lämmin talvella. Tosin ei kuljekaan millään osienpesuaineella. :lol:

Vähän himottaisi vaihtaa tuo F11:een, mutta kaikki tarjolla olevat on dieseleitä ja vain tuontipeleissä on jotain varusteita. Ei kiinnosta täysin varusteettomat "suomi-autot".
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Ota ato, jossa on Webasto / asennusta sellainen. Ei sitten tarvitse vastuslankoja lämppärinnsuulakkeisiin.....

Ja voi todellakin olla niin, että nuo vastukset ovat pohjoisen paketilla varustetuissa autoissa. Oma F25 ainakin sisältää tuon "cold climate" version.
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

En mielelläni ota ollenkaan nokivasaraa. Kilsoja ei tule paljoa, mutta tarjontaa manuaalilootalla olevaan bensa F11:een ei oikein ole. Tuo nykyinen on ollut myynnissä, mutta ei sitäkään viitsi ihan ilmaiseksi antaa. Suoralla kaupalla kun menisikin, niin lähtisin hakemaan Saksasta mieleisen.

Webasto on toki ratkaisu kylmään vaikka onkin ihan hölmöläisten hommaa polttaa tankista ainetta sylinterien ulkopuolella silloinkin kun moottori on käynnissä. Esilämmityksessä ymmärrän tämän jos ei ole sähköä lähettyvillä.

Siksi tätä kyselen, kun en ole löytänyt mistään vastausta missä tapauksessa lämppärissä vastus on ja milloin ei.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

moniveto kirjoitti:Tuo nykyinen on ollut myynnissä, mutta ei sitäkään viitsi ihan ilmaiseksi antaa. Suoralla kaupalla kun menisikin, niin lähtisin hakemaan Saksasta mieleisen.
OT, mutta eikö se ole kohta sama vaihtaa uusi F11 Suomessa? Saisi ainakin juuri sellaisen kuin haluaa. Tuo sun vaihdokki on vielä sen verran uusi että siitä pitäisi saada vielä kunnon hyvitys. Kuten Antinontoxic huomasi aiemmin, niin melko pitkään saa tuon hintaluokan autoa myydä Suomessa.
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

///Marko kirjoitti:
moniveto kirjoitti:Tuo nykyinen on ollut myynnissä, mutta ei sitäkään viitsi ihan ilmaiseksi antaa. Suoralla kaupalla kun menisikin, niin lähtisin hakemaan Saksasta mieleisen.
OT, mutta eikö se ole kohta sama vaihtaa uusi F11 Suomessa? Saisi ainakin juuri sellaisen kuin haluaa. Tuo sun vaihdokki on vielä sen verran uusi että siitä pitäisi saada vielä kunnon hyvitys. Kuten Antinontoxic huomasi aiemmin, niin melko pitkään saa tuon hintaluokan autoa myydä Suomessa.
No ei kannata kun ei siitä hyvitetä mitään. Hyvityshinnat lasketaan toppahousuvarusteisen mukaan ja tästä oli näppärästi sulanut 11kk 60% "uuden" hinnasta. Tämä siis laskennallisesta hinnasta minkä olisi uutena maksanut. Ajan mieluummin itse kuin alan polkuhintaan antamaan vaihdossa ylihintaiseen uuteen F11:een. Verotus pitää kyllä huolen, että en osta Suomesta uutta autoa. :dumb:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Eikös tuo lämmityskanavassa oleva PTC-vastus ole kuitenkin ainakin kaikissa dieseleissä vakiona. Siis auton alkuperäisestä markkina-alueesta riippumatta?

Minulla on ollut kolme diesel-bemaria ja kunhan termarit on kunnossa, niin kaikissa on riittänyt lämpöä yli 30 asteen pakkasillakin. Tuolla E90:llä ajelin pitempää matkaa toissa talvena pakkasen huidellessa -30 ja -34 välillä ja lämpöä riitti siihen malliin, että varpaat hikosivat.

Jos 530d:ssä ei riitä lämpöä, niin kyllä minä ensimmäisenä epäilisin termarivikaa. Näissä bemarin dieseleissähän nuo kuulostaa olevan kulutustavaraa, eli voivat olla jo parinkin vuoden ikäisessä vaihtokunnossa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Itselläni myös E91 330d kuluneilla termareilla ei lämmennyt kunnolla 15 min työmatkalla 30 asteen pakkasilla. Uusilla termareilla ei mitään ongelmaa, lämpöä riittää. Varsinkin kun pistää kojelaudasta pikku kytkimen punaselle tuuletusritilöiden luota. Jos oikein ymmärsin, se on lämmitysvastuksen säätö. Kesällä kannattaa ottaa pois muuten, pitkään ihmettelin kun autossa hiki vaikka ilmastointi 16 celsiusta :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Juu tosiaan termarivika siinä omassanikin on voinut olla. Eihän näistä tiedä kun lämpömittaria ole. Olenkin aina kritisoinut miksi lämpömittari puuttuu uusista. Olisi paljon helpompi reagoida heti, kun jotain epänormaalia tapahtuu lämmöissä puoleen tai toiseen.

Mitähän se kytkin tekee bensakoneisissa joissa ei sitä vastusta ole ollenkaan. Kyllä se jotain vaikuttaa, mutta toiminta on jäänyt vähän hämäräksi. :)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Sillä rullalla ohjataan sitä millasta ilmaa sisään työnnetään. Tekee saman niin bensassa kuin dieselissäkin ja vastukset ei liity tähän mitenkään. Kun rulla on aivan siitä punaisen merkin vieressä eli täysillä työntää puhallin useita asteita lämpimämpää ilmaa sisään kuin mitä muissa asennoissa. Samaten kun rulla on käänetty aivan sinisen täplän luo tulee sisään monta astetta raaempaa ilmaa kuin muilla asennoilla.

Itsella talvella rulla punaisella ja täysillä. Autossa PTC-vastukset. Auto oli viimetalvenakin todella todella lämmin ja ikkunat pysy aina huuruttomina ja jos ne oli jäässä niin sulivat tosi äkkiä. En tarvinnut mitään typeriä webastoja, en vaikka ajoin pääasiassa pätkäajoa. Aina oli lämmin. Säteilylämmitintä käytin joskus. Paljon lämnpimämpi auto kuin jotkut uudet pakastearkkuun verrattavat bensa- ja dieselemoottoriset volkkarit. Auto 320dA xDrive E91 LCI 2011.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ok, hyvä tietää!
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Eiköhän sen rullan toiminta ole selitetty käyttöohjekirjassakin. Sillä ohjataan sekoitusläppää, joka ohjaa kojelaudan suuttimien ilman raakana ilmastoinnin höyrystimen läpi (ääri sininen) tai sekoitettuna lämmityskennon läpi (punainen pää). Dieseleiden sähkövastuksen toiminnasta voi lukea TIS:stä (64 01 04090).
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Kertokaapas nyt siis tiivistetysti uudelle keltanokalle, tulisiko minun odottaa Saksasta saapuvan E87 120d vm 08:ssa olevan myös tuo sähkövastus lämmityslaitteessa? Mietiskelen tässä nimittäin Defan lohkolämmittimen hankintaa ja aika aiheellinen kysymys tämä.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

ollibeib kirjoitti:Kertokaapas nyt siis tiivistetysti uudelle keltanokalle, tulisiko minun odottaa Saksasta saapuvan E87 120d vm 08:ssa olevan myös tuo sähkövastus lämmityslaitteessa? Mietiskelen tässä nimittäin Defan lohkolämmittimen hankintaa ja aika aiheellinen kysymys tämä.
Minusta siellä on se PTC-elementti, mutta kyllä minä silti tuon Defan moottorilämmittimen (tämähän on siis öljypohjaan tuleva säteilylämmitin) laittaisin, koska eihän tuo PTC-vastus moottoria lämmitä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Jep, mutta tämä ratkoo ongelman siitä että jos lämpöä riittää talvella kylmäkäynnistyksissä niin etten jäädy 20 asteen pakkasilla ohjaamoon, niin en lähde mitään webastoa tai eberiä hommailemaan, vaan minulle riittää juurikin tuo Defan säteilylämmitin. :) Kiitos tiedosta!
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

ollibeib kirjoitti:Jep, mutta tämä ratkoo ongelman siitä että jos lämpöä riittää talvella kylmäkäynnistyksissä niin etten jäädy 20 asteen pakkasilla ohjaamoon, niin en lähde mitään webastoa tai eberiä hommailemaan, vaan minulle riittää juurikin tuo Defan säteilylämmitin. :) Kiitos tiedosta!
No ei se heti kylmiltään ala lämmintä puskemaan, vaatii muutaman kilometrin ajoa ja kunnossa olevat termarit kuitenkin. Ei siis mitenkään vertailukelpoinen lisälämmittimille (webasto tai eber). Tokihan Defan jatkeeksi saa myös sisälämppärin aika paljon halvemmalla.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

...pakko tulla tilittämään tänne kun meinasin naurahtaa ääneen Autokeskus Konalassa BMW Servicellä:
"Mihis hintaan ja millon saisitte Defan säteilylämmittimen ja haarotussarjan asennettua tähän autoon? Sisälämmitin mulla on jo valmiiksi."
"Katsotaas...*2min näppäimistön takomista* 680€. Kolmen viikon päästä ehtis. Laitetaanko?"

Vertailuna esim motonetistä kuluttajahintaan osat tohon maksaa alle 200€, Defan nettisivujen ohjeiden mukaan työ alle 2h.

En jättänyt heille tehtäväksi. :blush:
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

ollibeib kirjoitti:
"Katsotaas...*2min näppäimistön takomista* 680€. Kolmen viikon päästä ehtis. Laitetaanko?"

Vertailuna esim motonetistä kuluttajahintaan osat tohon maksaa alle 200€, Defan nettisivujen ohjeiden mukaan työ alle 2h.
Saman summan sain kun itse kyselin 4 vuotta sitten. Aika heikko tarjous... Työkaveri asennutti samat osat eli säteilijän ja haaran ad-varaosaliikkeestä asennettuna 250 euroa. Auto on 530xdA. Ei kestänyt lähellekään 2 tuntia....

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Mtyy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 16 Loka 2012, 22:00
Paikkakunta: Oulu

Itsellä hieman negatiivisia kokemuksia nimenomaan tuosta öljypohjan säteilylämmittimestä. Omalla kohdalla kyseessä oli CR-V, jonka öljyjä lämmitin (tai siis yritin lämmittää) pakkasilla oikeasti pitkääään ja aina käynnistettäessä meinasi itku tulla, sen verran pahalta se kuullosti. Ainakaan täällä Oulun korkeudella säteilijällä ei tee tuon taivaallista.

Luovutin ja kävin ostamassa Eberin, asensin itse viikonlopussa, eikä siinä ollut oikeastaan mitään ihmeempää. Nyt lämpiää sähköverkosta riippumattomana, myös ajon aikana. Jatkossa aion lämmittää autoani vastaavalla tavalla aina merkin tai mallin vaihtuessa. Elämäni paras 800€ sijoitus :thup:
http://www.OptimoiAutosi.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Oulussa: http://www.nanitech.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin