Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 625
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 05 Helmi 2018, 08:40

Mistähän se musta möhnä sinne moottorin sisäpintoihin kerääntyy jopa bensiini moottoreissa? Esilämmittämätön moottori laitetaan ensin käyntiin. Auton popotellessa tyhjäkäynnillä raaputellaan ja putsaillaan auto lumista ja jäisistä ikkunoista. Kylmällä koneella tyhjäkäyntiä 2-4min,kenties. Tuohon sitten lisäksi nykyautojen piiiitkät öljynvaihto välit.

Kyllä minä lähden mielummin liikkeelle autolla,jossa sisätilat on lämmitetty ja moottorin lämmöt vähintään plussan puolella. Jopa kymmeniä asteita riippuen lämmitimestä. Eli käytännössä liikkeelle aina ilman joutokäyntiä.

Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Patomursu » 05 Helmi 2018, 13:33

salmol kirjoitti:
04 Helmi 2018, 21:37
traveller kirjoitti:
04 Helmi 2018, 21:23
Mulla on se Defan paistinpannu öljypohjan kyljessä ja pieni sisälämppäri hanskalokeron alla. Vaatiihan se letkulämppäriin verrattuna selvästi pidemmän lämmitysajan ennen kuin vaikuttaa oleellisesti moottoriin, mutta aamulla reilun parin tunnin lämmityksellä öljy oli +18 ja jäähdytysneste +6 astetta, kun ulkolämpötila autokatoksessa oli -10 astetta. Uskoisin, että moottori tykkää, kun öljyt ovat edes vähän lämpimämmät startatessa, ainakin sitten kovemmilla pakkasilla. Minkään nykyöljynkään viskositeetti ei nimittäin riitä optimaaliseen voiteluun jossain -30 asteen kylmästartissa. Todellinen hyöty saattaa toki realisoitua vasta seuraavalle omistajalle, mutta onhan se aina mukavampaa istua valmiiksi lämmitettyyn autoon ja heittää talvitakki takapenkille.
Onko tuosta ihan tutkittua tulosta olemassa, että minkä verran tuo kylmästartti nyt männänrenkaita kuluttaa? Itse en usko että nykykoneet nykyöljyillä kuluu yhtään mihinkään vaikkei lämmittäisikään.

Tänään tein lähtöä mökiltä ja oli -12c, laitoin auton käyntiin, penkinlämmitin ja ratinlämmitin päälle ja kun olin mökin ja vajan ovet lukinnut, niin ajoon. Ihan lämmin oli auto, eikä minkään sortin lämmitintä missään ja hyvin lähti vaikka oli perjantaista asti ollut ja yöllä yli -20c pakkasta. Eli minun mielestäni erillistä lämmitystä ei tarvita mekaniikan, elektroniikan eikä ihmisen takia.
Silti käytät penkinlämmitintä ja ratinlämmitintä?
Vai eikö ne olekkaan erillistä lämmittämistä?
Kuva

tom55
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
Auto: F11 Touring 520d Xdrive

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja tom55 » 22 Helmi 2018, 19:56

Minulla on säteilylämmitin sekä taukolämmitin F11 -dieselissä. Pidin yli 20 asteen pakkasella säteilylämmitintä päällä lähes kuusi tuntia ja öljyn lämpö oli sen jälkeen 4 astetta eli ei kovin lämmintä ja veden lämpö näytti miinus kuutta. Onko kokemusta taukolämmittimen muutoksesta, että se lämmittäisi myös moottoria. Jostain luin, että jotkut anturit antaa väärää tietoa ja moottorin käynnistymisessä olisi ongelmia sen jäkeen. Onko tämä vai urbaani legenda vai?

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1110
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 23 Helmi 2018, 08:23

tom55 kirjoitti:
22 Helmi 2018, 19:56
Onko kokemusta taukolämmittimen muutoksesta, että se lämmittäisi myös moottoria. Jostain luin, että jotkut anturit antaa väärää tietoa ja moottorin käynnistymisessä olisi ongelmia sen jäkeen. Onko tämä vai urbaani legenda vai?
Kolme talvea toiminut F10:ssä moitteetta; eli oikein tehtynä ei ongelmia. Ja sama homma oli 4 talvea kahdessa F25:ssa aiemmin

Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1082
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Böntti » 02 Maalis 2018, 06:49

Nyt on EU6-moottoriseen autoon tehty hieman temppuja ja ainakin toistaiseksi jälkiasennettu webasto on toiminut ilman moottorin vikavaloa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja wsaarja » 02 Maalis 2018, 07:15

tom55 kirjoitti:
22 Helmi 2018, 19:56
Minulla on säteilylämmitin sekä taukolämmitin F11 -dieselissä. Pidin yli 20 asteen pakkasella säteilylämmitintä päällä lähes kuusi tuntia ja öljyn lämpö oli sen jälkeen 4 astetta eli ei kovin lämmintä ja veden lämpö näytti miinus kuutta.

Mulla F20 ja -20C. 2h säteilylämmitin jonka jälkeen vesi -1C ja öljy +2.
Loppuukohan tuo säteilylämmittimen hyöty tuon 2h jälkeen, jos 6h jälkeen ihan samat lukemat?

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 625
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 02 Maalis 2018, 10:10

wsaarja kirjoitti:
02 Maalis 2018, 07:15
Mulla F20 ja -20C. 2h säteilylämmitin jonka jälkeen vesi -1C ja öljy +2.
Loppuukohan tuo säteilylämmittimen hyöty tuon 2h jälkeen, jos 6h jälkeen ihan samat lukemat?
Tilanne on sama,kuin yrittää lämmittää isoa omakotitaloa vain sillä pelkällä olohuoneen patterilla. Tehot ei riitä,kuin tiettyyn rajaan asti.

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1110
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 02 Maalis 2018, 10:36

Heguli31 kirjoitti:
02 Maalis 2018, 10:10
wsaarja kirjoitti:
02 Maalis 2018, 07:15
Mulla F20 ja -20C. 2h säteilylämmitin jonka jälkeen vesi -1C ja öljy +2.
Loppuukohan tuo säteilylämmittimen hyöty tuon 2h jälkeen, jos 6h jälkeen ihan samat lukemat?
Tilanne on sama,kuin yrittää lämmittää isoa omakotitaloa vain sillä pelkällä olohuoneen patterilla. Tehot ei riitä,kuin tiettyyn rajaan asti.
Precis! Ja liekki lämmittää aina tehokkaammin. Nunnauuni talossa ja Webasto autossa

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 791
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 02 Maalis 2018, 10:42

Heguli31 kirjoitti:
02 Maalis 2018, 10:10
wsaarja kirjoitti:
02 Maalis 2018, 07:15
Mulla F20 ja -20C. 2h säteilylämmitin jonka jälkeen vesi -1C ja öljy +2.
Loppuukohan tuo säteilylämmittimen hyöty tuon 2h jälkeen, jos 6h jälkeen ihan samat lukemat?
Tilanne on sama,kuin yrittää lämmittää isoa omakotitaloa vain sillä pelkällä olohuoneen patterilla. Tehot ei riitä,kuin tiettyyn rajaan asti.
..Talossa jonka olohuoneen isot ikkunat on poissa paikaltaan ja suuri osa patterin tuottamasta lämmöstä menee suoraan harakoille.

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1110
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 02 Maalis 2018, 10:51

Wonderi kirjoitti:
02 Maalis 2018, 10:42
Heguli31 kirjoitti:
02 Maalis 2018, 10:10
wsaarja kirjoitti:
02 Maalis 2018, 07:15
Mulla F20 ja -20C. 2h säteilylämmitin jonka jälkeen vesi -1C ja öljy +2.
Loppuukohan tuo säteilylämmittimen hyöty tuon 2h jälkeen, jos 6h jälkeen ihan samat lukemat?
Tilanne on sama,kuin yrittää lämmittää isoa omakotitaloa vain sillä pelkällä olohuoneen patterilla. Tehot ei riitä,kuin tiettyyn rajaan asti.
..Talossa jonka olohuoneen isot ikkunat on poissa paikaltaan ja suuri osa patterin tuottamasta lämmöstä menee suoraan harakoille.
ja patteri on talon peruslaatan alla kapillaarinestosepeliä vasten lmmittämässä enimmäkseen ulkoilmaa.....

tom55
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
Auto: F11 Touring 520d Xdrive

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja tom55 » 02 Maalis 2018, 15:19

Nyt lämpiää pakkasellakin. Asennettiin rele, joka aukaisee moottorille menevän venttiilin ja nyt lämpiää moottori ja sisätilat. Bemari huolto kertoi kerran, että pitää asentaa toinen Webasto, jotta saa moottorinkin lämpiämääm. Nyt pääsi satasen kustannuksella. Testasin sen verran, että viidessä minuutissa öljyn lämpö nousi 39 asteesta 60 asteeseen ja vesikin 50 asteeseen. Eikä tullut vikakoodia ainakaan näissä lämpötiloissa.

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1110
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 02 Maalis 2018, 17:46

tom55 kirjoitti:
02 Maalis 2018, 15:19
Bemari huolto kertoi kerran, että pitää asentaa toinen Webasto, jotta saa moottorinkin lämpiämääm.
¨

Aikamoista...... Oikein marmorillako tuollaista edes kehtasivat suustaan päästää?

BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja BMW e90 » 02 Maalis 2018, 18:02

Itselle tulossa g31 jossa alkuperäinen wepasto eli winter paketti nimellä. Mulle taas kerrottiin kun kysyin että saako sen lämmittämään myös moottoria niin kuulemma suuri työ, joutuu vaihtaa vesiletkuja ynnä muuta. Eli kallis ja suuritöinen remontti. Mitenkä tämä nyt oikeasti sitten menee että saisi lämmittämään myös moottrinkin?

tom55
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
Auto: F11 Touring 520d Xdrive

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja tom55 » 02 Maalis 2018, 18:33

Kalajokilaaksossa ainakin Erkkilän Korjaamo Ylivieskassa tekee muutostöitä ja jos G 31:ssa on samanlainen järjestelmä, niin ei ole iso asia. Ei tarvinnut letkuihin tehdä muutoksia. Suurin työ oli kaivaa Webasto esille vasemman etulokarin alta ja poistella suojat.

Bayerische
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Huhti 2018, 02:13

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Bayerische » 29 Huhti 2018, 02:27

Olen tekemässä kauppaa uudesta 320i:stä (bensa). Myyjäliike tarjoaa siihen kylkeen säteilylämmitintä, josta en omaa kokemusta. Onko lohkolämppariä edes saatavilla, ja jos, niin mitkä on vaihtoehtojen erot?

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 29 Huhti 2018, 08:33

Perinteisiä lohkolämmittimiä ei nykyään juurikaan ole, yleisimmät on säteily- ja letkulämmitin. Kannattaa kysyä saako siihen letkulämppäriä, on selkeästi parempi kun säteilylämmitin, vielä jos siihen laittaa kiertovesipumpun niin tehokkuus kasvaa kertaheitolla.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 586
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 29 Huhti 2018, 08:45

^^^jos nyt jonkun ylipääntänsä saa, niin letkulämmittinen pumpulla varmasti. Senhän saa mihin vaan josta vesiletkua löytyy.

Vastaa Viestiin