Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
jopukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Marras 2018, 19:49
Auto: 320d xDrive GT 2016

Kävin tätä viestiketjua läpi; tietoa yllinkyllin ja nyt on pää pyörällä. Ostin juuri Ruotsi-auton 320d xDrive GT 2016 ilman mitään ylimääräisiä lämmityksiä.. Ja talvi on tulossa. Pääasiassa ajan lyhyttä työmatkaa, 10 min / suunta, mikä täytyy ottaa huomioon lisälämmitystä hankittaessa. Volvon kanssa vakioarvot olivat keskinopeus 34 km/h ja 8,4 l/100km.
-Tärkein varmistava kysymys: eikö polttoainelämmitin todellakaan saa esilämmittää moottoria?
-hankinko säteilijän, letkulämmityksen pumpulla vai polttoainelämmittimen?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jos sähköä on tarjolla, niin tuolla ajoprofiililla meikäläisen ääni kombolle, jossa on pumpullinen letkulämppäri, sisäpöhötin ja akkulaturi. Kummoisesti ei meinaan tartte webastoida, että se vajaa 20min veto ei kylmän kulman akkua tarpeeksi lataa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44
Auto: -14 F34 320d GT xDrive M-Sport

Itselläni saman kaltainen tilanne, kuin jopukalla. Mietinnässä TT-Thermon lämmitin ja sisähaara kaveriksi. Autona 2014 vuoden 320xd GT, jonka papereissa lukee päästöluokkana euro 6. Luulin, että tuon ikäiset ovat vielä euro 5 luokan autoja, joten mahtaako tuo aiheuttaa ongelmia lämmittimen valinnan suhteen?
Asroc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2018, 22:14

Hei, BMW X3 2 litran diesel Euro6 2014 rantautui kesällä Ruotsista ilman lämmityshilppeitä. Asentelin siihen muutama viikko sitten lohkon sisään ylävesiputken liitoksesta menevän Calix RE808 vastuksen. Sitä voi hyvällä omalla tunnolla kutsua lohkolämmittimeksi. Muutama viikko käytetty, ei vikavaloja. Siinä hyvä vaihtoehto jos vaan autoon käy. Kaverin pikkubemariin kun sitä mallailtiin niin näytti vähän siltä että letkuyhteen vieressä oleva laturi ois käytännössä estänyt asennuksen kun se vähän tilaa letkun vierestä vaatii. Mukavaa näpertelyä...
Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44
Auto: -14 F34 320d GT xDrive M-Sport

Päädyin Calixin letkulämmittimeen ja sisähaaraan. Calixin sivut suositteli tuota lämmitintä ilman kiertopumppua, joten sitä ei laitettu. Ekan lämmityksen jälkeen ainakin tuntuis toimivan ihan OK, eikä herjannut mitään. Aika ja kokemus näyttää sitten paremmin.
Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44
Auto: -14 F34 320d GT xDrive M-Sport

Sunnuntaina kerkesi testailemaan lämmitystä vähän enemmän. Ulkolämpötila pyöri siinä -22c ja -24c välillä, auto oli noin 2.5h piuhan päässä. Lämpökameran mukaan kone ainakin jotenkin lämpenee, putket kuumimmilta kohdilta +27c. Käynnistyksen jälkeen salavalikosta katsottuna jäähdytysneste +8c ja öljy -2c. Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin, mutta tällä mennään nyt.

Moottorina siis N47D20C ja lämmitin Calix CVH (16mm) letkulämmitin.

IMG-20190127-WA0004.jpg
IMG-20190127-WA0004.jpg (64.03 KiB) Katsottu 16490 kertaa
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Nyt tuli kunnon faktaa eikä mutua, loistavaa :)
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Furior kirjoitti: 30 Tammi 2019, 16:57 Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin
Perustuu mihin?
Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44
Auto: -14 F34 320d GT xDrive M-Sport

Heguli31 kirjoitti: 30 Tammi 2019, 19:52
Furior kirjoitti: 30 Tammi 2019, 16:57 Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin
Perustuu mihin?
Ei ollut siis mikään väittämä, vaan mietintä. Ajattelin, että jos neste kiertäisi tasaisemmin/paremmin, niin moottori lämpenisi paremmin ja lämpö johtuisi myös öljypohjaan paremmin.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

En meinannutkaan,että se olisi "väittämä". Ihmettelin vaan mihin tuo perustuisi. Itse aikoinaan ratkaisin öljyn lämmityksen säteily lämmittäjällä. Toinen lämmitin oli lohkossa ja toinen "pannu" öljypohjan kupeessa. Tuli silloisella M-sarjalaisella ajeltua ympäri vuoden ja halusin varmistaa S-sarjan moottoriin maksimi voitelun heti startista.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Epäilemättä lämpöä tulee moottoriin. Eri asia on kuinka paljon hyötyä siitä on.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Asroc kirjoitti: 05 Joulu 2018, 06:20 Hei, BMW X3 2 litran diesel Euro6 2014 rantautui kesällä Ruotsista ilman lämmityshilppeitä. Asentelin siihen muutama viikko sitten lohkon sisään ylävesiputken liitoksesta menevän Calix RE808 vastuksen. Sitä voi hyvällä omalla tunnolla kutsua lohkolämmittimeksi. Muutama viikko käytetty, ei vikavaloja. Siinä hyvä vaihtoehto jos vaan autoon käy. Kaverin pikkubemariin kun sitä mallailtiin niin näytti vähän siltä että letkuyhteen vieressä oleva laturi ois käytännössä estänyt asennuksen kun se vähän tilaa letkun vierestä vaatii. Mukavaa näpertelyä...
Itsellä olisi suunnitelmiassa kans asentaa tuo RE808 omaan F31:een B47 koneella. Tuonhan ei pitäisi myöskään vikavaloja aiheutella?

Millaisia kokemuksia asennuksesta? Ohjeessa lukee, että tyhjennä jäähdytysjärjestelmä. Eikai sitä kokonaan tarvi tyhjentää? Mistä se muuten kannattaa tyhjätä? Mitenkäs tuon ilmauksen kanssa sitten - onkohan siinä ongelmia tiedossa vai löytyykö jostain ilmausruuvit helposti?
re808.JPG
re808.JPG (208.7 KiB) Katsottu 14815 kertaa
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

wsaarja kirjoitti: 31 Touko 2019, 12:03
Asroc kirjoitti: 05 Joulu 2018, 06:20 Hei, BMW X3 2 litran diesel Euro6 2014 rantautui kesällä Ruotsista ilman lämmityshilppeitä. Asentelin siihen muutama viikko sitten lohkon sisään ylävesiputken liitoksesta menevän Calix RE808 vastuksen. Sitä voi hyvällä omalla tunnolla kutsua lohkolämmittimeksi. Muutama viikko käytetty, ei vikavaloja. Siinä hyvä vaihtoehto jos vaan autoon käy. Kaverin pikkubemariin kun sitä mallailtiin niin näytti vähän siltä että letkuyhteen vieressä oleva laturi ois käytännössä estänyt asennuksen kun se vähän tilaa letkun vierestä vaatii. Mukavaa näpertelyä...
Itsellä olisi suunnitelmiassa kans asentaa tuo RE808 omaan F31:een B47 koneella. Tuonhan ei pitäisi myöskään vikavaloja aiheutella?

Millaisia kokemuksia asennuksesta? Ohjeessa lukee, että tyhjennä jäähdytysjärjestelmä. Eikai sitä kokonaan tarvi tyhjentää? Mistä se muuten kannattaa tyhjätä? Mitenkäs tuon ilmauksen kanssa sitten - onkohan siinä ongelmia tiedossa vai löytyykö jostain ilmausruuvit helposti?

re808.JPG

Edittiä: innoistuin googlailemaan niin sieltähän niitä vastauksia löytyikin. Mielenkiintoinen tuo ilmausrutiini..

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31- ... 1VnYQffTiC
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31- ... 1VnYPcP3MT
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

118d B47 koneeseen laitoin tuon RE808 elementin. Nesteet laskin pois jäähdyttimen alavesiletkun kautta. Ilmauksen tein kuten moneen muuhunkin moottoriin, nesteet sisälle, kone käyntiin, nestettä lisää ja korkit kiinni. Kone kuumaksi tyhjäkäynnillä, sammutus ja hetken kuluttua nestepinnan tarkastus ja mahdollisesti lisäys. Sen jälkeen ajoon. Ilmauksessa kannattaa pitää järjestelmän korkit kiinni että järjestelmään muodostuu paine nesteiden lämmetessä, se edesauttaa ilman poistumista ja vähentää ilmataskujen jäämistä. Joskus on joutunut tekemään enemmän rituaaleja mutta 99% moottoreista on ilmaantunut em tavalla.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Laskitko kaikki nesteet pois? Mitä litkua laitoit tilalle?
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Sen verran pois mitä sieltä tuli alavesiletkun kautta. Nesteeksi Motonetista Glysantin "BASF" G48 ja puolet tislattua vettä sekaan.
Popp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 21 Tammi 2019, 19:14

Harkitsen Webastoa F32:een, onko etelässä luotettavaa asentajaa? Uudenmaan autovarustelua oli ainakin kehuttu. Toimiiko webaston kännykkäappi?
2014 420d F32 Glacier silber
2020 X5 G05 xDrive45e Phytonic blue (tilattu)
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Uudenmaan autovarustelu taitaa olla suomen suurin weba asentaja. Minulle laittoivat aikanaan F10:een ja ihan hyvin onnistui. Alussa oli kuitenkin pieniä ongelmia, jotka selkeästi yrittivät aluksi ratkaista niin, että oma puhelinnumero meni mustalle listalle. Ainakin heti vastattiin kun soitin toisesta numerosta tai laitoin numeron piiloon. Kun meni paikalle, korjaus oli nopeaa ja ystävällistä
mholappa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Loka 2019, 07:05

tom55 kirjoitti: 02 Maalis 2018, 15:19 Nyt lämpiää pakkasellakin. Asennettiin rele, joka aukaisee moottorille menevän venttiilin ja nyt lämpiää moottori ja sisätilat. Bemari huolto kertoi kerran, että pitää asentaa toinen Webasto, jotta saa moottorinkin lämpiämääm. Nyt pääsi satasen kustannuksella. Testasin sen verran, että viidessä minuutissa öljyn lämpö nousi 39 asteesta 60 asteeseen ja vesikin 50 asteeseen. Eikä tullut vikakoodia ainakaan näissä lämpötiloissa.
Ostin kesällä vuoden 2012 520d:n (jakoremppa onneksi jo tehty ;-)). Kun tosiaan tuo tehtaan webasto alkaa lämmittämään moottoria vasta kun sisätilat ovat lämmenneet, se ei oikein Suomen pakkasille sovellu (jos ei halua tehdä kylmäkäynnistyksiä). Siksi ajatuksena tehdä tuo "vastusmodaus" liikkeessä, joka näitä on tehnyt paljon. Hinta 25 eur vastus + n. tunnin työt eli noin 100 eur yhteensä.

Millaisia kokemuksia tästä on eri pakkasilla? Moottori tuskin voi lämmetä liikaa, mutta riittääkö lämpöä sitten sisätiloihin? Tuota lämmitysaikaa ei ilmeisesti voi säätää näytön kautta, vaan se on aina 30 min? Ja onko viimeiseksi voimaan jätetyllä sisälämpötilan pyynnillä (asetuksella nupista) merkitystä tuohon webaston toimintaan?

Ymmärtääkseni webasto käynnistyy aina automaattisesti, jos auto on käynnissä, ja moottori "liian" kylmä? Tämä on ainakin Volvon Ardicissa ollut karstoittumisongelma, mutta ei ilmeisesti Bemarissa? Volvossa automaattikäynnistyksen sai ohjelmoitua pois, ja käynnisti sitten itse tarpeen mukaan manuaalisesti, kun ajomatka oli "riittävän" pitkä webaston kunnolliselle lämpenemiselle. Mutta BMW:ssä webaston saa pakotettua manuaalisesti käyntiin vain silloin kun auto on sammutettu?

Kuulemma akkuakin ladataan Bemarissa vain "jarrutusenergialla", eli kun auto käy vapaalla tai painetaan jarrua? Ja tämänkin saa muutettua jatkuvaan lataukseen softaamisella, taidan teettää samalla kertaa vastusmodauksen kanssa. Start/stop -automatiikan disabloinnista en viitsi maksaa, sen kun voi aina samalla sormella laittaa offille kun käynnistää auton.

Kiitos kommenteista!
Lippe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Loka 2019, 21:01

Onko kenelläkään kokemusta defan säteilylämmittimestä yhdistelmälle 330d n57 xdrive e91. Tälle yhdistelmälle merkitty oma defan malli. Lämmittääkö hyvin. Onko hankala asentaa itse. Asennusaika ohjeessa oli 1h. Lämpösäteilijä näyttäisi tulevan lohkoon kiinni, jos hahmotin paikan asennuskuvasta oikein. Siinä taisi olla kiilahihnan remmi samalla tasolla. .... lämpimäkseni tässä kyselen. Elementti jo kotona mutta pitää käydä vaihtamassa, kun olivat lähettäneet M57 :n xdrive version.

Edit: taas pientä epävarmuutta. Ohjeessa luki 330d xdrive manual..... itellä automaatti... kuulostaa epätodelliselta että vaihteisto vaikuttais vielä....ei kyllä defan sivuilla ollu manuaali automaattin erittelyä...hmm

EDIT: Niin vain kävi , ettei Defa;n säteilylämmitin sopinnut autooni. Kiinnitysmutterin paikka lohkossa oli valettetu umpeen.
e91,3.0xda,2010
Vastaa Viestiin