Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

speedy64 kirjoitti:Ok. Onko kellään tiedossa missä hoituu pääkaupunkiseudulla modifiointi ja mitä se sisältää ja vaatii?
Muutos vaatii yhden T-haara kappaleen lämmitysletkujen väliin, jolloin jäähdytinneste pääsee kiertämään myös moottorin läpi.

Kokeileppa tämmöistä firmaa kuin Finnklima Vantaalla.
speedy64
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 04:00

Ok, kiitos.. :thuup:
mikkod
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 09 Syys 2012, 10:35
Auto: Porsche Cayenne e-hybrid
BMW G30 530e ///M-Sport
Paikkakunta: Helsinki

Moro,

Mulla asennettiin Webasto (jälkkäri), ja ongelmia on ollut. Lämmitys / viilennys ei toimi kunnolla yms. Tähän löytyi selkeä "vika". KAHA oli ohjeistanut asentajaa asentamaan tuon vanhan korisen (E83) ohjeen mukaan, ja eihän se voi toimia. Nyt menossa pajalle perjantaina, ja asennus tehdään uusien ohjeiden mukaan.

Esim. jos ei ole valoja ilmastoinnin panelissa päällä -> läpät ei toimi ollenkaan :D

Edit: Nyt toimii :love:
Daily BMW 530e ///M-sport Alpinweiß mit 19"
Daily BMW 535i ///Non-sport Havanna mit 21"
Avatar
JayJay-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
Auto: Autoton..
Paikkakunta: jyväskylä

Ostin autooni defan asennussarjan ja nyt tarvisin neuvoja mistä vetää sisäpistokkeelle johto? Autoni on f10 520d.
i smell diesel
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Tervehdys!

Onkohan kellään kokemuksia tuosta Calixin letkulämppäristä F31 316d:ssä?
Defa tarjoaa tuohon moottoriin vain säteilylämppäriä ja siihen ei kyllä viitsi rahoja tuhlata, Calix sen sijaan tarjoaa letkulämppäriä tuohon mikä olisi parempi vaihtoehto, mikäli se vain pelaa ilman mahdollisia ongelmia?
Nipademu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
Auto: BMW 520dA F11 2011
Paikkakunta: Ylä-Savo

314da kirjoitti:Tervehdys!

Onkohan kellään kokemuksia tuosta Calixin letkulämppäristä F31 316d:ssä?
Defa tarjoaa tuohon moottoriin vain säteilylämppäriä ja siihen ei kyllä viitsi rahoja tuhlata, Calix sen sijaan tarjoaa letkulämppäriä tuohon mikä olisi parempi vaihtoehto, mikäli se vain pelaa ilman mahdollisia ongelmia?
Näkyyvät tarjoavan vastaavaa letkulämmitintä myös 520dA F1x:n. Hyvä Ruotsi, paljon ne on meitä Suomalaisia edellä :) Mielellään kuulisin itsekin kokemuksia tuosta Calixista sekä mahdollisesti myös hintaa, jos joku on asennuttanut.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

mikkod kirjoitti:Moro,

Mulla asennettiin Webasto (jälkkäri), ja ongelmia on ollut. Lämmitys / viilennys ei toimi kunnolla yms. Tähän löytyi selkeä "vika". KAHA oli ohjeistanut asentajaa asentamaan tuon vanhan korisen (E83) ohjeen mukaan, ja eihän se voi toimia. Nyt menossa pajalle perjantaina, ja asennus tehdään uusien ohjeiden mukaan.

Esim. jos ei ole valoja ilmastoinnin panelissa päällä -> läpät ei toimi ollenkaan :D

Edit: Nyt toimii :love:
Tuleeko sulle siis nyt valot lämpösäätimiin, kun webasto on päällä? Minun F10:ssä ei tule valoja ja asennus tehty marraskuussa 2012, ja jotain häiriötä on ollut läppien kanssa (mm vikakoodeja). Pitäisiköhän kysellä asiasta, kun takuu on vielä voimassa.
Nipademu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
Auto: BMW 520dA F11 2011
Paikkakunta: Ylä-Savo

LIsävalaistusta hieman omaan lämmitinpähkäilyyn:

Eberin asennuksessa vaaditaan normaalia "järeämmät" kamat asennuksessa, joten asennettuna kauko-ohjaimen kera 2900€
Calixin letkulämmitintä ei suositella, koska auto ei silloin ymmärrä hehkuttaa pakkasella.
Säteilylämmitin vaikuttaa ainoalta vaihtoehdolta, mutta varastoon niitä saadaan vasta viikolla 51.

Ei siis ole mitään kiirettä tehdä päätöstä. Joutaa kiertelemään vaikka autokauppoja :w00t:
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Mulla asennetaan 27.08 Defa säteilylämmitin ,Defa akkulaturi ,sisätilan lämmitin sekä Webasto kauko-ohjauksella eli Webcontrol,jota ohjataan älypuhelimella.
rxa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 16:42

Bemuawd kirjoitti:Mulla asennetaan 27.08 Defa säteilylämmitin ,Defa akkulaturi ,sisätilan lämmitin sekä Webasto kauko-ohjauksella eli Webcontrol,jota ohjataan älypuhelimella.
Tolla latauksella pärjää jos vaikka on vähän kylmempikin talvi tulossa kun laittaa varalta kaikki maholliset lämmittimet :thup:
ex bemut : E46 320d , E46 330d, E39 530da M sport , E90 330 xda, F30 328i
Nipademu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
Auto: BMW 520dA F11 2011
Paikkakunta: Ylä-Savo

JayJay- kirjoitti:Ostin autooni defan asennussarjan ja nyt tarvisin neuvoja mistä vetää sisäpistokkeelle johto? Autoni on f10 520d.
Joko JayJay sait asenneltua sisäsarjan? E6X:ssä näkyy olleen läpivientireikä valmiina vänkärin puolella sijaitsevan rele-/sulakeboxin sisällä. Katseleppa sieltä ja kerro löytyikö. Itselläkin on tässä menossa arviointi, josko itse alkais väkertää noita lämmittimiä paikoillee. Jos vaan sattuu joskus ne saamaan.
Cor_Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:11
Auto: 318d T 2009

Nipademu kirjoitti:LIsävalaistusta hieman omaan lämmitinpähkäilyyn:

Calixin letkulämmitintä ei suositella, koska auto ei silloin ymmärrä hehkuttaa pakkasella.
Ei siis ole mitään kiirettä tehdä päätöstä. Joutaa kiertelemään vaikka autokauppoja :w00t:
Onko todellisia kokemuksia Calixin aiheuttamista ongelmista N47:ssa? Ainakin E60 M47:ssa Calix toimi kaksi talvea aikanaan erinomaisesti. Ei paljon hehkutellut mutta aina starttasi ongelmitta, samoin A4 tdi:ssä (2011) toimi hyvin. Itse ajattelin tältä pohjalta laittaa Calixin N47:aan paistinpannun sijaan..
Nipademu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
Auto: BMW 520dA F11 2011
Paikkakunta: Ylä-Savo

No nyt tuli tilattua nettikaupasta Defan säteilylämmitin sisähaaralla sekä Termini lämmitin. Kokeillaan, josko saisi itse asennettua paikoilleen. Käytettävissä on kuitenkin nosturista lähtien kaikki tarpeellinen.

Nyt ensimmäisten kylmien kelien ilmaannuttua aloin kyllä ihmetellä, kuinka tuo F11 voi työntää lämmintä ohjaamoon niin nopeasti? Ilmeisesti Saksan markkinoillakin on ollut kanavalämmittimet käytössä? Eilen aamulla +1 aste ja katoksesta lähdettyä selkeästi lämmintä tuli jo kolmen kilometrin jälkeen.
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

Cor_Major kirjoitti:
Nipademu kirjoitti:LIsävalaistusta hieman omaan lämmitinpähkäilyyn:

Calixin letkulämmitintä ei suositella, koska auto ei silloin ymmärrä hehkuttaa pakkasella.
Ei siis ole mitään kiirettä tehdä päätöstä. Joutaa kiertelemään vaikka autokauppoja :w00t:
Onko todellisia kokemuksia Calixin aiheuttamista ongelmista N47:ssa? Ainakin E60 M47:ssa Calix toimi kaksi talvea aikanaan erinomaisesti. Ei paljon hehkutellut mutta aina starttasi ongelmitta, samoin A4 tdi:ssä (2011) toimi hyvin. Itse ajattelin tältä pohjalta laittaa Calixin N47:aan paistinpannun sijaan..
Cor_Major kirjoitti:
Nipademu kirjoitti:LIsävalaistusta hieman omaan lämmitinpähkäilyyn:

Calixin letkulämmitintä ei suositella, koska auto ei silloin ymmärrä hehkuttaa pakkasella.
Ei siis ole mitään kiirettä tehdä päätöstä. Joutaa kiertelemään vaikka autokauppoja :w00t:
Onko todellisia kokemuksia Calixin aiheuttamista ongelmista N47:ssa? Ainakin E60 M47:ssa Calix toimi kaksi talvea aikanaan erinomaisesti. Ei paljon hehkutellut mutta aina starttasi ongelmitta, samoin A4 tdi:ssä (2011) toimi hyvin. Itse ajattelin tältä pohjalta laittaa Calixin N47:aan paistinpannun sijaan..
Moro!
Mulla on ollu 2 talvea letkulämmitin eikä mitään ongelmia, päinvastoin tuo oikeesti lämmittää toisin kuin nuo säteilijät. Merkkiliikkeessäkin väittivät, että n47 ei saa kuin säteilijää. Mulla makso 2 talvea sitten sisäpistokkeella asennettuna noin 400€.
Avatar
JayJay-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
Auto: Autoton..
Paikkakunta: jyväskylä

nipademu: juu asensin reitti sisälle olikin vähän hakusessa mutta sain parihyvää vinkkiä ja kuvan asennuksesta, eli sisähaaran johdon vein konepellin apukuskin aukaisumekanismi vieressä olevan muovikotelon läpi. Laitan kuvan paikasta jos se helpottaisi enemmän. Tuon reiän kanssa kannattaa olla tarkkana, ite porasin liian ylös reiän niin oli tosi hankala saada kotelo paikalleen. Eli poraa reikä niin alas kuin mahdollista ja hyvä läpimeno kumi esim bmw varaosanumerolla 07147140849 35mm tai 5171715886 25mm aukolle. ite laitoin uudelleen tuolla 35mm kun tuo kuvissa oleva läpimenokumi oli liian iso ja reikä väärässä kohtaa.
WP_001392.jpg
WP_001392.jpg (642.44 KiB) Katsottu 12909 kertaa
Toisen reiän tein tähän ja siihen samanlainen läpimenokumi,otin sen alumiinisentangon irti. Voi olla myös parempikin reitti mutta ite en keksinyt parempaa reittiä niin että johdot ois piisannut.
WP_001370.jpg
WP_001370.jpg (702.62 KiB) Katsottu 12909 kertaa
i smell diesel
Cor_Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:11
Auto: 318d T 2009

nupaha kirjoitti: Moro!
Mulla on ollu 2 talvea letkulämmitin eikä mitään ongelmia, päinvastoin tuo oikeesti lämmittää toisin kuin nuo säteilijät. Merkkiliikkeessäkin väittivät, että n47 ei saa kuin säteilijää. Mulla makso 2 talvea sitten sisäpistokkeella asennettuna noin 400€.
Kiitos tiedosta, noin sen ajattelinkin menevän. Omien kokemusten mukaan Calix tosiaan toimii hyvin. Ja hintakin vielä noita paistinpannuja edullisempi.
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Tänään tuli sitten asennettua autoon Webasto,kaukosäädin sekä älypuhelimella toimiva kytkentä.Lisäksi asennettiin Defan letkulämmitin sähköisellä vesipumpulla,Defan akkulaturi ja sisätilalämmitin.Pitäisi pärjätä talvella.Webastoon on kytketty joku boxi mikä ohjaa läppiä.Katotaan miten pelittää talvella.
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

Tuohon meidän rouvan kauppakassiin (=X5 :) ) tuli laitettua Webasto (Thermo Top Evo 5) pari vuotta sitten ja nyt viimeisen 1,5v ajot on ollut aika lyhyttä ja sellaisestahan webasto ei tunnetusti tykkää.

Tuli tuossa tämmöinen "kuningasajatus" että asentaisin kiinteästi Defan/Calix akkulaturin autoon ja sen lisäksi laittaisi 1,5 tai 2kW letkulämppärin ja kierrättäisi tuon tuottamaa lämpöä erillisellä vesipumpulla. Ja vielä jos tuota ideaa jalostaisi niin että käyttäisi veden kierrättämiseen webaston omaa vesipumppua joka tuossa meidän webastossa on "irrallaan" varsinaisesta lämmittimestä. Ja sitten jos vielä veisi yhden askeleen pidemmällä käyttäisi webaston ilmastoinnin ohjausta puhaltamaan noita lämpöjä auton sisällekin. Tosin siihen voi jo lämmittimen puhti loppua.

Virallisestihan tuohon koneeseen ei ole letkulämppäriä saatavissa mutta se ilmeisesti johtuu siitä että ilman kierrätyspumppua voisi lämmöt jakautua epätasaisesti.

Onko kellään vastaavasta paketista kokemuksia ja tarkempaa tietoa miksi letkulämppäriä ei noihin kolmelitraisiin dieseleihin oikein ole tarjolla?
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Miten oli tuon F10.n tehdas webaston kanssa, saako sen jollain tavalla lämmittämään myös moottoria ja mitkä tuon tehdas webaston edut on vs jälkiasennettuun?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Aslaasj kirjoitti:Miten oli tuon F10.n tehdas webaston kanssa, saako sen jollain tavalla lämmittämään myös moottoria ja mitkä tuon tehdas webaston edut on vs jälkiasennettuun?
Sen saa kyllä lämmittämään moottoria.

Jälkiasennetun pääetu on se, että sitä pystyy ohjaamaan kännykällä, mikä ainakin itselleni oli välttämätön ominaisuus. Hinta on 1000 e halvempi, mikä ei sekään haittaa. Kaha toimittaa nykyään Webason mukana boksin, joka osaa ohjata myös F10:n ilmastoinnin läppiä, eli toiminnassa ei taida olla enää eroa tehdasmalliin.
Vastaa Viestiin