F34 xdriveen löytyy nyt Calixilta asennuspaketti. Tuo on tyypiltään letkulämmitin ja teholtaan 500w. Itse olen pitänyt Defaa laadukaampana merkkinä, mutta jos pitää valita säteily"lämmittimen" ja letkulämmittimen väliltä, niin valinta on selvä. -vai pitääkö Webastolle antaa vielä toinenkin mahdollisuus?
Nykyisen auton (Ei BMW) Webaston kyky lämmittää sisätilat on säälittävä. Saattaahan syynä toki olla jälleen kerran automaatti-ilmastoinnin puutteellinen ohjaus -tai peräti huonosti suunniteltu kytkentätapa. Joka tapauksessa kaksi tonnia nykyisen tasoisesta lämmitysjärjestelmästä on yksinkertaisesti liikaa.
Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer
- LCI
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 72
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:56
- Auto: BMW & Aircooled VW's
- Paikkakunta: Laukaa
Löytyyköhän jostain ohjeet Webaston asentamisesta E60 520d LCi:n laajennetulla ilmastoinnilla.
Auton sisäpuhallin on lakannut puhaltamasta ja pitäisi saada kytkentäohje tarkistusta varten. Aiemmin tuo puhallus on sentään pelannut ihan hyvin pl. auton akun herjat yms.
Auton sisäpuhallin on lakannut puhaltamasta ja pitäisi saada kytkentäohje tarkistusta varten. Aiemmin tuo puhallus on sentään pelannut ihan hyvin pl. auton akun herjat yms.
G30, 2018 & F30, 2015
Saman asian kanssa painin eli X1:seen pitäisi moottorilämmitin saada, nyt eräs valtuutettu huoltoliike,
(eivät myy BMW:tä) oli sitä mieltä, että Calixin letkulämmitin on saanut maahantuojan? hyväksynnän
X1:een ja hintakin on edullinen, osat n.200€ ja asennus ehkä saman verran, ei heidän mukaan
tarvitse kiertopumppua, eivät kuitenkaan olleet asentaneet ainuttakaan po. Calixia X1:een, joten
jäin vielä epäröimään ja ajattelin, että pitää ehkä kysellä joltain joka olisi sellaisen jo X1:een
asentanut.
Tosin kertoivat, että yhteen uuteen 320 D malliin olivat sellaisen laittaneet, mutta tämä malli
taas vaatii erillisen kiertopumpun Calixin letkulämmittimen kanssa, pumpun hinta on myös
n. 200€ ja ehkä vielä vähän enemmän työtä asennuksessa.
Toivottavasti jollakulla on reaaliaikaista tietoa tuosta Calixin sopivuudesta X1:een.
(eivät myy BMW:tä) oli sitä mieltä, että Calixin letkulämmitin on saanut maahantuojan? hyväksynnän
X1:een ja hintakin on edullinen, osat n.200€ ja asennus ehkä saman verran, ei heidän mukaan
tarvitse kiertopumppua, eivät kuitenkaan olleet asentaneet ainuttakaan po. Calixia X1:een, joten
jäin vielä epäröimään ja ajattelin, että pitää ehkä kysellä joltain joka olisi sellaisen jo X1:een
asentanut.
Tosin kertoivat, että yhteen uuteen 320 D malliin olivat sellaisen laittaneet, mutta tämä malli
taas vaatii erillisen kiertopumpun Calixin letkulämmittimen kanssa, pumpun hinta on myös
n. 200€ ja ehkä vielä vähän enemmän työtä asennuksessa.
Toivottavasti jollakulla on reaaliaikaista tietoa tuosta Calixin sopivuudesta X1:een.
Jännä homma miten nämä lämppärit jakaa mielipiteitä. Aikanaan kun kysyin e46 M3seen lämppäriä, minun käskettiin laittamaan säteilylämppäri. Peruste oli että voi olla että sisätilat lämpiää hiukan hitaammin, mutta tärkeintä on että voitelu pelaa heti. Kovilla pakkasilla kuulemma öljypohjassa kiinni oleva lämppäri jos tekee öljyt heti käynnistyksessä 15-20 astetta lämpimämmiksi, on sen eron merkitys dramaattinen moottorin kulumiseen ja voitelun toimimiseen heti.
Tämä oli mielestäni uskottava perustelu. Ja sen jälkeen muutamassa dieselissä uskon samaan harhaan, koska hitaastihan dieseli lämpiää. 2100W Termini kyllä pitää huolen että kabiini on lämmin lähtiessä.
Tämä oli mielestäni uskottava perustelu. Ja sen jälkeen muutamassa dieselissä uskon samaan harhaan, koska hitaastihan dieseli lämpiää. 2100W Termini kyllä pitää huolen että kabiini on lämmin lähtiessä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 08 Loka 2013, 23:47
- Auto: F34 320d xdrive -14
Raaseri tuo hyvän pointin keskusteluun. Käsittääkseni tuo puutteelinen voitelu on moottoria eniten kuluttava tekijä, ja vanhojen mineeraliöljyjen aikaan olisin myöskin säteilylämmittimen vankkumaton kannattaja -tai jos minulla olisi korkeasti viritetty moottori kuten M3:ssa. Nykyisillä laadukkailla synteettisillä öljyillä ei pitäisi olla merkittäviä voiteluvaikeuksia normipakkasilla.
Asiassa on vaan muitankin huomioitavia seikkoja. Säteilylämmitin, nimestään huolimatta, lämmittää vaatimattomalla tehollaan johtamalla lämpöä öljytilan ulkopintaan -ja ulkoilmaan. Muut lämmitintyypit lämmittävät suuremmalla teholla suoraan jäähdytysnestettä, josta lämpöä johtuu myös voitelukanaviin ja hiukkasen jopa öljypohjaankin. Nopeampi moottorin lämpeäminen säästää moottoria, nopeuttaa katalysaattorin toimintaa ja vähentää savuttamista, josta hyötyy hiukkasloukku ja egr-venttiilin raiskaama imupuoli.
Tämä siis täysin omaa pähkäilyä, ja saatan olla väärässäkin. Luulisi että asiasta on paljonkin ihan tutkimustietoa saatavilla.
Asiassa on vaan muitankin huomioitavia seikkoja. Säteilylämmitin, nimestään huolimatta, lämmittää vaatimattomalla tehollaan johtamalla lämpöä öljytilan ulkopintaan -ja ulkoilmaan. Muut lämmitintyypit lämmittävät suuremmalla teholla suoraan jäähdytysnestettä, josta lämpöä johtuu myös voitelukanaviin ja hiukkasen jopa öljypohjaankin. Nopeampi moottorin lämpeäminen säästää moottoria, nopeuttaa katalysaattorin toimintaa ja vähentää savuttamista, josta hyötyy hiukkasloukku ja egr-venttiilin raiskaama imupuoli.
Tämä siis täysin omaa pähkäilyä, ja saatan olla väärässäkin. Luulisi että asiasta on paljonkin ihan tutkimustietoa saatavilla.
Mitenkäs tuo Calix:in sivuilta löytyvä asennusohje. KLIKäksäri kirjoitti:Saman asian kanssa painin eli X1:seen pitäisi moottorilämmitin saada, nyt eräs valtuutettu huoltoliike,
(eivät myy BMW:tä) oli sitä mieltä, että Calixin letkulämmitin on saanut maahantuojan? hyväksynnän
X1:een ja hintakin on edullinen, osat n.200€ ja asennus ehkä saman verran, ei heidän mukaan
tarvitse kiertopumppua, eivät kuitenkaan olleet asentaneet ainuttakaan po. Calixia X1:een, joten
jäin vielä epäröimään ja ajattelin, että pitää ehkä kysellä joltain joka olisi sellaisen jo X1:een
asentanut.
Tosin kertoivat, että yhteen uuteen 320 D malliin olivat sellaisen laittaneet, mutta tämä malli
taas vaatii erillisen kiertopumpun Calixin letkulämmittimen kanssa, pumpun hinta on myös
n. 200€ ja ehkä vielä vähän enemmän työtä asennuksessa.
Toivottavasti jollakulla on reaaliaikaista tietoa tuosta Calixin sopivuudesta X1:een.
Ei minulla ole mitään lehmää ojassa näiden juttujen kanssa. En ole töissä Defalla tai muussakaan lämmitykseen kytkennäisessä putkassa. Mutta esim F11 koko öljypohja on vuorattu pari senttiä paksulla eristeellä. Joten öljypohja on oikeasti villatakin sisällä, eristeeseen leikataan reikä lämmityselementille. Kovin paljoa se ei tehostaan hukkaa, elementti vasten öljypohjaa, joka on eristetty ja sen sisällä öljyt. Vaihdeaski ei enää ole eristetty, joten kyllä se sieltä sitten toki lämpöä vuotaa veks. http://www.defa.com/file/7bba9fc20188/414842.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;Logger kirjoitti:Asiassa on vaan muitankin huomioitavia seikkoja. Säteilylämmitin, nimestään huolimatta, lämmittää vaatimattomalla tehollaan johtamalla lämpöä öljytilan ulkopintaan -ja ulkoilmaan. Muut lämmitintyypit lämmittävät suuremmalla teholla suoraan jäähdytysnestettä, josta lämpöä johtuu myös voitelukanaviin ja hiukkasen jopa öljypohjaankin.
Webastohan olisi se oikea vastaus. Mutta kun duunissa on lämmin parkkihalli, kotona talli ja katos niin ei raskinut sitä ottaa. Tosin talliin auto ei oikein koskaan pääse, kun se on täynnä moottoripyöriä. Vaimon Polossa on Webasto ja se on hyvä.
Eiköhän joku tähänkin osaa vastata, mutta paljonkohan vesielementin tehosta menee syylärin kautta harakoille, vai kiertääkö vesi siten että termari sulkee syylärikierron?
Laakkonen pyytää tuosta Calixin letkulämppäristä F31 316da autoon asennettuna 590€ ja jos haluaa sisähaaran niin vielä 280€ lisää. Eikö tuo ole jo melko kallista?
Itse taidan kallistua Webaston suuntaan kun sen saa 2000€ asennettuna puhelinohjauksella tai kaukosäätimellä.
Itse taidan kallistua Webaston suuntaan kun sen saa 2000€ asennettuna puhelinohjauksella tai kaukosäätimellä.
Minulla oli sama pohdinta ja päädyin laittamaan Webaston autoihini. Laitoin samalla Defan kiinteän akkulaturin, niin pysyy akku täynnä ja kunnossa.314da kirjoitti:Laakkonen pyytää tuosta Calixin letkulämppäristä F31 316da autoon asennettuna 590€ ja jos haluaa sisähaaran niin vielä 280€ lisää. Eikö tuo ole jo melko kallista?
Itse taidan kallistua Webaston suuntaan kun sen saa 2000€ asennettuna puhelinohjauksella tai kaukosäätimellä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 203
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
- Auto: G20 330e M-sport, -19
Totta turiset. 600..650€ käypänen hinta merkkiliikkeen kautta, ainakin uutta autoa ostettaessa.314da kirjoitti:Laakkonen pyytää tuosta Calixin letkulämppäristä F31 316da autoon asennettuna 590€ ja jos haluaa sisähaaran niin vielä 280€ lisää. Eikö tuo ole jo melko kallista?
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
- ami
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 4
- Liittynyt: 30 Loka 2013, 08:05
- Auto: BMW F10 520d 2011
BMW 2002 1976 - Paikkakunta: ylivieska
omaani laitettiin calixin letkulämppäri sisähaaralla, asentajan puheista pääsin käsitykseen etteivät esim ruotsissa muita juuri laitakkaan f1xtaali kirjoitti:Onko kukaan asennuttanut X1:seen letkulämppäriä, onko ainoa vaihtoehto säteilylämmitin jos ei webastoa halua ?
ja pidin hintaa huokeana hiukan alle 500€ mutta sisältää myös öljynvaihdon ja suodattimen
Missä asennettiin ja kauanko meni aikaa Calixin asentamiseen sisähaaroineen?omaani laitettiin calixin letkulämppäri sisähaaralla, asentajan puheista pääsin käsitykseen etteivät esim ruotsissa muita juuri laitakkaan f1x
ja pidin hintaa huokeana hiukan alle 500€ mutta sisältää myös öljynvaihdon ja suodattimen
Voit vastata myös YV:llä jos et halua foorumilla vastailla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:11
- Auto: Z4 3.0sia individual Coupé -07vm
- Paikkakunta: Oulu
Nyt vähän ongelmaa... Eli pakkohan tohon zetoriin on talvea ajatellen laitettava jokin lämppäri, mutta säteily hommia en harrasta. Nähtiinhän se ykösessäkin.... 3tuntia roikassa ja kone vaivoin käyntiin.. Pakkasta -31. Tulikin mieleen, että letkulämppäri olis etevä, mutta Defan ja Calixsin sivut vain ehottelee säteilylämppäriä. Omasta mielestä letkulämppärin saa kait jokaiseen autoon, jos haluaa? Voi tietenkin joku korjata, jos olen väärässä.
Pkäyttöinen lämppäri olis kyllä parhain, mutta parhain tarjous tällähetkellä on 1950€ joka ei nyt oikein houkuttelis..
Pkäyttöinen lämppäri olis kyllä parhain, mutta parhain tarjous tällähetkellä on 1950€ joka ei nyt oikein houkuttelis..
Calixin letkulämmitin ollut paikallaan 2kk 318d:ssä (2009). Kertaakaan ei ole ollut roikassa yli 2h ja nyt sitten paloi vastus. Muuten pelittänyt hyvin ja nostanut lämmöt 20-30 asteeseen alkutalven pikkupakkasilla. Parissa autossa ollut (saman firman asentama) Calix eikä mitään ongelmia niissä - yllätyksenä tuli huonolaatuinen osa.
Katsoin eilen aamulla salavalikosta jälkiasennuswebastolla lämmitetyn F10:n lämmöt heti startin jälkeen. Webasto oli käynyt noin 25 minuuttia, ulkona pakkasta muutama aste (tosin tunti pari aiemmin oli -8 astetta).
Startatessa jäähdytysnesteen lämpö salavalikon mukaan oli 35 astetta ja öljyn lämpö 27 astetta. Ei paha - voisiko tästä sanoa että lähti kuin palmun alta.
Voisiko joku mittailla vastaavat lukemat, kun auto on lämmitetty
- orggiswebastolla
- eberillä
- säteilylämmittimellä
- lohkolämmittimellä (nestettä lämmittävällä)
Laittakaa ulkolämpötilat ja lämmitysajat mukaan
Startatessa jäähdytysnesteen lämpö salavalikon mukaan oli 35 astetta ja öljyn lämpö 27 astetta. Ei paha - voisiko tästä sanoa että lähti kuin palmun alta.
Voisiko joku mittailla vastaavat lukemat, kun auto on lämmitetty
- orggiswebastolla
- eberillä
- säteilylämmittimellä
- lohkolämmittimellä (nestettä lämmittävällä)
Laittakaa ulkolämpötilat ja lämmitysajat mukaan
Calixin letkulämmitin ollut nyt n. 3 vkoa X1:ssä ja hyvin on pelittänyt, nyt jo muutama kunnon
pakkasaamukin viikon vaihteeseessa ja käyntiinlähtö tosiaan kuin palmun alta, ei mitään hehkutus
viivettä eikä rohinaa kuten edellisessä autossa (ei BMW).
Mielestäni Calixin hintakin kohtuullinen, asennettuna ja sisäpistokkeella 440€.
pakkasaamukin viikon vaihteeseessa ja käyntiinlähtö tosiaan kuin palmun alta, ei mitään hehkutus
viivettä eikä rohinaa kuten edellisessä autossa (ei BMW).
Mielestäni Calixin hintakin kohtuullinen, asennettuna ja sisäpistokkeella 440€.