Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Aloin miettiä X5:n varustelua talvelle, kun siinä ei ole mitään moottorinlämmitintä.
Riittäisikö säteilylämmitin tuohon 3-litran dieseliin, jossa lämmitettävää öljyäkin muun massan lisäksi on 7,5 litraa ? Vai kannattaisiko satsata pari tonnia Webastoon tai Eberiin ? Plus pari sataa Defan kiinteästi asennettuun akkulaturiin ?

Webastosta sain tarjouksen: 1700 eur ajastimella, 2100 eur radiokauko-ohjaimella (T100).
Aiempien kokemusteni mukaan tuolle kannattaa pariksi laittaa kiinteä akkulaturi, niin virta riittää varman päälle. Geeliakkua ehdotti Laakkosen huoltoneuvoja, mutta halvemmalla saan kiinteän Defan laturin, joka tuntuu varmemmalta vaihtoehdolta.

Itselläni on aiemmin ollut 3 Webastoa ja yksi Eberi. Hieman parempi maku jäi Eberistä toimivuuden ja virran riittämisen suhteen.

Kirjoitelkaahan kokemuksianne ja mielipiteitä moottorin- ja sisätilan lämmittimistä.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Minuakin kiinnostaa myös asentaa nykyiseen autoon moottorinlämmitintä kauko-ohjauksella. Asun ydinkeskustassa, eli säteilylämmitimelle ei ole käyttöä eikä edes sähköäkään.
- - -
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Minulla oli kahdessa edellisessä autossa (ei BMW) Webasto sekä säteily+sis.pistoke.
Aamulla lämpesi sähköllä, illalla Webastolla. Mukavuutta toivat talvi keleihin.

Nyt tässä autossa (F10) tarkoitus pärjätä kokonaan säteily+sis. lämppärillä. Tosin sekin onnistuu vain aamuisin, iltaisin joudun kyllä sitten starttaamaan kylmiltään, kun ei ole sähköä saatavilla.

Webasto toimi hyvin, mitään ongelmaa ei koko 3 vuoden aikana ollut vaikka oli talvi-iltapäivisin joka päivä käytössä.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Taitaa olla pulaa maailmalla moottorilämmittimistä.Itse tilasin autoni tammikuussa,sain auton kesäkuun lopulla.Kauppaan kuului moottorilämmitin(säteily) sisäpistorasialla.Ei ole kuulemma vieläkään koko maassa(kyselty viimeksi 21.7).Toivottavasti ennen pakkasia saapuis..Pitäisköhän ihan piruillessa kysellä varaosaliikkeistä,onko tilanne tosiaan niin paha.Mutta viime talvena tosiaan nuo lämmittimet loppuivat varaosaliikkeistäkin,koko eurooppa kaipasi niitä pakkasen paukkuessa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

gestapo kirjoitti:Taitaa olla pulaa maailmalla moottorilämmittimistä.Itse tilasin autoni tammikuussa,sain auton kesäkuun lopulla.Kauppaan kuului moottorilämmitin(säteily) sisäpistorasialla.Ei ole kuulemma vieläkään koko maassa(kyselty viimeksi 21.7).Toivottavasti ennen pakkasia saapuis..Pitäisköhän ihan piruillessa kysellä varaosaliikkeistä,onko tilanne tosiaan niin paha.Mutta viime talvena tosiaan nuo lämmittimet loppuivat varaosaliikkeistäkin,koko eurooppa kaipasi niitä pakkasen paukkuessa.
No ongelma ei ole varmaankaan se, että tavaraa ei olisi vaan se, että ensin valmistajan pitää selvittää jo olemassa olevien lämmitinvastustensa sopivuus tuon moottorin yhteyteen ja sitten tehdä suositustaulukko yms. ja tehdä ohjeet asentamista varten yms. Jos mikään olemassa oleva malli ei taas jostain syystä käy tuohon niin sitten pitää taas kehitellä uudennäköinen vastusmalli uudella varaosanrolla ja miettiä miten se sinne tulee jne jne. Toikaan homma kun ei ole niin yksinkertaista enää.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

[/quote]No ongelma ei ole varmaankaan se, että tavaraa ei olisi vaan se, että ensin valmistajan pitää selvittää jo olemassa olevien lämmitinvastustensa sopivuus tuon moottorin yhteyteen ja sitten tehdä suositustaulukko yms. ja tehdä ohjeet asentamista varten yms. Jos mikään olemassa oleva malli ei taas jostain syystä käy tuohon niin sitten pitää taas kehitellä uudennäköinen vastusmalli uudella varaosanrolla ja miettiä miten se sinne tulee jne jne. Toikaan homma kun ei ole niin yksinkertaista enää.[/quote]
Juuri näin minulle kerrottiin.Mutta autoni moottoreita on ollut jo pilvinpimein myynnissä esim.E9X,E8X.Joten selitys vähän ontuu,mutta kait se on vaan uskottava että kun korimalli on "uusi",se kestää aikansa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Joo, ei ole pulaa osista, vaan ongelma liittynee kohtuu uuteen moottorityyppiin tai tarkemmin sanottuna kohtuu uuteen korimalliin. Eli lämppärin valmistajan pitää vahvistaa tietyn mallisen vastuksen sopivuus ko. malliin, kuten myös erilaisten johtojen pituudet ym.

Itse hain juuri eilen säteilylämppärisetin (Defa) 320d:hen ja kaikkineen osineen varaosaliikkeestä 250 eur. Sisältää siis tuon vastuksen, johtosarjat + sisähaaroituksen + 1m jatkojohdon, jonka Defan mukaan tarvii tuohon malliin.

Itse vastusta ei löytynyt hyllystä, mutta 2 pv toimitusajalla löytyi kyllä maasta, eli tavaraa on kyllä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
iko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Heinä 2010, 23:32
Paikkakunta: Oulu

Ironic32 kirjoitti:Joo, ei ole pulaa osista, vaan ongelma liittynee kohtuu uuteen moottorityyppiin tai tarkemmin sanottuna kohtuu uuteen korimalliin. Eli lämppärin valmistajan pitää vahvistaa tietyn mallisen vastuksen sopivuus ko. malliin, kuten myös erilaisten johtojen pituudet ym.

Itse hain juuri eilen säteilylämppärisetin (Defa) 320d:hen ja kaikkineen osineen varaosaliikkeestä 250 eur. Sisältää siis tuon vastuksen, johtosarjat + sisähaaroituksen + 1m jatkojohdon, jonka Defan mukaan tarvii tuohon malliin.

Itse vastusta ei löytynyt hyllystä, mutta 2 pv toimitusajalla löytyi kyllä maasta, eli tavaraa on kyllä.
paljonko asennusmaksaa?
kivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 14:14
Auto: F10 520dA

Ensimmäinen diesel tulossa loppusyksystä ja lämittimen hankinta on ajankohtainen. Saako esim. Markun mainitseman Webasto T100:Sen hommattua ihan Laakkosen kautta pyydettäessä?
You can't get ahead while you're getting even
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Kaikki Webastoa myyvät / asentavat liikkeet laittavat asiakkaan toivomuksen mukaan kellon kojelautaan tai sitten tuon reilusti kalliimman T100 -radiokauko-ohjaimen. Vastaava systeemi on Eberspächerillä EasyStart R+. Lisähintaa 500 euron luokkaa.

Tuo on kyllä aika verraton laite, kun ei tarvi etukäteen illalla miettiä, milloin on huomisen töihinlähtö. Kun laittaa aamukahvit tulille, niin painaa samalla lämmittimen päälle.

Noista merkeistä jotenkin Eberi kiehtoo enemmän. Perustuu hyvin ohueen kokemukseen yhdestä omistamastani Eberistä radiokauko-ohjaimella EasyStart R+. Sellaista nyt tekee mieli.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Markku J kirjoitti:Kaikki Webastoa myyvät / asentavat liikkeet laittavat asiakkaan toivomuksen mukaan kellon kojelautaan tai sitten tuon reilusti kalliimman T100 -radiokauko-ohjaimen. Vastaava systeemi on Eberspächerillä EasyStart R+. Lisähintaa 500 euron luokkaa.

Tuo on kyllä aika verraton laite, kun ei tarvi etukäteen illalla miettiä, milloin on huomisen töihinlähtö. Kun laittaa aamukahvit tulille, niin painaa samalla lämmittimen päälle.

Noista merkeistä jotenkin Eberi kiehtoo enemmän. Perustuu hyvin ohueen kokemukseen yhdestä omistamastani Eberistä radiokauko-ohjaimella EasyStart R+. Sellaista nyt tekee mieli.
Eberit on erinomaisia ja laadukkaita/toimivia laitteita. Helpompia ja halvempia korjata ja huoltaa kuin Webasto.
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Molemmissa tuo kake ainoastaan kytkee virtaa ohjausnastaan,
joten niitä kakeja voi asentaa eri merkkeihin ristiinkin.
Ts. R+:n saa myös webastoon...

Tämä ei sitten välttämättä koske väyläohjattuja (merkkikohtaisia) lämmittimiä.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

iko kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:Joo, ei ole pulaa osista, vaan ongelma liittynee kohtuu uuteen moottorityyppiin tai tarkemmin sanottuna kohtuu uuteen korimalliin. Eli lämppärin valmistajan pitää vahvistaa tietyn mallisen vastuksen sopivuus ko. malliin, kuten myös erilaisten johtojen pituudet ym.

Itse hain juuri eilen säteilylämppärisetin (Defa) 320d:hen ja kaikkineen osineen varaosaliikkeestä 250 eur. Sisältää siis tuon vastuksen, johtosarjat + sisähaaroituksen + 1m jatkojohdon, jonka Defan mukaan tarvii tuohon malliin.

Itse vastusta ei löytynyt hyllystä, mutta 2 pv toimitusajalla löytyi kyllä maasta, eli tavaraa on kyllä.
paljonko asennusmaksaa?
Asennus ei maksanut pennin jeniä, kun itse tein. Monilla forumeilla on tehty tuo sisähaaran veto jotenkin tuskaisen vaikeasti ja sitä on sanottu hankalaksi operaatioksi, mutta jos oikeasti ottaa tuon 1m jatkojohdon käyttöön (siis tuo jatko, mikä monella on jäänyt turhaksi) ja vetää kuskin puolelta johdon sisälle, niin tuon homman tekee ilman nostureita alle tuntiin kokonaisuudessaan. Eikä tartte purkaa konetilasta yhtään mitään. Sisällä joutuu irrottaan kuskin ja vänkärin puolen kojelaudan alamuovit (4 ruuvia).

Kuskin puolelta vedettynä tuolla 1m jatkojohdolla kaapeli yltää helposti vänkärin puolen jalkotilaan ja jää vielä löysääkin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Miles Per Hour
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 22:21
Auto: VW Golf Plus 2011

Tuskinpa noissa Ebereissä ja Webastoissa on hirveästi keskinäisiä eroja. Lämmittimiähän nuo ovat eli
toimenkuvana on lämmittää.

Mulla on Webasto T100-kauko-ohjaimella. Asennutin sen kesäkuun alkupuolella ja maksoi
1850 euroa tuohon omaan kulkineeseen.

Ohjeethan noiden käytöstä on hyvin selkeät, kun halutaan, että ne toimivat:

1. Käytä vähintään kerran kuussa.
2. Käytä sen aikaa, kun päivän aikana tulee ajoa (akku ei tyhjene).
3. Varmista, että tankissa on tarpeeksi polttoainetta, niin laite käynnistyykin.

Huoltoa nämä härpäkkeet vaativat vuosittain, JOS nitä ei käytetä ohjeiden mukaan. Muutenhan
nuo ovat melko varmatoimisia. Toki niissäkin on maanantaikappaleita.
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Miles Per Hour kirjoitti: 1. Käytä vähintään kerran kuussa.
2. Käytä sen aikaa, kun päivän aikana tulee ajoa (akku ei tyhjene).
3. Varmista, että tankissa on tarpeeksi polttoainetta, niin laite käynnistyykin.
Tuohonko vielä lisätään se että älä käytä lämmitintä lyhyissä jaksoissa
vaan aina siihen asti kunnes moottorinlämmöt ovat normaalit,
tai muuten karstoittuu...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

gestapo kirjoitti:Taitaa olla pulaa maailmalla moottorilämmittimistä.Itse tilasin autoni tammikuussa,sain auton kesäkuun lopulla.Kauppaan kuului moottorilämmitin(säteily) sisäpistorasialla.Ei ole kuulemma vieläkään koko maassa(kyselty viimeksi 21.7).Toivottavasti ennen pakkasia saapuis..
Jokohan säteilylämmittimiä olisi tullut maahan ? Kauppaan kuului minullakin sätely+pistoke, mutta jälkitoimitukseen meni.

Kohta alkaa yöt viilenemään, joten kuukauden päästä voi olla jo käytölle tarvetta...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Turbo kirjoitti: Jokohan säteilylämmittimiä olisi tullut maahan ? Kauppaan kuului minullakin sätely+pistoke, mutta jälkitoimitukseen meni.

Kohta alkaa yöt viilenemään, joten kuukauden päästä voi olla jo käytölle tarvetta...
Ei ole. Kyselin viimeksi 26.8 eikä ollut mitään tietoa milloin saapuvat. Aikoivat selvittää onko Calixilla tarjota vastaavaa, mutta yleensä Defan lämmittimet tulee ensimmäisenä uusiin malleihin. Täällä pohjoisempana tuolle lämmittimelle alkaisi olla jo hyvinkin pian käyttöä.
Avatar
sami68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala

E92:seen olisi ajatuksena laittaa väylään tuleva ratkaisu, jolloin "Independent heating" aktivoituisi ja lämmittimen käyntiajat hoituisi kätevästi iDriven valikon kautta tai kaukosäätimellä. Kyseessä olisi ilmeisesti Webaston tekemä laitekokonaisuus ja hinta olisi asennettuna n.3k. Käsittääkseni kyseessä olisi n. 5Kw tehoinen laite. Sanoivat Laakkosella myös, jos autossa on vain yksi akku- asennetaan toinen toiminnan varmistamiseksi.

Onko porukoilla näistä "Independent heating" malleista kokemuksia?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Itse kyselin säteilylämmitintä viimeksi(veljekset laakkonen jkl) eilen(3.9).ei ole tullut,Defan kansio ei tunne vielä minun autoa.No illalla kirjoittelin Defalle sähköpostia ja kyselin asiaa.Hämmästys oli suuri,kun vastaus tuli samatien:Hei,

Kuljettajan puolen oven B-pilarissa on moottorikoodi.
Jos se on N47T, on vastus vasta työn alla.

N47 ja N47D on jo ohjelmassa.

Terveisin,

Mauri Leppänen

No soittelin heti paikalla ko.kaverille ja ilmoitin oman autoni mottorikoodin olevan N47D20C. Sama koodi on myös s/xdrive 20D mallissa johon on jo saanut lämmittimiä.Laakkosta reklamoidaan asiasta ja tietoa luvattiin vielä tarkistaa.Joten kaikki 20d:n omistajat kurkkaus moottorikoodiin ja ensi viikolla uudestaan kyselemään.Kyllä täytyy sanoa tuosta Maurista ,että kaveri oli tosi ystävällinen ja asia nostetaan esille välittömästi,vastaili puhelimeen vaikka työt oli loppu! Mutta asia etenee ja hyvä niin.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

^^

Edellisestä viestistä on toivomuksesta poistettu henkilön sähköposti ja puhelinnumero. Ne on varmasti kuitenkin helposti saatavissa, jos joku haluaa ottaa häneen yhteyttä.

Ei muuta, jatkakaa :)
Vastaa Viestiin