Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Tuli otettua tuo jälkiasenteinen BMW:n oma webasto hintaan 2600e. Se on mallia Webasto Thermo & Comfort SE Thermo TOP VEVO 5 kW.

Myyjä kertoi, että jos tankissa on alle 20 litraa polttoainetta, niin webasto menee lukkoon koska se imaisee silloin ilmaa ja vaatii käynnin huollossa. Tämä johtuu siitä, että webaston polttoaineenotto on tankissa ylempänä.

Jossain tuolla aijemmin taisi olla puhetta, ettei tämä lämittäisi ajon aikana. Myyjän mukaan lämmittää myös silloin.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

El_Ucca kirjoitti:Myyjä kertoi, että jos tankissa on alle 20 litraa polttoainetta, niin webasto menee lukkoon koska se imaisee silloin ilmaa ja vaatii käynnin huollossa. Tämä johtuu siitä, että webaston polttoaineenotto on tankissa ylempänä..
Käsittämätön suunnitteluvirhe. Miksei polttoainetta oteta samasta linjasta kuin mistä se moottorille otetaan?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

salmol kirjoitti:
El_Ucca kirjoitti:Myyjä kertoi, että jos tankissa on alle 20 litraa polttoainetta, niin webasto menee lukkoon koska se imaisee silloin ilmaa ja vaatii käynnin huollossa. Tämä johtuu siitä, että webaston polttoaineenotto on tankissa ylempänä..
Käsittämätön suunnitteluvirhe. Miksei polttoainetta oteta samasta linjasta kuin mistä se moottorille otetaan?
Ei ole suunnitteluvirhe. Päinvastoin, se olisi suunnitteluvirhe, jos webasto pääsisi imemään tankin tyhjiin: autoa olisi huono käynnistää sen jälkeen.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

traveller kirjoitti:
salmol kirjoitti:
El_Ucca kirjoitti:Myyjä kertoi, että jos tankissa on alle 20 litraa polttoainetta, niin webasto menee lukkoon koska se imaisee silloin ilmaa ja vaatii käynnin huollossa. Tämä johtuu siitä, että webaston polttoaineenotto on tankissa ylempänä..
Käsittämätön suunnitteluvirhe. Miksei polttoainetta oteta samasta linjasta kuin mistä se moottorille otetaan?
Ei ole suunnitteluvirhe. Päinvastoin, se olisi suunnitteluvirhe, jos webasto pääsisi imemään tankin tyhjiin: autoa olisi huono käynnistää sen jälkeen.
Onpas, se voisi kysyä tietokoneelta polttoaineen määrä ja olla käyttämättä löpöä loppuun. Ei olisi mikään mahdottomuus. Eikä sinne 20 litraa tarvitse jättää muutenkaan ja vähintään pitäisi rakentaa niin ettei Webasto olisi moksiskaan vaikka hörppäisi tyhjää. .
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Itselläni on 2011 vuosimallia oleva F11 ja kyllä tehdasasenteinen Webasto lähtee käymään, jos siellä on 20l löpöö. Muistaakseni tankkausvalon syttymisen jälkeen ei Webasto käynnisty, oliskohan tankissa silloin ~7l löpöö jäljellä..
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Varoituksen sana niille, joille on asennettu Eber auton lämppärin puhaltimen ohjauksen hoitavalla, tanskalaisella elektronisella purkilla. Kärähtänyt osa jäi korjaamolle, joten sen parempia tunnuksia ei ole - ei ole kuitenkaan releillä toimiva. Tämä on Eberin asennuspakettiin kuuluva purkki, joten ainakin F10/11 malleihin niitä on laitettu ilmeisesti järjestään.

Ko. purkin kautta kulkee myös puhaltimen ajonaikaisen käytön virta, eikä se kestä puhaltimen käyttöä kovilla nopeuksilla ainakaan pitempää aikaa, vaan kärähtää niin perusteellisesti että muovikuori sulaa takapuolelta. Sen jälkeen Eber ei pysty käynnistämään puhallinta, muuten pelaa normaalisti. Myös puhallin toimi normaalisti autoa käytettäessä ainakin minun tapauksessani.

Käräytin oman purkin joku viikko takaperin, kun alijäähtynyttä vettä satoi 9 asteen pakkasella. Puhallus oli tietysti pidettävä täysillä tuulilasille, jotta ulos näki edes kapeaan kaistaleen verran. Olisinko 20 min sitä huudattanut.

Pahoittelut että purkin kuvaus jäi huonoksi, mutta näitä asentavat tietävät varmasti mistä on kysymys. Heillä on tiedossa myös se, että purkki on selkeästi alimitoitettu, eikä kestä voimakasta puhallinnopeutta. Eber on kuulemma korvannut näitä tuotavastuulla aiemmin, mutta nyt on kaivettava kuvetta, jos vuosi asennuksesta on mennyt. Valitettavasti itse en ollut saanut ao. varoitusta, joten korjaus kustansi reilun parisataa. Vian diagnosointiin ja purkin vaihtoon ei mennyt puolta tuntiakaan, oli sen verran tuttu kuvio asentajalle.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

reheat kirjoitti: Eli siis sham moduuli on can-väylässä?
Eberin tekemä SHAM moduli EI ole can-väylässä.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=59&t=6255" onclick="window.open(this.href);return false;
PP78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Helmi 2015, 11:50

Kaipaisin kokemuksia muilta webaston/eberin hankkineilta F3x autoissa, oma on 2.0 bensa. Pitäisi hankkia valtakunnan verkosta riippumaton lämmitysmuoto. Onko näissä bensakoneissa ollut käynti tai muita ongelmia jos moottoria esilämmittää? Lämmittimenhän voi asentaa niin että se lämmittää vain sisätiloja, eli vesi kiertää lämppärin pumpulla vain lämmityslaitteen kennossa. Lämppärin ohjaus pitää kaiketi toteuttaa joko eberin SHAM modulilla tai TEC Fancontrol U2 modulilla, kokemuksia näistä?
Itsellä ollut edesmenneissä kulkineissa erimallisia Webastoja 15v ajan, näissä ei ole tullut ongelmia vastaan.
P-P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2015, 09:07
Auto: BMW Z4 sDrive 28i vm. -12

Onko niin, ettei N20B20O0 moottorilla olevaan Z4:ään (28i) saa asennettua lohko-/letkulämppäriä?
Sama moottori (komposiittisella öljypohjalla) löytyy takavetoisista 2,3,4 ja 5-sarjalaisista, mutta Calix tai Defa ei ole tyypittänyt lämppärisarjojaan juuri Z4:lle ja siksi ainakaan merkkiliikkeet eivät suostu lämppäriä asentamaan.

Olisiko kenelläkään tietoa voiko takavetoisissa N20-moottoreissa olla jotain erityispiirteitä korimallista riippuen, joka estää esim 328:n lämmitinsarjan asentamisen Z4:ään? Jos erityispiirteitä ei ole, niin miksi merkkiliike ei asennusta suostu tekemään?
Rampe72
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 15:07
Auto: G20 330e
Paikkakunta: Tampere

Tänä aamuna webasto oli vartin verran päällä ennen ajoon lähtöä. Autolle mennessä kamina pöhisi normaalisti, mutta lämmityslaite ja radio oli pimeänä eikä ohjaamoon tullut lämmintä. Käynnistyksen jälkeen radio ja lämppäri pysyivät pimeänä, eikä puhallin toiminut edelleenkään. Radio toimi ratin napeilla ja iDrivellä. Puolen kilometrin ajon jälkeen lämppärin puhallin, sen näyttö ja radion näyttö heräsivät henkiin ja toimivat normaalisti.
Pojan eskarin pihassa käynnistin Webaston uudelleen. Nyt kaikki toimi niinkuin ennenkin.
Onko muilla ollut vastaavaa ilmiötä? Onko veikkauksia, arvauksia tai tietoa että mistä voisi johtua?

Missään vaiheessa ei tullut akkuherjaa ja ilmastointi oli automaatilla kummassakin tilanteessa.
maza
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Syys 2015, 06:57

onko kelään antaa vinkkiä tai linkkiä sisätilan pistokkeen läpiviennin paikasta? auto on e61 525xd -09. defan säteily lämppäri ois tarkotus asnetaa.
LOL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Tammi 2016, 14:32

"thebluenile kirjoitti:
"ram1 kirjoitti:
Kannattaa miettiä tätä.Ei niitä ikuisuusongelmia Weba/Eber.Toki riippuen missä asuu yms.http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000k ... piva-malli
Aika hyvä hinta. Onko kellään muulla tästä kokemuksia? Ilmeisesti tämä vastaa esim. Calixin letkulämmitintä?"

Audi-foorumilla keskustelua paljonkin ja keskustelijat ottaneet käyttöönkin, samoin Mersu-miehetkin.

1. Tarkoitus asentaa TT-Thermo 1000 SDL, ns suora tai 1000 KDL, jossa tulo-meno 90 asteen kulmassa. BMW 318, 2.0, TD Compact 2004. Olisiko jollakin tuntemusta, kumpi malli sopii helpommin ko. malliin kun lämmitin asennetaan moottorin ja lämmityskennon väliin? Liikoja tiloja ei liene olemassa.
2. Löytyykö Oulusta asennuskokemusta?
terhakka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Helmi 2013, 15:02
Auto: E60 530d 2006

Nostan tätä vanhaa, mutta jälleen pakkasten paukkuessa ajankohtaista ketjua. Oma autoni e60 530 da. Vm. 06. Käytin juuri akun vaihdossa, kun ilmeisesti defan säteilylämmitin lakannut toimimasta? Miten asian voi helpoiten tarkistaa? Ja jos epäilykseni osottautuu todeksi, että moottorin lämmitin onkin kaput, niin mitä summaa arvelette menevän lämmittimeen töineen päivineen? Ja onastuuko vaihto kohtuudella omin päin. Nosturia ei ole tarjolla joten tunkin varassa pitäis nysvätä. Sisua kyllä löytyy.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

terhakka kirjoitti:Nostan tätä vanhaa, mutta jälleen pakkasten paukkuessa ajankohtaista ketjua. Oma autoni e60 530 da. Vm. 06. Käytin juuri akun vaihdossa, kun ilmeisesti defan säteilylämmitin lakannut toimimasta? Miten asian voi helpoiten tarkistaa? Ja jos epäilykseni osottautuu todeksi, että moottorin lämmitin onkin kaput, niin mitä summaa arvelette menevän lämmittimeen töineen päivineen? Ja onastuuko vaihto kohtuudella omin päin. Nosturia ei ole tarjolla joten tunkin varassa pitäis nysvätä. Sisua kyllä löytyy.
Helppo juttu.
Kytke lämmitin pistorasiaan niin, että autosi on esim seissyt ulkona koko yön ja on selvästi viileä (mielellään kunnolla pakkasella). Esimerkiksi aamulla auton oltua noin tunnin lämmitin päällä, avaa konepelti ja tutki onko moottorissa vesiletkut lämpimät, moottorinkylki lämmin (alareunat) tai selvästi joku muu osa moottorista kuuma. Jos selvä lämpökohta konetilasta löytyy, lämmitin toimii.
En tiedä E60 konetilan koosta, mutta säteilylämmitin asennetaan moottorilohkon kylkeen lämmittämään koko moottorilohkoa, tässä tapauksessa mahdollisimman lähelle öljyjä sekä vedenkiertoa. Lämmön tulisi ainakin yli tunnin jälkeen tuntua selvästi moottorin kyljessä.
Jos lohko on lämmin, toimii lämmittimesi ihan oikein.

Lämmitinelementit ovat kohtalaisen luotettavia, hajoamisia tapahtuu paljon harvemmin kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten.

Säteilylämmitin ja akku eivät suoranaisesti liity toisiinsa. Autosi akku (jos alkuperäinen) on palvellut 10 vuotta, se on akulle pitkä aika.

Jos säteilylämmittimesi on hajonnut, onnistuu vaihto kyllä auton altakin, mutta vaatii esimerkiksi suojalevyjen poistoa. Jos osaat kyseiseen autoon vaihtaa öljyt, osaat varmasti myös uuden säteilylämmittimen kiinnittää. Työ on käytännössä metallisen lämpölevyn kiinnittäminen moottorin kylkeen. Helppoa hommassa olisi jo valmiiksi paikallaan oleva johtosarja ja valmis mallikappale moottorin kyljessä.

PS. Muista irrottaa mahdollinen sisäpuhallin pistokkeesta, ettet väännä koko autoa mansikaksi ja turhaan tuhlaa ylimääräistä sähköä kun kokeilet lämppäriä :)
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Nyppää sisätilanlämmittimen tökkeli (sekä ehkä mahdollinen akkulaturi) irti ja mittaa keulatökkelistä resistanssi. Jos säteilylämppäri on ehjä, pitäisi sieltä löytyä kahden nastan väliltä n. 100-200ohm (akkulaturin kanssa vähän vähemmän kuin ilman, kuitenkin kutakuinkin samalla tontilla) ja kolmanteen nastaan ei yhteyttä yleismittarilla pitäisi nähdä käytännössä ollenkaan.

Mutunet huutaa M57:aan (06 lie vielä M57 ekä N57?) sopivasta Defan lämppäristä n. 160e, todennäköisesti samaa luokkaa muuallakin, toki voi kannattaa kysellä: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/4 ... joneuvo=68
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
terhakka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Helmi 2013, 15:02
Auto: E60 530d 2006

Kiitokset jelpistä!
Homma on niin, että vaihdatin uuden akun, öljyt ja öljyn suodattimen viikko sitten, kun auto imas vanhan akun startatessa tyhjiin. Seuraavana päivänä akun vaihdosta auto oli liekassa n. pari tuntia, pakkasta jotakuinkin -20 starttaus ja ei käyntiin, kuten yleensä on lähtenyt. Ja nyt kuitenkin uudet liemet ja akku paikallaan. Jotenkin tunne on, että moottorin lämmitin ei soi entiselleen. Minä olen ymmärtänyt, että tuo säteilylämmitin asennetaan öljypohjan kupeeseen. Ja melkoisen pahassa paikassa päästä parkkipaikalla kokeilemaan läheltä lämmittääkö vaiko ei. Tämä tietysti vain mutu.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Asia selvinnee kahden aamun testillä, eli toinen päivä ilman lämmitystä ja toisena päivänä lämmityksen kanssa. Ja sitten katsot öljyn lämmöt piilovalikosta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Tässä nopea tapa selvittää, onko säteilylämmitin kunnossa: osta sähkönkulutusmittari, vaikka tällainen:
http://www.clasohlson.com/fi/Sähkönkulu ... ri/36-2897
Näitä saa myös Prismoista, Motoneteistä jne, hinta 15 ja 20 euron välillä. Laita mittari näyttämään hetkellistä tehoa. Huom. mittareissa yleensä monta toiminta moodia, mutta nyt tulee valinta siis tehon näyttö!
Ota mahdollinen sisätilan lämmittimen töpseli irti pistokkeestaan ja laita sitten mittari auton ulkopuolella lämmitysjohdon ja jatkojohdon väliin ja sitten jatkojohdon töpseli lämmitystolpan pistokkeeseen. Säteilylämmittimen teho on tyypillisesti n. 300 W eli mittarissa pitäisi näkyä suunnilleen tuollainen lukema. Jos näytön lukema poikkeaa paljon em. lukemasta alaspäin, säteilylämmitin ei ole kunnossa.
terhakka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Helmi 2013, 15:02
Auto: E60 530d 2006

Jpk. Puhuit vähän mutta asiaa. Tänään auto avaimesta käyntiin ja ajelua. Pakkanen laskenut oleellisesti viikon takaisista asteista. Tuo antamasi vinkki on tosiaan ehkä kaikkein yksinkertaisin tapa testata ko. lämmitin likaamatta käsiä. Eikä siinä etteikö näissä kädet saisi likaantua, mutta ois paljon muutakin tekemistä mihin saman ajan voi käyttää. Tai sitten asennutan kiertovesipumpullisen letkulämppärin tuohon rieskaan..
MrW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Helmi 2014, 20:55
Auto: F11 530da
F20 116ia
Paikkakunta: Kirkkonummi

salmol kirjoitti:Asia selvinnee kahden aamun testillä, eli toinen päivä ilman lämmitystä ja toisena päivänä lämmityksen kanssa. Ja sitten katsot öljyn lämmöt piilovalikosta.
Kannatetaan, ehdottomasti helpoin tapa, eikä mene montaa sekuntia. Pitää vaan muistaa tehdä ennen auton käynnistämistä, eli pelkästään virrat päällä.
Vastaa Viestiin