Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Komppaan 100% Bönttiä tässä asiassa. Jos akku on kunnossa niin koskaan ei ole ollut ongelmia käynnistää auto ilman että eberi mitenkään häiriintyy.

Ongelmia on ollut seuraavista syistä:
1. asennusvirhe edellisenedellisessä autossa. Lämmittimeen tuli ilmatasku joka parani ilmaamalla
2. lämmitin ei syty kovilla pakkasilla jos poltoaineessa biokomponenttia

[edit]Onko sekään varmaa, että poltin alijännitevirheessä EI tee lopetussekvenssiä? Eri asia on sitten jos lämmittimen päävirrat poikkaistaan kytkimellä...
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

Onko kenelläkään vinkata luotettavaa asennuspaikkaa Pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla? Tampereen suunnalla näyttää hintataso vähän hintavalta, esim. erään luotettavaksi arvioidun paikallisen yrityksen tarjous Webasto+kaukosäätö+ohjain+akkulaturi+asennus 2800 €. Minusta tuo vaikuttaa kalliilta.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

^PK-seudulla on ainakin kehuttu Konalassa sijaitsevaa Uudenmaan Autovarustelua. Itse olen tuolta hakenut kaukosäätimen, vikakoodinlukua ja loistavaa palvelua hyvillä mielin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kaitzux
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 16:58
Auto: F36 Gran Coupe 420i A xDrive Business 07/15

Tuli sitten ostettua alkuperäinen BMW Webasto ja kännykkäohjaus Android puhelimella. Asennuksen teki Rinta-Jouppi. Nyt odotellaan pakkasia. Edellisessä F31:ssä oli sama vekotin ja se toimi kuin junan vessa.
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

Kyselin Eberin asennusta eeperi.comista, mutta sieltä ilmoitettiin, että jos autoni on Euro6 niin siihen ei Eberiä voi asentaa ("BMW+Euro6 ei ikävä kyllä lämmitinasennus ole mahdollista."). Mistä tuon tiedon näkee? En ainakaan teknisestä otteesta moista tietoa löydä. Auto on rekisteröity käyttöön marraskuussa 2014. Onko tää nyt totta, että tuohon ei saa polttoainekäyttöistä lämppäriä lainkaan?
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Sweep kirjoitti:Kyselin Eberin asennusta eeperi.comista, mutta sieltä ilmoitettiin, että jos autoni on Euro6 niin siihen ei Eberiä voi asentaa ("BMW+Euro6 ei ikävä kyllä lämmitinasennus ole mahdollista."). Mistä tuon tiedon näkee? En ainakaan teknisestä otteesta moista tietoa löydä. Auto on rekisteröity käyttöön marraskuussa 2014. Onko tää nyt totta, että tuohon ei saa polttoainekäyttöistä lämppäriä lainkaan?
Vähän nyt tuntuu enemmänkin siltä, että eeperillä ei ollut uskallusta lähteä suorittamaan asennusta. Onko sitten kyse ammattitaidosta, vai eikö eeperillä onnistu sisäpuhaltimen/ilmastoinnin yhdistäminen lämmittimen toimintaan asennuksen yhteydessä.
Ainakin minun Euro6 -autoon tarjosi jo jälleenmyyjä lämmitintä, koska sitä ei lisävarusteena pystynyt tilata (BMW:n kanta, koska saattaa kuulemma häiritä mootorin käyntiä tai aiheuttaa turhia vikakoodeja kylmäkäynnistyksessä).
Saahan noita lämmittimiä uusiin autoihin jo ihan BMW:n retrofittinäkin... :dumb:
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

Eeperi ei ollut edes ainoa, joka noin sanoi. Aiemmin mm. RK-Cityhuolto Tampereelta sanoi, että eivät asenna Webastoja/Ebereitä Bemareihin anturiongelmien vuoksi. Ylöjärveltä eräs huolto myös ilmoitti, että eivät asenna Euro6-autoihin. Hieman yllättäen Uudenmaan Autovarustelu kertoi, että he kyllä asentavat Webastoja (myös omaan malliini) eikä niiden kanssa ole ollut mitään ongelmaa. En enää tiedä ketä uskoisin enkä haluaisi maksaa 2500 € ja joutua sitten painimaan vikakoodien kanssa.

Jostain luin, että Euro6-normin autoissa olisi joku softaominaisuus, joka mittaa 6-7 h auton sammutuksen jälkeen imuilman ja jäähdytysnesteen välisen lämpötilaeron ja jos sellainen havaitaan, niin moottori vikatilaan. En tiedä pitääkö moinen paikkaansa.

Ehkä pitäisi vaan tyytyä siihen alitehoiseen säteilylämmittimeen. Helvetti.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Juu euro6-moottori menee vikatilaan koska jäähdytysnesteen ja pottoaineen välinen lämpötilaero on liian suuri autoa startatessa. Tähän ongelmaan on kyllä ratkaisu olemassa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

Böntti kirjoitti:Juu euro6-moottori menee vikatilaan koska jäähdytysnesteen ja pottoaineen välinen lämpötilaero on liian suuri autoa startatessa. Tähän ongelmaan on kyllä ratkaisu olemassa.
Millainen ratkaisu? Mielelläni laittaisin aidosti toimivan ja tehokkaan lämppärin autooni vaikka se vähän kalliiksi tuleekin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei kai 2014 rekisteröity voi euro6 olla?
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

Wonderi kirjoitti:Ei kai 2014 rekisteröity voi euro6 olla?
Jostain huoltoliikkeestä meinasivat, että on, mutta en tiedä itse varmaksi. Auto on rekisteröity marraskuussa 2014 ja Euro-6 standardi on tullut kai voimaan syyskuussa 2014. Mistä sen tiedon näkee? Teknistä otetta minulla ei ole vielä paperisena, mutta Trafin sivuilta kävin katsomassa autoni tietoja enkä löytänyt sieltä mainintaa asiasta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Päästöluokat tulevat ensin pakolliseksi uusille automalleille (uusille tyyppihyväksynnöille), vähän myöhemmin vanhatkin mallit on pakko uudistaa. Uudemman mallin moottoreita on tietysti sallittua myydä jo ennen päästövaatimuksen kiristymistäkin. Ulkomailla monikin on joutunut ihmettelemään miksei suomalaisesta rekisteriotteesta näy päästöluokkaa.
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

Wonderi kirjoitti:Päästöluokat tulevat ensin pakolliseksi uusille automalleille (uusille tyyppihyväksynnöille), vähän myöhemmin vanhatkin mallit on pakko uudistaa. Uudemman mallin moottoreita on tietysti sallittua myydä jo ennen päästövaatimuksen kiristymistäkin. Ulkomailla monikin on joutunut ihmettelemään miksei suomalaisesta rekisteriotteesta näy päästöluokkaa.
Jep. Trafin sivuilta en tietoa löytänyt, mutta nyt kun paperinen tekninen ote viimein saapui niin siellä on päästöluokaksi merkitty Euro 6.
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

Böntti kirjoitti:Juu euro6-moottori menee vikatilaan koska jäähdytysnesteen ja pottoaineen välinen lämpötilaero on liian suuri autoa startatessa. Tähän ongelmaan on kyllä ratkaisu olemassa.

Sain juuri tarjouksen Webastosta asennettuna , mutta tosiaan , ei saa kuin sisätilat lämpiämään . Onko tämän ohitus = T haara putkeen ja kierto myös moottorille ja pikkusen koodausta ? Mikä helvetin äly tuossa on että euro6 autoissa ei saa lämmitettyä moottoria webastolla, mutta letkulämppärillä saa ja silloin ei sitten menekään vikatilaan ? Ei nyt mahdu mun kaaliin, ei sitten ollenkaan
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Taas on bmw:n noheva ohjelmoija saanut kunigasidean, että tehdään tuollainen valvonta. Epäilen että euro6 ei vaadi tuollaista. Ohjelmistokorjaus ilmeisesti auttaa letkunlämmittimen kanssa muttei tehokkaamman lämmittimen kanssa. BMW ei varmasti halua enenpää rönkkiä softaa jos sillä ei saada edistettyä myyntiä :(

Käsittääkseni lämmittimien maahantuojat eivät ohjeista moottorin esilämmitykseen vaan ainoastaan ohjaamon lämmitykseen.

Vai onko böntillä jokin ratkaisu tähän? Vastuskytkennällä huijataan polttoaineen lämpöanturia? Vai ihan pieni lämmönvaihdin/lämmitin jolla lämmitetään polttoainelinjaa?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tänään 8 astetta pakkasta. Ajattelin vilkasta lämmöt ennen starttia kun ei ole koskaan tullut seurattua. Ilman lämmittelyä kylmiltään auto tulille. Sinä aikana kun naputtelin navigaattoria ja auto kävi tyhjäkäyntiä oli lukemat jo erinäköiset. Moottori N57.

MoottorinLammot.jpg
MoottorinLammot.jpg (408.92 KiB) Katsottu 15495 kertaa

Viisaammat osaa sanoa mikä ero on jos olisin tunnin antanut Calixin letkulämmittimen olla päällä niin kuin se normaalisti arkiaamuina on. Mulla ei ole erillistä kiertovesipumppua. Paistinpannuista mulla jo oli vahva mielipide mutta letkulämmitin on kyllä tuntunut keventävän kylmää starttia. Vaan taas jäin miettimään onko sillä oikeesti mitään väliä etelän pikkupakkasissa?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Mulla on se Defan paistinpannu öljypohjan kyljessä ja pieni sisälämppäri hanskalokeron alla. Vaatiihan se letkulämppäriin verrattuna selvästi pidemmän lämmitysajan ennen kuin vaikuttaa oleellisesti moottoriin, mutta aamulla reilun parin tunnin lämmityksellä öljy oli +18 ja jäähdytysneste +6 astetta, kun ulkolämpötila autokatoksessa oli -10 astetta. Uskoisin, että moottori tykkää, kun öljyt ovat edes vähän lämpimämmät startatessa, ainakin sitten kovemmilla pakkasilla. Minkään nykyöljynkään viskositeetti ei nimittäin riitä optimaaliseen voiteluun jossain -30 asteen kylmästartissa. Todellinen hyöty saattaa toki realisoitua vasta seuraavalle omistajalle, mutta onhan se aina mukavampaa istua valmiiksi lämmitettyyn autoon ja heittää talvitakki takapenkille.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

traveller kirjoitti: 04 Helmi 2018, 21:23 Mulla on se Defan paistinpannu öljypohjan kyljessä ja pieni sisälämppäri hanskalokeron alla. Vaatiihan se letkulämppäriin verrattuna selvästi pidemmän lämmitysajan ennen kuin vaikuttaa oleellisesti moottoriin, mutta aamulla reilun parin tunnin lämmityksellä öljy oli +18 ja jäähdytysneste +6 astetta, kun ulkolämpötila autokatoksessa oli -10 astetta. Uskoisin, että moottori tykkää, kun öljyt ovat edes vähän lämpimämmät startatessa, ainakin sitten kovemmilla pakkasilla. Minkään nykyöljynkään viskositeetti ei nimittäin riitä optimaaliseen voiteluun jossain -30 asteen kylmästartissa. Todellinen hyöty saattaa toki realisoitua vasta seuraavalle omistajalle, mutta onhan se aina mukavampaa istua valmiiksi lämmitettyyn autoon ja heittää talvitakki takapenkille.
Onko tuosta ihan tutkittua tulosta olemassa, että minkä verran tuo kylmästartti nyt männänrenkaita kuluttaa? Itse en usko että nykykoneet nykyöljyillä kuluu yhtään mihinkään vaikkei lämmittäisikään.

Tänään tein lähtöä mökiltä ja oli -12c, laitoin auton käyntiin, penkinlämmitin ja ratinlämmitin päälle ja kun olin mökin ja vajan ovet lukinnut, niin ajoon. Ihan lämmin oli auto, eikä minkään sortin lämmitintä missään ja hyvin lähti vaikka oli perjantaista asti ollut ja yöllä yli -20c pakkasta. Eli minun mielestäni erillistä lämmitystä ei tarvita mekaniikan, elektroniikan eikä ihmisen takia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Täältä mielipide että ihmisen takia auton esilämmittäminen on mukavaa. Jos on mahdollisuus käydä laittamassa auto käyntiin ja palata hetkeksi takaisin lämpimään, sehän toimii. Mutta jos auto on paikassa jossa sitä ei voi tyhjäkäyttää (ituhipit huutaa) tai liian kaukana että voisi palata rakennuksen lämpöön auton lämpenemistä odottelemaan, valitsen esilämmityksen. Moottori pärjää kyllä, sen parin ensimmäisen jäisen minuutin aikana se ei ehdi paljoa kulua. Tämän foorumin käyttäjiä se moottorin ihan pieni kuluminen ei ehdi vaivata millään tavalla, ehkä btcf:n kansaa sitten 400tkm myöhemmin. Ja säästynyt polttoaineenkulutushan ei tienaa edes halvimman Defan hintaa koskaan takaisin.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mulla on B47 moottorissa Galixin letkulämmitin joka on oikeastaan lohkolämmitin koska vastukset menee moottorin sisälle. Muutaman kerran olen laserilla mitannut moottorin lämmös vajaan kahden tunnin lämmityksen jälkeen ja moottori lämpenee vastuksen ympäristöstä noin 25 astetta lämpimämmäksi kun ulkolämpötila joka tarkoittaa etelässä pikkupakkasia.

Suurin ero on auton sisätilan lämpenemisessä, esilämmitetty moottori lämpenee nopeammin ja sen huomaa sisälämmöissä ja miten nopeasti koppi lämpenee. Jos lohkon lisäksi on sisälämppäri niin ero on jäätävän selkeä esilämmitetyn autoon hyväksi. 9 vuotta Webaston kanssa teki musta tissiposkisen kermaperseen enkä enään halua aamuisin hypätä huurteiseen kippoon ja nykyisessä kun ei ollut Webastoa niin lämmitetään sitten sähköllä.
Vastaa Viestiin