Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

thebluenile kirjoitti: Kaikki webastot ei kai myöskään lähtökohtaisesti lämmitä mooottoria, jos olen ymmärtänyt oikein.
Ei ainakaan bemarin oma tehdasasenteinen lämmitä, mutta eihän semmoista ole ole pakko asennuttaa joka ei moottoria lämitä.

Laita webasto-rahat autopaikkaan :) (mikäli saatavilla)
Böntti kirjoitti: Kun kyseessä on F11 niin luultavasti kyllä relekytkennällä tehdään. Tuohon käy myös se fancontrol u2 mutta mun mielestä siitä ei kannata maksaa yli 300e hintaa
Sain ensin tarjouksen, joka oli 2000e, sitten se korjattiin 2500 euroon, koska vaatii jonku CAN-väylän. Vaimo ei nyt millään halua tuota tarvikewebastoa asennuttaa koska ei jaksa sitä tappelua taas mikä viimeksi huoltoliikkeen kanssa syntyi. Itse kyllä sen laittaisin, mutta minulla ei ole tässä tapauksessa sitä viimeistä sanaa.

Mahtaakohan tuo jumalattoman kallis 3500 euron jälkiasenteinenkin BMW-webasto lämmittää vain sisätilat. Täytyy selvittää.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Se alkuperäinen webasto on sama laite kuin tarvike, ainoastaan ohjauskortti on bmw-spesifinen. F1x ei kyllä tarvitse tuota can-boksia. Kysy foorumin käyttäjältä WSE asennusta.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Se kai riippuu moottorin mallista milloin Calix suosittelee pumppua mukaan ja milloin ei. Kaiketi myös pumpullinen siis Calixiltakin löytyy, jos olen oikein ymmärtänyt.
ram1 kirjoitti:
En tiedä Calixin letkulämppäristä, mutta onko siinä pumppu?Tai Defa.Nehän lämmittää vain siitä kohtaa.Tämähän kierrättää, joten lämpö jakautuu joka puolelle.[/quote]


Sent from my iPad using Tapatalk HD
ram1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 10:51

thebluenile kirjoitti:Se kai riippuu moottorin mallista milloin Calix suosittelee pumppua mukaan ja milloin ei. Kaiketi myös pumpullinen siis Calixiltakin löytyy, jos olen oikein ymmärtänyt.
ram1 kirjoitti:
En tiedä Calixin letkulämppäristä, mutta onko siinä pumppu?Tai Defa.Nehän lämmittää vain siitä kohtaa.Tämähän kierrättää, joten lämpö jakautuu joka puolelle.
Varmaankin sekä Defalta, että Calixilta löytyy pumpullinen, mutta hinta varmasti reippaasti isompi kuin tuossa linkkaamassani.Ja Calixin peruslämppäri 550W.Toihan 1000W.Bemussa toimii mun mielestä ihan hyvin öljylämppärikin, koska alkaa muutenkin puhaltaa nopeasti lämmintä.Toisin kuin Vageissa.Tosi helppo asentaa itsekin.


Sent from my iPad using Tapatalk HD[/quote]
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Mulla on F34 320iX;ssä Calix letkulämmitin ja se ainakin asennettiin pumpun kanssa. Etuvetoisiin ei silloisen puheen mukaan voinut säteilylämmitintä edes laittaa koska öljypohja on komposiittia eikä metallia. X-drivessä se on metallia ja siihen voi asentaa niin säteily kuin letkulämmittimenkin. Korjatkaa viisaamat jos olen väärässä.
ram1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 10:51

GTA1 kirjoitti:Mulla on F34 320iX;ssä Calix letkulämmitin ja se ainakin asennettiin pumpun kanssa. Etuvetoisiin ei silloisen puheen mukaan voinut säteilylämmitintä edes laittaa koska öljypohja on komposiittia eikä metallia. X-drivessä se on metallia ja siihen voi asentaa niin säteily kuin letkulämmittimenkin. Korjatkaa viisaamat jos olen väärässä.
Olet varmasti oikeassa.Saako kysyä, että paljonko kustansi tuo Calixi asennettuna?
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

ram1 kirjoitti:
GTA1 kirjoitti:Mulla on F34 320iX;ssä Calix letkulämmitin ja se ainakin asennettiin pumpun kanssa. Etuvetoisiin ei silloisen puheen mukaan voinut säteilylämmitintä edes laittaa koska öljypohja on komposiittia eikä metallia. X-drivessä se on metallia ja siihen voi asentaa niin säteily kuin letkulämmittimenkin. Korjatkaa viisaamat jos olen väärässä.
Olet varmasti oikeassa.Saako kysyä, että paljonko kustansi tuo Calixi asennettuna?
Olikohan tonnin nurkilla asennettuna merkkiliikkeessä.?
Jostain syystä varaosaliikkeet ei saaneet kasattua "muka" oikeaa kokoonpanoa tuohon autoon, kun se oli silloin vuosi sitten esim DEFA:n manuaaleille tuntematon kombinaatio(F34). Ja vetosivat ettei voi antaa takuuta vaikka samoja hiluja oli menestyksekkäästi asennettu F30 ja F31;siin :conf:
Olen kyllä ollut ihan tyytyväinen tuohon Calixiin. Ainakin virtajohto taipuu pakkasellakin ;)
ram1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 10:51

GTA1 kirjoitti:
ram1 kirjoitti:
GTA1 kirjoitti:Mulla on F34 320iX;ssä Calix letkulämmitin ja se ainakin asennettiin pumpun kanssa. Etuvetoisiin ei silloisen puheen mukaan voinut säteilylämmitintä edes laittaa koska öljypohja on komposiittia eikä metallia. X-drivessä se on metallia ja siihen voi asentaa niin säteily kuin letkulämmittimenkin. Korjatkaa viisaamat jos olen väärässä.
Olet varmasti oikeassa.Saako kysyä, että paljonko kustansi tuo Calixi asennettuna?
Olikohan tonnin nurkilla asennettuna merkkiliikkeessä.?
Jostain syystä varaosaliikkeet ei saaneet kasattua "muka" oikeaa kokoonpanoa tuohon autoon, kun se oli silloin vuosi sitten esim DEFA:n manuaaleille tuntematon kombinaatio(F34). Ja vetosivat ettei voi antaa takuuta vaikka samoja hiluja oli menestyksekkäästi asennettu F30 ka F31;siin :conf:
Ok.Aika kallis oli kyl ja kyl ne perkule osaa puhua ettei sitä ja tätä.Mä nyt yritän pyydellä tarjouksia tästä asennettuna.www.mtt-trading.fi/cat/product_details.php?p=1339

Kyl toi 500e pitäis irtoo asennettuna kun asennus sama ku perusletkussa.Tai sit olen ilman, tai laitan itse.Se hyvä Bemuissa et ne ei jääkaappeja, et pärjää ilmankin.
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

No nyt on Eberi asennettu 235 ix:ään :)

Remuc ohjaa laitetta, sovellushan on myös Windows puhelimeen.
Puhallinohjauksen tekee Eberin oma sham-moduli. Puhallus menee automaattisesti lämpimälle ja tuulilasille, voimakkuus nyt 40%, säätöalue 20-70%.
Defan 4A laturi laitettiin samalla.
Ääntähän se lämppäri jonkin verran pitää, mut ei paha mun mielest, tietääpä et on käynnistynyt. Näkyy tietty sovelluksestakin. Kuin myös sisälämpötila ja akun jännite. Jännitekatkaisun raja-arvon voi asettaa itse, laitin nyt suositellun 12v. helppo laskee tarvittaes.
Mitään vikakoodei ei oo viel ilmestyny, mut enpä oo täysin kylmää moottorii viel lämmittänykää..
Salavalikon moottorilämpö oli jenkkiasteina, tietääkö joku miten sais muutettuu?

Ja ei kun seurailemaan miten kone ja hytti lämpeevät :thuup:
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Noniin :thuup:

Tuo SHAM-moduuli oli päässytkin unohtumaan, joku siitä foorumille aiemmin kirjoitti. Ajaa saman asian kuin U2. Tiedätkö paljonko se pulikka maksoi?
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Böntti kirjoitti:Noniin :thuup:

Tuo SHAM-moduuli oli päässytkin unohtumaan, joku siitä foorumille aiemmin kirjoitti. Ajaa saman asian kuin U2. Tiedätkö paljonko se pulikka maksoi?
Sen hinnast en tiedä.
Koko paketti oli 2300€, sisältää myös hankalan asiakkaan lisän :cools:
(kielsin poraamast reikii pelleihin)
Lämmittimelle oli kuulemma hyvä tila vasemmas etukulmas, joten tiputti max hinnast 50€.(helpompi asiakas ois varmaa saanu huokeemmallaki..)
Jahans, eka ajastus menemään :rolle:
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Böntti kirjoitti:Se alkuperäinen webasto on sama laite kuin tarvike, ainoastaan ohjauskortti on bmw-spesifinen. F1x ei kyllä tarvitse tuota can-boksia. Kysy foorumin käyttäjältä WSE asennusta.
Pirkkalan autosähkön mukaan CAN-boksi pitää olla. Ketä tässä nyt taas uskoo?

BMW:n oma webaston saan nyt ainakin autocenteristä hintaan 2600e (norm. 3500e) Tehdasasennuksen hintahan on 1968e.

Myyjän mukaan "BMW:n omassa webastossa" lämmin vesi päästetään kiertoon heti kun auto käynnistetään, eli ilmeisesti moottori lämpiää käynnistymisen jälkeen hyvinkin nopeasti?
Viimeksi muokannut El_Ucca, 20 Tammi 2015, 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Usko ketä haluat mutta meillä oli F11:ssa tarvikewebasto kytketty relekytkennällä. Kytkentä menee niin että ilmastoinnin läppien ohjauspiuha katkaistaan kun autossa ei ole sytytysvirta päällä. Lisäksi puhallinmoottorin maapiuha madoitetan sopivan tehovastuksen kautta kun webasto on päällä ja sytytysvirta ei ole päällä.

Tuon tehdaswebaston saa modattua niin että se lämmittää myös moottorin. Vaihtoventtiilille menevät piuhat katkaistaan ja venttiilin tilalle johtosarjan kytketään sopiva tehovastus.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

El_Ucca kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Se alkuperäinen webasto on sama laite kuin tarvike, ainoastaan ohjauskortti on bmw-spesifinen. F1x ei kyllä tarvitse tuota can-boksia. Kysy foorumin käyttäjältä WSE asennusta.
Pirkkalan autosähkön mukaan CAN-boksi pitää olla. Ketä tässä nyt taas uskoo?

BMW:n oma webaston saan nyt ainakin autocenteristä hintaan 2600e (norm. 3500e) Tehdasasennuksen hintahan on 1968e.

Myyjän mukaan "BMW:n omassa webastossa" lämmin vesi päästetään kiertoon heti kun auto käynnistetään, eli ilmeisesti moottori lämpiää käynnistymisen jälkeen hyvinkin nopeasti?
Paikallinen autosähköliike infos muakin et niitten boxi(oisko ollu just CAN) tarvii olla ku Bmw:s on älykäs energianhallintajästelmä plaa plaa plaa.. ja hinta 550€ kalliimpi. Silti mm. Böntin rohkaisemana ja WSE:n kanssa juteltuani uskalsin ostaa Eeperin maahantuoman Eberin johon asennettiin myös Eberin oma ohjausboxi. Eipä oo montaa päivää ollu viel käytös, mut ongelmii ei oo ollu. Eli luota Bönttiin ja kysy WSE:ltä on mun neuvo..

Jos ja kun haluan moottorini käynnistää lämpimänä, on mulla ollu vaatimuksena se että lämmitin lämmittää moottorin ennen käynnistystä. Tänään -4 astetta, 20 min lämmitystä ja heti startin jälkeen vesi 39 astetta ja öljy 27 astetta, eli startti palmun alta :thup:
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Se on totta että ainakin F20/F30 -malleissa tuo can-boksi tekee sen että auton virranhallinta ei valita webastokäytön jälkeen. Tuo eberin sham-moduuli on ymmärtääksen myös can-moduuli eli tekee saman tempun kuin tuo U2. Molemmat osaa myös ohjata F2x/F30x ilmastoinnin läpät puhaltamaan tuulilasille. Tuon läppähomman vuoksi 300e lisäsijoitus on mun mielestä perusteltu 1-, 2-, 3- ja 4-sarjassa.

F1x läppiä nuo moduulit ei saa käännettyä tuulilasille. Virtavalituksen saa koodattua pois, eli pelkästään sen vuoksi ei kannata sijoittaa 300 euroa kun kyseessä on F1x.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Minä se sham modulista kirjoittelin. Ainakin meidän Eberin boxi ei ole can väylään, vaan LIN-väylään.

Ja uusille lukijoille tiedoksi että BMW:n oma webasto EI lämmitä kun auton moottori käy!
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Joo niin se tais ollakkin että sham ohjaa läppiä lin-väylän kautta ja puhallin käynnistyy perinteisellä relehässäkällä. Fancontrol U2 taas ohjaa läppiä samalla tavalla lin-väylän kautta ja lisäksi käynnistää puhaltimen can-väylästä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Käsittääkseni puhallin lähti käyntiin myös LIN-väylän kautta.
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Böntti kirjoitti:Se on totta että ainakin F20/F30 -malleissa tuo can-boksi tekee sen että auton virranhallinta ei valita webastokäytön jälkeen. Tuo eberin sham-moduuli on ymmärtääksen myös can-moduuli eli tekee saman tempun kuin tuo U2. Molemmat osaa myös ohjata F2x/F30x ilmastoinnin läpät puhaltamaan tuulilasille. Tuon läppähomman vuoksi 300e lisäsijoitus on mun mielestä perusteltu 1-, 2-, 3- ja 4-sarjassa.

F1x läppiä nuo moduulit ei saa käännettyä tuulilasille. Virtavalituksen saa koodattua pois, eli pelkästään sen vuoksi ei kannata sijoittaa 300 euroa kun kyseessä on F1x.
Eli siis sham moduuli on can-väylässä?
Ainakin mulla se ohjaa puhalluksen tuulilasille(voimakkuuden voi kuulemma tarvittaessa säätää remuc-palikasta). Myös lämpö ohjautuu kokonaan auki.
Toistaiseksi ei oli tullut yhtään minkäänlaista herjaa(kop kop), tosin vajaan viikon kokemus vasta.

Remucin asetuksista: "Aikakatkaisu signaalin kadottua (min)". Tarkoittaa tuo signaalin katoaminen sitä ettei remuc saa yhteyttä mun luuriin jolla sitä ohjaan, vai sitä että se ei saa yhteyttä kännykkäverkkoon?

On se muuten makeeta hypätä työmaan pihalla lämpimään kärryyn ku toiset vääntää auton sauhuttamaan ja alkaa rapsutella laseja ;)
JuPa93
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 19:47
Auto: BMW 318d E91 -2007
Paikkakunta: Oulu

Itselläni tuli tuossa heinäkuussa laitettua BMW 318d E91 -vm. -07. Autohan muuten on toiminut hyvin, mutta nyt pakkasilla sitten on alkanut hieman olemaan ongelmia. Ensinnäkin ostaessa pelotti hieman, että monestikkohan pitää jäädä kotipihaan kun ei tuo start/stop nappi -käynnistys toimikkaan. Noh tämän mennessä olen kuitenkin aina päässyt liikkeelle =) Mutta kysyisin teiltä kokemuksia, vinkkejä, arvioita ja neuvoa ylipäätänsä mitä pystytte antamaan. Eli pakkasten tultua ei tuo autossa oleva SÄTEILYLÄMMITIN ole sitten toiminut ollenkaan. Kun on ollu näitä -20 asteen pakkasia, on autoa pitänyt pitää lämmityksessä yönyli, että aamulla päässyt töihin lähteen vaivattomasti. Täten olen ajatellut hankkia jälkiasennuksena tuon webaston. Onko tietoa minkälainen, mallinen, missä asennuttaa (asun oulussa) ja hinnoista tietoa. Lähinnä tarkoitus olisi mm saada kaukokäyttöinen + ajastimella toimiva.
Vastaa Viestiin