Mistähän se musta möhnä sinne moottorin sisäpintoihin kerääntyy jopa bensiini moottoreissa? Esilämmittämätön moottori laitetaan ensin käyntiin. Auton popotellessa tyhjäkäynnillä raaputellaan ja putsaillaan auto lumista ja jäisistä ikkunoista. Kylmällä koneella tyhjäkäyntiä 2-4min,kenties. Tuohon sitten lisäksi nykyautojen piiiitkät öljynvaihto välit.
Kyllä minä lähden mielummin liikkeelle autolla,jossa sisätilat on lämmitetty ja moottorin lämmöt vähintään plussan puolella. Jopa kymmeniä asteita riippuen lämmitimestä. Eli käytännössä liikkeelle aina ilman joutokäyntiä.
Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer
Silti käytät penkinlämmitintä ja ratinlämmitintä?salmol kirjoitti: ↑04 Helmi 2018, 21:37Onko tuosta ihan tutkittua tulosta olemassa, että minkä verran tuo kylmästartti nyt männänrenkaita kuluttaa? Itse en usko että nykykoneet nykyöljyillä kuluu yhtään mihinkään vaikkei lämmittäisikään.traveller kirjoitti: ↑04 Helmi 2018, 21:23 Mulla on se Defan paistinpannu öljypohjan kyljessä ja pieni sisälämppäri hanskalokeron alla. Vaatiihan se letkulämppäriin verrattuna selvästi pidemmän lämmitysajan ennen kuin vaikuttaa oleellisesti moottoriin, mutta aamulla reilun parin tunnin lämmityksellä öljy oli +18 ja jäähdytysneste +6 astetta, kun ulkolämpötila autokatoksessa oli -10 astetta. Uskoisin, että moottori tykkää, kun öljyt ovat edes vähän lämpimämmät startatessa, ainakin sitten kovemmilla pakkasilla. Minkään nykyöljynkään viskositeetti ei nimittäin riitä optimaaliseen voiteluun jossain -30 asteen kylmästartissa. Todellinen hyöty saattaa toki realisoitua vasta seuraavalle omistajalle, mutta onhan se aina mukavampaa istua valmiiksi lämmitettyyn autoon ja heittää talvitakki takapenkille.
Tänään tein lähtöä mökiltä ja oli -12c, laitoin auton käyntiin, penkinlämmitin ja ratinlämmitin päälle ja kun olin mökin ja vajan ovet lukinnut, niin ajoon. Ihan lämmin oli auto, eikä minkään sortin lämmitintä missään ja hyvin lähti vaikka oli perjantaista asti ollut ja yöllä yli -20c pakkasta. Eli minun mielestäni erillistä lämmitystä ei tarvita mekaniikan, elektroniikan eikä ihmisen takia.
Vai eikö ne olekkaan erillistä lämmittämistä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
- Auto: F11 Touring 520d Xdrive
Minulla on säteilylämmitin sekä taukolämmitin F11 -dieselissä. Pidin yli 20 asteen pakkasella säteilylämmitintä päällä lähes kuusi tuntia ja öljyn lämpö oli sen jälkeen 4 astetta eli ei kovin lämmintä ja veden lämpö näytti miinus kuutta. Onko kokemusta taukolämmittimen muutoksesta, että se lämmittäisi myös moottoria. Jostain luin, että jotkut anturit antaa väärää tietoa ja moottorin käynnistymisessä olisi ongelmia sen jäkeen. Onko tämä vai urbaani legenda vai?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Kolme talvea toiminut F10:ssä moitteetta; eli oikein tehtynä ei ongelmia. Ja sama homma oli 4 talvea kahdessa F25:ssa aiemmin
Nyt on EU6-moottoriseen autoon tehty hieman temppuja ja ainakin toistaiseksi jälkiasennettu webasto on toiminut ilman moottorin vikavaloa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Mulla F20 ja -20C. 2h säteilylämmitin jonka jälkeen vesi -1C ja öljy +2.
Loppuukohan tuo säteilylämmittimen hyöty tuon 2h jälkeen, jos 6h jälkeen ihan samat lukemat?
Tilanne on sama,kuin yrittää lämmittää isoa omakotitaloa vain sillä pelkällä olohuoneen patterilla. Tehot ei riitä,kuin tiettyyn rajaan asti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
..Talossa jonka olohuoneen isot ikkunat on poissa paikaltaan ja suuri osa patterin tuottamasta lämmöstä menee suoraan harakoille.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
ja patteri on talon peruslaatan alla kapillaarinestosepeliä vasten lmmittämässä enimmäkseen ulkoilmaa.....Wonderi kirjoitti: ↑02 Maalis 2018, 10:42..Talossa jonka olohuoneen isot ikkunat on poissa paikaltaan ja suuri osa patterin tuottamasta lämmöstä menee suoraan harakoille.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
- Auto: F11 Touring 520d Xdrive
Nyt lämpiää pakkasellakin. Asennettiin rele, joka aukaisee moottorille menevän venttiilin ja nyt lämpiää moottori ja sisätilat. Bemari huolto kertoi kerran, että pitää asentaa toinen Webasto, jotta saa moottorinkin lämpiämääm. Nyt pääsi satasen kustannuksella. Testasin sen verran, että viidessä minuutissa öljyn lämpö nousi 39 asteesta 60 asteeseen ja vesikin 50 asteeseen. Eikä tullut vikakoodia ainakaan näissä lämpötiloissa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Itselle tulossa g31 jossa alkuperäinen wepasto eli winter paketti nimellä. Mulle taas kerrottiin kun kysyin että saako sen lämmittämään myös moottoria niin kuulemma suuri työ, joutuu vaihtaa vesiletkuja ynnä muuta. Eli kallis ja suuritöinen remontti. Mitenkä tämä nyt oikeasti sitten menee että saisi lämmittämään myös moottrinkin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
- Auto: F11 Touring 520d Xdrive
Kalajokilaaksossa ainakin Erkkilän Korjaamo Ylivieskassa tekee muutostöitä ja jos G 31:ssa on samanlainen järjestelmä, niin ei ole iso asia. Ei tarvinnut letkuihin tehdä muutoksia. Suurin työ oli kaivaa Webasto esille vasemman etulokarin alta ja poistella suojat.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29 Huhti 2018, 02:13
Olen tekemässä kauppaa uudesta 320i:stä (bensa). Myyjäliike tarjoaa siihen kylkeen säteilylämmitintä, josta en omaa kokemusta. Onko lohkolämppariä edes saatavilla, ja jos, niin mitkä on vaihtoehtojen erot?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Perinteisiä lohkolämmittimiä ei nykyään juurikaan ole, yleisimmät on säteily- ja letkulämmitin. Kannattaa kysyä saako siihen letkulämppäriä, on selkeästi parempi kun säteilylämmitin, vielä jos siihen laittaa kiertovesipumpun niin tehokkuus kasvaa kertaheitolla.
Itselle tulossa G30 Winter-paketilla, ja olin siinä käsityksessä että webasto lämmittäisi vain sisätilat.
Tutkiskelin tuossa Saksan konfiguraattoria (siellä tarkemmat kuvaukset lisävarusteista), ja sieltä löytyi hämmästyksekseni oheinen kuvaus jonka perusteella vaikuttaisi että weba lämmittäisi myös moottoria...
Onko tästä kenelläkään faktaa, kummin päin asia oikeasti on?
Tutkiskelin tuossa Saksan konfiguraattoria (siellä tarkemmat kuvaukset lisävarusteista), ja sieltä löytyi hämmästyksekseni oheinen kuvaus jonka perusteella vaikuttaisi että weba lämmittäisi myös moottoria...
Onko tästä kenelläkään faktaa, kummin päin asia oikeasti on?
- Liitteet
-
- 6D6BEF6D-67CD-411C-883C-6B1D8238D948.jpeg (393.3 KiB) Katsottu 12903 kertaa
Noihan se on periaatteessa vanhemmissakin malleissa. Käytännössä lämmitettyä nestettä päästetään moottorille kuitenkin vasta, kun sisätilojen tavoitelämpötila on saavutettu. Eli pakkaskelien esilämmityksessä tuohon ei ainakaan 30 min puitteissa päästä.320dA kirjoitti: ↑04 Loka 2018, 19:03 Itselle tulossa G30 Winter-paketilla, ja olin siinä käsityksessä että webasto lämmittäisi vain sisätilat.
Tutkiskelin tuossa Saksan konfiguraattoria (siellä tarkemmat kuvaukset lisävarusteista), ja sieltä löytyi hämmästyksekseni oheinen kuvaus jonka perusteella vaikuttaisi että weba lämmittäisi myös moottoria...
Onko tästä kenelläkään faktaa, kummin päin asia oikeasti on?