Sivu 26/26

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 07 Marras 2018, 22:21
Kirjoittaja jopukka
Kävin tätä viestiketjua läpi; tietoa yllinkyllin ja nyt on pää pyörällä. Ostin juuri Ruotsi-auton 320d xDrive GT 2016 ilman mitään ylimääräisiä lämmityksiä.. Ja talvi on tulossa. Pääasiassa ajan lyhyttä työmatkaa, 10 min / suunta, mikä täytyy ottaa huomioon lisälämmitystä hankittaessa. Volvon kanssa vakioarvot olivat keskinopeus 34 km/h ja 8,4 l/100km.
-Tärkein varmistava kysymys: eikö polttoainelämmitin todellakaan saa esilämmittää moottoria?
-hankinko säteilijän, letkulämmityksen pumpulla vai polttoainelämmittimen?

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 07 Marras 2018, 22:45
Kirjoittaja Aero
Jos sähköä on tarjolla, niin tuolla ajoprofiililla meikäläisen ääni kombolle, jossa on pumpullinen letkulämppäri, sisäpöhötin ja akkulaturi. Kummoisesti ei meinaan tartte webastoida, että se vajaa 20min veto ei kylmän kulman akkua tarpeeksi lataa.

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 26 Marras 2018, 10:40
Kirjoittaja Furior
Itselläni saman kaltainen tilanne, kuin jopukalla. Mietinnässä TT-Thermon lämmitin ja sisähaara kaveriksi. Autona 2014 vuoden 320xd GT, jonka papereissa lukee päästöluokkana euro 6. Luulin, että tuon ikäiset ovat vielä euro 5 luokan autoja, joten mahtaako tuo aiheuttaa ongelmia lämmittimen valinnan suhteen?

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 05 Joulu 2018, 06:20
Kirjoittaja Asroc
Hei, BMW X3 2 litran diesel Euro6 2014 rantautui kesällä Ruotsista ilman lämmityshilppeitä. Asentelin siihen muutama viikko sitten lohkon sisään ylävesiputken liitoksesta menevän Calix RE808 vastuksen. Sitä voi hyvällä omalla tunnolla kutsua lohkolämmittimeksi. Muutama viikko käytetty, ei vikavaloja. Siinä hyvä vaihtoehto jos vaan autoon käy. Kaverin pikkubemariin kun sitä mallailtiin niin näytti vähän siltä että letkuyhteen vieressä oleva laturi ois käytännössä estänyt asennuksen kun se vähän tilaa letkun vierestä vaatii. Mukavaa näpertelyä...

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 23 Tammi 2019, 15:55
Kirjoittaja Furior
Päädyin Calixin letkulämmittimeen ja sisähaaraan. Calixin sivut suositteli tuota lämmitintä ilman kiertopumppua, joten sitä ei laitettu. Ekan lämmityksen jälkeen ainakin tuntuis toimivan ihan OK, eikä herjannut mitään. Aika ja kokemus näyttää sitten paremmin.

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 16:57
Kirjoittaja Furior
Sunnuntaina kerkesi testailemaan lämmitystä vähän enemmän. Ulkolämpötila pyöri siinä -22c ja -24c välillä, auto oli noin 2.5h piuhan päässä. Lämpökameran mukaan kone ainakin jotenkin lämpenee, putket kuumimmilta kohdilta +27c. Käynnistyksen jälkeen salavalikosta katsottuna jäähdytysneste +8c ja öljy -2c. Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin, mutta tällä mennään nyt.

Moottorina siis N47D20C ja lämmitin Calix CVH (16mm) letkulämmitin.

IMG-20190127-WA0004.jpg
IMG-20190127-WA0004.jpg (64.03 KiB) Katsottu 1504 kertaa

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 17:35
Kirjoittaja *Ari*
Nyt tuli kunnon faktaa eikä mutua, loistavaa :)

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 19:52
Kirjoittaja Heguli31
Furior kirjoitti:
30 Tammi 2019, 16:57
Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin
Perustuu mihin?

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 11:28
Kirjoittaja Furior
Heguli31 kirjoitti:
30 Tammi 2019, 19:52
Furior kirjoitti:
30 Tammi 2019, 16:57
Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin
Perustuu mihin?
Ei ollut siis mikään väittämä, vaan mietintä. Ajattelin, että jos neste kiertäisi tasaisemmin/paremmin, niin moottori lämpenisi paremmin ja lämpö johtuisi myös öljypohjaan paremmin.

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 18:23
Kirjoittaja Heguli31
En meinannutkaan,että se olisi "väittämä". Ihmettelin vaan mihin tuo perustuisi. Itse aikoinaan ratkaisin öljyn lämmityksen säteily lämmittäjällä. Toinen lämmitin oli lohkossa ja toinen "pannu" öljypohjan kupeessa. Tuli silloisella M-sarjalaisella ajeltua ympäri vuoden ja halusin varmistaa S-sarjan moottoriin maksimi voitelun heti startista.

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 19:35
Kirjoittaja Wonderi
Epäilemättä lämpöä tulee moottoriin. Eri asia on kuinka paljon hyötyä siitä on.