Luistoneston/ajonvakautuksen käyttö ja käyttämättömyys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Siirry tästä: Talviajogallup luistoneston käytöstä talviliikenteessä

Nämä neliveto-takaveto tai diesel-bensa -väännöt ovat tällaisia ikuisuuskysymyksiä. Onneksi vaihtoehtoja on ja sen vuoksi tietenkin asiaan voidaan suhtautua kukin oman maun mukaan ja kiihkottomasti.

F30-kokemuksia minulla on vain 320d takavedosta, enkä pitänyt sitä kovin erilaisena ajotuntumaltaan e90 320d:hen verrattuna. Eniten huomiota herätti lähinnä jatkuvasti itseään kiristelevät turvavyöt. Pidemmän päälle toinen iso ero käytännössä on vakionopeudensäätimen ja luistonestottomuuden yhteistyökyvyttömyys. Näiltä osin e90 vetää pidemmän korren. Ulkonäköseikat ovat mielipideasioita enkä ota niihin kantaan.

Uusi 320i bensakone on erittäin houkuttelevasti hinnoiteltu ja varmasti varteenotettava vaihtoehto myös minulle, vaikka kilsoja tulee 40000 vuodessa. Bensakoneen linearisuus ja luonteikkuus on lähtökohtaisesti miellyttävämpää, pidän siitä että kone kiertää ja tehoa tulee joka kiepillä lisää. Dieselissä käy toisin päin ja se syö ajamisen iloa, vaikka suorituskykyä olisi enemmän. Tämäkin lienee makuasia.

Nelivetokampanjan ollessa taas parin vuoden tauon jälkeen kuumimmillaan en voi kuin todeta, että edelleenkään en päätyisi nelikkoon vaikka se on käytännössä ilmainen. Alla olevat havainnot koskevat e90 -nelikkoa, mutta oletan että nelivetojärjestelmässä ei ole tapahtunut muutoksia sitten vuoden 2011 e90:n?

Bemarin kehuttu nelikko toimii luistonestot kytkettynä ja hiljaa ajettaessa upeasti. Mutta urheilullisessa ajettavuudessa mutkatiellä siinä on mielestäni vakavia puutteita. Mutkaan tultaessa kaasun painamisen välittömät seuraukset ovat odotuksia nostattavia, perä lähtee lähes takavetomaisesti liikkeelle ja auton initiaalireaktio on terävä ja ketterä, meilkein yhtä ketterä kuin takavetoisessa. Mutta välittömästi tämän jälkeen lukottomuus tuo seurauksensa, veto siirtyy yhä enemmän etuakselille mutkan kestäessä ja loppumutkasta auto alkaa puskea rumasti. Kaasua on pakko nostaa, sillä vasemman jalan jarrutuksellakaan aliohjautuvuutta ei meinaa saada taittumaan. Taas uudelleen kaasua painettaessa auton kääntyvyys on hetken erinomainen, kunnes ilmiö toistuu. Tämä on minusta hyvin epämiellyttävä ilmiö.

Ylläolevat havainnot koskevat ajoa kokonaan ajonvakautus ja luistonesto poiskytkettynä.

Nelivetoisen ongelmat koskevat siis ääritilannekäyttäytymistä ja koskevat itse asiassa kaikkia markkinoilla olevia nelivetoja (evomitsuja ja sti Subaruja lukuunottamatta), esimerkiksi Audin kohdalla ilmiö on vielä korostuneempi ja initiaalireaktio on itse asiassa usein se, että taka-akselin veto työntää pitonsa nopeasti menettäneitä eturenkaita edellään. Eturenkaisiin kohdistuu mutkan alkuvaiheissa siis suurin osa kiihdyttävistä voimista ja kääntävistä voimista, jolloin pito ohenee eturenkaista. Takavetoisessa kuormat jakautuvat tasaisemmin ja siksi käyttäytyminen on johdonmukaisempaa ja miellyttävämpää ja auton kääntyvyys on parempaa.

Itse pidän tätä tärkeänä turvallisuustekijänä, joka koskee myös arkipäivän talviajotilanteita. Tämän vuoksi minä valitsen takavetoisuuden, joka on itselleni ehdottomasti tärkein BMW:n hankintakriteeri.
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

Hieno Auto Teme_P!
M-ratti on näyttävä.
spjarv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Loka 2012, 23:00
Auto: F30 328iA M Sport '13

Taloudellisin ja fiksuin ratkaisu olisi varmasti ollut 320d itsellenikin, mutta en vaan kestä sitä traktorimaista tärinää käynnistäessä (ja erityisesti start and stopin kanssa). 320i tuntui laiskemmalta (väännön puute varmaankin) ja halusi kokoajan kaasua ja 335i :ssä jatkuva murina kävi ärsyttäväksi, eikä se tuonut suorituskyvyllisesti juuri mitään 328:aan verrattuna. Se tuntui myös kömpelömmältä kuin nelipyttyiset versiot, outoa jos se pieni painonlisäys keulassa vaikuttaa noin paljon. 328i:n ostin kompromissina näiden väliltä - järkevä kulutus, tylsät soundit mutta riittävä teho, hiljainen tyhjäkäynti ja suht vähäiset käynnistystärinät. Ja tietysti 335:een verrattuna myös raha vaikutti. Samanhintaisina 335i olisi varmasti tullut otettua.

Nelivetoa en ole kaivannut, koska olen saanut autoni kaksi kertaa jumiin, kummallakin kerralla pohjan varaan 4 rengasta ilmassa. Muuten kulkee ihan ok talvet, ja oikein hienosti kesät. 15 vuotta takavetoisilla siis takana. Jos neliveto olisi llmainen, niin pitäisi alkaa vertailemaan tuntumaa.

Näin muuten kokemuksena: marraskuun autossani (siis valmistuspvm) oli paremman kuuloiset poppivehkeet kuin viimevuoden alun koeajoautossani. Testasin siis täysin samoilla asetuksilla. Onko jollain tietoa tästä? Ostin perusaudiolla ja koeajo/sijaisauton jälkeen olin henkisesti varautunut tilaamaan uudet elementit jne. Sitten tuo oma kuitenkin soi ihan ok. Olisiko siis ruostepenkkien ym. ohessa vaihtunut myös poppeja?

-Sami
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Hauska huomata miten moneen makuun meillä on on kokemuksia autoista. Viittaan 320dALBE:n kirjoitukseen. Itsellä ylivoimaisesti merkittävin tekijä käyttöauton valinnassa on nelivetoisuus. Polttoianeena on sitten olosuhteiden pakosta nafta kun ei näitä tötteröitä oikein tolkullisella bensakoneella saa ja kunnolista ei perse kestä. Nyt on menossa viides neliveto, joten olen lukuisia kertoja ajellut mm. sijaisautoina etu- ja takavetoisia. Kyllä ei ole palauttaessa jäänyt paljon kaipailemaan. Kesällä tuo on lähes yksi ja sama, mutta talvella sitten ihan eri stoori. Nelikolla huonossakin kelissä tekee mielä vain ajaa ja ajaa kun taas vajaavetoisen puikoista on kiire irti :w00t:
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

VolvostaBemariin kirjoitti:Hauska huomata miten moneen makuun meillä on on kokemuksia autoista. Viittaan 320dALBE:n kirjoitukseen. Itsellä ylivoimaisesti merkittävin tekijä käyttöauton valinnassa on nelivetoisuus. Polttoianeena on sitten olosuhteiden pakosta nafta kun ei näitä tötteröitä oikein tolkullisella bensakoneella saa ja kunnolista ei perse kestä. Nyt on menossa viides neliveto, joten olen lukuisia kertoja ajellut mm. sijaisautoina etu- ja takavetoisia. Kyllä ei ole palauttaessa jäänyt paljon kaipailemaan. Kesällä tuo on lähes yksi ja sama, mutta talvella sitten ihan eri stoori. Nelikolla huonossakin kelissä tekee mielä vain ajaa ja ajaa kun taas vajaavetoisen puikoista on kiire irti :w00t:
Olen täysin samaa mieltä. Vaikka F10 520dA on loistava auto, niin tuo nelivedon puute on ahdistanut talvella, kun työn puolesta tulee paljon ajettua ja ennen joulua oli moottoritiet erittäin liukkaassa kunnossa koko ajan. Ex-330 xdA:ta tuli monesti ikävä sen takia, sillä oli vaivatonta edetä kelissä kuin kelissä. Sen takia tilasinkin nyt taas nelikon, vaikka ei bemari olekaan.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

320dALBE kirjoitti:Bemarin kehuttu nelikko toimii luistonestot kytkettynä ja hiljaa ajettaessa upeasti. Mutta urheilullisessa ajettavuudessa mutkatiellä siinä on mielestäni vakavia puutteita. Mutkaan tultaessa kaasun painamisen välittömät seuraukset ovat odotuksia nostattavia, perä lähtee lähes takavetomaisesti liikkeelle ja auton initiaalireaktio on terävä ja ketterä, meilkein yhtä ketterä kuin takavetoisessa. Mutta välittömästi tämän jälkeen lukottomuus tuo seurauksensa, veto siirtyy yhä enemmän etuakselille mutkan kestäessä ja loppumutkasta auto alkaa puskea rumasti. Kaasua on pakko nostaa, sillä vasemman jalan jarrutuksellakaan aliohjautuvuutta ei meinaa saada taittumaan. Taas uudelleen kaasua painettaessa auton kääntyvyys on hetken erinomainen, kunnes ilmiö toistuu. Tämä on minusta hyvin epämiellyttävä ilmiö.

Ylläolevat havainnot koskevat ajoa kokonaan ajonvakautus ja luistonesto poiskytkettynä.

Itse pidän tätä tärkeänä turvallisuustekijänä, joka koskee myös arkipäivän talviajotilanteita. Tämän vuoksi minä valitsen takavetoisuuden, joka on itselleni ehdottomasti tärkein BMW:n hankintakriteeri.
Ööö...tuota...kuka ajaa vielä nykypäivänä autollaan ilman luistonestoa normaalissa ajossa?? Ja sen jälkeen perustelee auton turvallisuusnäkökohtia niillä ominaisuuksilla, jotka tulevat esiin vasta kun kytkee ne kaikkein tärkeimmät turvallisuusvarusteet pois päältä? Ei tulisi nykypäivänä mieleen missään tilanteessa käyttiksen luistonestoa kytkeä päältä. 99,999% on ainoastaan sillä merkitystä, mikä on käytös kaikki varosysteemit päällä. Tietty jos rallia ajaa niin sitten merkitystä, mutta eikä tämä näiden F30-kärryjen kanssa nyt niin olennaista ole.

Havainnot kuitenkin varmaan ovat oikeita mitä tuolla yllä esitetty, johtopäätöksistä en sitten ole lainkaan samaa mieltä. Tosin liikenteessä ei pitäisi kärryjä niin limiitille ikinä edes lähellekään ajaa, että tuollaiset ilmiöt tulevat esiin.

Neliveto ainakin minusta on vaivattoman liikkellelähdön lisäksi turvallisin suurissa nopeuksissa (yli 100 km/h) lumisella auraamattomalla moottoritiellä, missä saa posottaa vasenta kaistaa ilman mitään ongelmaa vajaavetoisten nyppiessä eteenpäin oikealla 70 km/h. Kaistanvaihdot sohjossa ovat täysin eri luokkaa kuin normaaliautolla, samoin kontrolli mutkissa, rampeissa jne. Auto on täydessä balanssissa koko ajan, voi vaikka kaasu pohjassa ajaa eikä luistonesto kunnolla edes puutu tilanteeseen. Eihän sitä tarvitse kuin mennä kitkaympyrään takavedolla ja nelivedolla, niin selkenee se ero - on kuin yöllä ja päivällä hallittavuudessa myös ilman luistonestoakin. Kesäkelillä on aika lailla se ja sama mikä vetotapa on, mutta talvella tilanne on totaalisti toinen.
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

No, saatiinhan me vähän intohimoa tähän keskusteluun!

Kuten todettua makuasioitahan nämä ovat. Toiset tykkää nelivedosta ja luistonestosta, minä en. Kesät talvet, maantiet kaupungit, aina ensimmäinen toimenpide autoon astuttaessa on luistoneston poiskytkeminen.

Mutta onneksi on vaihtoehtoja erilaisille mieltymyksille!

Haluan vain korjata sen Pitkiksen väärinkäsityksen, että olisin liittänyt yllä olevat johtopäätökset auton kaahailuominaisuuksiin. Kerroin vain omia havaintojani, jotka ovat jollekin merkityksellisiä kaikilta osin, joillekin vain siltä osin, että ketterä kääntyvyys on, tietysti, turvallisuustekijä. Harvoinhan ulosajot liikenteessä tapahtuu suoralla tiellä tai kolarit tilanteessa, jossa toista autoa, estettä tai hirveä ei tulisi väistää?

Nelivetomiehillehän se suoraan posottaminen on hienoo ja vakaata, ja tyypillistä puheenpartta on se, että "neliveto menee jäisellä tiellä kuin kesäkelillä ajais". Mutta kun ei mene, ei alkuunkaan heti kun pitäisi jarruttaa tai kääntää! Ja neliveto on näissä molemmissa takavetoa heikompi.

Kaahailuun vain kommentoin, että koko ajokortti-ikäni vajaalla miljoonalla kilometrillä olen saanut yhden ylinopeussakon, joten sitä taipimusta en ota kontolleni. Kolareita on tapahtunut yksi, kun pysähtyneen autoni perään ajettiin. Rallia ajetaan suljetuilla teillä (jossa sitten horisontti on välillä päässyt pari kertaa kiepsahtamaan). :mus:

Ja jottein menis ihan off-topiciksi, todettakoon, että F30-kampanja on markkinoilla houkutteleva ja tänään autokeskuksessa käymäni keskustelun perusteella, kiinnostus on ollut välittömästi erinomaista.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

320dALBE kirjoitti:Kuten todettua makuasioitahan nämä ovat. Toiset tykkä nelivedosta ja luistonestosta, minä en. Kesät talvet, maantiet kaupungit, aina ensimmäinen toimenpide autoon astuttaessa on luistoneston poiskytkeminen.

Haluan vain korjata sen Pitkiksen väärinkäsityksen, että olisin liittänyt yllä olevat johtopäätökset auton kaahailuominaisuuksiin. Kerroin vain omia havaintojani, jotka ovat jollekin merkityksellisiä kaikilta osin, joillekin vain siltä osin, että ketterä kääntyvyys on, tietysti, turvallisuustekijä. Harvoinhan ulosajot liikenteessä tapahtuu suoralla tiellä tai kolarit tilanteessa, jossa toista autoa, estettä tai hirveä ei tulisi väistää? Nelivetomiehillehän se suoraan posottaminen on hienoo ja vakaata, ja tyypillistä puheenpartta on se, että "neliveto menee jäisellä tiellä kuin kesäkelillä ajais". Mutta kun ei mene, ei alkuunkaan heti kun pitäisi jarruttaa tai kääntää!
Joo, mun puolesta jokainen saa ajaa ihan sellaisella autolla kuin haluaa ja kun edes ajaisivat uudella 2-vetoisella BMW:llä niin olisi turvallisuus parempi kuin 97% tiellä liikkuvista autoista keskimäärin. Luistoneston poiskytkemistä en kuitenkaan ymmärrä, mutta sehän on tosiaan täysin jokaisen oma asia miten haluaa ajella. Jos tarpeeksi varovasti vetää, harvoinpa se kärry ojaan menee tai käsistä lähtee. Tilannenopeus ratkaisee. F30-ostajista kuitenkaan vastaavaa toimea tuskin tekee kuin jokunen promille korkeintaan, me loput ollaan sen verran huonoja kuskeja, että pärjätään paremmin nelivedon ja DSC:n antamin lisäominaisuuksin. Kun kuitenkin puhutaan käyttöautosta, millä itsensä lisäksi kuskataan muksuja tai muutakin tärkeää.

En epäillytkään, että kaahailisit avoimilla teillä, auton kokeiluunhan on paljon luvallisia mantuja olemassa. Enkä tosiaan noita havaintojakaan osin. Sitä en niele, että neliveto olisi missään suhteessa normaalille autoilijalle haitallinen jarrutustilanteissakaan - kääntämisestä puhumattakaan! Kyllä minäkin näillä nelivedoilla olen osallistunut ajoharjoitteluun runsaasti ja keskimäärin paljon paremmin tuntuvat taittuvan keilojen väistelyyn kuin muut samaan osallistuvat autot. Varsinkin ohjauksen avulla väistössä pystyy selvästi suuremmilla nopeuksilla hallitsemaan auton ja pitämään sen suunnassa. Kyllä sitä eroa on ihan paikan päällä pohdittu monen monta kertaa ja nelivedon syyksi laskettu. Jarrutuksessa väistössä ei negatiivista eroa ole tullut, joskaan ei mitään suurta etuakaan. Ja muussa hallinnassa neliveto on tietysti erittäin paljon hallitumpi ja sitä kautta turvallisempi. Tai mitä mieltä itse olet esim. kitkaympärässä ajosta nelivedolla ja takavedolla? Eihän siinä ole mitään saumaa hallita takavedon pyllähtelyä perä edelle kun nelivedolla niin ei saa tapahtumaan vaikka yrittäisi. Eihän tuokaan kaikkea kerro, mutta jotain kuitenkin. Ja nämä huomiot siis talvikelillä.

Ajokokemusta xDrivellä kolmesta eri mallista noin 250 000 km josta suurin osa talvella, olosuhteita on tullut kyllä nähtyä näillä autoilla niin laidasta laitaan kuin tämä maa pystyy tuottamaan.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

DTC:n käyttö (luistoneston osittainen poisto) on hetkittäin erittäin perusteltua ainakin takavetoisen F30:n kanssa talvirenkaiden yhteydessä.

Sopivassa lumipöpperössä kiihtyvyys kahdeksaan kymppiin puolittuu kun kaiken rajoittava luistonesto on aivan liian herkkä ja nappaa tehot pois kun vasta lamelli on taittumassa eikä rengas vielä oikeasti pitoaan menettänyt. Tämä ilmiö näkyy myös silloin kun ajaa hyväpitoisella tiellä pehmeälamellisella talvirenkaalla. Luistonesto vilkahtaa satasen nopeudesta nelosella.

DTC huolehtii kuitenkin turvallisuudestakin vaikka jättää vähän auton hallinnasta vielä kuljettajallekin.

Tosin liukkaalle moottoritielle matka-ajoon minäkin palautan luistoneston päälle.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Keskustelu on kyllä mukavaa ja makuja on monia... Pähkinänkuoressa tilanne lienee niin, että kun on pitoa niin takaveto on ketterämpi ja paras ja kun ei ole pitoa niin neliveto on AINA vajaavetoa parempi. Muuten ralliautot ja panssarivaunut olisivat takavetoja.. :w00t:

Ja on lievästi absurdia pohdiskella vajaavedon ja nelivedon käyttäytymistä liukkaassa mutkassa. Ainakin samassa mutkassa. Neliveto on näet jo kaksi mutkaa edellä kun vajaaveto kantaa ensimmäiseen.
Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

Ja on lievästi absurdia pohdiskella vajaavedon ja nelivedon käyttäytymistä liukkaassa mutkassa. Ainakin samassa mutkassa. Neliveto on näet jo kaksi mutkaa edellä kun vajaaveto kantaa ensimmäiseen.
Fysiikan lait ovat aina samat vetotavasta riippumatta. Jää on yhtä liukasta molemmille :tong:
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Bemisti kirjoitti:Fysiikan lait ovat aina samat vetotavasta riippumatta. Jää on yhtä liukasta molemmille :tong:
Ja vetopito on aina parempi jos vetäviä pyöriä on neljä kahden sijaan. Fysiikan laki.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

VolvostaBemariin kirjoitti:kun ei ole pitoa niin neliveto on AINA vajaavetoa parempi. Muuten ralliautot olisivat takavetoja.. :w00t:

Ja on lievästi absurdia pohdiskella vajaavedon ja nelivedon käyttäytymistä liukkaassa mutkassa. Ainakin samassa mutkassa. Neliveto on näet jo kaksi mutkaa edellä kun vajaaveto kantaa ensimmäiseen.
Nohnoh, ei se ihan noinkaan ole. Olen ajanut rallia aina takavetoisella, eikä ole mitenkään tavatonta, että nelivedot jää minun ja muidenkin takavetoisten taakse. Jos pitäisi siirtyä kilpailemaan nelikolla (etuvedosta puhumattakaan), lopettaisin...

Pitänee nyt vielä kolmannen kerran yrittää vääntää rautalangasta tätä. Jos puhutaan nopeudesta (joka nyt ei oikeasti välttämättä ole se kaikkein relevantein keskusteluaihe siviiliautofoorumilla)

1) Neliveto voittaa lähdössä, tietenkin.

2) Takaveto voittaa kaarteessa. Tämä perustuu siihen, että takavedossa etuoyörät käyttävät kaiken suorituskykynsä auton kääntämiseen ja takapyörät kiihdyttämiseen. Ajatellaan sitä kitkaympyrää. Piirrä vaikka paperille ympyrä. Piirrä ympyrän keskeltä reunalle kiihdytysvektori suoraan eteenpäin (tai jarrutusvektori suoraan taaksepäin) ja kaarteen suuntaan kääntämisvektori. Näiden 90-asteen kulmassa olevien vektorien päistä piirrä 90-kulmassa olevat viivat, jotka muodostavat vektorien päätepisteiden väliin suoran kulman (syntyy suorakaide). Suorakaiteen uloin kulma määrittää pyörään kohdistuvat voimat, ja kun tämä kulma ylittää kitkaympyrän rajan siirty rengas liukukitkan puolelle ie. menettää pitonsa. Kun pyörää kuormitetaan sekä kiihdyttävillä että kääntävillä voimilla yhtäaikaa (etuvedon ja nelivedon eturenkaat), ylittyy kitkaympyrän lepokitkan raja erittäin pienilläkin voimilla. Tämä on se syy miksi nelikko puskee. Tämä on se syy miksi takaveto on kaarreajossa nopeampi kuin neliveto tai etuveto (riippuu taas olosuhteista ja vaikka mistä muista muuttujista, mutta keskimäärin siis).

Takavedolla voi siis ajaa pienessä luistokulmassa ympyrää aivan suvereenia vauhtia, jos kaikki luistonestot ovat kytkettynä hidastamasta (luistonestot kytkettynä päälle, auto on aina hitaampi kuin ilman, myös neliveto). Luistonestot kytkettynä neliveto on tietysti takavetoa nopeampi, koska luistonesto ei päästä takavetoa siihen optimaaliseen luistokulmaan ja nelivedossa järjestelmä taas minimoi sen taka-akselin etuakselia edellään työntävän voiman (joka halvaannuttaa nelikon suorituskyvyn kaarteessa).

Jos jotakuta kiinnostaa että miksi sitten nelikoilla taitava kuljettaja pärjää rallissa. Rallissa auto (takaveto tietenkin myös) heitetään hyvissä ajoin ennen mutkaa siten että vetävät pyörät osoittavat mutkan jälkeen aukeavan suoran suuntaan niin aikaisin kuin mahdollista ja mutkan läpi kiihdytetään saavuttaen maksimaalinen ulostulonopeus suoralle. Tästä syystä, siis rajusta luistokulmasta johtuen neliveto ei komittoutuneella kuljettajalla rallissa aiheuta niitä aliohjautumisvaikeuksia joita se aiheuttaa siviililiikentessä.

Ja jotta tulisi taas puhuttua F30-kokemuksista, istuin eilen autokeskuksessa runsaasti varustettuun Luxury-paketilliseen F30:een ja ensimmäistä kertaa ymmärsin mistä puhutaan kun jotkut sanoo laatuvaikutelman olevan merkittävästi parempi kuin e90:ssä. Myönnettäköön.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Maanantaina käyn kokeilemassa 320i xdrivea ja tuleepahan sitten todeistettua onko se riittävä. Varmasti on mutta kuinka se etenee talvisessa säässä, riittääkö voima ja vääntö alhaisilla kierroksilla vai säätääkö vaihteisto koko ajan eri vaihteiden väliä ja kierrokset kovilla vai ei - se on se mitä haen. Noissa monilovisissa automaateissa on se ongelma että se hinkkaa koko ajan 50-60 kmh nopeuksilla eri vaihteita - todella ärsyttävää.

Mitä käyttäjien kokemukset ovat olleet F30 320i xrdive:lla, onko voima riitttävä liikuttamaan sitä tarpeeksi kepeästi?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Viimeinen off topic -->

Respectit hyvin perustellusta ja kattavasta vastauksesta 320dALBE:lle. Enempää ei kannata makuasioista kiistellä... :)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

japi2010 kirjoitti:Maanantaina käyn kokeilemassa 320i xdrivea ja tuleepahan sitten todeistettua onko se riittävä. Varmasti on mutta kuinka se etenee talvisessa säässä, riittääkö voima ja vääntö alhaisilla kierroksilla vai säätääkö vaihteisto koko ajan eri vaihteiden väliä ja kierrokset kovilla vai ei - se on se mitä haen. Noissa monilovisissa automaateissa on se ongelma että se hinkkaa koko ajan 50-60 kmh nopeuksilla eri vaihteita - todella ärsyttävää.

Mitä käyttäjien kokemukset ovat olleet F30 320i xrdive:lla, onko voima riitttävä liikuttamaan sitä tarpeeksi kepeästi?
No kyllä se ihan tarpeeksi ripeästi kulkee ja liikennevirran mukana menee ihan mukisematta. En ole huomannut mitään eestaas vaihteen vaihtumisia...Jos sellaisia on, niin en ainakaan tunne sitä mitenkään. Loistava tomaatti. Ei jyskytä tai jurraa kuten DSG, eli ilmeisesti ei pidä tasakaasulla liian pientä vaihdetta silmässä tai sitten vääntö vaan riittää isolle vaihteelle hyvin, koska ei jyrise. Eikä kierroksetkaan ole kovilla. Ei se nyt ihan niin surkea motti oo kuin mitä annetaan ymmärtää. Kuitenkin 135kW maksimitehot ja vääntöä 270nm melko laajalla vääntöalueella. Jos tuntuu ettei kulje, niin Sport tai Sport+ ajomoodi päälle (en ole tuntenut tarvetta kummallekaan). Ei se mikään 335i ole, mutta on vähintäänkin täysin riittävä tuon painoiseen ja kokoiseen autoon.

Ainoa motkotukseni aihe on kova mekkala etujarruista, mutta niin kauan kun sille ei ole olemassa puma casea, niin sille tuskin voi mitään. Kuitenkin aika nolo "vika" autossa jonka hintalappu varusteineen meni yli 50.000 euron päälle.

Luulin tähän asti, että ne on vaan Volvon tietyt mallit ja Toyota Avensis joissa on moinen kiljunta vakiona. Tosin Audi-foorumilla on juttua, että Audin A6 4F tjs. kärsii vastaavasta kiljunnasta.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mites nelikoissa alamäkihidastin...Sille ei ole enää omaa katkaisinta, eli onko koko alamäkihidastin poistettu F-sarjasta vai toimiiko se automaattisesti...
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

320dALBE kirjoitti:Takavedolla voi siis ajaa pienessä luistokulmassa ympyrää aivan suvereenia vauhtia, jos kaikki luistonestot ovat kytkettynä hidastamasta (luistonestot kytkettynä päälle, auto on aina hitaampi kuin ilman, myös neliveto). Luistonestot kytkettynä neliveto on tietysti takavetoa nopeampi, koska luistonesto ei päästä takavetoa siihen optimaaliseen luistokulmaan ja nelivedossa järjestelmä taas minimoi sen taka-akselin etuakselia edellään työntävän voiman (joka halvaannuttaa nelikon suorituskyvyn kaarteessa).
Luistoneston osalta juuri noin, mutta käytännössä ilman luistonestoa tämän maan päällä ei ole sellaista kuskia, joka takavedolla pesisi nelivedon jäisessä kitkaympyrässä kisatessa. Siihen reagointinopeuteen ei kukaan kouluttaja, rallikuski tai tavallinen kuski ole ikinä päässyt kun kitkaympyrässä ajoa on seurattu vuoron perään rypien. Jonkinlainen miljoona kertaa sekunnissa reagoiva robotti voisi ajaa takavedon kuten kuvattua, mutta ei kukaan normaali ihminen. MM-tason ratinkääntäjistä en sano mitään. Tämä koskee siis juurikin näitä uusia BMW-autoja, joku fiksattu kisa-auto voi olla helpompi käsitellä varmasti tässäkin suhteessa ja kun kaikenlaiset ohjaustehostimet sun muut pois välistä, hallinta voi onnistuakin paremmin.

Nelivedon "halvaannuksesta" ei mutkassa kannata puhua, kun kuitenkin takavedon pesee 6-0 nopeudessa luistonesto päällä, jolla 99,999% ihmisistä näissä uusissa bemareissa ajelee. Ja ilman luistonestoa käytännössä kukaan ei takavedolla nopeammin mutkaakaan etene. Ei sen luistoneston edes nelarissa paljon tarvitse puuttua, hyvin pystyy sladissa 80 km/h motarin loskaidet rampit 10-15 cm auraamattomassa lukemessa ajamaan täydessä kontrollissa.
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Luulen että pikkuhiljaa kannattaa siirtää nämä keskustelut jonnekin yksityisviestien puolelle, kun ei nämä taida meitä kahta-kolmea lukuunottamatta muita kiinnostaa.

Mutta tästä nopeudesta tässä kai nyt yritetään vääntää? Pakko mennä sitten ihan esimerkkeihin rallipätkiltä, ei kai tässä Prisman kauppareissuista nyt puhuta?

Jos erikoiskokeella on paljon risteyksiä ja kiihdytyksiä alle 50km/h nopeuksista, neliveto on nopeampi, tosin hitaissa mutkissa ilmenee se tässä threadissa jo kaksi kertaa selitetty etuakselin pidon menetys siitä syystä että taka-akselilla käytettävissä oleva pito on parempi ja takarenkaat työntävät eturenkaita edellään yhä ohuempaan pitoon. Eli hitaallakin pätkällä, joka on jatkuvasti mutkikas, ja jossa ei ole kovia kiihdytyksiä, takaveto voi olla nopeampi.

Jos pätkä on jouheaa, perussuomalaista 100-120km/h keskinopeudeltaan, takaveto on nopeampi. Mun ralli-M3:ssa on reilut 300 hevosvoimaa, joka riittää auton hallintaan kaasulla vielä pitkälti yli 150km/h, noissa nopeuksissa ohjauspyörällä tehdään erittäin pieniä kääntöliikkeitä mutkan suuntaan, asetetaan takapyörät sellaiseen sladikulmaan että osoittavat seuraavaksi avautuvan suoran suuntaan, kaasu pohjaan ja ulkomutkan suuntaan vastaohjaus. Yhdellä liikkeellä. Nelikossa samassa ajassa etupyörät käännetään mutkan suuntaan, aliohjaudutaan ja vasurilla pumpataan pitoja monta kertaa eteen, puh ja pih (voimavektoreita tarkastellessa tässä tilanteessa suurin osa nelivedon vetävästä voimasta ohjautuu väärin, eli eturenkaista suuri teho sisäkurvin suuntaan ja takarenkaista ulkokurvin, jolloin voimavektoritarkastelussa todellinen moniveto on takaveto). Monesti siinä vaiheessa kun nelivetoisella voi avata hanat, on takavetoinen kiihdyttänyt jo kaasu pohjassa 20-30 metriä. Tämä korostuu erityisesti nuotittamattomissa kilpailuissa.

Tuloksia voi katsella netistä erilaisista ralleista ja peilailla keskinopeuksiin, tämä on aivan yksiselitteisesti faktaa.

Mutta mitä ihmeen merkitystä tällä sitten on F30:n tai xdrive -kampanjan kanssa? Ei kai mitään. Muuta kuin se, josta keskustelu lähti, että Suomessa on aika monta pitkän linjan BMW-fania, joille BMW:stä pitämisen taustalla on ennen kaikkea takavetoisuus. Minulle ainakin bemarin ja audin välillä ero on 100-0, mutta jos audi olisi takavetoinen, voisin aivan hyvin hankkia sellaisen!

Enkä tällä nyt tarkoita, että takavetoinen siksi, että se on nopeampi kun ajetaan sladissa 150km/h, vaan siksi, että kun ajan 40000km vuodessa mitä erilaisimmissa keleissä, haluan auton jonka käyttäytyminen on luonnollista ja loogista. Jonka ratissa voin rentoutua ja nauttia. BMW on toden totta rakennettu ajettavaksi ilman luistoestoa, eikä kuten useimmat autot, joissa alustan huolimattomuudet on paikattu luistoeston holhouksella.

Joku kysyi miksi ajaa ilman luistonestoa. Luistoneston puuttuminen peliin tuntuu epoämiellyttävältä. Silloin auto tulee mun reviirille ja musta tulee matkustaja. Ne teistä jotka purjehtii voisivat ymmärtää tätä vertaamalla luistonestoa siihen, että olisi järjestelmä joka vapauttaisi purjehtijat purjeisiin liittyvistä toimistaan, eli tehtäväksi jäisi vain ajosuunnan määrittely ja veneen paikan määrittely väylällä kuin moottoriveneessä. Kukaan ei haluaisi sellaista. Mutta autossa halutaan? Minä rakastan purjehtimista ja auton ajamista yhtä lailla.
Viimeksi muokannut 320dALBE, 13 Tammi 2013, 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Pitkis kirjoitti: luistonesto päällä, jolla 99,999% ihmisistä näissä uusissa bemareissa ajelee. .
Tästä olisi kiva tehdä pieni talviajogalluppi. Tuntemistani BMW-kuskeista 20% ajaa kokonaan ilman luistonestoa, 50% DTC:n kanssa ja noin 30% kaikki holhoukset päällä.

Onko vertailuryhmäni jakaumaltaan jotenkin vääristynyt?
Vastaa Viestiin