Luistoneston/ajonvakautuksen käyttö ja käyttämättömyys

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 644
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: F30 330e, Audi A5

RE: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ssalmela » 13 Tammi 2013, 11:49

Vaikuttaa ihan uskottavalta jakaumalta. BMW:n ostajat ovat varmastikin usein ajamisen ilon perässä.

Eikä sitä iloa halua aina tietokoneelle luovuttaa :)

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)

Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3743
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Antinontoxic » 13 Tammi 2013, 11:58

Gallup vaan pystyyn niin liitetään nämä keskustelut sinne. Sikäli ihan mielenkiintoinen aihe kyselylle, varsinkin talviajon kannalta.

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1167
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F11 530d xDrive 2015
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 13 Tammi 2013, 13:46

Mutuilen ihan niin kuin tuo main ittu tilastokin mutuilee -->

Oletan, että keski-ikäiset kalliimmaan pään Bemareilla ajavat - tai edes tällaiset keski-ikää lähestyvät vähemmän kallillla ejelevat - paljon DTC-nappuloilla leikkivät. Auto tulille vaan ja ajoa turvallisimman kaavan kautta. Näin siis mutuna. Eri asia taas sitten se kansanosa, joka meidän merkille on taas viimeaikaisissa tilastoissa mainetta niittänyt.

Hieman topicistakin -->

Ajelin tuossa 320dA:ta, jossa siis sama voimalinja kuin omassa F25:ssa. Ihan kuin äänieristys olisi F30:ssa huonmpi? Onko vastaavia havaintoja? Tuo äänimaailma vaikuttaa kummasti voimalinjan "haluttavuuteen". Suorituskyvyn puolesta tämä 2.0d + 8-vaihteinen automaatti on Suomen olosuhteisiin ideaali, mutta jos dieselin raksutus kuuluu liikaa niin kaipaa kuutoskonetta :tong:

Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1059
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X1 25i -15
i8 -14
720S -18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pitkis » 13 Tammi 2013, 13:56

320dALBE kirjoitti:
Pitkis kirjoitti: luistonesto päällä, jolla 99,999% ihmisistä näissä uusissa bemareissa ajelee. .
Tästä olisi kiva tehdä pieni talviajogalluppi. Tuntemistani BMW-kuskeista 20% ajaa kokonaan ilman luistonestoa, 50% DTC:n kanssa ja noin 30% kaikki holhoukset päällä.
BMW-autoista mitä rekisterissä on tässä maassa luistonesto on....25% max varusteena? Eli totta kai moni ajaa ilman. Ja hyvin näkyy viikonlopun jälkeen lehdistä. Mutta näiden uusien kärryjen omistajista, niistä en usko monenkaan ilman ajavan. Ei kai ne takavedot niin huonoja ole, että pakko on usein pois kytkeä, vaikka esimerkkejä tässä tullutkin esiin ja ne ymmärrän. Ja leikkiminen kiinnostaa koko populasta harvoja, käyttöautolla. M-autot jne ovat eri juttu. Tämä foorumi missä aktiiviharrastajta keskustelevat on myöskin vääristynyt, eikä kerro paljonkaan matti meikäläisen tekemisistä, joka hädin tuskin tietää minkämerkkisellä autolla ajaa. Ja niitä kilometrejä nämä uudet BMW:t taittavat hyvin suurelta osalta.

320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 320dALBE » 13 Tammi 2013, 14:15

Edelleen pitkis selvästi liität tämän keskustelun räkäsladissa prisman pihalla kumia vinguttavien lippalakkipäisten nuorten ja sivistyneistön väliseksi kädenväännöksi. Luistoneston käyttämättömyydessä kyse ei ole kaahailusta, vaan mahdollisimman miellyttävästä ja turvallisesta liikennöinnistä markkinoiden parhailla autoilla.

Tuosta minun otannasta kaikissa autoissa siis oli luistonestojärjestelmät, en tunne ketään joka ajaisi siviilissä bemarilla jossa nuo puuttuisivat...

Usko pois jo, että monet, ei ehkä suurin osa, mutta suuri osa bemaristeista nauttii siitä, että auto on niin hyvä ja ajavat siksi autoa täysin omatoimisesti, ilman peliin puuttuvia apuja. Valtaosassa tilanteista tätä ei edes huomaa, mutta kun se hirvi hyppää eteen tai kanssa-autoilija tai jopa ihan itse tekee jonkun virhearvion, he haluavat että auton hallittavuus on siinä tilanteessa maksimaalinen. Luistonesto päällä ei näin ole. Joku toinen taas vain ärsyyntyy siitä, kun luistonesto ottaa mutkassa vedon pois ja auto jarruttaa kuin kuski olisi pelästynyt kesken ajon ja lyönyt liinat kiinni.Sitä voisi vaikka verrata oloon joka keilailijalle voisi tulla jos pallo arpoisi joka kerta eri kierteen..

Leikitään että mutka on mahdollista ajaa läpi ilman luistonestoa 80km/h.. Tällaista mutkaa ei pysty ajamaan luistonesto päällä kuin korkeintaan 70km/h. Luistonestottomuudella pystyy siis pelastumaan ulosajosta (jos näin ei olisi, ralliautoissakin olisi luistonestot). Tämä siis ajantasalla olevan kuljettajan tapauksessa. Toisessa tapauksessa tietenkin luistonesto on turvallisuusvaruste, ja hieno sellainen onkin!

Siitä olen volvosta bemariin -nimimerkin kanssa samaa mieltä, että me vanhan polven kuljettajat, jotka olemme tottuneet luistonestottomiin takavetoautoihin autoilu-urallamme varmasti useimmiten poistamme luistonestot käytöstä ja taas nykynuoret, joita pelkkä ajatus luistonestottomuudesta hirvittää, varmasti ajavat mielellään avut päällä.

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2775
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja J1978 » 13 Tammi 2013, 14:36

320dALBE kirjoitti:
Pitkis kirjoitti: luistonesto päällä, jolla 99,999% ihmisistä näissä uusissa bemareissa ajelee. .
Tästä olisi kiva tehdä pieni talviajogalluppi. Tuntemistani BMW-kuskeista 20% ajaa kokonaan ilman luistonestoa, 50% DTC:n kanssa ja noin 30% kaikki holhoukset päällä.

Onko vertailuryhmäni jakaumaltaan jotenkin vääristynyt?
Saattaa olla tai sitten ei. Kuuluun ikäluokkaan 30-40v ja ajan aina kaikki avut päällä oli auto etuveto, takaveto tai neliveto. En räplää sitä nappia, koska sille ei ole mulla mitään tarvetta ja haluja. Mun mielestä bemarin neliveto toimii mun ajotyylillä kelillä kuin kelillä aivan helvetin hienosti ja on mun makuun paljon parempi etenkin talvikeliin kuin mitä bemarin takaveto.

Joskus painan DTC-nappia kerran kun on oikeen pöpperölumista keliä tai paksua loskaa/nuoskaa, mut nelikko menee niin hyvin kelissä kuin kelissä, etten yleensä koske mihinkään. Jos ajan seuraavaksikin bemarilla (se olis sitten jo neljäs) on se edelleen nelikko ja jos ei ole varaa siihen, niin sitten kelpaa kyllä joku Volvon, mersun (A-sarja) tai Audin etuvetoinen mallikin, koska ne on ajoltaan ihan hyviä. Takaveto ei minua kiehdo. Kerran minulla oli takavetoinen BMW ja en tykännyt siitä takavedon takia vaikka se oli 2009 vuosimallia (eli ei mikään kovin vanha).

fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 895
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja fifty » 13 Tammi 2013, 14:37

320dALBE kirjoitti:Usko pois jo, että monet, ei ehkä suurin osa, mutta suuri osa bemaristeista nauttii siitä, että auto on niin hyvä ja ajavat siksi autoa täysin omatoimisesti, ilman peliin puuttuvia apuja.
Eli suuri osa sun kavereista on rallikuskeja ;)
Tämä vähän niinkuin kevennykseksi :)

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1167
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F11 530d xDrive 2015
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 13 Tammi 2013, 14:37

320dALBE kirjoitti:Siitä olen volvosta bemariin -nimimerkin kanssa samaa mieltä, että me vanhan polven kuljettajat, jotka olemme tottuneet luistonestottomiin takavetoautoihin autoilu-urallamme varmasti useimmiten poistamme luistonestot käytöstä ja taas nykynuoret, joita pelkkä ajatus luistonestottomuudesta hirvittää, varmasti ajavat mielellään avut päällä.
No nyt voin kyllä omalta osaltani sanoa, että lukuisilla pulkka-Saabeilla ja takatuuppari-Volvoilla autoiluni aloittaneena voin todeta nykytekniikan autoissa olevan loistohomma. En kaipaa luistonestottomuutta missään muualla kuin Puu-Vallilassa nykytalvisin kun pitää lumivallin läpi ajaa auto kunnolla kaausa käyttäen parkkiin ja pois. Takaveto siinä jäisikin puoleern väliin kaistaa jumiin.

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3955
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja salmol » 13 Tammi 2013, 14:43

VolvostaBemariin kirjoitti:Ajelin tuossa 320dA:ta, jossa siis sama voimalinja kuin omassa F25:ssa. Ihan kuin äänieristys olisi F30:ssa huonmpi? Onko vastaavia havaintoja? Tuo äänimaailma vaikuttaa kummasti voimalinjan "haluttavuuteen". Suorituskyvyn puolesta tämä 2.0d + 8-vaihteinen automaatti on Suomen olosuhteisiin ideaali, mutta jos dieselin raksutus kuuluu liikaa niin kaipaa kuutoskonetta :tong:
Oliko kone molemmissa samanlämpöinen? Itsellä ainakin kylmänä raksuttaa mutta lämpimänä ei kuulu ollenkaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1167
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F11 530d xDrive 2015
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 13 Tammi 2013, 14:46

salmol kirjoitti:Oliko kone molemmissa samanlämpöinen? Itsellä ainakin kylmänä raksuttaa mutta lämpimänä ei kuulu ollenkaan.
Hyvä pointti --> kylmänä läksin, mutta siltikin hiukan enemmän mielestäni raksutti kuin F25:ssa. Tai sitten tässä tötterössä tuulen suhinat peittävät koneen äänen :tong:

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3955
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja salmol » 13 Tammi 2013, 14:51

320dALBE kirjoitti:...Valtaosassa tilanteista tätä ei edes huomaa, mutta kun se hirvi hyppää eteen tai kanssa-autoilija tai jopa ihan itse tekee jonkun virhearvion, he haluavat että auton hallittavuus on siinä tilanteessa maksimaalinen. Luistonesto päällä ei näin ole. Joku toinen taas vain ärsyyntyy siitä, kun luistonesto ottaa mutkassa vedon pois ja auto jarruttaa kuin kuski olisi pelästynyt kesken ajon ja lyönyt liinat kiinni.Sitä voisi vaikka verrata oloon joka keilailijalle voisi tulla jos pallo arpoisi joka kerta eri kierteen...
100% minun tuntemistani ihmisistä ajaa kaikki apuvermeet päällä ja hyvä niin, sillä kukaan heistä ei ole rallikuski toisin kuin ilmeisesti sinun tuttavasi ja sinä. Jos nuo järjestelmät eivät olisi autossa olemassa ja päällä, olisi kolareita ja ulosajoja paljon enemmän. Kuolinluvuissa näkyy kiistattomasti.

Tämä keskustelu pitäisi varmaan siirtää pois F30-kokemuksista, mutta joku joka osaa tai kykenee sen tekemään varmaan sitten tekee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1059
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X1 25i -15
i8 -14
720S -18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: F30 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pitkis » 13 Tammi 2013, 15:01

320dALBE kirjoitti:Edelleen pitkis selvästi liität tämän keskustelun räkäsladissa prisman pihalla kumia vinguttavien lippalakkipäisten nuorten ja sivistyneistön väliseksi kädenväännöksi. Luistoneston käyttämättömyydessä kyse ei ole kaahailusta, vaan mahdollisimman miellyttävästä ja turvallisesta liikennöinnistä markkinoiden parhailla autoilla.

Usko pois jo, että monet, ei ehkä suurin osa, mutta suuri osa bemaristeista nauttii siitä, että auto on niin hyvä ja ajavat siksi autoa täysin omatoimisesti, ilman peliin puuttuvia apuja. Valtaosassa tilanteista tätä ei edes huomaa, mutta kun se hirvi hyppää eteen tai kanssa-autoilija tai jopa ihan itse tekee jonkun virhearvion, he haluavat että auton hallittavuus on siinä tilanteessa maksimaalinen. Luistonesto päällä ei näin ole. Joku toinen taas vain ärsyyntyy siitä, kun luistonesto ottaa mutkassa vedon pois ja auto jarruttaa kuin kuski olisi pelästynyt kesken ajon ja lyönyt liinat kiinni.Sitä voisi vaikka verrata oloon joka keilailijalle voisi tulla jos pallo arpoisi joka kerta eri kierteen..
Tämähän se ero juuri on. Eli myönnän ihan auliisti, että tämä BMW:n nelivedon luistonesto on niin hyvä, ettei minulla ole pienintäkään tarvetta ajaa koskaan edes lähellekään niin kovaa talvella, että luistonesto rajoittaisi menoa. Ja usko pois, en ole mikään ihan kevytjalkainen kuski, vaikka rajoituksia noudatan aika hyvin. Jos sitten joku tilanne tai keli yllättää, kyllä tämä 250 000 km xDrivellä on opettanut, että luistonesto osaa tukea ajamista paremmin kuin ilman sitä liikkuminen. Kuvitelma siitä, että kärryn hallitsee paremmin ilman luistonestoa on monella, tiedä sitten mikä on totuus kaikissa tilanteissa. Kaikkihan me ollaan parhaita kuskeja omasta mielestämme. Jotkut pässit eivät edes käytä turvavyötä ja niitäkin on tässä maassa tuhansia, ovat niin hyviä kuskeja, etteivät arvele moisia ajamista haittavia remmejä tarvitsevansa.

Ehkä se takaveto vaan sitten on niin huono, että vauhti kuolee mutkaan eikä se ilman luistoneston poiskytkemistä kulje mihinkään? Minulla ei BMW-takavedosta ole talvella niin paljon kokemusta, muista vajaavedoista kylläkin. Ainakin jos nelivedosta kytket luistoneston pois, meno on kaikkea muuta kuin "turvallista ja miellyttävää".

Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3743
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luistoneston käyttö ja käyttämättömyys

Viesti Kirjoittaja Antinontoxic » 13 Tammi 2013, 15:05

Aiheet jaettu. Jos jollakin on ehdottaa parempaa otsikkoa uudelle ketjulle, niin vaihdetaan.

Omalla ajokokemuksella takavetoisista, lähes aina taajamaliikenteessä ja talvikelissä, minulla on luistonesto puoliksi pois päältä. Liikkuminen paranee huomattavasti kun pientä luistoa sallitaan. Tämän sanoo keskinäyttökin kun järjestelmän kytkee puoliksi pois päältä. Harvemmin tulee enää otettua kaikkia apuja pois päältä, mutta sitäkin tulee toisinaan harrastettua. Maantiellä minulla on aina kaikki järjestelmät käytössä.

Nelivetoisillakin tulee luistonesto otettua taajamassa puoliksi pois päältä, mutta tätä tapahtuu huomattavasti harvemmin kuin takavetoisilla. Maantiellä taas aina kaikki avut päällä.

F-sarjan autot eivät vaan tunnu menevän takavetoisina mihinkään luistonesto päällä kun talvikeli on oikein sopiva. Ajomukavuus ja eteneminen paranee huomattavasti kun luistoa sallitaan enemmän.

Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1059
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X1 25i -15
i8 -14
720S -18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Luistoneston käyttö ja käyttämättömyys

Viesti Kirjoittaja Pitkis » 13 Tammi 2013, 15:23

Antinontoxic kirjoitti:F-sarjan autot eivät vaan tunnu menevän takavetoisina mihinkään luistonesto päällä kun talvikeli on oikein sopiva. Ajomukavuus ja eteneminen paranee huomattavasti kun luistoa sallitaan enemmän.
Tuo on tietysti tosi ikävää. Kai sen valmistajakin on huomannut kun xDriveä on ihan viime vuosina alkanut tulemaan joka malliin ja kohta sitä saa ihan jokaiseen konevaihtoehtoon varmaan. Ongelmaa on vain näin nelivetokuskina vaikea käsittää :)

Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3743
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luistoneston käyttö ja käyttämättömyys

Viesti Kirjoittaja Antinontoxic » 13 Tammi 2013, 15:24


Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Re: Luistoneston käyttö ja käyttämättömyys

Viesti Kirjoittaja CLiK » 13 Tammi 2013, 18:09

Höpötelläänkö tässä nyt luistonestosta vai ajonvakautuksesta? Kommentteja lukiessa jäi vahvasti vaikutelma, että 90% tarkoitti ajonvakautusta kirjoittaessaan luistonesto. Olinko ainoa jolle jäi epäselvyyttä?
ex. E63 650i, E88 125i

Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Re: Luistoneston/ajonvakautuksen käyttö ja käyttämättömyys

Viesti Kirjoittaja Mrmela » 13 Tammi 2013, 19:46

320albe, väittäisin että ensimmäisessä postauksessa tässä keskustelussa johtuva kaarre käyttäytyminen johtuu siitä, xdrive pyrkii oikaisemaan yliohjautumisen säätämällä voimaa enemmän eteen. Siksi ajo on joskus tylsää. Mielestäni ajoelämyskytkimen asennolla pitäisi pystyä säätämään myös 4veto esim kiinteään 40/60 suhteeseen sport muodissa ja vielä sportti+ moodissa esim 30/70 suhteeseen..

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 877
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d Sport, E46 330Ci avo
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Luistoneston/ajonvakautuksen käyttö ja käyttämättömyys

Viesti Kirjoittaja jaki » 13 Tammi 2013, 21:00

Johan on topikki pistetty pystyyn. mikähän keskenkasvuinen kakara tämä kaikki nelikot amisbemullaan pieksevä höyrypää on :mad:
BMW on suunniteltu (siis nykyiset) käytettäväksi luistoneston ja nimenomaan DSC:n kanssa. Ylipäätään se toimii BMW:ssä aivan loistavasti. En tulisi mieleenkään ajaa ilman sitä. Miksi pitäisikään. Tuo alussa mainittu kaarrekäyttäytymisen arvostelu hakee vertaistaan. Eli ajetaan liian lujaa kaarteeseen ja sitten yritetään paikata se jollakin ihmetempulla.
Mielestäni joku on sanonut todella fiksusti:
Hyvän ja taitavan kuskin erottaa siitä, että hyvä kuski yrittää pelastaa auton sellaisesta tilanteesta (liian suuri tilannenopeus) johon taitava ei edes joudu.
Epäilen, että tuo ALBE on vain joku epäonnistunut rallikuski, joka vaan yrittää päteä täällä kaikenmaailman sönkötyksillään. ja jotkut lähtivät vielä tuohon vedätykseen mukaan.
Viimeksi muokannut jaki, 13 Tammi 2013, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.jakiltech.fi" Nyt BMW diagnostiikkaa täysin uudella tasolla + F-sarjalaistenkin koodaukset

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1167
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F11 530d xDrive 2015
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Luistoneston/ajonvakautuksen käyttö ja käyttämättömyys

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 13 Tammi 2013, 21:05

jaki kirjoitti:ja jotkut lähtivät vielä tuohon vedätykseen mukaan.
Myönnän, että itse taisin nyt vähän liikaa uppoutua keskusteluun. Nyt tovin hengähtäneenä on kyllä todella outoa, että joku väittää liukkaissa keleissä takavedon olevan nelivetoa parempi. Saattaisi jopa trolliksi luulla...

Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Re: Luistoneston/ajonvakautuksen käyttö ja käyttämättömyys

Viesti Kirjoittaja JaW » 13 Tammi 2013, 21:12

Jos tuo takaveto olisi niin ylivoimainen kuin 320dALBE väittää, niin kai ne ralliautojen suunnittelijat sen olisi hoksanneet ja heittäneet nelivedon romukoppaan...

Ja itsekin pidän yleensä aina kaikkia apuja päällä, kerrat jolloin olen apuja vähentänyt on laskettavissa kahden käden sormilla (nelivetobemareilla n. 2vuotta ajanut). Ennen näitä bemareita autoni ovat olleet etuvetoisia (satunnaisesti joillain takavetoisilla ajanut) ja jos pitäisi valita etu- tai takaveto niin valitsisin etuvetoisen. Tämä tietysti johtuu siitä, että suurin osa kilometreistä on kertynyt sellaisilla, joten hallitsen yllättävät tilanteet huomattavasti paremmin sellaisilla. Mutta nyt kun on nelarilla ajellut nämä pari vuotta niin en sitä pois vaihtaisi. Ylivoimaisesti parasta hallittavuutta kelillä kuin kelillä!